Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Zwanger, niet zwanger???? huh.........help!!

Discussie in 'Zwangerschap en bevalling' gestart door *Mariska*, 28 dec 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Een kennis van mij heeft haar coontje laten dekken maar de poes is weer krols geworden....................nu zegt iedereen, nou die is niet zwanger hoor, want ze is weer krols geweest :rolleyes: , maaaaarrrrrr, ze heeft alle kenmerken van zwanger zijn :? zoals ...dikker worden, aanhaliger, meer eet lust, de kast overhoop gehaald en daar gaan slapen, nou weet ze wel dat een scan de uitkomst bied, maar misschien dat iemand hier er al een keer van heeft gehoord. :oops:

2. gebeurd vaker hoor dat ze weer krols worden. hoelang is het geleden dat de poes is gedekt? misschien dat een echo uitkomst kan geven.
    ellen

3. Een week of zes a zeven, dus ze hoeft sowieso niet meer zo lang te wachten totdat ze het definitieve antwoord weet.

4. Schijnzwangerschap.

Heb er -helaas- meer dan genoeg ervaring mee (een steriele kater .... ). Inderdaad, alle tekens van zwangerschap, maar op dag 49 (7 weken ....) gaat Madam inderdaad weer op katerjacht.

Het goede nieuws is dat het absoluut geen kwaad kan. Deze krolsheid even overslaan (je vriendin heeft toch niet alles klaar voor een bezoek aan de kater :) ) Mijn twee wondertjes nu zijn het gevolg van een dekking de tweede krolsheid na een schijnzwangerschap. (En het ongelukkige verloop van het eind van deze 'wonderlijke' zwangerschap heeft, 99.99% zeker, *niets* van doen met die voorgaande schijnzwangerschap. Vorig jaar had Mystery 7 kittens, ook na een paar schijnzwangerschappen. Die steriele kater ..... ).
    Het tweede goede nieuws is dat het niet perse (zoals bij mij een paar keer) aan de kater hoeft te liggen, dus een tweede bezoek bij die kater kan heel goed wel een echte zwangerschap opleveren.

Ik ben getalletjes-gek, en weeg de gedekte poezen. En dan zie ik dat de gewichtstoename bij een schijnzwangerschap minder is, en al na zo'n 30-35 dagen stil staat. Bij de echte zwangerschappen gaat het gewicht (bijna) vanaf dag 1 gestaag omhoog, en blijft in een vrij rechte lijn omhoog gaan.

5. Nog even wat achtergrond op een (schijn)zwangerschap :)
    De meesten weten het waarschijnlijk al wel, maar wie weet zijn er onder ons die het niet exact weten ....

Iedereen kent 'de bloemetjes en de bijtjes' bij mensen: het eitje dat 1x per maand vrij komt, en wacht op een maatje, en dan meestal onverrichterzake (vrij letterlijk) 'afdruipt'.

Krolsheid is absoluut niet te vergelijken met ongesteldheid (zal niemand verrassen :) ): De poes houdt de eitjes achter - de krolsheid is een duidelijk teken dat ze gedekt *wil* worden. Erg duidelijk teken :? . De *dekking* geeft het teken dat er actie plaatsvindt: de penis van de kater heeft allemaal kleine weerhaakjes, zodat de vagina uitermate goed gestimuleerd wordt. Hieruit gaat een seintje naar de hersenen: "ACTIE!!* De hersenen geven dan via een hormoon het sein aan de eierstokjes: * GAAN, actie!*. Dan (dus een tijdje na de echte dekking) laten de eitjes los. Met het signaal aan de eierstokken komt ook een signaal aan de baarmoeder om zich klaar te maken voor de inkapseling van de (bevruchte) eitjes. De hele hormoonhuishouding is klaar voor zwangerschap: poes wordt dus aan alle kanten verteld dat ze zwanger is, en zal zich er dus ook naar gedragen.

Het enige missende gegeven in het verhaal hierboven is: de eigenlijke bevruchting! De natuur gaat er maar van uit dat het gelukt is, en als dat niet het geval is, nou, dan gaat alles naar een paar weken weer terug naar normaal. Het lijkt een energie-verkwistend verhaal, maar eigenlijk doen wij mensen het nog verkwistender: elke maand wordt alles voorbereid, of je nu kans hebt op zwangerschap of niet. De katten - zijn in ieder geval gedekt, dus hebben een goede kans op zwangerschaop :D.

Gevolg is dat elke dekking bij een poes resulteert in een zwangerschap. Als de bevruchting niet gelukt is, dan gaat het over in een schijnzwangerschap :(

Nu even weer wat goed nieuws :D:
    Tepeltjes: heb ik natuurlijk ook ervaring mee :D . Bij een schijnzwangerschap is het vrij gemakkelijk om je ervan te overtuigen met drie weken dat ze wat rozer zijn dan normaal. Maar, het goede nieuws: bij een echte zwangerschap -is alles toch wat echter ... - : je hoeft jezelf nergens van te overtuigen, ze *knallen* je roze, paars soms, tegemoet. Met 3 weken! Als je twijfelt 'zijn ze nu wel roze of niet ....' - nou, helaas, forget it!

Nu heb ik gehoord dat bij een tweede of volgende zwangerschap van een poes de tepeltjes *niet* zo duidelijk hoeven bij te kleuren: kan wel, hoeft niet. Dat heeft iemand me verteld, maar anderen hadden die ervaring nog nooit gehad, en hadden altijd 'disco lampjes' gezien op 3 weken bij een zwangerschap. Ik geef het even door voor de volledigheid, zoals gezegd heb ik daar geen ervaring mee; bij Mystery waren de tepeltjes bij de tweede zwangerschap ook goed doorgekleurd!

Laden...

Deel Deze Pagina