Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Zeer knietje= Habituele patella luxatie

Discussie in 'Spieren, skelet en gewrichten' gestart door Twistertje, 7 aug 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Morgen gaan wij weer naar de dierenarts in Dronten. Twister zijn knie wil nog niet echt opknappen. Hij is een week of twee zo geschokken dat hij onder het bed sprong waardoor hij zijn knie heeft bezeerd. Nu dacht ik wel dat het mee viel maar ondertussen loopt hij nog mank en zien we weinig verbetering. Opzich lijkt het telkens wel weer mee tevallen maar na een sprong loopt hij weer mank dan gaat het later weer een tijdje goed totdat hij weer opnieuw gaat springen zoals bijv op bed. Dus voor de zekerheid gaan we voor de tweede keer naar de dierenarts hiermee! Het bevalt ons overgens erg goed bij onze nieuwe dierenarts ze neemt echt de tijd voor je en legt alles erg goed uit! Dat is toch wel een fijn idee!

2. Heel veel sterkte daarmee!
    De mijne heeft precies hetzelfde...nouja, behalve dan dat ik niet weet of het haar knietje is.
    Afgelopen 2 dagen helemaal niet meer mank gelopen, en nu sinds vanavond loopt ze weer ineens mank, denk dat ze ook te wild gedaan heeft, gesprongen etc.
    Heel veel sterkte ermee dus, de mijne loopt er ook al 2 weken ongeveer mee.

3. jij ook al?? zou je niet willen weten wat het is?? ikke ben na drie dagen al na de dierenarts geweest die heeft hem toen onderzocht en vermoedde dat het een kneuzing was Twister moest maar rustig aan doen. Ikke er meteen al bovenop nog rustiger dat kan haast niet?? Daarom hebben we nu ook voorhem de ruimte nog meer beperkt tot 1 kamer en zelfs dat is waarschijnlijk niet voldoende :? dus ik ben benieuwd wat de dierenarts morgen zegt :!:

4. Ik heb al foto's laten maken zelfs...het is in ieder geval niet gebroken.
    Door een aantal medicijnen die ze al gehad heeft weet de dierenarts ook bijna zeker dat het een kneuzing is, en dat schijnt heel erg lang te kunnen duren, zeker bij kittens...
    Alle speeltjes afgepakt, en probeer haar ook enigsinds de ruimte te beperken waar ze niet veel kan springen en klimmen etc, maarja, een jonge kitten kun je ook niet 3 weken helemaal opsluiten vind ik dan...maarja...gewoon heel vervelend allemaal als je lievertje(s) wat heeft.

5. wat voor medicijnen heb je ervoor gehad dan pijnstillers of zo??

6. Ben de naam vergeten, maar inderdaad pijnstillers en ontstekingsremmers ofzo.
    Ook heeft ze 2 keer een injectie gehad tegen ontstekingen etc.

7. Pijnstillers zou ze niet geven aan Twister omdat hij zijn pootje dan weer zou kunnen overbelasten terwijl hij juist rust moet hebben :? Dus dat kan ik me wel indenken. Ik hoop en hoop toch zoo dat het een kneuzing is :?

8. HHmm dat is ook raar.
    Toen ik pijnstillers voorgeschreven kreeg was natuurlijk gelijk mijn eerste vraag;
    Maar als ze de pijn niet voelt zal ze dat pootje toch juist weer teveel belasten, de DA verzekerde mij er echter van dat het toch beter was in het begin, ook om ontstekingen te voorkomen ofzo...

Loopt ze wel een klein beetje op het pootje of niet? De DA wist namelijk voordat er foto's gemaakt werden al bijna zeker dat het niet gebroken was omdat ze er wel een heel klein beetje op liep, schijnt dus als hij gebroken is ze het pootje helemaal niet belasten...niet dat ik er ervaring mee heb of DA ben maare, dat is wat de DA tegen mijn zei haha.

Ik heb toen toch maar foto's laten maken, zekere voor het onzekere...

9. Veel sterkte bij de DA morgen Esther! Ik denk ook dat het gewoon een lang genezingsproces is, maar ik kan me voorstellen dat je het even wilt checken!

En Michiel: voor jou Rosa ook veel beterschap!

Groetjes,
    Monique

10. ow ik verwacht eigenlijk ook niet dat het iets heel ergs is hoor maar was al een het zoeken geweest op internet en dan kom je termen tegen zoals traumatische artitis!? tja dan wil je wel ffies de zekerheid dat het echt maar een kneuzing is!

11. Hihi! Ja dat internet is reuze handig, maar soms kan je jezelf de stuipen op het lijf schrikken als je al die enge aandoeningen doorleest! Er is altijd wel één symptoom dat je op je eigen situatie kan toepassen...

Groetjes,
    Monique

12. Succes morgen!!!

Groetjes, Janneke.

13. Sterkte met Twister Esther.
    Die knul loopt het wel op.
    Maar bij Piet is hij is heel goede handen.

Conny

14. ook bij mensen duurt een kneuzing/verrekking veel langer dan een breuk. Mijn Tuvok loopt, met tussenpozen, ook te hinkepinken. De tussenpozen worden steeds langer. Loop hier de hele dag te brullen "doe voorzichtig", "spring daar niet vanaf", "niet doen Tuvok". Maar hij luistert niet vaak hoor :lol: :lol: Vooral een Coon die probeert een haakse bocht te maken die wil nog wel eens iets verrekken of kneuzen. De oenen :lol: :lol: :lol:

15. Inderdaad, Rosa gaat meestal ineens weer mank lopen als ze ineens heel hard een sprintje trekt of een haakse bocht neemt, of als ze natuurlijk weer eens ergens opspringt wat in mijn ogen veel te hoog is :p

16. He Es,

Heel veel succes met je menneke, tis wel een pechvogel he ;) Agossie het arme kereltje. Geef hem maar een extra dikke knuf van tante Noes en laat ons gauw weten wat de DA zei.

Liefs,
    Anoes

17. He Esther veel succes hoor als je naar de DA gaat....
    Ik hoop dat het mee zal vallen voor Twister :? :shock:
    Het zit ook allemaal niet mee he voor hem :(

18. Beterschap voor Twister, Esther! Hoop dat erniks ernstigs is met zijn knie!

19. Voor mij weer een tegenslag mijn makkene heeft dus zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt patella. Hij heeft nu medicatie ervoor gekregen voor 30 dagen!! Als dat niet help moet hij onder het mes :(

20. He verdorie Esther :( :(
    Wat is patella precies..?

21. Zijn knie schiet steeds uit de kom komt veel voor mij honden maar ook bij maine-coons fokkers laten hun coons hier w.s ook op testen omdat dit een aandoening is wat veel voorkomt bij maine coons. ik zal eens kijken of ik een plaatje vind om te laten zien wat ik bedoel!

22. Patella is inderdaad een test die je moet doen. (vind ik!)

Dus kittenkopers in spe, laat je niks wijsmaken, een PL test behoord bij beide ouders gedaan te worden
    Het kost 19 euro per kat, maar er zijn ook dierenartsen die het gewoon bij een consult in doen

Intussen krijg jij weeeeeeeeeeer wat op je brood Esther en natuurlijk die amre Twister helemaal!
    Sterkte

23. Ach de arme schat... :cry:
    Heeft er veel last van Esther?

24. Soms na een sprong kan hij er last van hebben maar hij heeft geen pijn gelukkig. Ik heb nu weer medijnen meegekregen die het voorkomen dat het erger wordt ze heeft me ook geleerd hoe ik zijn knie weer terug op zijn plek kan zetten. Ik hoop zo dat de medicijnen aanslaan en dat hij niet onder het mes moet :? De medijnen kuur moet hij afmaken en zonodig een paar keer per jaar herhalen :|

25. Hè, sh*t Esther ook dat nog!

Maar goed hij moet dus onder het mes, gaan ze dan o.a. zijn kniebanden inkorten?
    (De knie schiet nl. niet echt uit de kom want het kniegewricht is geen kogelgewricht, maar een scharnier gewricht)

26. nee hij hoeft niet onder het mes en zijn knie schiet echt wel uit de kom want hij ziet niet naar voren of naar achteren maar opzij!

27. Ik zoek nog steeds naar korte duidelijke informatie want wat twister heeft is natuurlijk niet de patella die jullie kennen dit is weer een andere vorm :?

28. #28 Marleen, 8 aug 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2015
    Ja oké zijn knieschijf schiet opzij; in de meeste gevallen naar de opzij binnenkant van de poot, een enkele keer zie je dat dit naar de buitenkant kan.

(ik noemde het luxeren in dit geval niet uit de kom schieten omdat, hje dat eigenlijk alleen zegt bij bepaalde gewrichten zoals je heup en schouder, dat zijn nl. kop/kom gewrichten)

29. Twister heeft een traumatische Patella luxatie, lijkt mij...
    het woord habituele wil zeggen dat zijn knieschijf slecht af en toe 'los' schiet, en hij zijn knieschijf soms zelf door met zijn poot te schudden weer op zijn plaats krijgt. Dit is de minst erge vorm eigenlijk.
    Gebeurt de luxatie vaker dan heet het stationaire (sub)luxatie.

30. De dierenarts vertelde dus wel dat hij uit de kom schiet ik heb het zelf gevoeld omdat ik hem zelf weer op zijn plek moet zetten. Wat is het verschil tussen luxeren en uit de kom schieten????

31. Vervelend joh!!! Een van mijn katten, JoJo, is geboren met PL stadium 4. Dit is de ergste vorm. Hij is hieraan op 7 maanden leeftijd geopereerd. Ik hoop dat de medicijnen aanslaan. Mag ik vragen wat je gekregen hebt? En wat je ook zou kunnen proberen is het spuiten van steroiden. Sterkte!

Groetjes, Janneke.

32. #32 Twistertje, 8 aug 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2015
    Zie hierboven
    Twister zijn kom van zijn scheenbeen is recht en dat hoort een beetje een u vorm te hebben. Daardoor schiet hij er regelmatig uit maar niet altijd!

33. Hij krijgt gigantische grote tabletten, ik heb geen idee hoe ik die erin moet krijgen. Die mag ik weg kweenie vaak breken.Genoemd FortifleX 225 een kuur van 30 dagen 1x daags 1 tablet.

34. Ja eigenlijk puur het soort gewricht, dacht ik.
    Een luxatie is een ontwrichting (de beenderen nemen een verkeerde stand in ten opzichte van elkaar), net zoals wanneer je heup uit de kom schiet dan heet dat ook een heup luxatie.
    Maar volgens mij mag je alleen bij een kop/kom verbinding spreken van 'uit de kom schieten'.

Het kniegewricht is een scharnier gewricht en in tegenstelling tot een kogelgewricht zoals bijv. het heupgewricht laat een scharnier gewricht maar beweging toe in 1 vlak, dus alleen buig en strekbewegingen. Een kogelgewricht laat in meerdere richtingen beweging toe... je been kan je omhoog en naar achteren bewegen en ook naar buiten toe... snap je?

Maar voor de duidelijkheid houden we het dan gewoon op uit de kom schieten als een andere term voor een luxatie, maakt mij niet uit. :wink:

35. Zolang er geen ontstekingen zijn zou ik nooit vragen om (cortico)steroiden hoor, dat kan veel meer schade geven aan zijn kapsel en banden.
    En zeker in dit geval, ook als er onstekingen zouden zijn, dan weet je de oorzaak daarvan, dan kun je beter de oorzaak weg nemen en niet de symptomen gaan bestrijden. Maar goed dat is mijn mening.... :wink:

36. He meisie

Hou je taai we denken aan jullie..crying.gif

37. Dat het ik de dierenarts ook al gevraagd maar die raadde het ook af!

38. Het is ook niet bedoeld voor ontstekingen maar voor het "kweken" van sterkere spieren en banden zodat de patella beter blijft zitten. De rede dat ik het toch wilde opperen is dat een operatie geen kleinigheidje is. Ik heb JoJo bijvoporbeeld 7 weken opgesloten moeten houden in een kittenkooi. Hij mocht best lopen maar absoluut niet springen. En soms kunnen die corto's een operatie vermijden of voorlopig uitstellen. Helaas was het bij JoJo geen optie.

Groetjes, Janneke.

39. Oké jij bedoelt dat ie dan aan de anabole steroiden gaat!
    Tja dat had ik dus ff niet begrepen :rolleyes: Ik dacht dat jij corticosteroiden bedoelde.... sorry!
    Anabole steroiden zijn hele andere stoffen... geen ontstekingsremmers maar ze lijken in hun werking op het mannelijk geslachtshormoon testosteron..... en ja dat helpt de spieropbouw.
    In Twister's geval geen aanrader, gezien de bijwerkingen en zijn HCM lijkt mij...

40. Jeetje meis wat een tegenslag weer........... ik denk aan jullie!!

dikke kus
    Noes

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Zeer knietje= Habituele
  1. yvonne
    Reacties:
    14
    Weergaven:
    873

Deel Deze Pagina