Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Wit niet gewenst?

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door mbarelds, 18 jul 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Onze Pluk is blauw maar heeft symetrisch witte plekken rond ogen en een wit "befje". Het grootste vlak is haar onder/achterkant tot halverwege haar staart. Nu hebben we ons laten vertellen dat wit niet gewenst is bij Coons. Hoe zit dat nou :?:

2. wie zegt dat???? Dara ben ik heel benieuwd naar. Iedere kleur mag bij de Coons.

Er zijn zelfs hele witte Coons. Drie van mijn Coons hebben wit. 1 is internationaal kampioen en 1 is Nederlands kampioen.

3. Ben ook heel erg benieuwd wie dat zegt....

Want alleen de points zijn niet toegestaan bij de coon, voor de rest alle kleuren :wink:

4. Wit is absoluut toegestaan bij Coons.

Ik vind het zelfs SUPER!!
    We hebben dan zelf ook een high, maar dan een echte high white dame rondlopen.

5. wit is absoluut wel toegestaan bij coons
    alleen de points zoals siamesen dat hebben zijn verboden

dat wit achtige dat om de ogen zit dat hoort bij de blotched tekening
    dat noemen ze zeg maar een brilletje
    alle blotched getekende coons hebben dat en vind ik zo mooi he
    ik heb zelf 5 maine coons waarvan 3 blotched, 1 gemarmerd en 1 effe zwart.

de tekening van je coon staat op de stamboom weer gegeven
    wat je wel hebt is dat als je zeg maar een blue tabby blotched maine coon heb
    staat die dus aangegeven als een zonder wit aangegeven op de stamboom
    anders zou er blue tabby blotched/wit moeten staan

ik heb zelf dus een blue tabby blotched maine coon
    maar in de blauwe gedeeltes groeien wel eens enkele losse witte haartjes die ze dus op een show niet willen zien
    omdat dat gewoon niet op de stamboom staat vermeld en niet bij de tekening hoord
    maar omdat het te weinig wit is om op de stamboom dat wit ook aan te geven trek in dan als ik naar een show ga deze enkele haartjes eruit en zie je er dus niks meer van
    ook heb je daar speciale shampoos voor enzo
    maar zou het dus een grootere plek wit zou formen zou ik de stamboom kunnen laten aanpassen tot blue tabby blotched / wit

groetjes renate

6. Hoe onmogelijk het ook klinkt - inderdaad, witte lockets zijn niet gewenst. Staan in de standaard als 'fout'.

Maine Coons mogen van de standaard helemaal wit zijn, en ze mogen bicolor zijn. Bi- is dan wit en kleur :) , rood-zwart geldt niet als bi, dat geldt als tortie :D . En Bicolor katten hebben dan een redelijke hoeveelheid wit. Ik geloof dat een amerikaanse vereniging zegt dat ze minimaal zo rond 1/3e wit moeten zijn - daar wordt in ieder geval amper de hand aan gehouden, in Nederland. Maar dan heb je nog katten die helemaal gekleurd zijn, maar vijf (of zo) witte haren hebben, meestal op de borst, soms op de buik of in een van de okseltjes. Die paar witte haren - dat is nou een 'locket', en dat is nou verboden.
    Helemaal wit mag, ontelbaar veel witte haren mag, maar telbaar weinig witte haren - dat is, volgens de standaard, verboden.
    Het 'grappige' is dat dit anders vererft dan het gewone (ontelbaar veel witte haren) 'met wit'. Er gaan verhalen van fokkers die jarenlang katten (meestal Perzen) fokten zonder wit , en dan plotseling kittens kregen met zo'n wit locket. En hoe ze probeerden daarvan af te komen, maar hoe dat maar niet lukte, zodat ze ten einde raad maar 'met wit' gingen fokken: dan hadden ze het probleem wellicht nog wel, maar dan zag je het niet, omdat het wegviel in het vele wit. En dan konden de katten weer naar show.

Groetjes,

Riëtte

(Waarom heet het een locket? Ik dacht: Als ze die haren op de borst hebben, dan zitten ze vaak daar waar, als ze ketting met hanger zouden dragen, de hanger zich zou bevinden. Ouderwets is natuurlijk een hanger waar een foto in verborgen zit. Dat is een locket. Dus worden die witte haren locket genoemd. Dacht ik, kan het helemaal mis hebben!).

7. klopt. Want wit is 'geenkleur' dus eigenlijk niet gewenst. Eigenlijk zijn alle witte stukjes 'foutjes' in de genetica. Maar inmiddels zijn Coonliefhebbers zo bijgedraaid dat ook hele witte katten of katten met kleur-en-wit ook heel gewild zijn geworden en het dus ook gewoon op stamboompapieren enzo mag.

8. Dit is een erg leuk onderwerp de nakomelingen van arrow in het nest zitten 2 zwart/smoke (met wit) katertjes de een heeft inderdaat het locket
    op ze borst zitten en de ander heeft een wit staart puntje en 2 witte teentjes erg lief hoor maar inderdaat dit wordt beschouwd als foutje.
    :D :D :D :D :D

9. Het bovenstaande geldt volgens mij niet bij de FiFe? Ik dacht dat het bij TICA niet is toegestaan, maar ik weet zeker dat bij Felikat lockets niet worden gediskwalificeerd!

Groetjes,
    Monique

10. Inderdaad staat me iets bij dat, in Nederland, bij de een het wel is toegestaan en bij de ander niet (waabij de een dan wel de ander FiFe en onafhankelijken zijn.) Standaarden kunnen verschillen - helaas: nu krijgen we "extreme" katten bij de TICA, die dan ook doordringen in andere verenigingen, en op een gegeven moment is er geen sprake meer van een Maine Coon zoals de standaard voorschrijft. Zoiets als de Pers: de oude Pers was best de moeite waard, met neusje. Zo staat hij (heb ik gehoord) nog steeds in de standaard .......
    We kunnen een hele boom op gaan zetten over standaarden en wat daar allemaal bij komt - feit blijft dat er wijdverbreide standaarden zijn voor de Maine Coon waarbij het verboden is, dus als je wilt showen met een kat met 'locket', dan kun je je daar beter even op letten :)

Op mijn site staat (onder "Extra's" en dan MC Lit) ook een artikel uit Felikat Magazine van 1982, waar Stephe Bruin voor het eerst verslag doet van de Maine Coon, en de toen geldende standaard geeft: medaillons zijn reden voor diskwalificatie. Overigens: in 1982 was de Maine Coon -voor zover ik weet- dus niet erkend als ras bij de FiFe.

Groetjes,

Riëtte

11. Volgens mij is dat onzin. IK heb gelezen dat (voor shows e.d.) de hoeveelheid wit bij voorkeur niet meer dan 1/3 van het totaal mag zijn. Dat is alles, alhoewel ik denk dat die vlag niet opgaat als je een compleet witte kat hebt. :wink:

12. http://directory.google.com/Top/Recreation/Pets/Cats/Breeds/Maine_Coon/Standards/ geeft links naar 6 verschillende standaarden voor de Maine Coon.

http://www.hotkey.net.au/~ccca/coon.htm zegt:
    WITHHOLD: Delicate bone structure, overall even coat, undershot chin, short cobby body and legs, kinked tail, crossed eyes, polydactylism, buttons, lockets or spots.

http://www.cfsa.co.za/breeds/mco/main.htm zegt:
    COLOUR All colours and patterns accepted excluding Siamese pattern. - en niets over buttons of lockets.

http://www.aaceinc.org/breeds/mai.htm zegt:
    NFA: Delicate bone structure, overall even coat, undershot chin, short cobby body and legs, kinked tail, crossed eyes. polydactylism, buttons, lockets or spots. - even erg als een knikstaart, dus!

http://www.cfainc.org/breeds/standards/maine.html (De CFA, dus) zegt:
    DISQUALIFY: delicate bone structure. Undershot chin, i.e. the front teeth (incisors) of the lower jaw overlapping or projecting beyond the front teeth of the upper jaw when the mouth is closed. Crossed eyes. Kinked tail. Incorrect number of toes. White buttons, white lockets, or white spots. Cats showing evidence of hybridization resulting in the colors chocolate, lavender, the Himalayan pattern; or unpatterned agouti on the body (i.e. Abyssinian type ticked tabby).

(De andere twee links: 1 gaf een lege pagina, en de ander heb ik blijkbaar niet geopend. Maar je weet waar je het kunt vinden :) )

Bij de RMC home page stan 4 links naar standaarden:
    http://www.carton.nl/rmc/rmc12.htm
    Fife standaard: ...... Iedere hoeveelheid wit is toegestaan. .....
    CFA: staat hierboven al.
    TICA: PENALIZE: .... Buttons, lockets, or spots. ...
    GCCF: buttons, lockets, spots niet genoemd.

Ik hoop dat je bedoelde dat jij het onzin vindt dat sommigen, en sommige standaarden, buttons en lockets als een fout zien. Daar kan ik in meegaan :D :D , maar, onzin of niet - sommigen, sommige standaarden, sommige verenigingen beschouwen nu eenmaal buttons en lockets als een serieuze fout.

Voor FiFE shows zijn er 9 kleurcategorien: 4 voor zonder wit, 4 voor met wit, en 1 voor helemaal wit.

13. Ik heb een volledige witte Maine Coon met stamboompapieren.Geen enkel idee waar dat verhaal vandaan komt.

14. dat wit achtige dat om de ogen zit dat hoort bij de blotched tekening
    dat noemen ze zeg maar een brilletje
    alle blotched getekende coons hebben dat en vind ik zo mooi he
    dit schrijft renate

ik heb een kitten die dat ook heeft. die witte kringen om zijn ogen. maar nou vroeg ik me af of dat alleen voor komt bij een blotched tekening of dat dat ook bij een mackerel tekening voor komt.

kan iemand mij dat vertellen?

groeten anouk

15. Het 'brilletje' hoort inderdaad bij een *tabby* tekening, dus alle katten *behalve* effen katten hebben het :)

16. oke bedankt voor de informatie. ik schrok al want ik heb kittens en daar moest ik de kleuren van opgeven en dan zou ik dus de verkeerde aftekening hebben opgegeven maar das gelukkig niet zo. :D

groetjes anouk

dit is de kitten:

17. wow wat een beauty!!

18. Een heel mooi kitten!

19. Wat een schatje :D :D

20. Alle kleuren zijn toegestaan bij de coon, alleen de points niet.

21. Alle kleuren zijn toegestaan bij de coon, alleen de points niet.

22. Alle kleuren zijn toegestaan bij de coon, alleen de points niet.

23. en chocolate :mrgreen:

24. Bij een FIFE show heb ik een zwarte poes gezien, met heel weinig witte haartjes in een oksel en die werd gekeurd in een groep MET wit

25. Ik heb een half jaartje geleden een heel mooi point poesje gezien echt een plaatje het is jammer dat dat niet mag want ze was echt erg mooi!!

26. ... en fawn en lilac en cinnamon, mag ook allemaal niet.

27. Dus Riette het is zo dat als je een prachtige zwarte kat heb met een locked of medallion krijg je daar dan min punten voor of word je gediskwalificeerd of haal je nooit je punten en gaat het hier dan om een paar haartjes of ook om een cirkel op de borst van zeg 3 cm rond.... :?: :?:
    Ik weet wel dat toen wij onze Tippy meenamen uit Amerika zijn fokker zei met hem mag niet geshowd worden hij heeft namelijk een witte punt aan zijn staart (vandaar de naam :lol: )en is verder zwart zilver. Wat in Amerika ook vaak gedaan word is het verdoezelen met wat ogenschaduw of verf. Toen ik op show was in Nederland met hem werd er absolute niets over gezegd het was wel de kitten show van de RMC waar ik was misschien dat dat uitmaakt :?:

28. En ik weet nog *waar* je haar gezien hebt ook :))) Ik dacht dat er 3 waren, maar geslachten wist ik niet. Ach .....

29. Marinde,

Dat hangt er van af of je FIFe showt of onafhankelijk...

Bij de FIFe is "met wit" in iedere vorm (dus zo veel of zo weinig als het is) toegestaan.

Bij Tica-keuringen, waar ook op kleur gekeurd wordt, moet de hoeveelheid wit aan een bepaalde specificatie voldoen. Dus een locket (paar haartjes op de borst, op de buik, op een teentje of zoals bij jou Tippy aan de staart) is reden voor diskwalificatie.

Groetjes,
    Monique

30. Hoi Marinda,
    Bij de Fife (Felikat, en dus ook RMC) mag het, bij de onafhankelijken en in Amerika (hoewel, zoveel verenigingen als ze daar hebben ..) mag het niet. Je krijgt -dacht ik- geen minpunten, het is een reden voor diskwalificatie ....
    Op pagina 1 van dit topic heb ik een paar links naar standaarden gezet, met wat ze zeggen over zo'n locket of button of medaillon :) Dus: je kunt Tippy showen, maar ik zou het op Fife shows doen :D

Overigens, ook al ben ik lid van Neocat, een van de 'onafhankelijken', persoonlijk heb ik er absoluut geen moeite mee!
    (Monique - bedankt :D Je was me voor, maar we zijn in ieder geval eensgezind :) )

31. Het is soms verbazingwekkend wat er als fout gezien wordt en dan bedoel ik de interpretatie van de rasstandaard door de keurmeester.

Nazca is een Black tabby Blotched met Wit, vorig jaar haalde dus een keurmeester in Wassenaar het bloed onder mijn nagels vandaan.

Ze had zelf geen tijd om te keuren, dus viel er een keurmeester voor haar in, terwijl Nazca gekeurd wordt, gaat ze zich er toch mee bemoeien.

"Kijk dat bedoel ik nou" sputterde ze uit, en 1 wip stond ze bij Nazca met haar vinger een deuk in Nazca's neus te boren.

"Dat wit hoort daar niet, dat is een grove fout!" In de top 5 waar zo'n beetje de hedendaagse coons uit voortkomen zit bijna een evenbeeld van hem, maar goed.

Maar gelukkig was de inval keurmeester het daar niet mee eens, maar ze mocht hem uit haar naam niet voordragen voor BIV of BIS want dat mocht een kat met een halve witte neus niet verdienen!

Ik werd toch een partij kwaad, hij kon pas om kwart voor vier gekeurd worden en nu werd ie ook nog eens afgekraakt?

Hij kreeg gelukkig wel zijn certificaat.

Ik hoop maar niet dat ik haar weer heb in Purmerend!

32. Tja, bij de onafhankelijken mag 'een beetje verdwaald wit' niet. En tja, interpretatie van standaarden, geschiedenis van standaarden, verwording van standaarden .... laten we daar asjeblief niet over beginnen :cry: Kijk maar naar de Pers ..... :crybaby: Kijk maar naar de siamees :crybaby:

Maar - een keurmeester moet (naar mijn mening :oops: ) wel keuren naar de gangbare standaard - en op een onafhankelijke show is de gangbare standaard de onafhankelijke standaard, en op een Fife show is de gangbare standaard de Fife standaard. (Misschien is 'gangbaar' niet het juiste woord; in ieder geval de standaard die volgens de organiserende vereniging geldt voor het desbetreffende ras.) Helaas bestaat de standaard niet ...... Dus om, wat dit aspect betreft, op 'safe' te spelen, heb je bij Fife-shows een betere kans :wink:

33. Het is gelukkig maar 1 keer gebeurd maar wel op een show van mijn eigen vereniging :evil:

Dus zondag wordt het weer superspannend, ik heb sowieso de laatste tijd dat ik met mijn jongens keurmeesters krijg die ik liever niet wil, maar ja ik kan moeilijk omkeren en om een andere vragen.

Maar ja dat vindt ik dus ook zo raar, de ene keer prijzen ze je kat de hemel in en de andere keer zien ze hem dus niet staan.

Is dat bij Fife shows ook of heb je daar over het algemeen altijd een andere keurmeester? Trouwens ik heb nooit dezelfde keurmeester als een kat al een aantekening heeft gehad voor een titel hoor, want dat mag niet.

34. Ik word echt verontwaardigd hoor, als er iets negatiefs in het keurrapport staat :)
    Staan er bv 10 goede dingen en 1 minpuntje dan loop ik dagenlang tegen Marleen en Arjan te mierenzeiken dat ik het minpuntje nergens op vind slaan hahaha

35. Nou, dat heb ik eens gehoord als tip om je kat zo snel mogelijk aan een titel te helpen. Zo gauw mogelijk erachter zien te komen wie de keurmeesters zijn, daaruit degene halen waarvan je weet dat hij/zij helemaal gek op jouw (type) kat is, en dan bij de administratie een poos gaan zeuren dat je de keurmeester die je eigenlijk zou krijgen niet wilt, want blah blah, en die andere keurmeester ook niet want zus-en-zo, tja, eigenlijk is er maar een keurmeester die niet negatief bevooroordeeld is tegen je kat, en dat is .... die zou dus eigenlijk je kat moeten keuren.
    Dit was toegepast (horen zeggen ... wel betrouwbare bron :) ) door ervaren showers die er nu mee gestopt zijn, dus of die vlieger nog opgaat weet ik niet.
    En of je je kat, je cattery, de catfancy er een dienst mee bewijst ... dacht het niet :!: Of het 'eerlijk' is - nee, vind ik niet. Want waar doe je het voor???? Nou ja, ander topic :D

36. Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat de onafhankelijke veel makkelijker waren en je daar je punten hebt in no time omdat ze niet zo moeilijk doen maar als ik dit zo hoor....Kun je dus beter Fife showen en klopt dat dan dat je punten dubbel tellen als je bv op een felikat show je punt hebt gehaald maar je bent lid van een onafhankelijke dat, dat punt dubbel is bv...ook horen zeggen.... :?: :?: Ik heb niet zo vaak geshowed 1x met Tippy maar die vond het 10x niks..en 1x met Kyta die had gelijk haar punt en nom.BIS en nom.BIV maar verloor omdat ze niet zo aardig was tegen de keurmeester vond het showen dus ook niks en 1x met Sterre die had haar U1 meteen...toen dacht nou dat gaat makkelijk hier... :lol: :lol: En ik heb nu echt 2 geweldige show meiden (denk ik) dus ik ga daar zeker mee naar show zodra ik kan... :lol: :lol: En van dat wit heb ik al helemaal nooit geweten was echt verbaasd hierover :eek: :eek: dacht altijd dat die Amerikanen moeilijk waren... :lol:

37. Afgezien van het feit dat bij de FIFe de groepen veel groter zijn (omdat je bv geen onderscheid maakt tussen clasic tabby en mackerel, omdat alle zilvers in één groep zitten of omdat iedere hoeveelheid "met wit" in één groep zit) :lol:

En afgezien van het feit dat je veel meer certificaten nodig hebt om je poezel tot Euro te brengen... :lol:

Groetjes,
    Monique

38. Ik heb er 2 met wit en ik vind het heel erg mooi.

Groeten, Marjan

39. heb ooit een kat gekend; wildkleur met spierwitte poten en een witte borst, geweldig mooi om te zien ... kwijl, kwijl

maar ik ben helemaal dol op blauw.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Wit gewenst
  1. Patchwork
    Reacties:
    30
    Weergaven:
    2.877
  2. Tehya
    Reacties:
    18
    Weergaven: