Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

welke vereniging..........

Discussie in 'Help! Ik ga naar show!' gestart door Sandra, 29 mrt 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik weet niet of het hier in deze categorie mag zoniet wordt hij van zelf wel verplaatst.

Tot nu toe vindt ik het erg leuk de kattenshows vooral de ervaring om zelf een kat te mogen voordragen vond ik echt super. Ik krijg de indruk dat Jasmine het helemaal nog niet zo vervelend vond we moeten alleen samen even de houdingen oefenen dan komt het vast wel goed. Dus ik zit er sterk aan te denken om nog een keer met haar naar een show te gaan maar ja dan zal ik toch ook bij een vereniging moeten aansluiten en daar zit het hem nu in. Bij de site van Felikat vindt ik het nog overzichtelijk maar daarna houdt het echt op. Wie kan me wat over verschillende verenigingen vertellen of waarom hebben jullie specefiek voor die gekozen? Ik ga me zo eens verdiepen in het verschil FiFe en onafhankelijk want ook daar heb ik dus nog geen kaas van gegeten. Gelukkig kan ik ook altijd naar Ellis toe als het om showvragen gaat of om advies voor een show maar ik wil gewoon graag nog wat meer weten en ook van anderen.

2. Volgens mij hoef je geen lid te zijn van een vereniging om aan de shows te mogen meedoen. Nou ja, de kittenshow is wellicht wat apart, in dit verhaal :). Maar je zou gewoon eens aan een paar shows kunnen meedoen, luisteren, praten, kijken, en wie weet .....
    :D

3. Ik heb voor felikat gekozen om dat zij punt 1 samenhangen met de RMC, punt 2 ik een bij de fife aangesloten vereniging wilde vanwege hun strengere eisen en dan kom je uit bij Felikat of Mundikat
    Ik moet zeggen dat ik tot nog toe erg tevreden ben met felikat. Als er wat is dan reageren ze snel en alert.
    Maar er zullen hier vast mensen zitten die jarenlange ervaringen hebben met de verenigingen en die hebben wellicht een heel andere kijk erop

groetjes Suzanne

4. We doen pas in oktober mee aan de kittenshow ( ben al wel lid van de RMC) anders wordt het teveel van het goede voor zowel Jasmine als voor mij :lol:

5. Hoi Sandra,

Ik kan je alleen maar het advies geven wat ik je zondag ook had gegeven, ga eens met Ellis mee naar een show van de onafhankelijke ;)
    En vergelijk dat dan met je ervaringen van zondag;)

Ik zelf ben eigenlijk lid geworden van Felikat omdat de fokker van mijn coontjes daar ook zit, dus was het eigenlijk wel makkelijk ;)
    En tot op heden geen enkele spijt van ;)

6. Jep ik sluit me volledig aan bij Suzanne... is ook niet gek want we zijn samen begonnen, zeg maar, met shows bezoeken, lezen, en vooral veel praten met mensen... :lol: Dus ja ik hoef mijn mening hier niet nog eens op te schrijven :mrgreen:

Groetjes,
    Marleen

7. Ik ben lid geworden van Neocat omdat onze eerste Ragdoll ook gefokt is onder Neocat. Qua showen maakt het me op zich niet veel uit waar ik show, alleen voor Fife (mundikat en felikat) shows moet je dus ergens lid van zijn. Voor de andere shows hoef je nergens lid van te zijn, tenzij je op een gegeven moment je titels wilt laten registeren.

Sandra, ga je mee naar Purmerend op 1 mei? ;););)

Groetjes,
    Ellis

8. Ik ben lid van Mundikat. De fokker van mijn eerste coon is daar ook lid van en dan ga je makkelijk mee. Daarnaast ben ik het eens met de regels die de fife stelt en die zijn over het algemeen strenger dan bij de onafhankelijke. Verder vind ik het showen fijner.

Groetjes, Janneke.

9. Ook ik ben lid van een Fife vereniging en wel Felikat. Dit komt ook een beetje omdat de eerste coon dus door een Felikat lid is gefokt maar ik heb voor me aansloot ook eerst anderen verenigingen bekeken maar de regels van de Fife spreken me gewoon erg aan en ik heb tot nu toe geen spijt van mijn keuze.

Ik kan alleen maar zeggen doe wat je zelf denkt wat goed is dus waar jij je prettig bij voelt.

10. Zoals vele was mijn eerste coontjes stamboom van Felikat en de fokker
    was hier ook lid van dus ik ben nu ook lid van Felikat en het bevalt me goed.

11. Tja, hier het zelfde verhaal; mijn eerste coontjes waren Felikat katjes en zodoende ben ik lid geworden van Felikat.

Ik heb geen ervaringen met andere verennigingen, dus ik kan niet echt vergelijken. Maar tot nu toe heb ik ook nooit reden gehad om te klagen over Felikat...

Het enige waar ik wel wat verandering/vernieuwing in zou willen zien, is het showgebeuren. Ik vind de Felikatshow's weinig sjeu hebben... Ik bedoel niet het keuringsgedeelte, want dat is altijd wel ok (behalve dat het voor exposanten wat lastig is om in de gaten te houden wanneer je met je kat naar een keurtafel moet, dit doet Mundikat - met dat beamerscherm - veel beter), maar er wordt weinig gedaan om het interessanter voor publiek te maken.

Ik heb op shows in Duitsland en Parijs gezien dat het best makkelijk ook anders/ leuker kan door bijvoorbeeld 1 à 2 keer per dag een rassenpresentatie te organiseren waarin je het publiek laat zien wat de kenmerken van een bepaald ras zijn. Het publiek op die shows was in ieder geval erg enthousiast!

Groetjes,
    Monique

12. Ik zou willen dat Felikat ook zo'n scherm neemt zoals mundikat, op zich werkt dat systeem prima

groetjes Suzanne

13. Ik ben bij de NRKV beland, omdat surprise surprise de fokker van mijn eerste Coon (Nazca) daar lid van was. Daarnaast ben ik ook abonnee lid van RMC.

Ik wilde toen eigenlijk best wel overstappen naar de felikat maar dan zijn de behaalde titels van mijn katten niet geldig :evil:

De vereniging bevalt me wel goed hoor, ook al is die dan onafhankelijk, zij hebben ook hun regels en voor advies kan je goed terecht. Naar thuis shows ga ik ook altijd, en het is altijd gezellig en een goede sfeer.

Maar met alles is het zo dat je zelf moet ondervinden welke vereniging het beste bij je past. De onafhankelijken zijn wat flexibeler.

14. In het begin was ik ook lid van felikat, lid worden was snel gedaan en zonder problemen:) Cattery naam aanvragen was echter mij niet gegund geloof ik, het kwam niet aan, tot 3 keer over..Nou mijn Maine Coon kereltje komt weg bij een andere vereniging dus overschrijven was de stamboom opsturen wat ik eigenlijk niet meer durfde..Nou toen heb ik de 1 en ander aangeschreven met vragen en Neokat reageerde snel en prettig dus mijn keuze was gemaakt. Mijn zus was reeds lid van Neokat en erg tevreden. Ze zijn onafhankelijk maar niet laks, meer keuze qua shows etc en hun info magazine is echt super:)

gr,kim

15. Ik zit dus bij Mundikat. Overweging van vereniging was vnl wel of niet fife.
    Aangezien ik wel een fife vereniging wilde, bleven er 2 over. En aangezien de fokker van mijn kat goede ervaringen had met Mundikat, is het uiteindelijk Mundikat geworden.

16. Het is al weer een tijd geleden dat ik dit topic geopend heb :wink: inmiddels ben ik lid geworden van Neocat maar maar maar ik merk toch ook wel dat wanneer ik verder zou willen in de coon wereld met of zonder fokintenties dan zou ik toch eigenlijk ook wel lid moeten zijn van een FIFE vereniging ook vanwege eventuele titelregistraties. Dan kun je dus kiezen tussen Felikat en Mundikat alleen ergens in mijn geheugen komt steeds iets naar boven dat veel mensen plots overstapte van Felikat naar Mundikat of andersom dat weet ik niet precies maar ja nu zit ik dus lekker weer in dubio :rolleyes: . Ga van beide maar eens de statuten bekijken misschien dat ik dan een keuze kan maken.

Trouwens hoe vaak worden de magazines van beide uit gegeven weet iemand dat?

17. Mij bevalt Felikat prima

Felikat magazine is eens per 2 maanden

18. Als ik met Buddy en Migo mee wil doen aan een kittenshow moet ik dus eerst lid worden van een vereneging b.v. felicat. Heb ik dat goed begrepen???

En hebben jullie adressen voor mij???

Grtzzzz,

Joke

19. Hoi Buddy,

De kittenshow is een uitzondering, hiervoor moet je minimaal geabonneerd zijn op de "It's Coontime" van de RMC. Als het je bevalt, kun je lid worden van een vereniging. Als je voor Felikat zou kiezen, kun je ipv abonnee ook lid worden van de RMC en kun je desgewenst naar vergaderingen etc. Dit komt omdat de RMC een rasclub van Felikat is.

Abonneren op "It's Coontime": http://carton.nl/rmc/rmc09.htm
    Felikat: http://www.felikat.nl

Succes!

20. Ook wij zijn begonnen bij Felikat omdat daar onze eerste Coon haar stamboom vandaan kwam. Na 10 jaar hebben wij echter -om persoonlijke redenen- de stap van Felikat naar Mundikat gemaakt. Ik moet zeggen dat ik mij hier veel beter op mijn plaats vind. Een veel minder rigide organisatie.

In de loop van tijd heel veel meegemaakt met andere verenigingen (Tica, CFA, CCF, onafhankelijk etc. etc.). Mijn voorkeur blijft uitgaan naar een Fifé gerelateerde vereniging omdat het daar, in vergelijking tot de -meeste- niet Fifé vereningen beter is geregeld. Zeker wat betreft het uitkruisen van rassen en de staboom registratie.

Overigens van de kittens die wij voor fok doeleinden verkocht hebben, zijn de meeste gegaan aan leden van onafhankelijke verenigingen. Hiermee wil aangeven dat het niets over iemand zijn manier van fokken zegt als deze lid is van een andere dan een Fifé vereniging. Het gaat om de persoon en de wijze waarop deze bezig is die telt, niet de organisatie structuur die er achter zit.

21. Bedankt, maar welk abonnement heb ik dan nodig??? Ze komen met verschillende opties, maar staat niet it's Coontime bij.

Grtzzzz,

Joke

22. Ook wij zijn begonnen bij Felikat omdat daar onze eerste Coon haar stamboom vandaan kwam. Na 10 jaar hebben wij echter -om persoonlijke redenen- de stap van Felikat naar Mundikat gemaakt. Ik moet zeggen dat ik mij hier veel beter op mijn plaats vind.

In de loop van tijd hebben wij heel veel meegemaakt met andere verenigingen (Tica, CFA, CCF, onafhankelijk etc. etc.). Je merkt de versachillen pas als je koopt of verkoopt aan leden van andere verenigingne. Derhalve blijft voorkeur uitgaan naar een Fifé gerelateerde vereniging. Dit omdat het daar, in vergelijking tot wat wij hebben meegemaakt bij -meeste- niet Fifé vereningen beter is geregeld. Zeker wat betreft stamboom (de achterliggende lijnen dus) registratie.

Overigens van de kittens die wij voor fok doeleinden verkocht hebben, zijn de meeste gegaan aan leden van onafhankelijke verenigingen. Hiermee wil aangeven dat het niets over iemand zijn manier van fokken zegt als deze lid is van een andere dan een Fifé vereniging. Het gaat om de persoon en de wijze waarop deze bezig is die telt, niet de organisatie structuur die er achter zit.

23. Dat vindt ik ook een heel belangrijk punt, toch krijg ik soms wel eens de indruk dat de "fok"wereld je eerder ziet staan als je lid bent van een FiFe vereniging.

De reden dat ik lid wil worden zit hem ook in de shows ik denk toch dat ik liever naar een FiFe show ga dan onafhankelijk tenminste zo voelt het tot nu toe maar goed mijn tweede FiFe zal in Groningen zijn dus wie weet bedenk ik me ook nog. En ik vind het ook geen probleem om van zowel onafhangelijk als FiFe lid te zijn.

24. ok, is gelukt heb mijn abbonnement nu aangevraagd!!!

Bedankt voor het adres Danny!!!!!

Grtzzzz,

Joke

25. Gewoon abonnee, tenzij je lid bent van Felikat, dan kun je voor "lid" kiezen.
    Het verenigingsblad heet "It's Coontime" en dat ontvang je dus automatisch 4x per jaar als je je als abonnee/lid aanmeld :))

26. Gregor heeft gelijk; het verschil zit hem voor een groot deel in de personen, die zijn belangrijk. Ook de Felikat en de Mundikat hebben foute leden; iedereen kan en mag in de praktijk lid worden.

Er is geen wezenlijk verschil tussen de Felikat en de Mundikat; beide zijn ze internationaal aangesloten bij de FIFe (maar 2 leden van de FIFe in 1 land komt niet veel voor) en hebben ze *dus* in de praktijk dezelfde reglementen. Beide geven 4x er jaar een blad uit en organiseren een show of vier, vijf per jaar. De verschillen zitten hem ook daar weer in de personen. Onze ervaring is dat mensen bewuster voor de Mundikat kiezen en meer uit gewoonte lid worden van de Felikat.

Voor de RMC maakt het weinig uit; iedere fokker of liefhebber in Nederland - goed, fout, beginner of ervaren - mag meedoen met alle activiteiten als ze lid of abonee van de RMC zijn. Hiervoor hoef je dus niet voor de Felikat te kiezen.

Voor het aanzien als fokker maakt het weinig uit; het hangt er meer vanaf wat je wilt bereiken en wat je fokdoel is. Als je met de reguliere hoge intee.. err.. :D ...showlijnen wilt werken, kan je overal terecht. Heb je meer aspiraties, dan is het prettig om bij een vereniging te zitten die een aantal zaken - naar mijn mening - wat serieuzer neemt en wiens naam en stambomen ook in het buitenland (h)erkend worden.
    (TICA of CFA of zo.. :p )

27. Ik ben ook om persoonlijke redenen bij felikat weggeaan toen 1 jaar lid geweest van NKFV nou dat vond ik 10x niks nu ben ik lid van Mundikat en tot nog toe hele positieve ervaringen...:). Ben trouwens ook CFA geregistreerd daar ben je niet echt lid maar dat stamt nog oud mijn Amerika periode.

28. Hier wil ik ff op reageren , schiet me vreselijk het verkeerde keelgat in.
    Wat nou intee..err.. showlijnen .
    Hoe bedoel je dat Paul.
    En wat bedoel je met meer aspiraties????
    Show lijnen fokken is voor beginners of zo????
    Of heb ik het nu helemaal mis.
    Laat ik hopen dat je met meer aspiraties niet alleen het fokken van Veredelde boerderij katten hebt , zoals foundations.
    Niet dat ik iets tegen foundations heb hoor , maar nu snap je misschien hoe jouw opmerking aan komt .
    Bij mensen die zich heel bewust bezig houden met het fokken van showlijnen.
    De meeste mensen die daar mee bezig zijn verdiepen zich in de achtergronden van de katten , doorzoeken de lijnen goed.
    Kijken of er geen erfelijke aandoeningen zijn , en noem nog maar eens een paar dingen op.

Dus met andere worden mensen die showlijnen fokken zijn zeer serieus bezig , en kunnen ook, bij wat voor verening terecht

29. Margret,

ik vermoed dat Paul het anders bedoeld.
    ik denk dat hij bedoeld dat op het moment dat je met iets bezig bent/wilt gaan dat afwijkend is van wat "standaard/normaal" gedaan wordt is het bij sommige verenigingen moeilijk omdat die nogal halsstarig in het hanteren van regels kunnen zijn. Op zo'n moment is het prettig bij een vereniging aangesloten te zijn die je serieus neemt en niet afscheept met de opmerking "regels zijn regels"

Naar mijn idee had zijn opmerking niets te maken met welke soort lijnen je fokt en hoe je fokt of hoelang.

30. Hi nayomi

Ik hoop dat je gelijk hebt hoor , want het komt bij mij heel vervelend over

31. Ik ben het helemaal met je eens Margret
    De opmerking komt bij mij ook erg onprettig over en ik heb hem toch echt een paar keer gelezen

Er staat: "heb je meer aspiraties enz"
    Het woord serieuzere zaken valt

Je fokdoel zal maar zijn: een gezonde kat fokken, met leuke waardes en je wint ook nog eens een showtje
    Foei maar dat is niet serieus

Kijk naar Pina van Nayomi, daar zit een stukje foundation in en hop in Schiedam wint ze
    Hartstikke leuk en zeker iets om trots op de zijn
    Een poes met waardes van (uhh rond de 3 ergens) die wint van 2 andere, en ja ik verbeeld me toch echt fatsoenlijk concurrentie gegeven te hebben)
    En ja ik vind dat Nayomi hoge eisen aan zichzelf en de katten stelt en ik vind ook dat ze erg serieus bezig is

32. Hi Suzanne

Pffff gelukkig maar dat ik niet de enige bent die dit zo voelde

En je hebt helemaal gelijk , op de eerste plaats is dat wat we allemaal willen toch , een gezonde kat fokken .
    Dat is mijn aspiatie lol , een gezonde kat met een lief karakter.
    En wat daarna allemaal komt is super leuk , maar eerst wat echt belangrijk is .

Geloof je helemaal gelijk hoor , je zal je best gedaan hebben om serieuze concurentie te geven.
    :mrgreen:
    Je gaat er toch voor als je showt.
    Maar ons moto is mogen de beste van de dag winnen , de volgende keer wij misschien
    En er is niets mee trots te zijn op je kattenkits

33. Ik ben zo'n 23 jaar lid geweest van de NKFV en sinds mei overgestapt naar de Mundikat.

Dit vanwege het niet krijgen van antwoorden op simpele vragen.... het niet te pakken krijgen van bestuursleden.
    Ik heb onafhankelijk nooit als minder ervaren het is net hoe je zelf bent.
    En het voordeel is daar dat ....de shows zijn goedkoper :D en je hoeft niet met je stoelen te slepen :D Stewards komen je halen als je aan de beurt bent .....dus ja het heeft zijn voordelen.

Conny

34. Ik moet toegeven dat wat Paul schreef in zijn laatste stukje kwam op mij ook vreemd over. Maar ik heb mensen vaker dit horen zeggen. Wat ik merk is dat er wat met minachting op de onafhankelijke show wordt neergekeken. Het is natuurlijk ook een verschil met Fife shows maar verschil moet er zijn toch!

Ik vindt tot nu toe beide nog wel leuk gaan eigenlijk maar ja wie ben ik??? Sinds dit jaar in het bezit van een coon en gaanderweg van alles aan het leren dus misschien zeg ik volgend jaar wel nooit weer een fife en of onafhankelijke show weer, je weet het niet.

Ik wil lid worden van een Fife vereniging omdat me dat gewoon leuk lijkt en omdat ik nou eenmaal een tik heb als het op magazines aankomt daarom ook mijn bewuste keuze voor Neocat ( en ja ook mijn fokker is lid van Neocat dus ook mede daarom :wink: ). Het magazine van Felikat spreekt mij niet zo direct aan evenals hun site en misschien ook wel nav wat ik allemaal om mij heen hoor. Dus ik ga voor Mundikat waarschijnlijk.

Kom ik toch nog even terug op het stukje van Paul. Zoals ik het nu lees kom ik op het volgende.
    Als je lid bent van een onafhankelijke vereniging en je fokt wordt er door de mensen die van een Fife lid zijn ernstig aan jouw fokdoelen getwijfeld. Ben je lid van een Fife vereniging dan is het goed tenminste dan kan er nog over gepraat worden wat je wel en niet goed doet maar anders niet.

Ik neem aan dat de meeste mensen wel degelijk serieuse fok intenties hebben maar niet iedereen kan/wil/ durft advies te vragen aan een ander of kan goed om gaan met kritiek of met de roddel en achterdocht die in de fokwereld de ronde doen. Niet iedereen wil zich beschikbaar stellen als vragenbaak vooral niet als je dingen 20x moet uitleggen ( ik ben zo'n iemand die soms 10x uitleg nodig heeft omdat ik het moeilijk vindt). En niet iedereen krijgt direct een kans voor de aanschaf van een goede fokpoes/ kater en zo zijn er nog veel meer factoren maar goed dan gaan we erg offtopic nou das ook niet de bedoeling!

Mijn keuze is dus gemaakt en zal Mundikat worden :wink:

35. Ik denk zelf dat bij beide groepen...... mensen zijn die een doel hebben en dat bij beide groepen mensen zijn die het niet zo nauw nemen.

Ik vind niet dat de een boven de andere mag staan.Fife is strenger...oke misschien wel maar ook zijn er OAH verenigingen met strengere regels.
    De NKFV heeft zelfs een overeenkomst met de FIFE voor buitenlandse FIFE shows.... zodat je als OAH ook daar kan showen met toestemming van je vereniging.
    Als OAH lid heb ik diverse Fife katten kunnen kopen ... dus waar gaat het dan over?
    Het is toch net wat je aanspreekt in de lijnen?
    En wat maakt het dan uit of je die lijn bij de OAH moet halen of bij de Fife.

Overal zitten vreemde snuiters ;)

Conny

36. ELKE kat heeft een stukje Foundation. :wink:

37. Geen dank hoor, dusse..... dan zie ik je wel op de kittenmiddag!! :wink:

38. Maar "lid" worden kan dus alleen als je lid bent van Felikat! Anders kun je je alleen als abonnee aanmelden. Niks mis mee en je kunt inderdaad aan alle activiteiten deelnemen, maar er is wel degelijk een verschil: Je hebt nl. geen inspraak! Niet dat iedereen daar nou behoefte aan heeft, maar er is dus wel degelijk een verschil tussen abonnee of lid.

39. Even een correctie.

Een gezonde kat: nee.
    Een gezonde Coon: ja

Ik bedoel hier mee te zeggen dat het allemaal prachtig is dat we bezig zijn met andere aspecten dan het uiterlijk. Helaas zie ik te vaak katten (met name op show) waar ik van denk: is dat een Coon? Soms begrijp ik echt niet waarom sommige katten nog een punt krijgen.

Het klink misschien wat negatief maar ik vind de laatste jaren de kwaliteit van de Maine Coon er danig op achteruit gegaan. Dit in tegenstelling tot de kwantiteit.

Het uiterlijk van de Maine Coon is iets waar hij bekend om staat. Dat aspect waar een heleboel mensen op gevallen zijn en nog steeds op vallen.

Hoeveel Coontjes zie je nu ...
    - die te klein zijn?
    - hebben iele beentjes hebben?
    - totaal geen boning hebben?
    - weinig of te kort haar?
    - lange en slechte profielen?
    - te grote oren?
    .....

Dat neemt niet weg dat gezondhed een enorm belangrijk aspect moet zijn. Iets anders zal je mij ook echt niet horen zeggen. Maar laten we wel zeggen een Coon moet er uit zien als een Coon. Niet als een kortharige stubby kat met een enorme muzzle zonder profiel die toevallig op zijn stamboom Maine Coon heeft staan.

40. Grappig hoe iedereen met je woorden aan de haal gaat en er iets anders in leest dan wat je schreef...

Regulier = algemeen voorkomend = je kan overal terecht.
    Een vereniging die sommige dingen serieus neemt != serieus fokken.

Daar zijn aspiraties voor. Iets anders heb ik niet gezegd.

En Margret...? Het zou fijn zijn als er meer fokkers waren die serieus hun lijnen napluizen, maar de realiteit is dat de meesten maar wat aanrommelen en nada weten of navragen bij fokkers die ze niet persoonlijk kennen (in binnen- of buitenland).

Bedoel je niet Mundikat dan? Die is FIFe, Neocat niet.

Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoelde is dat stambomen van de FIFe in het buitenland beter (h)erkend worden dan stambomen van een onafhankelijke vereniging. In het buitenland heeft men al vaak moeite om de FIFe te herkennen, laat staan dat men de Felikat of de Mundikat kent.

Laden...

Deel Deze Pagina