Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Wat zijn de tekenen dat katers gecastreerd moeten worden?

Discussie in 'De ballenbak' gestart door D&D, 6 jul 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Diesel en Duncan zijn allebei 9,5 maand en nog niet gecastreerd. Nu wil ik graag weten of er bijvoorbeeld een duidelijke gedragsverandering is te merken vlak voordat ze gaan sproeien.
    Ik wil ze nl pas zo laat mogelijk laten helpen, dit ivm het groeien. Er is mij verteld dat ik beter zolang mogelijk kan wachten zodat ze die 'katerkop' echt volledig ontwikkelen en zo vol mogelijk van bouw worden.

Nu vertonen de heren al van begin af aan behoorlijke katertrekjes; onderling word er flink gevochten, ze bijten mekaar regelmatig gewoon zomaar in de poten of in de nek, miauwen en prrt-en dat het een lieve lust is en racen door het huis is een vast dagbesteding geworden.

Diesel is verliefd op alles. Alles - van meubilair tot planten tot eten tot mensen - krijgt een kopje van hem of wrijft ie langs met zn snoet en vervolgens komt zn hele lijfje er nog achteraan. En dan blijft ie het liefste met zn kont onder je neus staan, dat doet ie altijd als ik achter de pc zit, met een hoop kabaal geeft meneer te kennen dat je in de buurt moet blijven en vervolgens springt ie op de buro en dan begint het gevrij. :lol:

Duncan vertoond nogal wat haantjes gedrag en probeert altijd alles af te troggelen van Diesel en dan voornamelijk eten en speelgoed en aandacht. En hij is niet te houden als de achterdeur opengaat, ze kunnen gelukkig niet meteen wegrennen, maar een schutting van 1m80 houd ze ook niet lang binnen dus ik moet me haasten met de ren af te maken.

Ik ga ervanuit dat dit gewoon normale gedragingen zijn. Zo niet dan hoor ik het graag.
    Zouden jullie nog langer wachten om ze te laten helpen of ze vandaag nog naar de da verschepen?
    En welke gedragingen kan ik evt. nog tegemoet zien?

Alvast bedankt!

groetjes
    N

2. Tja.. Uitgroeien doen ze trouwens mooier wanneer ze gecastereerd zijn, de echte katerkop (bij bv Britten zeer goed te zien) krijgen ze door het dekken.

Mijn kater was bedoelt als dekkater, alleen na een eerste dekking begon hij te sproeien dus was het einde verhaal:) Maar hij heeft nooit vervelend kater gedrag vertoont, bleef meer een groot kitten zeg maar:)

gr,kim

3. Kim heeft helemaal gelijk.....als je ze toch wilt laten helpen, dan nu gewoon doen. Het heeft absoluut niets te maken met het niet groter worden. De hormonen kunnen het groeien zelfs tegen houden.
    Als ze gecastreerd zijn worden ze oh zo mooi.....!!!! [vind ik dan he]

4. mmm dan moeten ze er dus toch maar aan gaan geloven. Helaas.
    Misschien ook wel een goed idee om het te doen als het niet zo extreem warm is, dan voelen ze zich sowieso al belabberd.

Ik moet er toch nog maar eens even over gaan denken. Kost toch een hoop om ze allebei ineens te doen. Eens kijken of ik iets met de da kan regelen. Ik krijg de helft vd kosten toch terug vd verzekering.

Maar er zijn dus niet echt aanwijsbare dingen die veranderen in hun gedrag?

5. nee, niet echt. Net zoals mensen zullen ook katten op hun eige wijze reageren. De een laat het wel van te voren weten, door bv. te gaan schreeuwen, hier en daar een heel klein plasje, de urine die heel erg gaat ruiken, wat dominanter gedrag. De volgende sproeit gewoon ineens.....

Het is een heel moeilijk beslissing. Voor mij in ieder geval wel.....Ha ha ha je gaat toch je ventje ontdoen van zijn kostbaarheid. pffff dat valt niet mee. Máár..... als de stap een maal gemaakt is dan.....man dan wordt het zo leuk. Mijn ervaring is er alleen maar goed mee.....en ze ontwikkelen zó mooi, in uiterlijk, in vacht, soms qua karakter maar dat hoeft niet perce....

Kom op joh....even slikken en doen....!!!
    Katers casteren is niet zo duur als poezen laten helpen en als je je vet een keer lief aankijkt, zal hij vast gaan voor een regeling.....

6. Ik raad je aan om beide tegelijk te doen dan betaal je maar 1x consult kosten en bovendien loop je zo niet het risico dat je katers gaan vechten omdat ze anders ruiken ( het zal niet de eerste keer zijn dat katten giga gaan vechten na een castratie)

7. ja ik was sowieso van plan om ze allebei tegelijk te laten helpen.
    (weet je wat me zo tegenhoudt, lach niet, ze hebben allebei een beige-kleurige 'broek' en t 'gereedschap' is helemaal donkerbruin en dat ziet er zo komisch uit, zou zonde zijn als dat straks niet meer te zien is :mrgreen: )

Ik ga morgen eens bellen met de da, eens horen wat het kost.

Hoelang duurt t voor ze weer helemaal hersteld zijn en weer overdag alleen kunnen zijn (zodat ik kan gaan werken)?

8. Casteren die kosten vallen mee althans hier.
    30 euro per kater.

Herstellen is meestal binnen een dag...oke het zal nog een paar dagen gevoellig zijn maar katers zijn er meestal heel erg snel weer bovenop.

Verder wat groeien betrefd sluit ik mij bij de andere aan.
    Onze kater van haast 4 is in januarie gecastreerd toen was hij ruim 3jr en hij is een beer geworden nu.....hij woont bij mijn zusje en ik ben helemaal verbaasd over hoe groot en mooi hij alsnog aan het uitgroeien is.

Conny

9. ik wacht niet op speciale neigingen (want dan ben je meestal te laat). Zes/zeven maanden............... mes erin. En mijn Coons zijn erormmmmmmmmmmmmm. Zowel poezen als katers :mrgreen:

10. Wacht maar niet te lang meer om te laten castreren want dan kom je misschien aan gelijk ik.Liet de kater pas castreren nadat hij als volwassen dier was beginnen sproeien en helaas is het sproeien niet meer overgegaan na de castratie.IK denk dat het hoog tijd wordt dat je er werk van maakt.

11. Ik zou ze zo snel mogelijk laten castreren.
    Uitgroeien en zo heeft niets te maken met gecastreerd zijn of niet.
    Dit werd vroeger gedacht, men is er inmiddels door onderzoek achter dat het niets uitmaakt. Gecastreerde katers groeien net zo goed uit.

Tegenwoordig castreert men zelfs al met een week of 12 en ook daaruit is gebleken dat die kittens ook grote mannen- en vrouwenkatten worden.

Dan nog een tipje van mijn kant, vraag om gas-narcose.
    Het maakt het wel iets duurder, maar de katten voelen zich zo veel sneller veel beter.

Succes en sterkte!

12. Keramet () is met 12 weken gecastreerd .......

13. Ook ik zou ze z.s.m. laten "helpen" ze hebben een mooie leeftijd en zijn er met een dagje weer bovenop id.

14. Nou het is gepland. Dinsdag 19juli gaat het gebeuren. Ironisch genoeg zijn ze dan precies 10maanden die dag. Wel een 'geinig' cadeautje :p

Maar goed, de castratiekosten zijn toch vrij prijzig: €54 per kat. Maar gelukkig hebben ze een ziektekosten verzekering. Ben ik 'maar' €54 totaal kwijt (2 voor de prijs van 1). Maar het moet toch gebeuren.

Ik ben eens benieuwd. Ik heb ook gevraagd of ik erbij mag zijn, was geen probleem. Nu maar hopen dat ik er ook bij wíl zijn als ik met mn neus boven mn eigen katten sta als er in ze gesneden word. Maar dat zie ik dan wel.

Ik houd jullie op de hoogte!!

15. Onze vorige katers werden altijd met een maand of 8, 9 geholpen. Zal met de deze ook wel zo zijn denk ik. Aangezien als ze al sproeien voordat je ze laat helpen ze meestal het blijven doen sommige wel en andere niet. Ik zou zeggen een mooie leeftijd om te laten helpen.

Groetjes katja.

16. Is idd best duur
    Andere dierenarts?

17. Tja ik weet dat het best duur is. Maar deze dierenarts hebben we (mijn ouders en ik nu dus ook) al sinds ie nog studeerde, is nu al denk ik zo'n 35 jaar. Zijn zoon neemt het nu langzamerhand over.
    Ik ben een keer bij een andere dierenarts geweest, maar dat is behoorlijk tegengevallen. Ik weet dat ik bij hun gewoon altijd terecht kan. Ook buiten spreekuur. Vooral met de pers van mn ouders is dat fijn, die gaat nl helemaal zitten schuimbekken als ie ergens vreemd is en lang in zn mandje moet zitten. Dan kwijlt ie de hele zaak onder. Met hem kunnen we dus heel gemakkelijk buiten t spreekuur om gaan.

Dat soort kleine dingen vind ik ook wel heel erg belangrijk. Belangrijker nog dan wat t kost. Ik betaal liever wat meer, maar ik weet hoe er met mn dieren word omgegaan, dan dat er een of andere slager aan het werk gaat.

18. Nou de heren hebben het achter de rug. Gisteren zijn ze naar de ballenbak geweest. Ik moet zeggen dat t maar een zeer korte procedure was. Ik denk een kleine 10 minuten per kat. Ik ben wel blijven kijken, ik vond het reuze meevallen. Niet eng, hooguit een beetje onsmakelijk af en toe. Maar de DA vertelde dan ook precies wat ie ging doen en liet het me duidelijk zien.

Ze hebben geen gasnarcose gehad, maar een gewone. Met daarna een spuitje om bij te komen. Alles is prima gegaan. Duncan was ook redelijk snel weer op de pootjes. Bij Diesel heeft t toch een paar uur langer geduurd. Maar dat zal wel komen omdat hij zo klein en fijn gebouwd is.

En ze waren een partij lief... tjonge jonge, wat was t rustig in huis. :mrgreen:
    Ik moet ze nu 2 maand een beetje minder eten geven, de eerste 2 maanden na een castratie zijn bepalend te zijn of een kat vetzucht kan krijgen. Ik wist eigenlijk niet dat katten dat ook konden krijgen maar goed. Ze krijgen nu een paar dagen nog wat lekkers erbij en tussen door. En dan ga ik langzaamaan afbouwen.
    Het is alleen zo tegenstrijdig voor mijn gevoel, ik zie ze graag wat groter (Diesel tenminste, Duncan hoeft niet perse) en dan moet ik ze nu light voer gaan geven :?:

Ach ja, ze stuiteren weer vrolijk rond alsof er niks gebeurd is. Dat is nu het voornaamste vind ik.

19. Oja, ik dacht dat maine coons een zacht stemgeluid hadden???

Die 2 van mij ontpoppen zich tot ware tijgers als ze in de auto zitten. :shock: Ik durf geen raampje open te zetten. Dan denken de mensen dat ik ze aan t villen ben ofzo :oops:

20. Jaa tuurlijk schreeuwen ze het uit ,wat denk je ... hihi ze zijn beroofd van hun kroonjuwelen! :lol: :lol: :lol:

21. Mag ik vragen wat zo'n verzekering nou eigenlijk kost?
    Toen Murphey en Dikkie gecastereerd moesten worden (~ 4 jr geleden) kostte het 75,- gulden, maar ik heb geen idee wat ik straks voor Duscha kwijt ben bij mijn DA. Maar € 54,- vind ik nog wel meevallen, ik hoef er toch maar eentje te laten helpen :D

22. Ik betaal iets van 8 euro nog wat per maand per kat. Ik heb de verzekering van Dier en Zorg. Dat is (o.a. volgens mij DA) de enige betrouwbare maatschappij. Je hebt ook Dier & Zo, maar het schijnt dat die niet echt uitkeren.

@Marleen; Ze schreeuwden vóór ze gingen :D De dag ervoor ben ik even met ze naar mijn ouders geweest. Ik ben ze aan hun pers aan het laten wennen. En toen was het eenzelfde kabaal. Thuis hoor je ze zelden, alleen als ik buiten ben dan geven zij binnen een concert weg op volle sterkte. :rolleyes:

Deel Deze Pagina