Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

wat is een knikstaart

Discussie in 'Spieren, skelet en gewrichten' gestart door faya, 5 jul 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik heb het maar even hier geplaatst. Neem aan dat het geen ziekte is, maar wat is nu eigenlijk een knikstaart.
    Op mijn zoektocht naar een nieuw kitten kwam ik dit tegen. Ik kon dan wel kitten krijgen voor goedkopere prijs.

Groeten, Marjan :wink:

2. http://home.wanadoo.nl/sheltiehealth/knikstaart.htm
    hier een link die je misschien wat meer kan informeren

3. Marjan,

Een knikstaart is een aangeboren, overerflijke vergroeiing van de wervels. Een katje met een knikstaart hoeft daar in principe geen last van te hebben, maar is wel uitgesloten van shows en fokprogramma's. Met name dat laatste is heel belangrijk, want zou je doorfokken met een knikstaart, loop je het risico op steeds verder gevorderde afwijkingen!

Dus als je het poesje enkel en alleen als gezelschapsdier wil kan dat geen kwaad (ik zou wel nog effe een soort APK'tje van een DA er tegenaan gooien)...

Anderzijds: ALS die mensen bewust met katten fokken waarvan ze weten dat die deze afwijking doorgeven, dan houdt je wel hun "vreemde praktijken" aan de gang door het kopen van een kitten...

Groetjes,
    Monique

4. Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever niet zo'n kitten wil kopen. Gewoon een gevoel, en al gaat er iets geld af, toch liever niet.
    Mijn zoektocht naar een kitten valt nog niet mee. Zo kwam ik ook weer iemand tegen die de kittens niet chipt, omdat ze daar niet oud genoeg voor zouden zijn.
    Nu zoek ik natuurlijk ook liefst zo dicht mogelijk bij huis, vanwege dat ik niet zo heel ver kan reizen. En als je poesjes zoekt, kom je alleen maar weer katers tegen.

5. Chippen is iets persoonlijks van de fokker en niet verplicht ;)
    Ik chip wel met 12 weken vind het een extra toevoeging van de "service ";)
    Maar ik zou zelf geen kitten afwijzen wat niet is gechipt.......dan doen we dat wel lekker zelf :D

Conny

6. Er zijn niet zoveel fokkers die chippen met 13 weken al hoor
    Mijn meiden waren ook niet gechipt

7. Onze Ragdoll Noah heeft een knikstaart. Wij hebben hem destijds als liefhebber gekocht, en dat was voor het eerst dat we voor een raskat gingen kijken, en ik wist ook nog niet wat een knikstaart was, en dus ook niet op gelet. Dus of hij het bij de fokker al had of op onverklaarbare wijze later ontwikkeld heeft, dat laat ik in het midden ;)

Bij Noah is zijn laatste staart-werveltje dat het knikje vormt. Dit laatste werveltje staat in een hoekje op de rest van de staart. Als je met 2 vingers over zijn staart gaat voel je het niet, doe je dat met 2 x 2 vingers tegelijk dan voel je het wel. Maar er zit natuurlijk ook verschil tussen knikstaart en knikstaart ;)

Noah heeft er totaal geen last van, en wij ook niet. Noah is regelmatig op show uitgebracht. Toen hij nog in de 6-10 maanden klasse zat, kreeg hij alleen een ZG, want daar maken ze geen onderscheid tussen gecastreerd of niet. In de klasse voor castraten heeft hij 3 keer zijn CAP gekregen (wel 2 van de 3 keer met de opmerking dat hij een staartfout heeft) en is dus Premior. Ik heb hem ook eenmaal uitgebracht voor de CAPIB maar die heeft hij door zijn staartfout niet gekregen, want hoe verder je komt, hoe zwaarder ze het aanrekenen. Dit was overigens bij de onafhankelijke shows, hoe het zit bij de FIFe hoop ik in december in Groningen achter te komen, omdat pas sinds januari dit jaar rood bij de Rags erkent is;)

Ik zou echter niet fokken met een kat met knikstaart, maar uit 2 katten met een 'rechte' staart kan toch in het nest een knikstaartje zitten. Wellicht is het dan beter de combi niet meer te herhalen, het kan heel goed zijn dat er geen knikstaart meer uit de beide ouderdieren met een andere partner komt.

8. Bedankt voor jullie reacties over het chippen. Dit is niet het allerbelangrijkste. Ik weet alleen niet wat het kost als ik het zelf moet laten doen.

9. Dat is heel verschillend, ik heb er laatst 19 euro voor betaald, maar dat was een aanbieding

10. Ik heb geen idee wat het chippen kost, maar wij laten de kittens niet ongechipt de deur uitgaan!!

11. Hier 20 euro in de aanbieding en 28 euro normaal :D

Conny

12. Een knikstaart is iets wat recessief vererft en beide ouders moeten het "dragen" wil het tot uiting komen. Het kan dus zijn dat er meerdere generaties van paps en mams nooit een knikstaart is voorgekomen en nu ineens als deze 2 katten samen een nestje krijgen dan wel.

Ik denk dat je vooral voor het kitten moet gaan als het je aanspreekt wat betreft uitstraling en karakter. Als het kitten niet bestemd is voor de fok en het om een heel klein knikje gaat dan zou het voor mij geen verschil maken van wel of niet doen. Dat ze iets van de prijs af doen vind ik wel reëel, het is toch een foutje.

Chippen snap ik niet waarom fokkers daar een probleem van maken. Oké de naald is dik, maar het huidje van het kitten is soepel het is in 10 seconden gebeurt en snel weer vergeten.
    Ik zou mezelf nooit vergeven als een kitten ontsnapt en het is niet gechipt, het is zo'n kleine moeite!!

13. Hele goeie opmerkingen van Monique (natuurlijk :) ).
    Ik ken een fokker die heeft een dekking gehaald van een gerenommeerde kater bij een gerenommeerde fokker. Bleek later dat die kater al eerder knikstaartjes had doorgegeven, en dat het blijkbaar "in de lijnen" :D van moeder ook voorkwam - eerste nestje van de poes, dus daar kon de eigenaar niets van weten. Afijn, stuk of 3, 4 kittens met knikstaarten. En dan niet het gepriemel van de keurmeester aan het einde van de staart "Staat dat nou recht of zit er een knik in?", nee, een 90-graden bocht! En ook niet aan het einde, maar middenin! Bij een kitten zat de forse knik aan het begin van de staart, en dat had effect op de beweehlijkheid van de onderrug, en op de beweeglijkheid van de korte darm - ze heeft dat beestje moeten laten inslapen want hij kon niet ontlasten!

Oftewel, niet elk knikstaartje is onschuldig! En deze fokker - ze heeft goede huisjes gevonden, voor een idioot laag prijsje. En ik weet zeker dat deze fokker, zeker voor die poes, de kater zal uitspitten tot en met op knikstaartjes :)

14. Dat is precies wat ik bedoelde met "je hebt knikstaarten, en knikstaarten"
    Het moge duidelijk zijn dat onze Noah bij de eerste versie hoort... Ik zie het niet als probleem, maar ik heb Noah ook niet met fokdoeleinden gekocht...

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - knikstaart
  1. Babet
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    229

Deel Deze Pagina