Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Wat is de lol om te fokken

Discussie in 'Informatie' gestart door Miranda J, 24 jul 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Even een heel ander soort vraag... Ik zit hier nu pas 1 dag, maar heb van Ralph z'n zus (heeft ook een maine coon, die behoorlijk ziek was toen ze hem kregen), Johan en de fokker waar hij Duscha vandaan heeft natuurlijk ook al het een en ander gehoord. Het valt me zo op dat er zoveel katten ziek zijn, besmet zijn met allerlei enge ziektes, keer op keer miskramen krijgen, of zelfs vervormde kittens, of nog erger: al na enkele jaren overlijden. Wat is nu voor een fokker de lol om te fokken als je weet wat voor risico's je poezenbeest en haar eventuele kittens allemaal lopen ?! Ik zou namelijk als de dood zijn... Ook om zo'n beestje te kopen, die dan misschien hartstikke ziek blijkt te zijn.... Dit speelde in ieder geval voor ons wel mee in de beslissing om een kruising te kopen en geen volle maine coon. Ik hoor graag jullie reacties (misschien zie ik het allemaal wel te negatief hoor, maar het schrikt mij wel af).

2. Miranda, ik vind je vraag een hele goede en heb er daarom een compleet nieuwe topic van gemaakt.

3. Ik ben ook benieuwd na de antwoorden!

4. Dit zijn voor mij id. redenen om niet te gaan fokken. Ik ben te emo aangelegd denk ik. Manlief ziet het wel zitten om ooit te gaan fokken maar hij kan me maar niet overtuigen. Tevens heb ik het idee dat er momenteel een ware hype rondom de MC hangt en zie ik daarom ook niet in wat mijn bijdrage nog zou kunnen betekenen? Dat neemt niet weg dat ik voor vele fokkers veel bewondering heb en keer op keer met tegenslagen te maken hebben en zichzelf er toch steeds doorheen slaan, petje af hoor :wink:

5. Oke mijn beweegredenen dan maar eens als eerste

Ten eerste zeg je: dat was mede mijn overweging om een kruising te kopen (ziektes)
    Denk je dat dat bij kruisingen of HTK's niet voor komt?
    Tuurlijk wel joh
    Als je op een verantwoorde manier bij een goede fokker een kitten koopt, dan zal er al heel wat gezondheidsonderzoek hebben plaatsgevonden, dit word bij kruisingen en HTK's niet gedaan

Maar goed, het fokken

Persoonlijk vind ik alles wat erbij komt kijken leuk

Het uitzoeken van een kitten, het informeren, het lezen, het volgen van de workshops, het showen, het contacten leggen enz
    Het leren......., stambomen uitpluizen enz enz enz

Vorig jaar had ik 3 kittens van mijn HTK's, die gezichten van de nieuwe baasjes toen het zover was dat ze het kitten kregen, de blije mailtjes enz gaven voor mij echt de doorslag

Tuurlijk kun je een hoop ellende tegenkomen
    Je hebt het over levende wezens
    Die ellende kun je ook krijgen als je de diertjes niet voor de fok hebt
    Kijk naar Esther bv.

Ik stop enorm veel tijd in mijn katten, dat kan ik nu ook doen, kinderen zijn op de puberleeftijd, die hebben hun mamsje niet zo heel hard meer nodig. Mijn man staat er helemaal achter en helpt me waar hij kan

Het word zo onderhand een levenstijl, we hebben vrienden en we hebben kattenvrienden
    Als we een gezellig avondje bij elkaar komen met de kattenvrienden, tja dat is het 95% kattenpraat
    En geloof me dat verveeld mij nooit
    Op vakantie hoef ik niet, ik heb mijn katten

Het is wel iets wat je haast niet in je eentje kan
    Je moet een goede achterban hebben daar ben ik wel achter
    Dat kan in de vorm van je gezin zijn, of in de vorm van je vrienden, familie noem maar op

Hmm het word weer eens een warrig verhaal :oops: Maar het is ook een hoop gevoelswerk en dat valt soms moeilijk uit te leggen

6. Maar bij die vraag wat is de lol om te fokken kun je dan ook meteen een tegenvraag hangen.

Waarom beslis je als koper dan voor een raskat?

Je zit namelijk met 2 fronten.

Ik fok niet, en als ik het zou doen zou ik het goed willen doen en daar ontbreekt het me gewoon aan tijd.
    Maar ik denk dat die ellende je overal kan overkomen.
    Als fokker van een ras, als eigenaar van een slipnestje, bij kruisingen, bij je zwangere htk-poes, en helaas ook als eigenaar van een kat.

Ik lees hier ook regelmatig verhalen waarbij ik gewoon thuis zit te huilen om al die ellende.
    Ik kwam hier ook al voordat mijn coontje kwam.
    Maar ik laat me niet afschrikken door slechte verhalen.

En ik denk fokkers idd ook niet.
    En volgens mij is zoveel ook weer 'vergeten' op het moment dat je dat kleine gespuis ziet rondkruipen.

7. Ik denk dat het voor velen overkomt alsof er altijd problemen zijn bij het fokken van raskatten. De reden daarvan is denk ik ook omdat men die doelbewust fokt het met liefde en volle overtuiging doet en zijn/ haar ervaringen (goed of slecht) graag met een andere "fanaat" deelt. En men heeft naar alle waarschijnlijkheid veel meer kennis in huis en ziet dus wanneer er iets mis is en een bezoekje aan de DA nodig zal zijn. De kittens worden bijv. gewogen, blijven 13 weken bij moeders, etc. Al met al denk ik dat het hem hierin zit, iemand die eens een nestje HTK's heeft zal er bijv. echt niet voor thuis blijven en weet er verder ook niet zoveel vanaf (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

8. Dat vind ik eigenlijk wel triest hoor wat je aangeeft over het htk-nestje

Als je hier idd af en toe leest over hoe mensen doen over een zwangere htk poes of nestje dan draait mijn maag zich om.
    Alsof de beestjes bijna de pest hebben terwijl ze het zelf schuld zijn dat hun poes kittens heeft of krijgt.
    (en ik bedoel dus geen cattery's, maar de verhalen die sommige mensen in hun omgeving meemaken)

Mijn htk-tjes zijn mijn alles en in mijn ogen net zo mooi, lief, geweldig en waardevol als een raskat (misschien op sommige vlakken nog wel beter)
    Het lezen over dat verschil....daar kan ik dus echt niet tegen.

9. Zo is het ook absoluut niet bedoeld en ik heb zelf ook altijd HTK's gehad en die waren mij evenlief hoor. Ik denk alleen dat het verschil zit in dat mensen die een raskat hebben vaak even bewuster met de dingen bezig zijn ;) Die weten dat het geld kost en het maakt ze vaak ook niks uit omdat ze daar voor kiezen. Om me heen zie ik het genoeg en juist die mensen verklaren mij voor gek wat ik voor mijn katten over heb en doe. Die mensen zijn op hun manier goed voor hun katten maar mocht daar ooit een nestje geboren worden dan zullen de kitjes echt niet dag en nacht bewaakt worden om maar eens een voorbeeld te geven ;) En nu wil ik hiermee natuurlijk ook niet alles en iedereen over een kam scheren maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel toch? Je hebt kattenliefhebbers en je hebt kattenliefhebbers en ook daar zit een HEEL groot verschil in ;)

Nogmaals niks ten nadele van de HTK's ;)

10. ik ben nog niet zo lang bezig met het fokken van katten
    maar natuurlijk staat gezondheid bij de meeste fokkers voor op, gelukkig maar
    om dat soort ziektes te voorkomen of tegen te gaan word er dan ook heel veel getest op dat soort nare en enge ziektes,
    miskramen en vervormde kittens kan je natuurlijk niks aan doen
    ik zeg dit natuurlijk wel dit is niet helemaal waar
    bijv. een kitten met een staart fout, knik in de staart is erfelijk dus daar mag je niet mee fokken...
    inwendige fouten zoals HCM(hart) en PKD (nieren) ook niet
    ook heb je dan nog patella luxiatie en HD (heupen en gewrichten)
    dit is natuurlijk af gezien van de bloed testen, zoals Fiv en Felv , katten aids en katten leukemie deze die sexueel ook nog eens overdraagbaar zijn.

kijk ook naar de algehele gezondheid van de kat, is de poes of kater een beetje hangerig of niet helemaal haar zelf in de periode dat ze gedekt mag worden of een poes mag dekken, zou ik dit niet laten gebeuren, wil dat zowel de poes als kater goed fit is.... dit is ook beter voor de zwangerschap en een beetje voorkomen van problemen.... wat er naderhand gebeurt weet je natuurlijk nooit
    maar je gaat er dan als alles goed is kwa gezondheid dat het dan veel beter kan gaan als dat je kat niet helemaal fit was.

wat denk ik ook heel belangrijk is is dat , vind de poes het wel leuk om moeder te zijn....geniet ze van de kittens of laat ze ze juist links liggen
    dit na nakijken bij de DA dat poes en kittens beiden gezond zijn.
    kittens die niet gezond zijn of een poes die niet gezond is laat ook de kittens vaak links liggen
    maar als ze beide gezond zijn kan het natuurlijk ook voorkomen dat de poes het helemaal niet leuk vind om moeder te zijn.
    natuurlijk kan het met een eerste nestje wennen zijn maar als bij en 2e keer het zelfde zou voorvallen zou ik de poes ook laten helpen
    ik vind dat het niet alleen mijn lol moet zijn maar ook die van de kat
    want die heeft er toch de grootste zorg aan (al heb ik hier wel 3 oppas moeders :mrgreen: )
    het is net zo als naar show gaan, vind de kat het leuk ga je vaker, vind ze er niks aan laat je die de volgende keer thuis.
    niet ieder poes is een goede moeder ook al is de poes zo verschrikkelijk mooi en komt ze uit zulke goede lijnen, als ze het niet leuk vind , jammer dan maar dan laat ik haar niet jaar na jaar toch steeds een nest krijgen waar ze toch amper naar om kijkt.
    zou wel proberen om een kitten uit dat laatste nest te houden.

als de poes zwanger is en moet bevallen is het natuurlijk altijd spannend
    zal alles goed gaan.... weken van te voren bergen met spullen klaar , en een reeks aan telefoon nummers van dierenartsen en mensen die je kan bellen als er iets mis gaat of als je iets niet weet.
    eventueel vrij nemen van het werk want sommige poezen wachten echt op je en houden alles op tot je weer thuis bent.
    trouwens vind het erg fijn om rond de bevallings datum vrij te zijn zodat er altijd ingesprongen kan worden als er hulp nodig is.

tijdens de bevalling kunnen er altijd kittens geboren worden met een open buikje, open gehemeltes, alleen kopje met ingewanden , vergroeiningen dat zijn dingen waar je gewoon niks aan kan doen, net zo min al siameze tweelingen of een mens met alleen een hoofd en romp, die dingen gebeuren
    en natuurlijk zijn dit soort dinge altijd even slikken want je hoopt natuurlijk op een gezond nest, maar je leert er ook een hoop van, tenminste dat vind ik.

in de 13 weken dat de kittens bij je zijn om op te groeien, kunnen die ook natuurlijk ziek worden of iets dergelijks
    als een kitten hier voor de 13e week niet 100% gezond zou zijn , dan blijft die hier,
    ziektes van tijdelijke aard zoals een ent reactie of weet ik veel wat meer dan blijft het kitten hier tot het wel gezond is en mag dan evengoed nog naar de nieuwe eigenaar als die dat dan nog wil .... want een ziek kitten verkoop ik gewoon niet en dat doen gelukkig ook de meeste andere fokkers om mij heen ook niet.
    want een nieuwe eigenaar moet kunnen genieten van hun kitten en niet meteen naar de dierenarts moeten rennen en gelijk een toren hoge rekening op zijn schouders gelegt krijgt.
    nee het moet genieten zijn !

als een kitten dus danig iets zou hebben dat ik daar een nieuwe eigenaar niet mee zou op willen zadelen dan zou ik deze zelf houden of bij familie waar ik het goed in de gaten zou kunnen houden en de medische kosten die daar bij nodig zijn zelf betalen, maar dan alleen als en kitten daar natuurlijk mee gebaad zou zijn, is het alleen maar rekken van een paar dagen , weken, maanden dan denk ik niet dat ik het zou laten lijden.
    heel hard misschien maar beter voor het kitten zelf.

dit zijn allemaal nare dingen die allemaal zouden kunnen gebeuren
    en waar je als fokker natuurlijk rekening mee moet houden
    het is niet alleen maar leuk een nestje, maar vergt veel tijd en aandacht
    en soms extra medische zorg.
    en iedere bevalling of zwangerschap is ook weer anders
    maar denk toch dat de meeste nestjes vooral genieten zijn en meestal opgelucht kan adem halen als de kittens na 3 weken zelf lekker gaan stappen en spelen, het is meestal een gevoel wat je hebt en je voelt meestal aan of kittens het goed doen of minder goed.
    het zelfde geld voor moeder poes....
    meeste dingen zijn aan te voelen of te opserveren...
    en weet je iets niet, trek aan de bel..... beter iets vragen wat misschien iets kleins is of iets wat wel vaker gebeurt maar jij nog nooit gezien heb dan dat je het maar laat gaan en er iets gebeurt wat je liever niet had gewilt.

zo dat was even een heel verhaal
    en er zijn denk ik nog heel veel dingen die ik op zou kunnen schrijven maar laat ook nog een beetje over voor een ander :mrgreen:

groetjes renate

11. Wat je zegt, iKink! Dat vind ik ook heel naar... Maar het is vaak wel de realiteit. Ik wordt op mijn werk voor gek versleten als ik zeg dat ik vakantie neem omdat de poes moet bevallen! Dat kan ze toch best zelf? Ergens in een hoekje van de schuur of zo? En over een week of vier komt mams dan vanzelf met de kittens op de proppen! Ja, ja....

Waarom ik ben gaan fokken? Achteraf: omdat ondanks de vele tegenslagen niets zo geweldig is als na een jaar of wat het prachtige resultaat te zien: een mooie, gezonde en supersociale coon!!!

Vooraf: het idee dat je aanwezig bent bij zoiets moois als een bevalling? De kleine aandoenlijke baby's? Het gespeel en gehuppel van schattige kleine wolbaaltjes? Maar inderdaad ook het gehel plaatje, zoals Suzanne al aangaf: leren, lezen, showen, combinaties maken, plannen en hopen dat je wat bijdraagt aan het ras (ieder op zijn eigen manier). Gewoon alles wat er bij hoort!

De vreugde en voldoening als je een (groot) probleem overwint is bij ons nog steeds groter dan het verdriet als iets niet goed afloopt....

Dus voorlopig voor ons meer dan genoeg redenen!

Groetjes,
    Monique

12. Ik heb dus alweer een jaar of 6 moederloze htk kittens grootgebracht, nooit zonder problemen maar de kittens die ik ben verloren in de jaren zijn gelukkig nog op 1 hand te tellen. De kleintjes vind ze prachtig, iedere dag is weer anders, kunnen ze weer nieuwe dingen, zijn ze weer veranderd. Wondertjes vind ik het! Drie jaar terug hadden we hier een kruizing coon hoogzwanger in de opvang zitten. We doen eigenlijk geen opvang moederpoezen maar alleen uit nood, zo zijn er wel wilde moederpoezen bevallen hier waar we heleaas alleen via een camera mee konden kijken. Maar die kruizing was zo lief, ze was broodmager en uitgedroogd. Hoogzwanger en maar 2 kilo..Bij haar besloten we dat stress van verhuizen genoeg was, kitjes zouden hioer geboren worden en opgroeien. Saartje beviel een kleine week later van 4 prachtige kittens op ons bed. Wat een prachtige ervaring was dit, zo vreselijk mooi en bijzonder, ook de moederliefde. Toen begon het al te kriebelen, kort hierna werden we besmet met het coonvirus door een ander opvang coontje. (rainbowbridge op mijn site) Ons eerst fokpoesje werd hierna verwelkomt. Onze Samhain. Sam is nu zwanger en en hemel zo bijzonder, haar gedrag zo anders, ze begint steeds meer te groeien en af en toe voel ik zelfs al wat in haar buik. Zo bijzonder om dit allemaal mee te maken, ik kijk vreselijk uit naar de bevalling. Ben erg nieuwsgierig naar haar kitjes, zou ze ook zo'n goede moeder zijn...Mijn zus fokt britjes en staat stand by tijdens de bevalling net als onze da. Ik maak me geen zorgen maar kijk er vreselijk naar uit.

gr,kim

13. uhhh er zijn geloof ik al heel wat reacties geweest toen ik dit berichtje typte :mrgreen:

14. Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Wij wilden heel graag een maine coon, omdat ze mooi en erg lief zijn, en een echt karakter hebben. Maar eerlijk gezegd waren we ook een beetje terughoudend door de vele negatieve verhalen die de ronde gingen (te ver doorfokken, hartproblemen, heupproblemen etc). We zijn toen terecht gekomen bij iemand die alleen fokt met haar eigen poezen en haar eigen kater. Ok, dit is zeker geen vrijbriefje dat er met die beestjes niks aan de hand is, maar nakomelingen met een grotere verscheidenheid aan genotype zijn natuuurlijk wel sterker (evolutieleer :wink: ).

Voor alle fokkers: Mijn vraag is trouwens echt niet als aanval bedoeld hoor!!!!

15. wat kim idd beschrijft is de grootste reden is denk ik dat men is gaan fokken...
    de gedrags veranderingen bij de zwangere poes, hoe die van een tienderachtige terroriste zich omtovert tot bezorgde moeder.
    het dikker worden en dan het gokken , hoeveel zullen het er dit keer worden
    de eerste strapjes tegen de buikwant aan en tegen je hand aan schoppen
    je ze voelt draaien etc.
    dan de bevalling die altijd zo wonderlijk is, hoe mamma poes vaak al meteen weet wat te doen en hoe ze ook haar kroost kan beschermen tegenover jou en de andere katten.... vooral nienna moest er erg aan wennen dat ik af en toe de kittens toch moest wegen en controleren... die was echt in het begin een tijger en niemand mocht in de buurt komen
    daarom dat de kittens hier ook de eerste 3 a 4 weken op de slaap kamer vertoeven.... voor de intense rust tussen moeder en kids.
    als de kittens gaan proberen te stappen en moeder bezorgd gaat roepen op de mannier van :pAS NOU OP! NIET TE VER! KIJK NOU UIT STRAKS VAL JE NOG!
    echt fantastisch om te zien
    en na de dagen en weken verstrijken zie je gewoon hoe ze behendig worden en ze in je benen klimmen als je een blikje voer open trekt
    de honden die worden belaagd door die monstertjes en die dat dan ook maar rustig toe laten..... alles is gewoon mooier dan TV

groetjes renate

16. Precies! Het hele verhaal dat je eerder schreef, dat is de manier waarop je het doet, maar niet de reden waarom!

Je wordt niet op een dag wakker met de gedachte: ik ga wat aan gezondheid bij een raskat doen oid, toch?

Dat komt pas kijken op het moment dat je bedacht hebt: dat wil ik ook eens van dichtbij meemaken! Dan ga je lezen en je inleren, plannen maken, bepalen wat voor jou belangrijk is en hoe je het wil gaan doen en de hele verdere rattaplan!

Maar het begint meestal inderdaad bij zwangerschap, bevalling en kittens!
    Of zijn er nog geheel andere redenen? :lol:

Groetjes,
    Monique

17. Nee nee begrijp me niet verkeerd.
    Het was geen aanval naar jou....gewoon iets dat me hier wel al is opgevallen uit diverse verhalen

18. uh ja was nog niet helemaal wakker dus had weer eens verkeerd gelezen :oops:

19. Wat heel heel erg spijtig dat je zo'n verkeerd beeld hebt van de gezondheid van de Maine Coon. Heel erg spijtig.
    Want volgens mij mogen we juist al heel erg trots zijn op de gezondheid van het ras. Volgens mij gaat het heel goed met het ras.
    De strijd met PKD lijkt te zijn gewonnen, er komen haast geen PKD-gevallen meer naar boven en er wordt goed getest op PKD.
    Als ik kijk naar de Pers.... Daar heeft nog zo'n 40% last van PKD.
    De Coon is dit inmiddels bijna kwijt.

HCM lijkt ook steeds minder te worden. Er wordt veel meer getest en positieve dieren uit de fok gehaald.

Dus volgens mij gaat het juist heel goed met de Coon.

En ja, rare en enge dingen bij geboortes heb je altijd.
    Bij elk ras.
    Omdat jij kennis hebt gemaakt met de Maine Coon heb je ook veel meer over de Coon gehoord en gezien. Een beetje hetzelfde als je een nieuwe auto hebt gekocht, ineens zie je hem veel meer rijden.
    Ook andere rassen hebben problemen, dat zul je zien als je je daar in gaat verdiepen.

En dan waarom fokken wij.
    Op dit moment ben ik daar zelf ook even niet meer zeker van.
    Uiteraard een boel dingen die geweldig zijn. Die zijn hier allemaal hierboven al beschreven. Allemaal geweldige dingen, die super zijn om mee te maken, om deel van uit te mogen maken. Uiteraard om bij te dragen aan de verbetering van het ras. Blah blah blah blah...... Uiteraard de standaarddingen.
    En waarom ben ik dan even niet zeker. Nou, ik weet niet of het allemaal opweegt tegen ook de ellende, verdriet en zorgen die je kan hebben.
    Als het allemaal goed gaat en van een leien dakje is het fokken geweldig. Maar als alles even tegenzit en je de meest verdrietige dingen mee "moet" maken dan is het allemaal niet zo leuk.

Daarnaast is het ook helemaal niet makkelijk (dat wist ik vooraf gelukkig), wel erg leuk en het kost heel heel heel veel tijd. Ik vind het altijd zo knap als mensen heel snel een geschikte partner voor hun poes hebben gevonden of een nieuw poesje en helemaal een nieuwe kater.
    Uren, uren, uren breng ik door achter de pc, stambomen nazoeken, uitpluizen, doorwerken, familie uitzoeken, uitpluizen en bekijken. Contacten leggen voor informatie, deze info checken en weer opnieuw toevoegen en alles weer opnieuw overwegen. Weer een geschikte kater of interessant poesje/kater afgevallen..... Weer het hele verhaal opnieuw opstarten. Weer uuuuuuuuuren/dagen/weken/maanden bezig......
    En besluiten dat je nog niet hebt gevonden wat je wilt.
    En begint het hele verhaal weer van vooraf aan.
    Als je dan het ideaal voor jezelf hebt gevonden, moet je jezelf min of meer bewijzen, over en weer dat vertrouwen krijgen, een boel moeite doen of dan verkoopt men dit weer niet, maar houden ze het zelf :rolleyes: :wink:
    En kan je dus weer opnieuw beginnen en 2 jaar wachten op dat wat je had gewild :D

Maar okee, die kittentjes om je heen, de blije nieuwe blikopeners, foto's en verhalen van de nieuwe blikopeners over "jouw" groter wordende bebies zijn helemaal super en geweldig en maken het onbetaalbaar!

20. :wink: Toppie

21. Mijn reden is dat ik het ras Maine Coon zooooo ontzettend gaaf vind dat ik het wil behouden en er alles aan wil doen om het weer of nog gezond te houden... Misschien een beetje uit de hoogte maar ik schaar mezelf onder de goede fokkers dat wil zeggen op mijn manier natuurlijk en dat wil niet zeggen dat iemand die het niet doet zoals ik slecht is maar ik heb mijn plan ben begonnen als dom blondje en oooohhhh leuk nestje hangende aan de adviezen van mijn fokker (Amerikaans) voor mij toen helemaal goed want zij doet het al 25 jaar en weet er van....Maar dat was haar manier en nu dus lang niet meer de mijne...In de loop der tijd kwam ik daar achter en hebt een groep mensen om me heen die er ook zo over denken.. :lol: :lol: :lol: Maar mij toch vrij hebben gelaten in mijn keuze's en me niet zouden veroordelen in dat is slecht.. Maar goed om terug te komen waarom fok ik dat is dus om te proberen een mooie gave coon te fokken zoals ik dat helemaal super vind met alle aspecten erbij dus zo gezond als je maar kan bedenken (das een streven) en dat probeer je te bereiken..door een zoveel mogelijke variateit in de stamboom en testen testen en nog eens testen...Als niemand dat zou doen hebben we dus na verloop van tijd geen Coons meer of alleen Coons die na 2 jaar dood neervallen ff zwart wit gezien....Tevens streef ik naar een grote (normale grote) Coon niet een muis dat vind ik niks is voor mij geen optie zijn misschien wel heel super de super lief maar valt bij mij niet onder ras Coon. Ook wil ik mij niet storen aan wat de keurmeesters willen zien langer groter..enz..Dat is dus mijn grootste beweegreden zodat mijn kids bv en evt. kleinkinderen ook kunnen genieten van dit ras... :lol: :lol: :lol:

Of ik het allemaal nog emotioneel aankan en nog zou willen is een 2de...

22. Ik denk dat het uitpluizen ook te maken heeft met wat je wilt?
    Niet iedereen wil wat een ander voor ogen heeft. De een waagt zich bv niet aan foundation of outcross en speelt op save ...showlijnen voor bijna gegarandeerd mooie katten.En uiteraard kijken de meeste naar gezondheid.
    Hier is ook menig uurtje doorgebracht achter de pc.
    Mening mailtje de deur uitgegaan.
    Maar ook menig katje in huis gekomen omdat je spontaan totaal op slag verliefd was :D Ik ben ook maar een mens :rolleyes:
    Maar wel zeker weten ook naar de achtergrond gekeken.
    Ever Dream heb ik hier omdat ik het type geweldig vind.
    Ze komt uit mooie showlijnen en dat zochten we al een tijdje.
    Maar we hebben ook Halle Berry een F4 poesje een scheetje maar intressant genoeg om wat mee te doen en te combineren met een van onze katers.

Zelf puzzel ik ook al lang van te voren met de katten.
    Als ik die nou met die doe.....kan er wel eens een verrassend mooi resultaat uit komen met mooie waardes.
    En als we daar dan weer een kitten van houden en die volgend jaar met die en die doen dan bereiken we weer een stapje van het doel.......een mooie coon met mooie waardes.
    Zo zit ik vaak te denken en brainstormen :D
    En dat maakt voor mij het fokken intressant.
    Plus wat Suzanne aangeeft .....geen kleine kinderen meer alle tijd dus.
    Lekker niet op vakantie :D .....hoewel we volgend jaar wel gaan volgens Gerrit :rolleyes:

Tegenslagen heb ik genoeg gehad. En die waren zeker niet makkelijk.
    En soms kan je er nog om janken om bepaalde poezen die zo snel doodgingen kittens die te vroeg werden geboren, keizersneedes,ziekte, een moederpoes die sterft als de kittens koud 6 weken zijn. etc etc.
    Alles hebben we al langs zien komen hier.
    En nu eindelijk de laatste tijd loopt het lekker om het zo maar eens te zeggen.
    Het plezier van een nest is iedere keer weer heel overweldigend.
    Iedere keer als er weer iets is met de ontwikkeling van de kittens ervaar je als voor het eerst :D:D
    En zolang dit blijft is fokken leuk.
    Zodra het gewoon word denk ik dat je achter je oren moet krabben of je nog wel met je gevoel bezig bent.

En dan idd de blije gezichten....van het nieuwe personeel van je kittens.....heerlijk.

En wat ziekte betrefd dit valt echt 100% mee.
    Helaas zijn er nog steeds fokkers die gewoon maar aan rommelen en die geven een slechte naam aan het ras.
    En helaas komt daar meestal de doorsnee kittenkoper terecht die vol vertrouwen een kitten bij zo iemand koopt.
    Goed voorbeeld was de laatste show in Arnhem waar coonfokkers massaal in opstand kwamen .....omdat er iemand zat met een nest vleermuizen inplaats van gezonde coonkittens.....schande is er gesproken.
    Ik denk dat enkele dit nog wel weten.

Conny

23. Jeetje misschien dat als ik ooit ervaren genoeg ben, met de VUT (en dus genoeg tijd) en de MC wat minder populair is dat ik me er dan toch aan ga wagen............
    Maar dat is nog een ver van mijn bed show en kan ik nu makkelijk zeggen ;)
    Toch als ik jullie verhalen zo lees zie ik er ook de keerzijde van in, ben van mezelf in heel veel dingen nogal onzeker aangelegd en denk dat ik nooit goed genoeg ben voor dat soort dingen en durf het gewoonweg niet. Daarbij komt dat ik echt een emo'tje ben en ik de tegenslagen denk ik maar moeilijk zou kunnen verwerken. Daarom vind ik het van jullie allemaal zo knap dat jullie "de ballen" hebben om het wel te doen.

*ZUCHT* soms snap ik mezelf niet :? :?

24. En wat te denken als ze na 13 weken opeens allemaal het huis verlaten. Ik zou daar niet tegen kunnen hoor :cry:

25. Ik vind het wel heel jammer dat mensen zich zo snel op een verkeerd been laten zetten. Omdat je een paar verhalen hebt gehoord over de slechte gezondheid van 1 ras besluit je dat een kruising vast wel beter zal zijn....
    Heb je je echt verdiept in de ziektes die je hierboven noemt? Heeft de fokker van jouw kittens je verteld over de dingen die in de rassen voorkomen waarmee hij/zij werkt? En over de reden waarom hij/zij op deze manier fokt, en niet op een 'normale' manier?
    Het te ver doorfokken zie ik bij de Maine Coon op dit moment niet zo zeer gebeuren, dan denk ik meer aan de Pers en de Siamees. Maar ik ben wel bang dat het voor de Maine Coon die kant ook op kan gaan. Maar daar heb je nu nog maar heel weinig last van als kittenkopers.
    De heupproblemen komen ook bij meerdere rassen als bij alleen de Maine Coon fokkers voor. Ik heb al een Siamees poesje van 8 maanden gezien die door de HD niet meer normaal kon lopen. Maar de Maine Coon fokkers testen hierop en dus krijgen ze de naam dat dit in hun ras zit. Fokkers van andere rassen doen net of hun neus bloed, en zij 'hebben geen probleem'.
    Over de hartproblemen, als je die had willen ontwijken had je absoluut een andere keus moeten maken als een kruising uit een Maine Coon en een Ragdoll! Ragdolls hebben nog meer last van HCM als Maine Coons. Ragdolls hebben niet alleen procentueel gezien meer kans op het ontwikkelen van HCM dan de Maine Coons, maar ze krijgen het ook op jongere leeftijd en in een ernstigere vorm. Maar dat hebben de mensen die jouw al die goede adviezen hebben gegeven ongetwijfeld ook verteld, toch? Net zoals de fokker van jouw kittens ongetwijfeld ook haar katten (zowel de Maine Coons als de Ragdolls) heeft laten onderzoeken of zijn katten gezond zijn, toch? En deze keus voor een kitten uit een kruising van twee rassen met hartproblemen was een bewuste keuze om zo een gezond kitten te krijgen, toch? Of toch niet......?

Sorry dat ik dit zo hard zeg, maar ik kan er soms echt niet over uit dat mensen zulke beslissingen nemen op basis van zo weinig informatie.... Jammer hoor.

Groetjes, Lies.

26. Ik had het laatst nog met mijn zus erover, wat nu als je alle fokkers verplicht zou stellen een nestje htk's groot te brengen alvorens te gaan fokken, verplicht naar bijeenkomsten van de rasvereniging en die laten aftekenen. Een soort puntenlijst afwerken voor je een catterynaam mag aanvragen...Denk dat er bar weinig fokkers overblijven..

Betreffende ziektes....ik wacht met smart op de dna test voor pkd is die bijna rond. Het enige wat men nodig heeft is meewerkende mensen, coons die positief zijn getest en daarna DNA geven wat gewoon bij je da kan, maar ook voor hcm zijn ze al bezig. Jammer dat er zo weinig mensen aan mee werken, altans dit is wat ik heb begrepen van de onderzoekers.

gr,kim

27. ja denk dat veel mensen er een beetje bang voor zijn

28. Ik ben voor!! Dit lijkt mij een heel goed streven ;)
    Jeetje Kim jij zit ook vol goede ideeen :p :lol: :idea:

29. daar was jij toch al heel lang voor anouschka? :mrgreen:

30. Prima idee Kim :D

Gelukkig gaan er al aardig wat mensen vrijwillig naar de rmc bijeenkomsten.
    Oke wij volgen ook niet iedere cursus maar denk dat niemand dat doet......maar we gaan wel naar de voor ons belangrijke cursussen.En dit jaar komen er nog een paar voorbij die intressant zijn voor ons.
    Bepaalde dingen kunnen we al overslaan in jou advies :D

Conny

31. Haha ja id. ik vind wat dat betreft de NL wet- en regelgeving wat dieren betreft hier en daar nog wat moet worden bijgeschaafd. Niet elke simpele ziel zou zo maar dieren mogen verkopen. Laat ze er id. eerst maar eens een soort van bekwaamheidsproef voor af leggen. Maargoed das weer een heel ander item ;)

32. Ik denk dat het ook wel goed is als iedere cattery een site zou hebben waar ervaringen van nieuwe eigenaren, foto's van de nakomelingen, etc op te lezen en te zien zijn.

33. Vertel dit alsjeblieft niet aan mijn man :D

Die beheert onze site ....en heeft hier best veel werk aan.
    Als je dan ook nog alles bij moet houden van kittenkopers :shock:

Oke ze kunnen een verhaaltje in het gastenboek kwijt.

Maar de meeste fokkers hebben een offspring op de site hier zie je in ieder geval de eigen nestjes die gefokt zijn.

En soms staan er nakomelingen bij.
    Maar ook dit is weer niet echt opjectief.....want sommige kittenkopers of mensen die een dekking bij je hebben gehaald,hoor je nauwelijks meer iets van dus ook geen recente foto's.

Conny

34. HAHA, dan zit'ie straks 24 uur per dag foto's te uploaden :D .

Ja het is natuurlijk ook mogelijk dat een fokker alle negatieve verhalen weer van de site haalt.... Dat schiet inderdaad niet op.

35. Idd heb laatst ook een gastenboek gezien en daar stonden echt geen fraaie dingen in :shock:
    Dagen later was ineens alles weg ;)

Zo en dat vele uploaden is ook weer zo.....nee laten we het maar zo houden :D:D

Heeft ie geen tijd voor drukke baan ;) en ik begin niet aan die site.
    Ik lever de foto's wel van onze kittens en katten.....en zeg wat ie moet doen. 8)

Conny

36. Ik geloof dat ik weinig kan toevoegen aan alles wat hiervoor al gezegd is. Ik geniet gewoon enorm van het fokken en alles wat erbij komt kijken.

Groetjes, Janneke.

37. Het nadeel is dat dan veel mensen het stamboomloze circuit ingaan en dan bereik je ze helemaal niet meer

38. Helemaal mee eens, Suzanne.
    Dat werkt dus absoluut niet.

Er worden ook dingen op bijeenkomsten verteld waar ik me niet in kan vinden.
    Houdt dat dan in dat wij het niet goed doen?
    Wil dat zeggen dat wij niet zouden mogen fokken omdat wij door eigen ervaring en contacten met andere fokkers een andere, voor ons betere manier hebben gevonden?
    Die bijeenkomsten zijn leerzaam en om dingen met elkaar uit te wisselen.
    Gelukkig dragen ze heel veel bij en pak je er altijd weer wat van mee.
    Maar helaas maken ze je echt geen goede fokker, dat moet je zelf doen.

39. Veel aspirant kopers denken nog, oh een stamboom dan zal het wel goed zitten, van een echte cattery! Een catterynaam krijgt dan denk ik juist een meerwaarde en ook heb je minder risico van mensen die werken met 2 of meer cattery namen...

gr,kim

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - lol te fokken
  1. Rianna
    Reacties:
    9
    Weergaven:
    106
  2. Jgreving
    Reacties:
    15
    Weergaven: