Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Sticky Waarom een stamboom

Discussie in 'Informatie' gestart door Sjoukje, 19 jan 2014.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. #1 Sjoukje, 19 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2015
    Het valt mij op dat de laatste tijd veel nieuwe leden zich aanmelden die een Coon zonder stamboom hebben aangeschaft.

Laat ik benadrukken dat ook mensen met een Coon zonder stamboom ook welkom zijn op het forum. Echter, een Maine Coon is pas een Maine Coon als deze een stamboom heeft. Zie ook Stamboom Maine Coon.

Hier op het forum hebben we vele mensen met een kruising of stamboomloze Coon moeten troosten, omdat ze letterlijk een kat in de zak hadden gekocht. De dierenartskosten waren hoger dan de aanschaf van een Maine Coon met stamboom.

Natuurlijk kan een stamboom geen gezondheid garanderen. Dat kan niets of niemand. Je koopt namelijk een kat en geen tv of ijskast.

Wanneer je bij een goede fokker je Coon koopt, zullen de ouders van je Coon de juiste testen hebben ondergaan voor de dekking.

De kans dat je Coon een erfelijke ziekte krijgt wordt wel kleiner naarmate zijn ouders en grootouders getest zijn op het volgende:
    Natuurlijk kan het alsnog gebeuren dat jou Coontje een aandoening krijgt waar zijn ouders negatief voor getest zijn. Nogmaals, je koopt een levend wezen.

Wil je een Coontje kopen, kijk dan goed naar het volgende:
    • De fokker is aangesloten bij een erkende vereniging,
    • De kittens een stamboom meekrijgen,
    • De kittens niet voor 13 weken het nest mogen verlaten en
    • Volledig zijn geënt en ontwormd en vrij zijn van vlooien.
    • De testuitslagen van de ouders.
    Zet voordat je gaat kijken naar een kitten al je vragen op papier, zodat je niets kunt vergeten als je de fokker bezoekt. De meeste fokkers geven kitten kopers een bedenktijd en zullen geen kitten tijdens het 1ste bezoek meegeven.

Het belangrijkste advies is om te vertrouwen op je gevoel en je eerste indrukken. Staar je niet blind op een schattig kitten...

Jiska, carmela, Gerco en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Dat heb je weer mooi uitgelegd Sjoukje !

ellycraner vindt dit leuk.
  3. Veel goede info voor de mensen die dit soort dingen nog niet weten, want die heb je er altijd bij.

4. :thumbleft::thumbleft::thumbleft:
    Ik vind het soms ook moeilijk om te reageren want ik wil niemand voor het hoofd stoten.
    Mensen zijn zo blij met hun "Maine Coon" en dan wil je niet zeggen dat ze misschien wel ze een veel te dure langharige htk kat gekocht hebben.....
    Kun je hier een sticky van maken zodat het altijd bovenaan blijft staan?

5. Ik bedacht mij ook meteen dat een sticky handig is.

6. Hoi Monique en Inez,
    Als het goed is staat het bovenaan als belangrijk bericht ;)

Paasnini en ellycraner vinden dit leuk.
  7. Vind het ook een goede uitleg ;)

8. Goed en duidelijk gesproken. :)

9. Het was mij ook opgevallen dus ik ben blij dat je dit gepost hebt!

10. even deze weer omhoog halen.
    Ik zag dat we weer vele nieuwe leden hebben mogen verwelkomen ;)

En natuurlijk zijn aanvullingen altijd welkom!

Amanda en ellycraner vinden dit leuk.
  11. #11 Rosanna, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2015
    Goede informatie

12. Het is ook fijn, als nieuwe leden zich aanmelden, en dan deze tekst kunnen lezen, want soms ben je onwetend erin getuind :) en op dit forum, kun je lezen hoe het zou moeten gaan, met de stambomen, en wat je zelf zou kunnen doen om te vermijden, Coons zonder stamboom aan te schaffen in de toekomst.
    En iedere kat is leuk en lief natuurlijk.

Paasnini vindt dit leuk.
  13. Supergoed verteld:p
    en zo belangrijk! Dank je wel.

14. Duidelijke informatie. Ik ben blij dat ik me van te voren goed heb ingelezen en een maine coon (herplaatser) bij een goede fokker heb gekocht.
    Met stamboom. Natuurlijk zijn alle katten leuk en lief maar ik ging voor een maine coon en wilde dus ook de zekerheid dat mijn beestje een échte maine coon is!.

15. Ik heb bij het startbericht er even bijgezet dat Maine Coons (eigenlijk alle katten die van fokkers af komen) vrij dienen te zijn van vlooien.

Ik las van de week op het forum dat een lid een kitten had gekregen met, volgens de fokker, nestvlooien.. Helaas, vlooien die op een kat zitten kan je niet onderscheiden in nestvlooien en gewone vlooien.
    Je kan kittens behandelen met goed ontvlooiingsmiddel. Wel dien je, bij het opmerken van vlooien, ook de omgeving te behandelen.
    En ja, momenteel zijn er meer vlooien. Dit heeft te maken met de zachte winter, en de goede zomer. En vlooieneitjes kan je, onbewust, meenemen van buiten. Dus ook op 3 hoog achter kan je een vlooienplaag krijgen.
    Maar denk niet dat de vlooien vanzelf weg gaan. Je dient dit echt te behandelen, samen met een goede ontworming.

D@niëlle, ellycraner en Conny vinden dit leuk.
  16. Helemaal mee eens, duidelijk verhaal.
    Maar helaas kan het dan soms toch anders lopen.
    Wij hebben 2 Maine Coons met stamboom, alle testen waren goed, toch een ziek kitten en een fokker die "opeens"
    een ander kattenras is gaan houden. Mijn Coons zijn er niet minder om, maar voelde me toen toch een beetje bedonderd...

17. Een stamboom geeft geen garantie op niet ziek worden.
    Het zijn nog altijd levende wezens..en kunnen ziek worden.
    Wat wel iets kan zeggen over eventueel enkele problemen. Zijn de testen...dat sluit ook niet alles uit, maar geeft wel aan dat de ouders op dat moment gezond waren voor de geteste aandoeningen. En het is ook net wat je kitten mankeerde ? Sommige dingen zijn gewoon overmacht .

18. Klopt, heb toen ook contact gehad met de rasvereniging, was een goed gesprek wat voor meer duidelijkheid gaf, ze is beter geworden en doen het allebei goed, maar een stamboom zegt voor mij dus niet zoveel, maar weet ook dat het bij ons gewoon domme pech is geweest! Ze hebben bij ons een gouden mandje gekregen en we genieten nog steeds van onze dames!

19. Als ze beter zijn geworden neem ik dus aan dat het geen erfelijke aandoening was? Erfelijke aandoening zoals HCM, PKD en PL gaan niet zomaar weer weg.

Maar het is wel erg vervelend dat de fokker niet thuis gaf toen er problemen waren. De stamboom zegt helaas ook niets over de fokker die erachter staat. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel goede fokkers!

D@niëlle en ellycraner vinden dit leuk.
  20. Nou ik denk dat het simpel gezegd erom gaat dat je een zo groot mogelijke kans hebt op een gezonde 'echte' Maine Coon als je de adviezen die hier staan opvolgt als je een coontje wilt ...wij hebben vijf coons met stamboom en gezocht bij betrouwbare catteries ( en ja dus ook gespaard voor de aanschafprijs) en gelukkig altijd goed kontakt gehad nadien en iedereen staat nog altijd klaar voor evt advies bij problemen! Het betekent niet dat er nooit iets was met ze maar je hebt een levend wezen waar je van houdt en voor zorgt dus dat hoort er gewoon altijd bij. Een keer hebben we ervan afgezien vóór de koop omdat we het niet vertrouwden en de fokker 'raar' deed omtrent afspraken ( die hadden trouwens een prachtige site met alle info, was overigens in België wat ook niet alles zegt hoor) . Kortom je probeert zo zorgvuldig mogelijk voor te bereiden en te kiezen en daan is het meestal wel goed!
    Wij genieten van onze 5 lieverds! :):):):):) en de rest van het spul...:p:p

D@niëlle en ellycraner vinden dit leuk.
  21. Nou een stamboom zegt genoeg..oa of de kat raszuiver is...je kan veel opzoeken met google oa over voorouders in de stamboom.
    Zonder stamboom is het ook geen raskat.
    En als je in dit geval een coon wil..dan wil je toch het ras neem ik aan.
    Gelukkig is ze weer beter geworden.

D@niëlle vindt dit leuk.
  22. Laat ik beginnen met het feit dat ik snap waar het standpunt vandaan komt.

Echter is een stamboom ook niet zaligmakend. Ik ben dus ook een nieuw lid hier op het forum, met een Maine Coon, echter stamboomloos. Ik ken beide ouders, weet dat ze getest zijn, heb eerder een zus uit beide ouders gehad (die helaas verhuisd is maar nog steeds in blakende gezondheid) en tsja.. nu heb ik in principe dus een "een veel te dure langharige htk kat". :p

23. Dat klopt, maar voor jouw is het een schat, maar als je heel lang in de Coonwereld zit, kan nooit lang genoeg zijn:) en je neemt een nieuw kitten, dan wordt je kritischer, en je gaat op veel meer dingen letten, en dat wil niet zeggen dat je soms nog verrast word door situaties, of dat het net iets anders is als aan de telefoon of in de mail, maar je leest je beter in.
    Daarom is dit een heel informatief topic, omdat het vaak andersom gaat, mensen gaan pas lezen als het kitten al aangeschaft is:)

24. Ik snap dat je nu doelt op de standaard ziektes die wel eens voorkomen, de gevaren die erbij komen kijken en de mensen die onvoorbereid een kat aanschaffen, maar dat was bij mij gelukkig niet de bedoeling. Hiervoor hebben we de volle zus van mijn Coon gehad, die helaas met mijn ex mee verhuisd is, en de reden waarom ik voor de mijne is gegaan is omdat zijn zus zo'n fantastische kat is. Ik was helemaal niet zo van de Coons maar sinds ik haar om me heen heb gehad ben ik verkocht. De mijne komt gelukkig uit geteste ouders. Dit is inderdaad wel een informatief topic, daar ben ik het met je eens.

25. Ook testen van katten zien er velen anders.
    En dan denk ik bij mezelf..als je dan 2 volle coons verpaard..waarom dan niet gewoon met een stamboom?

D@niëlle en Paasnini vinden dit leuk.
  26. Super topic, hoop bruikbare info!

27. Sticky bijgewerkt :)

28. Er wordt ook veel - meestal Oosteuropese - 'Rommel' verkocht MET stamboom hoor.

Paasnini vindt dit leuk.
  29. Een stamboom is niet heilig. Marktplaats ook staat vol met broodfokkers die een echte Maine Coon verkopen (dus met stamboom). Je hoeft niet helemaal naar Oost Europa te reizen om 'rommel' te kopen ;)

D@niëlle vindt dit leuk.
  30. Goede info en makkelijk dat er een sticky van gemaakt is.

Sjoukje vindt dit leuk.
  31. Misschien een rare vraag, maar hoe weet je dat de Coon geen stamboom heeft? Ik heb het nergens moeten invullen bij aanmelding en kan het dus nergens teruglezen. Overigens heeft Sien wel een stamboom en was dat voor ons noodzakelijk vanwege de allergie van mijn man voor HTK-katten..

32. Omdat mensen zich voorstellen en dan zelf zeggen dat ze er 1 zonder (of met) stamboom hebben. Is niet verplicht om het te vermelden ofzo.

sopalt, Sjoukje, Paasnini en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  33. Fijn, dank voor alle duidelijke informatie en uitleg.

34. Dat is een bijzondere reden, als je allergisch bent ben je dat vrijwel altijd voor een eiwit wat in het speeksel zit en dat in de vacht terecht komt als de kat zich wast. In de praktijk zijn maar enkele mensen, om onbekende reden niet allergisch voor een Maine Coon. Alleen van Siberische poezen (ook afhankelijk van lijnen) is door een genafwijking bekend dat die echt "hypo-allergeen" zijn.

35. Misschien ook handig om te vermelden dat een stamboom de kosten niet zijn, een heleboel mensen denken dat een raskat duur is vanwege de stamboom. Terwijl die maar iets van 10 tot 12,50 kost. :-D

Paasnini, lizzy en Sjoukje vinden dit leuk.
  36. Tja, een kat mét of zonder stamboom... je kan met allebei problemen hebben, is nooit een garantie natuurlijk.
    Ik heb er (bijna) 3 met stamboom (2 maine coons en een ragdoll) en 1 kruising van maine coon poes met stamboom en ragdoll kater met stamboom, hij is dus een zuivere kruising hahaha. En dan nog 1 vondeling dus ook geen idee of ze een stamboom heeft. Waarschijnlijk niet want ze was niet gechipt of geregistreerd. Weet dus niks van haar achtergrond.
    Maar heb de meeste problemen met mijn ragdoll mét stamboom.
    Dus eerlijk gezegd hecht ik hier niet zoveel waarde meer aan, stamboom of niet.

37. Niet iedere fokker is betrouwbaar, let op gezondheid etc.
    En doen ze dat wel dan nog kan je kat iets gaan mankeren.
    Daarvoor is het een levend wezen.

Als jij je katten bij een goede fokker haalt heb je garanties.. dan sta je als het goed is niet alleen met problemen.
    En kan je er altijd terecht voor vragen.
    Een stamboom is meer dan alleen een papiertje..maar dat staat hier ook geschreven.

D@niëlle en Sjoukje vinden dit leuk.
  38. Wat mij tegen de borst stootte was dat ze niet 1 keer informeerde hoe het met het kitten was, niks, geen mailtje, geen smsje. Terwijl ik haar wel op de hoogte had gebracht van de problemen.

Ik stond wél alleen met mijn problemen... helaas!

Gelukkig heb ik nadien wel goede contacten behouden met de fokkers van mijn andere katten.

Conny vindt dit leuk.
  39. Ja dat kan je net treffen..op de hoogte brengen van jou uit is netjes. Dat ze niets meer vragen is minder.
    Toch het minste om nog even naar het kitten te vragen..

40. Ja precies!
    Ik vond dit niet kunnen, heel onpersoonlijk en ongeïnteresseerd was ze.
    Ik heb haar gewoon op de hoogte gebracht, niks verweten of met de vinger gewezen.
    Het was echt niet cool.
    Maar goed, gelukkig zijn er ook andere ;)

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Waarom stamboom
  1. Symbas Story
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    660
  2. Free
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.096