Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

vergoeding voor het herplaatsen van oudere katten

Discussie in 'Informatie' gestart door Djinkie, 6 sep 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik ben aardig actief met het bezoeken van websites van cattery's en houd marktplaats e.d. ook altijd erg bij. Puur en alleen omdat ik het leuk vind om andere katten te bekijken en te lezen hoe een cattery geboren is e.d. Nu valt het mij op dat mensen flinke bedragen durven te vragen voor een oudere Coon die ze willen herplaatsen. Ik vraag me af waarom mensen dat doen. Ik begrijp dat je je kat niet gratis weg geeft en dat iemand die er wat voor betaald vaak wat serieuzer is of een echte liefhebber is.
    Ze worden soms om de meest lullige redenen van de hand gedaan, ik kan me daar echt over opwinden...........
    Het zou mij er in de allereerste plaats om gaan dat mijn dieren goed terecht komen en dat bedrag zou wat mij betreft dan symbolisch mogen zijn. Nu is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om mijn dieren van de hand te doen, maar toch............... ik denk er weleens over na; wat als je er echt niet meer voor kan zorgen (om wat voor een reden dan ook)??
    Ik ben een tijdje druk geweest met een derde Coontje en dan eentje uit de opvang, we staan ook nog steeds op de lijst van het RMC. Ik heb wat mensen gebeld en als je dan hoort wat ze er voor willen hebben en dat ze dan nog eisen gaan stellen ook, pfffffffffff!! Die eisen snap ik wel, de kat is immers op leeftijd dus heeft bepaalde gewoontes en is aan bepaalde dingen gewend dus om de herplaatsing dan zo passend mogelijk te maken voor het diertje is alleen maar beter. Maar sommige dingen kan ik echt niet begrijpen................ ligt dat aan mij en wie heeft hier ook ervaringen mee?

2. Ik deel dat gevoel helemaal. Ik vind ook dat mensen die een Maine Coon willen herplaatsten omdat ze er teveel op na houden (ook al iets wat ik niet begrijp :rolleyes: ) blij moeten zijn met een goed huis voor die beestjes.
    En mensen die na 5 jaar zijn uitgekeken op welk beest dan ook, moeten eigenlijk alleen maar een pluche beest aanschaffen (zelf dat vind ik knullig om weg te gooien :oops: )
    Maar ja, misschien ben ik een sentimentele gek

*mariska*

3.  
    Eveline vindt dit leuk.
  4. Ik heb ook een herplaatste Poes
    De fokker waar ik haar vandaan heb
    Vroeg het bedrag van sterilisatie kosten
    wat ik erg redelijk vondt.
    Ik vind dat als je al een ouder dier uit je cattery
    weg doet ( om plaats te maken voor een jonger dier)
    je toch echt geen gevoel hebt je neemt zo'n
    beesie als eerste toch omdat je er gek van bent
    en niet omdat je er veel geld mee kan verdienen.
    Als de ouderen poes niet meer in de groep past en
    gepest wordt door de anderen en daar erg onder lijdt
    zoek dan een gouden mandje voor hem/haar en vraag daar
    een lekker stuk gebak voor maar ga daar dan niet een hoop geld voor vragen.
    :D :D :D

5. ik heb zelf ook een maine coon opgevangen
    nadat ik in contakt kwam met een fokker die een gouden mandje zocht voor een rode kater van 4 die ze toen der tijd aan mensen had verkocht en die het dier niet goed bleken te verzorgen en nu aan haar kenbaar hadden gemaakt dat ze hem niet meer wilde
    heb toen meteen ja gezegt ondanks ik niet wist hoe het beesie er aan toe zou zijn.
    we zijn toen naar groningen afgereist en wist niet wat ik zag toen ik bij die mensen binnen kwam
    hij werd onder de bank vandaan geplukt als of ie een handdoek van de grond af viste en douwde hem in mijn armen
    van zo alsjebliefd neem maar mee
    het arme beesie zat onder de klitten, teken en vlooien
    we zijn snel naar huis gereden want de eigenaren wouden niet eens afscheit van hem nemen.
    en heb hem toen eerst in de badkamer een frontline kuur gegeven en de teken verweiderd
    maandags is ie toen naar de dierenarts geweest en geschoren
    en was echt een zielig hoopje kat.
    nu 3 maanden verder heeft ie bijna zijn volledige vacht weer terug en komt ie steeds meer in de huiskamer om aandacht vragen.
    ook begint ie zichzelf weer te verzorgen.
    af en toe haal ik een borstel door zijn vacht maar merk dat zijn huid nog steeds wel een beetje gevoelig is
    hij was echt niks gewent en vind de borstel vreselijk.
    zal binnenkort even foto's van hem neer zetten
    van hoe hij toen was en nu
    met de fokster heb ik nog steeds contakt en ze kan zich zelf wel voor haar kop slaan dat ze hem ooit aan die mensen heeft verkocht.
    soms kan je je gewoon zo vergissen in mensen

groetjes renate

6. Tja herplaatsen..
    Het is en blijft een heel gevoelig onderwerp ;)

Voor mij is herplaatsen alleen een optie wanneer de kat niet in de groep past..Dus of de hele bende terroriseerd of door de hele groep wordt geterroriseerd...

Helaas heb ik zelf 2 katten moeten herplaatsen..
    De eerste dacht ik dat hij goed zat..maar 2 dagen voordat hij weer naar een ander adres ging kreeg ik het pas te horen dat hij dus NIET goed zat bij deze mensen..helaas..Nu heeft hij een huisje voor hem alleen en daar doet hij het prima.
    De tweede kat die ik met pijn in mijn hart heb moeten herplaatsen was mijn eerste kat..
    Haar heb ik in maart dit jaar herplaatst (ook hier dacht ik dat ik een goed huis had....)Zij mocht van de hele groep niet meer van de bank afkomen..Dus je begrijpt,.voor haar was het geen leefbare situatie meer...
    Een kleine maand geleden kreeg ik te horen van de kennis waar ze zat dat hij al zijn katten moest herplaatsen wegens financiele problemen..

Toen ik haar ging ophalen om naar haar nieuwe huisje te brengen..Kreeg ik een schim van mijn "oude" kat terug :cry: Ze was minimaal 1 kilo afgevallen..en ze was al geen dikbil...Haar nagels waren door die kennis nooit geknipt, dus haar achterpoten kon ze niet goed strekken... En ook nog eens een zware blaasontsteking..
    Nu heeft ze gelukkig een fantastisch mandje gevonden.
    Hier wordt ze vertroeteld tot en met... :wink:

maar soms worden katten herplaatst omdat ze niet meer gebruikt kunnen worden in een fokprogramma..Tja daar heb ik persoonlijk wel moeite mee, maar ik ken ook fokkers die dit doen en die er ook veel moeite mee hebben..maar het anders niet kan..Het zijn niet meteen draken van mensen of zonder enige gevoel..

Ik zelf heb de opvatting als er niet meer meegefokt wordt met een kat worden ze lekker gesteliriseerd en mogen ze vensterbank opvulling worden en hun oude dag slijten bij ons thuis ;)

7. Ik geloof dat een beetje over het hoofd wordt gezien dat het om de vergoeding voor een te herplaatsen kat gaat. Het feit dat sommige katten om wat voor reden dan ook niet in een groep passen, kan altijd voorkomen en is hartstikke niet leuk, maar als men er dan een zg gouden mandje voor zoekt, laat er dan ook niet nog eens onnodig veel voor betalen 8) , een goed huis geeft een beter gevoel dan een dikke portemonee
    :rolleyes:

*mariska*

8. Ik heb er zo ook eentje GEKOCHT (zo meer over de prijsdiscussie), mijn eerste kat en Coon, Amber.
    Het was een fokster die snel van alles afwilde, ze zei om medische redenen, maar toen ik zag hoe ze ermee omging, geloofde ik er geen barst meer van.
    Ze had alleen een foto van de moeder, maar toen ik de naam vroeg van de poes moest ze eerst een minuut nadenken en toen zei ze maar wat, volgens mij. Ik heb haar dus een nieuwe naam gegeven (Amber). Ik zou het entingsboekje nog krijgen, die kon ze niet vinden (ik kreeg er twee weken later eentje toegestuurd waarin was geknoeid).

Ik mocht de poes niet zien in de kamer waar ze zat, zat in een kamertje van hooguit 2 bij 3 met meerdere katten. Ze kwam met haar (Amber) in mijn poezenreismandje dat hok uit, en ik zag een DOODSbang poesje van een maand of 8...
    Het verhaal was dat ze was geplaatst bij een jong stel dat veel ruzie had en toen ze uit elkaar gingen bleef de knul met mijn poes over. Die wou'm niet en bracht haar terug naar de fokster...
    Nou bleek Amber zo angstig (mishandeld?) te zijn dat ze drie dagen de kattenbak niet uitkwam en ik haar maanden en maanden niet eens aan kon kijken, dan kroop ze weg.
    Nu, jaren en jaren later, kunnen vreemden haar zelfs (soms) aaien en is het een poes geworden met voor mij een superleuk karakter.

Maar ik heb er dus in 1998 wel 200 gulden voor betaald, zonder stamboom! En destijds waren ze MET stamboom ook maar iets van 400 of 500 gulden!
    Eigenlijk had ze blij mogen zijn dat ik Amber meenam, want zo'n poes raak je anders gewoon NERGENS kwijt!!!!

Dus ik vind: als het om een 'gewone' herplaatsing gaat en de kat is 'normaal', dan mag je best de helft van de prijs vragen ofzo. Een cattery die er al 10 heeft lopen en een kitten van iemand terugkrijgt, tja, dan snap ik dat ze zoeken voor herplaatsing.

Ook de cattery waar mijn derde vandaan komt, heeft laatst de moeder van mijn kitten herplaatst, maar dat was omdat ze (nadat ze zelf een nestje had gehad) de andere kittens en katten niet meer om zich heen kon hebben... dus daar hebben ze gratis een gouden mandje voor gevonden. ZOALS HET HOORT

9. Ik kan me een kleine vergoeding indenken..
    want als je een gouden mandje aanbied aan een raskat komen er veel mensen opaf met allemaal euro tekens in hun ogen..Want de kat is natuurlijk geld waard..

Ook handelaren komen er dan op af..
    Daarom is het zowiezo verstandig om bij het aangeven dat de kat alleen met een vergoeding (stelirisatiekosten vind ik een schappelijke prijs ;) ) naar nieuwe eigenaren gaat.
    Zo kan je juist zien of de mensen serieus zijn. Dan kan je als nog wanneer je merkt dat de mensen serieus zijn een gedeelte van je vraagprijs afhalen.. ( zo zou ik het iig doen wanneer het mij overkomt om een van mijn coontjes te herplaatsen..)

10. Ik ben het wel met Sjoukje eens, een kleine schappelijke vergoeding mag best gevraagd worden. Maar laatst wilde iemand een ex-dekkater herplaatsen en vroeg daar gewoon 450,- voor!! Ten eerste wie zegt mij dat als ik de kat in huis haal dat ik geen nadelige gevolgen ondervind van het feit dat hij ooit heeft gedekt? En toen ik zei dat ik dat ECHt teveel van het goede vond om voor een volwassen kater die al gevormd is een dergelijk bedrag op tafel te leggen, vroeg ze gewoon doodleuk wat ik dan voor hem over had? Het was een eerste telefoongescprek waarin ik wat over ons vertelde en wat info over de kater vroeg en toen we het uiteindelijk over de vergoeding hadden kwam ze met hele rare argumenten. Tja die kat was haar oogappeltje en eigenlijk wilde ze hem niet kwijt maar blablabla.

Ik sprak laatst met iemand van Felikat over een kat uit de bemiddeling en die zei ook al; Mainecoons herplaatsen wij bijna nooit omdat men er teveel geld voor wil hebben. Zo staan de Coonmensen dus ook bekend, ik vind dit erg jammer want nu wordt duidelijk dat het dus om het geld gaat en niet om het zogenoemde gouden mandje................ dit betreur ik ten zeerste en voor mij dus geen zoekactie meer naar een geschikte kat uit de herplaatsing, mits ik deze via het RMC krijg aangeboden voor een christelijke prijs. Het is zeker niet zo dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten of dollartekens in mijn ogen krijg, we hebben hier immers ook 2 katers lopen die we gewoon als kittenzijnde voor de volle mep hebben gekocht. We wilden er graag een derde bij dus ik dacht een goede daad te verrichten door een afgedankte kat uit de opvang hier bij te laten komen en zijn verdiende rust te krijgen, maar helaas ik wordt al misselijk als ik hoor hoe het er allemaal aan toe gaat en dat de mensen die de kat vaak weg doen juist de personen met de dollartekens zijn!! Dat zijn mensen die in mijn ogen niet eens de liefde van een dier verdienen. Uitzonderingen daar gelaten, ik weet dat er soms situaties zijn waardoor het voor het beestje beter is als het herplaatst wordt............. maar moet daar dan zo grof voor geschoven worden??
    Jammer als je als cattery zijnde een kitten terug krijgt, had je in mijn ogen een betere selectie uit moeten voeren misschien en dat is het risico van het vak. Je ziet dat een kat/ poes van 8 maanden ook al aardig beschadigd kan zijn en als je daar een perfect adres voor kan vinden voor een schappelijke prijs, dan pas ben je in mijn ogen echt goed bezig.

11. Hallo allemaal,

Ook ik heb een maine coon poes die herplaatst moest worden omdat ze niet in de groep paste. De advertentie stond ook op marktplaats.
    Ze is drie jaar en niet gesteriliseerd. De vergoeding die voor haar werd gevraagd was in de eerste instantie 300 euro, na enige heen en weer gepraat met de fokker heb ik daar 225 van gemaakt.
    Nadat ik haar heb opgehaald bleek dat ze een vreselijke haaibaai was, de eerste keer dat ik haar daadwerkelijk wilde aaien heeft ze mijn hele hand opengehaald.
    Ik heb haar vanaf 20 dec. j.l. en ze is nu op een punt dat ze de andere katten niet langer aanvalt, en ze kruipt savonds tegen me aan op de bank. Ik kan haar nog steeds niet zo aanhalen zoals ik mijn andere katten aanhaal, maar ik heb wel het idee dat het nu elke dag een stukje beter gaat.
    Aangezien ik zelf een ongecastreerde maine coon kater heb rondlopen ben ik vorige week eens goed gaan informeren wat te doen als ik evt. een nestje van haar zou willen... daar zijn veel verschillende reakties uitgekomen; de een zegt dat het geen kwaad kan omdat een maine coon pas rond 3 jaar volwassen is, de ander is er heel strikt in en zegt dat drie jaar te oud is voor een eerste nestje c.q. er is meer kans op complicaties bij de zwangerschap en de bevalling.
    Ik heb daarom de fokster gebeld waar ze geboren is om eens goed te kijken hoe of wat en wat zij me aanraden zou, en wat bleek?
    De poes is dus drie jaar geleden verkocht met een verkoopcontract, er is nooit contact terug opgenomen met de fokster toen de poes doorverkocht werd, en ik blijk dus al de vierde eigenaar te zijn!
    Een cattery waar ze tussendoor ook nog een poosje heeft gebivakkeerd heeft haar drie keer laten dekken en het is nooit aangeslagen bij haar, van deze mensen kreeg ik het advies om haar vlak voor een evt. dekking een hormoon injectie te laten geven...
    Stel je voor, je gaat als gelukkig kitten de deur uit bij je fokster, en vervolgens ben je drie jaar verder- van eeuwige krolsheid, steeds een nieuw tehuis met weer andere katten, wel/geen pil, elke keer weer een andere kater op je nek....
    Geen wonder dat deze poes zo geworden is!
    Ik heb dus besloten om haar over twee weken te laten steriliseren, wellicht dat ze daar wat rustiger van wordt en eindelijk het idee krijgt dat ze ergens is aangeland waar ze op haar gemak oud kan worden.
    De verschillende raadgevingen van mensen op diverse forums her en der hebben me heel erg geholpen bij deze beslissing.
    Uiteindelijk gaan de gezondheid en stabiliteit in het leven van dit beestje voor alles, en wie weet leert ze me op langere termijn te vertrouwen, en ik haar ook natuurlijk.
    Ik heb dit eigenlijk geschreven om aan te geven (wat jullie natuurlijk ook al wisten) dat er vaak zonder medeweten van de oorspronkelijke fokker vreselijk met katten gesold wordt, je snapt niet waar mensen mee bezig zijn op die manier en ik blijf me erover verbazen...
    De fokster waar ze geboren is heeft me wel gevraagd of ik, als het hier echt niet zou gaan, contact met haar op wilde nemen, dan zou ze haar heel graag weer bij haar in huis willen nemen.

In elk geval heb ik het weer even van me af kunnen schrijven!
    Marina

12. Ik vind de reden van herplaatsing heel belangrijk.

Is het een ouder kitten wat terugkomt bij de fokker omdat de eigenaars gaan scheiden of zo, dan ligt het eraan hoe het kitten bij de fokker terug is gekomen. Is het voor niets gebracht. Heeft de fokker het terug moeten kopen....

Is het een poes of een kater wat herplaats gaat worden omdat het niet meer voor de fok wordt gebruikt, dan vind ik dat de kosten van de sterillisatie of castratie een goede vergoeding zijn.

Is het een poesje of katertje wat al gecastreerd of gesterilliseerd is en niet meer in de groep past dan vind ik een hele kleine vergoeding misschien wel op zijn plaats. Maar ook dit vind ik weer heel afhankelijk van de situatie en reden van de herplaatsing.

Lastig lastig lastig.
    Zeker ook omdat ook wij niet willen herplaatsen, alleen maar als het echt niet meer zou gaan in de groep. We hebben er dus nooit echt over nagedacht.
    We hebben zelf drie herplaatsers, eentje bij mensen vandaan die fincieel in de problemen zaten en veel, erg veel katten hadden. We hebben deze mensen twee hele grote zakken voer voor de andere katten gegeven.
    En we hebben twee herplaatsertjes bij een fokster vandaan die moest minderen aangezien ze kleiner ging wonen, voor beiden hebben wij de sterillisatie en castratiekosten betaald.

13. Zoals al een paar keer aan de orde is gekomen: de Maine Coon is wel heel erg populair op het moment. Dat wil zeggen dat er veel mensen een 'cattery' beginnen om geld te verdienen. Tja, je hebt dus niets met de katten zelf, dus als ze hun geld niet meer opbrengen, moeten ze maar weg. Maar ja, we deden het voor het geld, en we hebben onze kittens ook met winst kunnen verkopen, dus gekken die niet verder kijken dan een aangename prijs en een stamboom zijn er genoeg, dus deze uitgefokte kat ook nog even met winst van de hand doen ...
    De 'catteries' die zo denken zorgen voor een enorm aanbod van herplaatsingen, en voor een enorm aantal van afgrijselijke verhalen zoals die hierboven staan.
    (Vraag je je nog af waarom ik mijn kittens niet zomaar 'voor de fok' wil verkopen?!)

Wat ik dan 'echte' catteries zou willen noemen, dat zijn er minder, en die houden hun oudere katten (tenzij ...) dus dergelijke 'goede' herplaatskatten zijn veel zeldzamer! Maar ze zijn er wel! Het is trouwens een van de dingen waar ik altijd even naar kijk, bij een homepage: "Wij fokken al 5 jaar. We hebben 1 kat van 6 jaar, en 4 van rond het jaar." Mooi, wat mij betreft ... genoeg gezien :)

Ik heb ook een kat herplaatst. Ook hier weer: een heel goed adres, waar ik na 3 maanden met gierende banden de kat weer terug heb gehaald. Toen kwamen er twee adressen: eentje die die zielige kat wel een mandje wilden aanbieden .... Sorry, ik laat Steentje *niet* tot een zielige kat verworden, dan blijft hij bij mij!, en de ander die al met het idee rond liep, en ze vonden Steentje schitterend, en de prijs (E 75) was geen bezwaar .... Daar zit hij nu, een gouden mandje met een platinum laagje eroverheen! (En, omdat hij nog steeds bij mij in de verzekering zit, kost hij mij nog steeds geld. Maar daar gaat het niet om: hij zit goed, en bij mensen die best wel meer dan een dubbeltje willen betalen voor de eerste rang!)

14. Het schijnt dat er nogal wat gehandeld wordt: men gaat een gratis Coon ergens ophalen (herplaatsing) maar verkoopt'm direct weer door voor grof geld.
    Daarom vragen de meeste fokkers voor herplaatsingen geld, zodat ze weten dat ie niet zomaar weer doorverkocht gaat worden.

15. Als ik dit allemaal lees denk ik alleen maar grommmmmmmmmmmmmm :evil:
    Waarom loopt er toch zo'n onverschillig dom volk rond?

16. Brrr wat een verhalen ziek word ik er van :evil:

Ik zou mijn katten nooit weg doen.. ik ben daar echt mee verbonden en het zijn mijn vriendjes voor het leven.. Ik moet nog een Cattery beginnen :mrgreen: zo spannend... Het lijkt me ook moeilijk een kat te herplaatsen als ie niet in de groep past.. kun je beter een familie lid of vrienden die de kat op nemen weet je wat er mee gebeurd.. ik hoop dat ik nooit en kat hoeft te herplaatsen :wink:

17. En toch...Zelf doe ik ook aan herplaatsing van de Engelse bulldog. Dit is een duur ras, een pup van een goede fokker met papieren kost rond de 2000 euro. De bullen die ik heb herplaatst zijn echter allemaal voor 0.00 euro weg gegaan. Waarom is een herplaats coon dan toch zo duur? Een normale asielprijs dus tegen de castratie kosten vind ik redelijker.

Als jij als fokker een fokdoel voor ogen hebt en je wil door kunnen fokken met eigen gefokte kittens, ja dan ben je ook een keer vol. Keuze is dan denk ik, herplaatsen of stoppen met fokken. Heb je een oudere castraat rond lopen dan is die misschien wel gelukkiger in een huisje met meer rust en aandacht voor zichzelf. Ik kan dit dus wel begrijpen al ga ik zelf niet zo te werk in de toekomst. Vol is vol en zolang iedereen er gelukkig mee is, blijven ze lekker bij mij. Mijn max. staat dan ook op 6 poezen.

Ooit heb ik een katertje van mijzelf moeten herplaatsen. Een brits korthaar die niet om kon gaan met veranderingen. Teveel mensen over de vloer, verandering van meubilair, spelende honden, was hem allemaal teveel. Ook heeft hij HCM dus rust en stabiliteit zou ook beter voor hem zijn. Nou kan je verzekeren het hakte er hard in, mijn vriendje, mijn maatje maar voor hem was het het beste. Nu leeft ie heel gelukkig met nog twee Britjes in een rustig en stabiel huishouden.

gr,kim

18. Ja, zou je zulke mensen niet :evil:

19. Moeilijk, moeilijk.... Ik heb ooit eens een poes (Lennox) moeten herplaatsen omdat ze hier alles door het huis heenmepte... Miranda (de nieuwe blikopener) wilde persé zelf de sterilisatiekosten betalen, maar ze krijgt van mij gratis een nieuw Coontje als Lennox of haar maatje komt te overlijden... Ik ben persoonlijk allang blij dat Lennox zo'n gouden mandje heeft gevonden!!!

Als ik mijn twijfels had over een persoon dan ging daar nooit zo'n poes heen, geldt ook voor een kitten trouwens.

Gr. Jolanda

20. Jolanda, ik ben even op je website gaan kijken... wat heb je een prachtige coons zeg, en wat een fantastische kittens hebben ze gekregen!! Ik kan me inderdaad voorstellen dat het heel moeilijk is geweest om Lennox te laten gaan.. wat een plaatje!

21. ook ik heb vorig jaar een herplaatsing in huis gehaald. Een mooie blauw/witte kater van 7 jaar. Was niets mee volgens de eigenaren; zij moesten alle katten wegdoen (hadden een cattery) en ik nam hun laatste kater mee. Er moest niets voor betaald worden. Niet veel later kreeg hij enorme diarree; iedere dag mijn keukenkastjes onder gespetterd. Medicijnen bij de dierenarts hielpen niet en toen bleek dat het dier een enorm nierprobleem bleek te hebben en dit dus al geruime tijd. Ik heb het opgenomen met de vorige eigenaars en zij wilden hem terugnemen. Zo is het gebeurd. Ik zoek nog steeds stad en land af naar zo'n schitterend en megalief exemplaar, maar vond de dierenartskosten toch teveel voor een kat die ik net had gekregen. Bovendien kan het die eigenaars niet zijn ontgaan, maar hoopten ze misschien hem kwijt te zijn.
    Wegens het crashen van onze pc ben ik hun mailadres kwijt, maar ik hoop dat hij daar weer goed op zijn plek zit, ze leek wel oprecht bedroefd toen ik hem meenam en ik was oprecht bedroefd toen hij weer terug moest.
    Een bijdrage vind ik geen probleem; natuurlijk niet, tel alle dierenartskosten aan entingen en chippen eens op, vaak nog castratie of sterilisatie erbij. Wat me echt bevreemd zijn de vele mensen met een 'slipnestje' die dan nog makkelijk 275 euro vragen voor een kitten.

22. Ik heb eens iemand horen zeggen "ik heb voor deze kater 900 Euro betaald die ga ik echt niet weg doen onder 450" tja dan sta je ff te kijken. Ik vind dus als een kater of poes niet meer in je groep past dat je heel blij mag zijn als je daar een gouden mandje voor vind en geld moet geen rol mogen spelen.. :? :? Maar je hoord tegenwoordig niet anders terwijl er voor herplaats poezels via de RMC ook niet meer dan 80 euro voor betaald hoeft te worden. Zelf heb ik 1 poes moeten herplaatsen ze was eigenlijk altijd al een beetje een einzelganger nooit op schoot a en toe een koppie maar dat was het. Na haar 2de nestje begon ze dus alles en iedereen te meppen om niks ze kwam uit de gang geraced en begon uit het niks te meppen en niet zo'n klein beetje ook. Er durfde hier niemand meer te spelen zonder constant op te letten of er niet zomaar uit het niks weer iemand kwam aanvallen. Dit bracht een enorme stress met zich mee. Ik heb toen haar fokker gebeld en het bleek dat de moeder het ook deed maar als de kittens weg waren werd het minder maar ze bleef het doen. Ten eerste wil ik niet langer fokken met zo'n poes omdat ik denk dat zij niet het juiste karakter voor een Coon heeft. Ten 2de de stress was te groot in huis voor beide partijen dat ik besloot het niet veel langer aan te zien en mocht ik iemand vinden die geen andere huisdieren heeft en haar een gouden mandje kunnen geven zal ik hoe moeilijk ook om haar te herplaatsen. Ik heb de sterilatie kosten gevraagd voor haar en verder haar volledig ingeent en met gezondheids verklaring van de DA weggebracht met pijn in het hart. Nu 3 maanden later herken je haar bijna niet meer ze zit op schoot is altijd bij mensen en zelfs haar vacht is prachtig en glanzend..Ongelofelijke verbetering voor haar. Ze was dus gewoon een poes die niet met andere dieren kan of wil leven en nu alleen heeft ze het helemaal naar haar zin en is de koninging in huis bij wat oudere mensen die helemaal weg van der zijn en haar vertroetelen. En het is lekker dichtbij zodat ik haar regelmatig op kan zoeken.:lol: :lol: :lol:

23. Herplaatsen is zo wie zo altijd moeilijk
    Ik zit hier al maaaanden te dubben of ik mijn 2 HTK-dames zal herplaatsen
    De laatste maanden slaat het door naar een ja, omdat 1 van de 2 absoluut niet in de groep past, helaas kan deze dame heel slecht zonder haar dochter dus die zal met haar mee moeten denk ik zo
    Beiden heb ik laten helpen, ik vind niet dat de toekomstige eigenaars hier voor op hoeven te draaien

Maar dan??

Ik heb best een heel eisen pakket
    -katten mogen niet los naar buiten
    -geen huis met kleine kinderen
    -geen huis met honden
    -liefst geen andere katten

Kortweg een heel rustige omgeving

Ik wil absoluut niet *leuren* met mijn dieren, dus advertenties zetten zie ik echt niet zitten
    Maar alle mensen in mijn omgeving hebben al katten, of kleine kinderen
    En nu na een aantal maanden zie ik dus, dat ik ze op deze manier geen gouden mandje kan aanbieden
    Aan de andere kant zie ik ook dat de situatie hier uit de hand loopt, mijn 5 jarige kastraat kater is er zelfs van gaan sproeien :(

Bah, dit zijn echt rot dingen!
    Maar idd ook al waren ze raskatten geweest, ik zou het doen zoals Sjoukje al eerder aangaf, een bep bedrag vragen en zo gauw ik zie dat de mensen serieuze (en vooral ook in mijn ogen de goede) bedoelingen hebben, dan zou ik er niet zo gauw geld voor vragen. Dan wil ik alleen af en toe een bakkie koffie als ik op bezoek kom

24. Hoi

Herplaatsen is echt vreselijk! Ik heb nu twee keer een maine coon kastraat kater moeten herplaatsen en NIET omdat ik hem niet meer kon gebruiken voor de fok. Ferry was al gecastreerd toen ik hem op een leeftijd van 7 maanden kocht. Hij was vreselijk bang voor onze honden, hij kon er niet aan wennen. Nu woont hij bij hele lieve mensen en het gaat helemaal geweldig met hem. Ik heb 0,- euro voor hem gekregen.
    En dan Murphy, hij zocht ruzie met mijn andere kater Diesel en vaak mondde dit uit in een vreselijke knokpartij met letstel. Niet een klein beetje letstel. Ook hij woont nu bij hele lieve mensen en het gaat erg goed met hem. Murphy is tegen kastratiekosten verhuisd.

Ik heb er heeeeeel erg veel verdriet om gehad maar nu ik weet dat ze het heel erg goed hebben ben ik hier heel erg blij om en weet ik dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Een keuze die ik gemaakt heb voor hun!
    Zij gaan voor ook al heb je dan erg veel veel verdriet.

Groetjes Sandra

25. Voor mijn ekh kater zoeken we nu al ruim drie jaar een ander huis. Heerlijk dier hoor maar hij moet en zal naar buiten anders is het huis te klein en geloof me, we hebben dit drie maanden volgehouden. Kasten, planken en aanrecht werd de hele dag uit pesterij leeg gemept, iedere kat kreeg een lel en vooral mijn oude poes van nu 18 jaar, honden werden aangevallen..Dit liep de spuigaten uit dus uiteindelijk de poort weer open, gelukkig wonen we in een rustige buurt, veel groen en geen zwervers. Maar mijn eisen pakket is gewoon te hoog..In het verleden heb ik ook mijn Brit moeten herplaatsen. Hij heeft HCM en kon niet omgaan met de drukte van honden, veel inloop, meubels die verschoven werden etc etc. Hij is naar een goede vriend gegaan met nog een HCM kater en een gezond fokje van mijn zus. Hier is hij zeer gelukkig en inmiddels al 6 jaar. Chester de Brit is uiteraard met gesloten beurs weg gegaan maar wel met veel extra's als mandjes, speeltjes, eigen eten etc. etc.

Zo herplaats ik ook regelmatig bij de engelse Bulldog, een hond die tussen de 1500 euro en 2500 euro ligt qua prijs maar herplaats altijd met gesloten beurs. Goed huisje vind ik onbetaalbaar.

gr,kim

26. Ik vind het ook nog een ander verhaal voor asiels, die de katten opvangen met als doel een nieuw huisje te vinden. Het asiel of een andere opvang gaat failliet als er niets voor de katten wordt gevraagd... Maar als je een kat met veel liefde (?) hebt verzorgd, en je weet als je een kat neemt dat daar kosten aan verbonden zijn lijkt me, dan hoef je dat toch niet terug te verdienen? Die liefde en het gezelschap van zo'n beestje is toch onbetaalbaar? Als mensen er echt veel voor vragen, kan ik me niet voorstellen dat ze van hun kat houden... :evil:

27. Aan de andere kant, wat veel mensen in hun hart, en doen en laten, voelen: "als je er niet veel voor hoeft te betalen, kan het ook niet veel waard zijn." En dat kan een reden zijn om toch maar een goede prijs te vragen voor een herplaatser. En ook: straks geef jij je lieveling weg om hem/haar een lekker gouden mandje te geven, en draait die blikopener zich om om de kat wel voor veel geld te verkopen .... dat wil je ook niet.

Is ons gebeurd met een Bull Terrier teefje. Moeilijke zwangerschap gehad (Bull Terrier was toen nog erg onbekend), en toen werd mijn vader gepensioneerd, kinderen het huis uit .... DA-assistente wilde haar wel een goed mandje geven. OK, prima. Paar maanden later werden we opgebeld vanuit de andere kant van het land hoe het zat met de hond en haar zwangerschappen, want ze wilden met haar fokken .......

Misschien een idee om wel een redelijke / redelijk hoge prijs te vragen, en die door te sluizen naar bv asiel, of kattendorp .... of Kim :) ????

28. Herplaatsen is een 'heet hangijzer' in vele discussies tussen vele mensen.

Zoveel mensen, zoveel meningen. De uitspraak 'ik zou nooit een kat wegdoen' hoor ik vaak en toch kan je nooit nooit zeggen.
    Laten we het 'herplaatsen' eens uit de 'fokkerscontext' nemen. Als je meer dan een kat hebt, kan het ook voorkomen dat je voor het welzijn van dat dier moet beslissen een ander huis voor hem/haar te gaan zoeken. Want wat is echte liefde voor een dier? Echte liefde is vaak ook loslaten, als dat het beste is voor dat individuele dier. Ik denk dat jouw liefde pas echt al omvattend is als je voor jezelf kunt beslissen, en je eigen gevoel dus opzij kan zetten, dat dier te herplaatsen omdat alles voor het geluk van dat dier gaat, ook je eigen geluk.
    Als een kat bij jou niet op zijn of haar plaats is, zou je die dan nooit herplaatsen omdat je zoveel van dat dier houdt?
    Juist wel zou ik zeggen. Er zijn legio redenen waarom een kat veel gelukkiger zal zijn bij iemand anders, hoeveel pijn dat ook gaat doen.

Als je gaat fokken en dus automatisch een meer dan gemiddeld aantal katten in huis hebt, is het risico op problemen en dus herplaatsen groter, en dat heeft dan nog niet eens iets te maken met wat zovelen zo vreselijk vinden: een kat herplaatsen om 'plaats te maken' voor een nieuw fokdier...
    Maar ook dat kan je in een andere context bekijken. Zou die kat niet veel gelukkiger zijn in een omgeving waar hij de enige kat is of onderdeel van een kleinere groep, waardoor hij veel meer aandacht krijgt?? Is dat niet veel beter dan dat de fokker koste wat kost alle katten wil houden welke hij ooit in zijn fokprogramma gebruikt heeft??
    Zeker als je fokt kom je geheid een keer een situatie tegen waarbij je voor deze keuze staat en voor wie kies je dan, voor jezelf of voor de kat?

Ik heb in mijn tijd als fokker enkele malen moeten beslissen om een kat te plaatsen en dat was zonder uitzondering omdat de kat bij mij doodongelukkig was, sommige zijn niet gelukkig in een grote groep, trekken zich terug en worden het pispaaltje van de anderen. Bij mij was het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk een dekkater weer terug te laten in de roep na zijn kastratie, mijn oudste kater Merlijn pikte het niet dat zijn autoriteit ook maar een klein beetje in het geding kwam en zorgde ervoor dat de ex-dekkater ene bijzonder ongelukkig leven had. Dus Nimitz, Spot en Gerrit zijn allen na hun kastratie herplaatst, tot mijn grote verdriet, maar oh wat hebben ze het heerlijk bij hun nieuwe blikopeners..
    Een andere rede tot herplaatsing kunnen veranderende levensomstandigheden zijn. Toen ik in 2003 ging scheiden en verhuisde van een grote woning naar een 3 kamer flat, wist ik dat ik mijn 15 katten niet mee kon nemen. Je stopt geen 15 katten in een kleine flat... dus de zware taak om te beslissen wie ik mee zou nemen en wie naar een nieuw huis zou gaan. Ik kan je vertellen dat dat een van de meest hartverscheurende dingen was in die tijd. Ik heb eerder gekeken naar welke katten een herplaatsing het beste aan konden en toen pas naar mij eigen wensen. De oudste 4 zijn mee gegaan, Merlijn, Eppie (helaas vorig jaar op 12 jarige leeftijd overleden), Robin en Neri En 2 jongedames, Tippy en Raisa. De eerste die ging was Ray van Ellie en het heeft geloof ik een jaar geduurd voordat ik de moed had om haar weer op te zoeken..
    Overigens heb ik nooit een cent gevraagd voor een kat die ik herplaatste.

Dus oordeel niet te snel over mensen die een kat herplaatsen... Mensen hebben het er vaak veel lastiger mee dan dat men laat blijken, niet iedereen is erg open in het laten zien van gevoelens aan ‘vreemden’. Uiteraard weet ik ook dat er vele mensen zijn die zonder hartezeer katten her en der weg doen, maar ik hoop nog altijd dat juist dat de uizonderingen zijn en blijf geloven in de goedheid van de mensheid :mrgreen: 8)

Tonja :alien:

29. Das idd wel waar, blijft toch lastig... Maar het geld doneren is zeker een goed idee!

30. Ik heb vijf herplaatsers drie noren een pers en een coon.
    De noren waren gratis ik heb nog steeds contact met de fokster en met degene die de katten gefokt hebben.
    De pers heb ik gekocht voor 50 euro en helaas geen contact meer had ik graag gewild want ik heb over haar toch wel veel vragen.
    De coon heb ik gekocht voor 125 euro en hij is het dubbel en dwars waard.
    Ik kreeg bij hem een enorm kado pakket met speeltjes eten en snoepjes blikvoer en kluiven voor de honden.
    Ik heb nog steeds contact met haar en hou haar op de hoogte met foto's.
    Verder komt ze een keer per jaar kijken bij hem en dat vind ik prima.
    Heel erg goed zelfs voor haar een fijn idee en ik kan me voorstellen dat herplaatsen heel erg moeilijk is.

Ik vind het bedrag voor de coon zeker niet veel maar een gewone prijs hij is het dubbel en dwars waard zelfs.

Herplaatsen doe je in vertrouwen met de fokster van de noren en met de fokster van de coon heb ik voor de herplaatsing veel contact gehad en nu nog.
    Met de fokster van de pers helemaal niet en nu nog steeds niet.
    Ik vind dat erg jammer ik hem met de noren fokster en de coon fokster afspraken gemaakt en dat is voor ons beide gewoon erg fijn.

31. Carmen,
    jee, dan heb je toch wel mazzel gehad met zoveel herplaatsers. Hopelijk slaag ik nog in de zoektocht die wij nu zijn gestart.

32. Ik heb hier toch een beetje een dubbel gevoel bij... Het is vind ik altijd moeilijk om een prijskaartje op een lieveling te plakken. Maar als ik zo de commentaren lees is dat bij kittens dus ok en bij volwassen katten niet?

Dit klinkt alsof de volwassen kat in de aanbieding wordt gegooid, omdat hij al gebruikt is, of omdat hij een beetje beschadigd is of zo?!

En wat gezegd wordt dat het belangrijkste is dat er een gouden mandje gevonden wordt, dat gaat voor een kitten toch ook op?!

Ik spreek nu niet uit ervaring, ik heb geen herplaatsers en ik heb ook nooit een kat moeten herplaatsen... Maar puur zo gevoelsmatig: dan is het toch wel een beetje raar?

Groetjes,
    Monique

33. Ja daar heb je wel gelijk in maar het asiel zit vol met volwassen katten en eigenlijk geen kittens want die zijn zo weg... :? :? :? Persoonlijk zou ik dus gaan voor een kitten als ik hetzelfde moet betalen voor een volwassen dier laat me dan van jongs af aan genieten van hem/haar. En misschien is de volwassen kat inderdaad wel beschadigd want het kan niet met meerdere dieren in een groep leven enz....Tevens zit er vaak een hoger eisen pakket op dan met een kitten...Maar als je het zo stelt zoals jij nu denk ik tja van die kant kun je het ook bekijken. Maar wat zou je zelf kiezen een volwassen poezel van zeg een jaar of 2/3 of een kitje....ben ik wel nieuwsgierig naar wat andere zouden kiezen.. :D :D :D

34. ik vind wel dat een vergoeding op zijn plaats is, als je ze zelf moet laten castreren/steriliseren kost dat tenslotte ook geld. Maar wat is een redelijk bedrag, mij lijkt de gouden mand inderdaad ook belangrijker.

Wij willen zelf graag een volwassen kat. Geen idee precies waarom, want kittens zijn natuurlijk reuzeschattig, maar ik vind een volwassen Coon zo onwijs mooi dat ik waarschijnlijk dat hele kleine direct wil overslaan.

35. Wij willen ook een "volwassen" coon uit de herplaatsing, omdat onze 1,5 jarige htk erg dominant is tegenover kittens en met oudere katten kan hij helemaal uit zijn dak gaan.

Ook wij hebben ons bij de RMC ingeschreven voor een herplaatsing en daar mag je inderdaad niet meer dan 80 euro vragen als je een kat bij hen in de herplaatsing wil. Ik heb het geld er dubbel en dwars voor over omdat ik weet dat hij/zij bij mij een gouden mandje krijgt. Ikzelf vind het heerlijk om een oudere kat een mooie, rustige en liefdevolle oude dag te geven en ga door het vuur voor hem/haar als het moet.

Het contact met de vorige eigenaar/fokker is ook erg belangrijk. Hij/zij kent de kat van haver tot gort en kan je helpen om de kat een zo goed en rustig mogelijke verhuizing te geven.

Ik hoop binnenkort een herplaatser met open armen en een gouden mandje bij de kachel te mogen verwelkomen. Gelukkig zijn er mensen die hun lieveling aan mensen zoals ik toe durven te vertrouwen en daar ben ik heel dankbaar voor.

36. Niet meer dan € 80,- via het RMC?
    Zal ik heel voorzichtig vertellen wat ik voor Roosje heb betaald?
    € 250 En dan werd er nog niet eens gekeken of het echt wel een gouden mandje was... Grrr, ik word er nu zo boos om... Het is mijn eigen stomme fout hoor, dat geef ik wel toe.

37. ja dat wist ik eerste instantie ook niet dat dat via de RMC kon............vind het wel een heel nobel streven zoals ze dat daar aanpakken, echt heel professioneel! Petje af 8)

38. Ik zelf heb ook herplaatsers in huis en ik vind het niks meer dan normaal dat je de vorige eigenaars een vergoeding betaald naast het goude mandje wat je hem gaat geven. Vaak wordt er namelijk wel afstand gedaan van een dier waar ze heel veel van houden en juist uit liefde voor dit dier zijn ze tot herplaatsing over gegaan en is eerst echt van alles geprobeert om het dier een gelukkig leven te laten hebben in het huidige huisje bij zijn vriendjes en baasjes.

De prijs is denk ik toch zo rond de kosten van castratie daar dit meestal al gebeurt is door de huidige eigenaars en meestal gaat het dan ook al om wat ouderen katten. Praat je over een herplaatsing van een jonger dier denk ik toch dat de prijs rustig wat hoger mag liggen om te voorkomen dat juist de handelaren die goed toneel kunnen spelen hier op af komen en deze herplaatsers misschien wel eens met een heel anderen bedoeling willen hebben zeker als deze nog open zijn.

Ik geniet van mijn herplaatsers en anderen kunnen ook van hun genieten op shows en dergelijke.

39. Wij zijn vandaag bij een herplaatser wezen kijken. Stond geen prijs bij en ook niet naar gevraagd. Dacht als ze geld willen melden ze dat wel. Net gebeld vragen ze €200,- voor een ex-dekkater van 7 jaar. Naar mijn idee een best hoog bedrag of lijkt dit maar zo?

40. Denk dat daar de castratie onkosten bij in zit en enkele onderzoeken daar ze je geen kat mogen verkopen die wat mankeert volgens de wet .dan is het bedrag niet hoog.
    Je kan om de uitslagen vragen?

Paasnini vindt dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - vergoeding voor herplaatsen
  1. Axel
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    710
  2. Natella
    Reacties:
    12