Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

vachtverzorging

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door magdalena, 16 aug 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. wij hebben 4 coons, en kammen ze 1x per week.
    wij hebben er 1 waarvan zijn vacht helemaal vervilt.

Wie heeft er een oplossing voor ons, om het vervilten eruit te krijgen, zelfs knippen helpt niet. En om het te voorkomen.

alvast bedankt

2. Onze ene kater heeft ook een iets moeilijkere vacht en hem kam ik gemiddeld 2 keer per week, kom ik in de tussentijd een klitje tegen dan hup gelijk de kam uit de kast en zou houd ik het een beetje bij.

Ik heb weleens gehoord dat men talkpoeder gebruikt om de vacht wat luchtiger te houden waardoor er ook moeilijker klitten kunnen ontstaan. Maar voor het preciese werk weet ik het ook niet.

Ik zou de kat met de moeilijke vacht gewoon wat vaker kammen blijkbaar heeft die het meer nodig als die andere.

3. Bedankt voor het advies, talkpoeder heb ik ook geprobeerd. Maar dat moet eerst 2 minuten intrekken. En gizmo heeft zo'n hekel aan kammen, dat hij zo slim is als ik de kam gepakt heb hij niet meer te pakken is.
    welke slimme trukjes we ook uitproberen.

4. Dat had Jingles ook en nu we hem vaker kammen blijft hij ook wat rustiger liggen en weet hij dat het goed is. Vaak als hij op mijn schoot ligt vraag ik aan mijn vriend om het kammetje te pakken en dan laat hij het heel gewillig toe, van de week knorde hij tijdens de kamsessie zelfs :lol: Dus zo'n ramp is het nou ook weer niet................

Zorg er el voor dat je het kammetje kan pakken zonder een herkenbaar geluid te maken van bijvoorbeeld een laatje wat open moet of een deurtje ofzo iets.

Succes :wink:

5. HIer heb ik ook 1 die er absoluut NIET van kammen houdt en een hele moeilijke vacht heeft.
    Isa kam ik dus ook meerdere keren in de week een klein beetje..
    Verder geef ik haar een snoepje als ik klaar ben met kammen, nu is het zo dat ze onder de tafel mij aan zit te kijken waar haar snoepje blijft als ze gekamt is :rolleyes:

Wat je ook kan doen is je kater helemaal klit vrij kammen, goed wassen en een conditioner gebruiken na de wasbeurt.
    Je hebt van Petsilk ook een conditioner die je er in kan laten zitten, dit zorgt er voor dat de haren minder snel klitten.

6. Mr. Bojangles houdt niet van kammen en niet van snoepen.
    We proberen nu al dagen een grote, vervilte klit bij hem eruit te krijgen, maar het lukt maar niet. Dit is voor het eerst dat hij een klit heeft. Ik kam hem normaal 1x per week (en dat vindt hij een ramp), maar wegens een stevige zomergriep heb ik dat de laatste 2 weken niet gedaan.
    Zo gauw als er maar een kam of borstel in de buurt komt, wringt hij zich in alle bochten en gaat er als een speer tussenuit. Hij is onze eerste kat en ik ben nog niet zo goed op de hoogte van hoe ik het allemaal moet aanpakken. Wat de "kattenwereld" betreft ben ik dus een volslagen "newbie". Ik ben supergelukkig met deze site en het forum, ik leer hier heel veel. Maar hoe moet ik dit nu aanpakken? :oops:

7. Wij hebben dat met Jingles in het begin ook gehad en tot op heden heeft hij er nog steeds geen geduld voor en hij wordt ook met de week sterker. Maar ik heb gemerkt dat als jezelf heel rustig bent en blijft dat hij dan zelf ook rustiger is. Boos worden heeft geen enkele zin, hem zijn zin geven ook niet. Maar leg het tempo waarin je wilt borstelen en kammen iets lager en spreek hem toe met een lage stem zodat hij in ieder geval weet dat het goed is. Ook heb ik gemerkt dat als je het met z'n tweeen gaat doen dat hij dan ook onrustiger wordt, hij merkt dat er iets van hem verlangt wordt en dat wil meneer niet, hij wil graag alles zelf in de hand houden. Wij kammen hem nu twee keer in de week, meestal op woensdag en zaterdag en dan neem ik echt even de tijd voor hem. Ik pak de borstels en de kam die in het mandje met speelgoed zitten (het speelgoed dat ik reserve heb zegmaar) zodat hij muisjes hoort piepen en balletjes rinkelen dus dat wekt zijn intresse al als die deur opengaat, vervolgens laat ik hem zelf naar me toe komen en neem hem dan in een soort van houtgreep en ga hem eerst aaien en tegen hem praten totdat hij rustig wordt en hij geeft zich dan als het ware over.
    Misschien kun je het op deze manier proberen en beloon hem daarna, spreek hem lief toe e.d. Vergeet niet dat elke kat een individu op zich is en het dus bij jou niet zou kunnen werken, je moet even het knopje vinden :wink:

O ja, nog een tip: vergeet zijn nagels niet te knippen, dat scheelt je weer wat krassen :wink:

8. Bedankt, dat ga ik proberen. Met zijn nagels heb ik geen probleem, hij heeft nog nooit gekrabt. Hij springt gewoon weg, hij is zo groot en sterk dat hij dat gewoon kan doen. Hij is 10 maanden en weegt 8 kilo. Dus als hij weg wil, dan doet hij dat ook. :?
    Ik zal laten weten of het me gelukt is!
    :?

9. Het beste wat je kan doen met een vervilte klit is deze uit de vacht knippen...Isa bij mij heeft een moeilijke vacht, deze klit heel snel, dus bij haar worden er regelmatig klitten uit geknipt ( tja het staat niet echt denderend, maar ze gaat niet mee naar show, dus daar hoef ik haar vacht niet voor te "sparen" :wink: ) Zij wil ook niet gekamt worden.
    Mijn hubbie pakt haar vast en ik knip voorzicht de klit uit de vacht.

Verder kan je proberen om bij Mr. Bojangles na iedere kambeurt een snoepje te geven ;)
    Verder laat merken dat JIJ op dat moment de baas bent en dat hij dus even moet blijven liggen/zitten en gekamt dient te worden..Ik weet het is alles behalve leuk voor jou én de kat, maar als je dat niet doet zal hij heel snel vol met klitten zitten :wink: en das nog minder leuk...

10. Even laten weten hoe het gegaan is met Mr. Bojangles. Mijn schoonzusje had Super Groom, we hebben hem met z'n tweetjes de klitten ingesopt, in een babybadje gestopt (hij vond het wel lekker), al zijn klitten eruitgehaald, bijgeknipt en daarna met shampo gewassen en lekker met een grote handdoek gedroogd. Ik vertel dit in een paar seconden, maar de hele operatie heeft anderhalf uur geduurd. Hij vond niet alles fijn, :cry: maar het overgrote deel heeft hij "gewoon" over zich laten komen.
    Hij loopt nu weer als een 'heer' door het huis. :D Die pot met groom is wel een aanrader hoor. De klitten kun je daarna goed lostrekken en zo uitkammen. Ik heb begrepen dat het een hardstikke dure pot is, maar het is wel de moeite waard. Ik ga hem ook aanschaffen, voor het geval dat...
    We hebben nl. ook nog Signe rondlopen, die ook al een lange vacht begint te krijgen (Noorse Boskat, 5 maanden) :idea:

11. wa tis super groom en waar kan ik dat kopen

ik heb een kater met eenzelfde probleem vacht en ben dus wel geinteresseerd.
    Als tip, ik heb bij de dierenwinkel een kam gekocht, die klitten als het ware in plakjes snijdt, klinkt heel gek,maar zo werkt datding. De kat kan zich er niet aan snijden en de klit is daarna wat makkelijke te verwijderen.

Geen redmiddel als deklit te groot is maar vaak helpt het ook een beetje.

groetjes
    Annemiek

12. Super Groom

Het is een pot met creme, die smeer je in de klit, dan flink kneden, inweken en daarna kun je hem in bad met water uitkammen of uitpluizen met je handen.
    Voor ons was het DE oplossing.
    Mijn schoonzusje heeft die pot bij de groothandel gekocht, waar dat weet ik ook niet (ze is er nogal vaag over). :?
    Het merk is Kw SUPERGROOM. Zo heet het. Er staat een importeur uit Nederland op nl. Claudy Kennis te Veghel. Tel. 0413-3522229.

Groetjes en succes,

Ine

Deel Deze Pagina