Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Uitzetpoes

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Sandra, 22 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Zo af en toe zie ik deze term voorbij vliegen en na wat speurwerk ben ik er een beetje achter wat het zo ongeveer inhoudt. Wie heeft hier ervaring mee en zouden jullie ook zoiets doen?

Voordat we Jasmine kregen riep mijn vriend heel hard ik zit niet te wachten op een nest met kittens of wat dan ook kunnen we niet gewoon een kater of een asiel kat doen?

Tja en nu we een Maine Coon dame hebben krijgt meneer het ineens moeilijk met het feit dat zijn mooie meisje een dezer als geholpen poezemeisje door het leven verder zal gaan. Hij krijgt ineens kriebels en verdiept zich ook in de boeken die hier liggen en zegt prompt ineens goh toch interessant hoor genetica en wat er allemaal bij komt kijken :shock: . Toch ook wel mooi hé kittens :shock: :shock: . Ik viel letterlijk bijna van de bank af van verbijstering hahaha mijn vriend die 380gr omgedraaid is lijkt het dus leuk om een nestje te krijgen misschien?

Goed nadat ik hem eerst even op de rem heb gezet daar hij ineens 4 stappen verder is als mij en ik gewoon nog voor de fun die boeken lees denk ik toch ook wel na en dacht wie weet een uitzetpoesje over een a twee jaar als wij er beiden meer van weten. Als de ervaring dan nog zo leuk is kunnen we wel weer verder kijken toch? Hoe kijken jullie er tegen aan en hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met een cattery?

2. Ik heb er ervaring mee, ik heb zelf 2 uitzetpoezen.
    En dit tot volle tevredenheid van beide partijen.
    En zelf zou ik ook een poes uitzetten bij iemand.
    Onder dezelfde condities als hoe ik mijn 2 uitzendkrachten heb.

Er kleven altijd risico's aan bv dat er nu net niet het kitten in het nest zit wat de eigenaar van de uitzet poes zou willen.
    Hier was het zo dat een van onze poezen 1 katertje kreeg en meer niet.
    Terwijl de fokker een tortie wit poesje wilde.
    Het katertje blijft bij mij en de fokker komt gewoon om de lijn toch nog te behouden een dekking van hem halen tegen de tijd dat het kan.Het katertje is op naam van de fokker gefokt. En na 13 weken samen met zijn moeder op mijn naam gezet.
    Maar dit is dus het risico.
    Mijn risico met deze poes was dat ze absoluut niet in de groep paste, ze vocht met alles en iedereen en viel zelfs onze hond aan.
    Zij is dus gecastreerd na haar eerste bevalling en leeft nu tot volle tevredenheid bij een kennisje van ons.
    Voor mij dus geen verdere nestjes met haar.
    Je kan wel egoistisch gaan doen en haar koste wat het kost gaan houden omdat je ook persee nog een nest wil maar nee dit kan je zo´n diertje niet aandoen en ook de rest van je katten niet.
    Maar dit zijn dus dingen die kunnen gebeuren.
    Net als een baarmoederontsteking of dat een poes niet opneemt.
    Dan moet je tot een oplossing komen........en vaak lukt dit ook wel.

Conny

3. Ik vind het btw wel humor
    Normaal zijn het toch de mannen die de vrouwen terug moeten fluiten

4. Ik weet alleen dat het bij honden anders geregeld is dan bij poezen. Bij een uitzet poesje is vaak het eerste nestje voor de fokker incl. alle gemaakte kosten daarna is de poes eigendom. Soms ook eerste keuze uit het nestje en de kosten voor het gastgezin. Bij honden is het anders, drie nestjes krijgt de teef bij de fokker en daarna pas eigendom van het gastgezin en de hond wordt dan meteen gecastereerd. Wij hebben ook een reu in gastgezin. Wij hebben dan een gratis hond, betalen gewoon alle kosten en dekkingen doet ie bij de fokker voor noppes. Uitdekking is het fifty fifty. Biko wordt nooit mijn eigendom...Altans...etisch gezien niet. Hij woont bij mij, al bijna 4 jaar, kreeg hem als pupje en we betalen alle kosten. Wettelijk gezien is hij 100% van ons en contract of geen contract geen rechter die hem ons niet zou toewijzen. Hier wees de fokker van mijn reu me nota bene op:) Gevoelsmatig is hij gewoon van mij.

gr,kim

5. Wij hebben alle lusten en lasten van de poes.
    Alleen de fokker wilde 1 kitten terug uit het nest.
    Na 13 weken was de poes en de eventueel niet verkochten kittens van ons.
    Ik vind dit een mooi iets om een leuke poes te krijgen.

Maar het moet wel goed zwart op wit staan allemaal.

Conny

6. Het gaat mij niet zo zeer om de lusten en lasten die wil ik graag erbij hebben anders weet ik nog niet of wij het leuk vinden en er verder mee willen gaan.
    Belangrijk vindt ik dat wanneer wij zouden besluiten om een uitzetpoesje ( wat een naar woord eigenlijk) te nemen ik dan ook samen met de fokker mee mag helpen met het uitzoeken van een kater en dat soort dingen zodat ik weet wat me te doen staat en waar ik op moet letten mochten we verder willen gaan. Eigenlijk is het een soort ja beetje vreemd gezegd misschien maar het is proef "fokken"maar dan wel op een verantwoorde manier met begeleiding van de fokker/cattery van het poesje.

Waar ik mee zit is dat ik net als velen het natuurlijk prachtig vinden om een nestje kittens te krijgen alleen ik wil het niet zomaar doen ik wil kennis en een beetje ervaring hebben en begeleiding voordat ik deze beslissing neem. Ik moet weten of het kan zowel financieel en of mijn partner het ook leuk en goed vindt, of er tijd en ruimte is en nog zoveel meer dingen en de enige manier om daar achter te komen is natuurlijk proberen maar ik wil dat niet zomaar. Ik zie zoveel Cattery's opkomen en bij sommige als ik daar de site van lees dan rijzen bij mij vragen op van "heb jij je er wel in verdiept?" en nog veel meer dingen. Wanneer wij zouden besluiten een Cattery te starten dan zou ik willen dat mensen weten dat we er aandacht en tijd voor hebben uitgetrokken dat er voorbereiding aan vooraf is gegaan en dat ik al wat bekent ben en dan op een positieve manier en niet te boek willen staan van het eerste nestje ging niet goed want...... dat is mijn zorg eigenlijk. Kijk iedereen kan kittens op de wereld zetten maar ik wil het dan verantwoord doen en ze moeten ook nog een huisje vinden voordat dat allemaal geregeld is wil ik zeker van mijn zaak zijn.

Ik ben dus een voorbereider/ planner als het erop aankomt tenminste als het om dieren gaat.

7. Een uitzetpoesje kan een manier zijn om een cattery te beginnen. Ik zelf ben er geen echte voorstander van. Je weet tenslotte nooit hoe het allemaal gaat lopen, vooral in het persoonlijk contact. Wat als blijkt dat je toch niet zo goed met die fokker door 1 deur kan...
    Als je wilt beginnen zou ik proberen een cattery te vinden die al meerdere jaren fokt (betekent niet altijd dat ze meer kennis hebben natuurlijk) en daar een poesje kopen met toestemming om te fokken. En daarbij afspreken dat de fokker je zal begeleiden en helpen bij het zoeken naar een kater en dergelijke. Dan kun je zelf een catterynaam aanvragen, dat zijn de kosten niet namelijk. Mocht je na 1 nestje besluiten dat het niets voor je is, dan kun je gewoon de poes laten helpen en lekker van haar genieten.

8. Tja daar zit ook weer wat in wat je zegt Nayomi.

Voorlopig staan de plannen als je het al zo mag noemen nog lekker in de kast en als de tijd rijp is dan kijken we verder.

Toch ben ik nog wel benieuwd hoe de meeste van jullie nou begonnen zijn. Vaak lees ik dat mensen na de aanschaf van een poes ineens de ingeving van we starten een cattery op laten die poes dekken en klaar.

Wij hebben echter een contract ondertekend waarin met nadruk staat dat ze als huiskat is verkocht om het zo even uit te drukken.
    Het contacht met de fokker is hartstikke goed en ik wil dat graag zo houden maar ik zie wel eens bij cattery's die met een ( al dan niet als fok poes verkocht) poes een nestje beginnen stel je voor dat het een kitten uit jouw nest is wat doe je dan? Ik weet het veel gestelde vraag maar ik denk daar toch over na.

9. Sommige vegen grof gezegd hun kont af met een contract.
    Ik heb hier inmiddels ervaring mee.
    Niet zozeer dat ze gingen fokken maar een andere reden.
    Je hoopt doormiddel van een contract dat mensen zo eerlijk zijn dit na te leven.
    Helaas kom je regelmatig het andere soort tegen.
    Wat je kan doen.......je kan het hoog gaan spelen via de rechtbank.
    Maar dat neemt niet weg dat ondertussen al gefokt is met de door jou verkochte huiskat.
    Dit is denk ik ook een reden waarom mensen aan vroegcasteratie beginnen.
    En hoewel ik het zelf niet doe.
    Kan ik ze geen ongelijk geven.

Over beginnen als cattery.
    Vroeger rond mijn 20ste hebben wij al perzen gefokt.....toen er na een aantal jaar kinderen kwamen hebben we het fokken een fiks aantal jaar achter ons gelaten met de gedachte als de kinderen groot zijn dan lijkt het me leuk weer te beginnen.
    Het is in ons geval niet zomaar uit de lucht komen vallen en zomaar begonnen.
    Affijn wat er toen niet was en nu wel hebben we ons in verdiept en ik was eigenlijk spontaan verliefd op de coon.
    En dat terwijl we een Noor voor ogen hadden ( het kan raar lopen )
    We kochten onze eerste poes...Chinouk, liefde op het eerste gezicht een scheet van een poes ......helaas is zij na 2 mislukte zwangerschappen en sterillisatie aan nierfalen overleden toen ze 4 was.
    Candy was intussen bij ons komen wonen en van haar heb ik 3 kittens gehouden....ja er werd er of maar 1 geboren of het nest kwam te vroeg en er bleef er maar 1 over.
    Candy is bijna 8 en leeft als theemuts bij ons ;)
    Het is niet makkelijk gegaan.Want dat word nogal eens gedacht......oo we nemen een poes zoeken een kater en hop je hebt kittens.
    Een andere zorgvuldig gezochte poes kon ook haar zwangerschappen niet voldragen en stierf 4 maanden na haar sterilisatie aan kanker dit was in november ze was net 2 jaar. Weer een andere poes bleek een HCM broertje te hebben met 9mnd dus dan is het voor mij snel klaar.....ook theemuts worden en lekker genieten.We kregen Nikita als uitzet poes erbij.
    Mooie poes onder goede uitzet voorwaarden....ik ben hier ook absoluut niet tegen.
    Het is een in mijn ogen goede manier om een leuke poes te krijgen.

Nu mag ik het afkloppen, op een zwakzinnige poes na, lopen er hier een aantal prima katten rond.
    Maar de toekomst zal leren wat ze ons brengen...
    Voorlopig heb ik veel plezier met en om ze :D

Conny

10. Ik zit een beetje in het midden te hoppen.

Een uitzetpoes is natuurlijk een prachtige manier om een keer een nestje te doen en om dan te kijken of je het daadwerkelijk voort wilt zetten.
    Want pfff..... wat twijfel ik na de ellende die we hebben gehad.

Maar inderdaad wat Nayomi zegt, het moet wel heel goed klikken met degene waar dat poesje vandaan komt......

Aan de andere kant is het voor een fokker natuurlijk een hardstikke mooie manier om een keer een generatie over te kunnen slaan.
    Je zou een poesje uit kunnen zetten en daar dan een dochter uit terughalen.....
    Zeker als je al vrij veel katten hebt en niet wilt herplaatsen.

Maar ook hier geldt weer, je moet wel heel zeker van elkaar zijn.

Dus ik vind het heel erg tweeledig.

Deel Deze Pagina