Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Uitslagen

Discussie in 'Help! Ik ga naar show!' gestart door Johan, 4 apr 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik lees hier heel veel over allerlei kattenshows en vindt het geweldig om foto's te zien van die mooi gekapte Maine Coon exemplaren, maar wat beteken al die uitslagen eigenlijk?

2. Dat weet ik ook niet precies :?
    Ik doe zelf geen shows, dus ik verdiep me er ook niet echt in, ik weet wel een beetje ongeveer ,maar niet helemaal...snap je? :shock:
    Maar ik denk dat hier genoeg zijn die je dat haarfijn uit kunnen leggen :wink:
    Dus het komt best goed denk ik :hello2:

3. Ja dat denk ik ook wel, en dan weet jij het ook gelijk :lol:

4. Hi Johan,

In mijn uitleg (weet niet meer precies welke topic het was... :oops: )over de RMC Award heb ik een klein beetje verteld over de resultaten die je kan halen, maar in het boekje vande RMC (de Coontalk) staat een heel uitgebreide uitleg en heeeel veel informatie voor nieuwe cooneigenaren! Volgens mij kan je het boekje via de website van het RMC bestellen, het is echt een heel leuk boekje met veel informatie over coontjes!

Groetjes,
    Monique

5. Oh dat is misschien wel een goed plan. Die site vind ik trouwens toch geweldig. Ik heb er n.a.v. de knie van Duscha een verhaal gevonden over een kat (JoJo) die de ergste gradatie van patella had en die helemaal genezen is na een operatie. Dat vond ik heel fijn om te lezen want eigenlijk kom je op internet alleen maar beschrijvingen van een ziekte tegen en daar las je juist het verhaal van wat er na de diagnose komt, heel verhelderend.

6. Hoi Johan

Wat zou je precies willen weten over de uitslagen van de shows.
    Is dit de titels die je kan behalen en wat je daar voor nodig heb om dit te bereiken. Of zijn het gewoon de uitleg wat nou bv U1 BIV BIS NOM CAC CAP en dat soort kreten nou in houden.

7. Oh het is nog uitgebreider dan ik dacht. Nou als eerste de afkortingen, maar je kan daarnaast ook nog titels halen? Dat wist ik niet hoor. Maar ik ben heel leergierig dus kom maar op :wink:
    Niet dat ik zelf naar een show ofzo ga hoor, nou ja, wie weet als Duscha goed opdroogt :D

8. Hoi Johan

Ik probeer zo goed als ik het kan omschrijven uit te leggen maar ik zie alles wel zo als het gaat bij een Fife aangesloten vereniging zo als Felikat en Mundikat, echter bij de onafhankelijke hebben ze nog een paar afkortingen meer en ik hoop dat iemand die daar veel showt dat zou willen omschrijven.

Als een kat bij de keurmeester komt gaat deze kijken of de kat voldoet aan de rasstandaard die voor dit ras staat en op verschillende punten(max 100) van het lichaam van de kat zijn punten te halen die weer tot een waarding komen in U, ZG en G.

Om een U te halen dient de kat minimaal aan 88 punten te behalen.
    Voor een ZG is dit 76 punten en voor een G is dit 61.

Je ziet eigenlijk al dat hoe hoger de punten hoe meer de kat naar de rasstandaard komt. Nu zag jij dus kreten langs komen als U1 of U2 eigenlijk zegt het cijfertje al genoeg dit is voor de U2 de 2e plaats in die groep, de eerste 4 krijgen een cijfervermelding maar zijn er meer dan krijgt van af nr 5 alleen nog maar een U.

Bij kittens kunnen geen kampioens punten behaald worden maar dat kan pas in de volwassen klasse vanaf 10 maanden, hier kennen we 2 verschillende groepen de open katten en de kastraten.
    Wanneer een kat de leeftijd van 10 maanden heeft bereikt gaat deze uit komen in de open klasse en de kastraten in de kastraat klasse dit is het begin waar punten verzameld kunnen worden voor titels deze titels zijn voor de open klasse CAC en voor de kastraat klasse CAP. De kat die als eerste eindigt in een groep en een U1 heeft behaald zou van de keurmeester de vermelding kunnen krijgen CAC maar dan moet de kat wel minimaal 93 punten hebben gescoord op de lijst van de rasstandaard. Heeft een kat 3 keer deze vermelding gekregen dan mag hij zich kampioen noemen en krijgt als titel CH voor zijn naam en mag hij door naar de volgende klasse. Voor kastraten is het zelfde gang van zaken maar dan wordt de titel Premior en komt er PR voor de kat zijn naam te staan en kan ook door naar de volgende klasse.

De volgende titels zijn er dus te behalen
    3x CAC is kampioen CH (minimaal 93 punten)
    3x CACIB is internationaal kampioen IC (minimaal 95 punten)
    6x CACGIB groot internationaal kampioen GIC (minimaal 96 punten)
    9x CACE europes kampioen EC (minimaal 97 punten)

Naast de toekenning van de U of Certificaten zo als dat genoemd wordt zijn er nog meer dingen te behalen op een show zo als bv de BIV hier voor dienen minimaal 3 katten in die groep voor aanwezig te zijn uit gezonder de kastraten.

Best in Variëteit - minimaal 95 punten

Als de keurmeesters klaar zijn met de door hun te keuren katten mag hij aan het eind katten gaan voordragen voor de BIS dit is de best in show en katten die daar naar toe mogen krijgen een NOM(nominatie)

Ik hoop dat het zo al iets duidelijker is geworden.

9. Het klinkt allemaal misschien ingewikkeld maar dat valt allemaal best wel mee hoor :D
    U1 betekend dat de kat de kwalificatie uitmundend heeft behaald en van zijn concurrenten in zijn kleurgroep en klasse heeft gewonnen.
    De keurmeester kan die kat dan een CAC (open klasse) of CAP (kastraatklasse)geven. Behaald een kat 3 maal een CAC of CAP dan kan je voor die kat een kampioenschap of premiorschap aanvragen, bijschrijven in het stamboek.
    De keurmeester kan jouw kat ook zo mooi vinden dat ie hem/haar een Best In Varieteit (BIV) toekent, zeg maar de beste in die kleurgroep.
    Je kat kan ook voorgedragen worden voor Best in Show, dus de beste kitten 3-6 maanden, 6-10 maanden, beste poes, kater of kastraat.
    Dit is altijd het spannendste, alle keurmeesters stemmen voor wie zij de beste kitten, poes, enz. vinden, en wie de meeste stemmen krijgt wint en die is dan Best in Show (BIS). Superfantastisch natuurlijk als je kat BIS haalt!
    Nou alle katten die een BIS behaalt hebben strijden dan weer tegenelkaar voor BOB, de Best of Best, per groep halflanghaar, langhaar en korthaar wordt er een gekozen door de keurmeesters.
    Op sommige shows komen de winnaars van de BOB verkiezing ook weer tegen elkaar voor de BOA of wel Best over All verkiezing, en dit is dan de aller aller mooiste kat van de show volgens de keurmeesters.

Nou ik hoop dat je wat wijzer bent geworden, ik heb in ieder geval wat typkramp opgelopen. Ik moet erbij zeggen dat ik alleen op onafhankelijke shows show dus er kunnen ten opzichte van de Fife shows wat discrepanties tussen zitten, maar daarvan zullen de fife leden je wel van op de hoogte stellen :D

En mocht je een keer met Duscha willen showen, dan moet je het zeker gewoon proberen, laat je in het diepe vallen en je zult merken dat het allemaal super meevalt en dat je show buren je aan alle kanten zullen helpen. We zijn allemaal door die "eerste keer" heengekomen.

Groetjes,

Gerda

10. Heey dankje johan voor de vraag.. ik ben ook op de leer toer.. dus ik print ook alles uit ( op school) :lol:

Hou ik alles bij!!! Ja er komt meer bij kijken dan je op het eerste moment denkt :mrgreen:

11. Nou hartstikke bedankt Monica en Gerda. Het is me een heel stuk duidelijker geworden.
    Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig geworden naar zo'n kattenshow. Misschien dat ik binnenkort eens zo'n show ga bezoeken (zonder kat hoor, alleen maar om te kunnen kwijlen bij al die mooie exemplaren) :D

12. Hi Monica! (gezellig was het zondag!)

Nou als je toch zo goed bezig bent met uitleggen: leg dan ook even uit hoe het zit met BIV, NOM, BIS, BOS en BOB!!!!!
    (tegen wie enz. bedoel ik)

Ik zit namelijk nog steeds altijd te stuntelen als ik dat iemand moet uitleggen :oops:

Groetjes,
    Monique

13. Ik weet niet of jullie bekend zijn met de volgende website: , maar hier kijk ik vaak even op om informatie vandaan te halen. Hier staat veel info op over van alles en nog wat betreffende katten. (kleurvererving, genetica, showtitels, ziektes etc)

14. hee da's leuk die site kende ik nog niet....

Groetjes,
    Marleen

15. Corry die site kon ik nog niet en ben er natuurlijk gelijk een kijkje wezen nemen en daar ga ik vaker komen hoor.

Monique het was zeker gezellig zondag en volgens mij kom jij net als de meeste ook tijd te kort op zo'n dag, ik in ieder geval wel. Tja het verder uit leggen zal me eens verdiepen of ik dat een beetje simpel op papier kan krijgen, maar misschien dat het wel heel goed omschreven staat op die site die Corry net gaf daar staat ook heel veel over shows en zo beschreven en misschien dat als mensen dat lezen ze weer een hoop meer duidelijkheid hebben.

16. Ja, die site kende ik ook nog niet! Veel info, dat wel... maar nog steeds niet een echt heel duidelijke uitleg over BIV (daar heb ik namelijk altijd moeite mee... welke katten zitten er nu samen in één BIV verkiezing?!!!

NOM gaat nog wel: dat zijn bv: alle open katers die één keurmeester heeft gekeurd, ongeacht titel, ras of kleur. Deze keurmeester nomineert dan 1 kat voor BIS. Toch? Of zeg ik het nu weer verkeerd?

Dan BIS: dat zijn (in bovengenoemde voorbeeld) alle open katers met NOM, maar nu wordt gekozen door alle keurmeesters die deze rassen (halflanghaar) mogen keuren. Toch?

Dan BOS: hiervoor zijn kastraten en kittens uitgesloten en gaat de BIS open poes tegen de BIS open kater

Dan BOB: hier raak ik het spoor weer kwijt (Best of Best is dat dan alle rassen tegen elkaar? En zo ja, wat is dan het verschil met BOA (Best of All)?

Hihi! Je ziet: na een jaar showen, snap ik het nog niet helemaal!!!! :oops:

Groetjes,
    Monique

17. Monique, Volgens mij had Gerda dat uitgelegd, dat verschil tussen BOB en BOA... zie bovengaand stukje...

Hahaha maar door jouw vragen wordt het mij ook niet duidelijker....

Want ik had bijv. zondag ook even een moment dat ik het niet snapte... nadat ik met Whinnie U1 was geworden, nou ja Whinnie dus, moest zij tegen een effen zwart met witte poes...??? Whinnie is blauw zilver tortie tabby... Dit ging volgens mij om de keuze welke poes doorging voor NOM BIS , was Whinnie dan al wel BIV of werd daar niet aan gedaan? Klopt dat wat ik denk of ging dit ergens anders om.... ???? Weet iemand dit? :rolleyes:
    Greetz,
    Marleen

18. Oeps dat was ik dus.... niet ingelogd... :D

Groetjes,
    Marleen

19. Marleen zondag dat whinnie tegen die zwarte poes moest was voor NOm voor de BIS. Zondag werdt er niet aan BIV gedaan.

Monique ik vind dat BIV uitleggen ook best wel moeilijk maar het gaat er om neem nou kleur groep 6 daar in zitten schildpadjes met wit en rood met wit gemarmerde en zo voort deze groep gaat tegen elkaar voor de BIV dus bv een zwartschildpad met wit kastraat dame staat tegen een rood gemarmerd met wit kastraat kater. Het is alleen zo dat bij de open klasse er minimaal 3 katten in zo een groep aanwezig moeten zijn en kittens kunnen voor de BIV tegen de volwassen worden gezet, maar zijn er bv ook 3 kittens aanwezig dan komt er door gaans een eigen BIV voor de kittens en volwassen, echter als een keurmeester geen enkele kat voldoende vindt dus die minimaal de 95 punten zouden halen heoft hij ook geen BIV te doen en dit geld dus ook voor de NOM mocht hij geen enkele van zijn gekeurde katten hier voor in aanmerking zien komen dan hoeft hij niet te nomineren.

Ook denken mensen dat als je de enige bent voor een certificaat dat je dit dan eigenlijk nooit mis kan lopen, dit is echter niet waar als de keurmeester je kat niet voldoende vind aan het aantal punten voor dat betreffende certificaat dan krijg je een alleen een U1.

20. Oké dank je dan is me dat duidelijk! Alleen dan nog... waarom moest Whinnie alleen tegen die zwarte... gaat het dan om de nominatie per keurmeester?

En wat als de kat nou niet mooi/goed genoeg is voor een U? Want dat kan natuurlijk ook.... toch?

Groetjes,
    Marleen

21. Maar gaat open dan tegen kastraat? Of niet? Titel doet er dus in ieder geval niet toe...

Gut, dom he?!

22. Eh, ja...? Dus in de groep halflanghaar gaan alle BIS katten tegen elkaar: een kitten, een open poes, een open kater, een gekastreerde poes en een gekastreerde kater en daaruit wordt een BOB gekozen? Ik dacht dat kastraten uitgesloten waren van BOB?

Als dat zo is, dan zou het enige verschil tussen BOB en BOS zijn dat er ook een kitten meedoet? Volgens mij klopt dit niet...

groetjes,
    Monique

23. Hmmmmm, ik weet het ook niet meer :rolleyes: , hahahahaha... ik ga eens speuren....

Groetjes,
    Marleen

24. Marleen een keurmeester die nomineert altijd uit zijn groep een kater, poes, kastraat kater en kastraat poes van de categorie die hij gekeurd heeft. Dat jij tegen over die zwarte stond was dus dat jij en die zwarte voor de keurmeester de gene waren die in aanmerking kwamen voor hem voor de nominatie, door ze naast elkaar te zetten vergelijkt de keurmeester zijn katten en kan zo een duidelijker beeld krijgen van wie hij gaat voordragen.

Als een keurmeester je kat ook niet goed genoeg vindt voor een U dan kan hij een ZG toe kennen dit betekent zeer goed en ook als je kat hier niet aan voldoet dan is er nog de G van goed.

Monique nee open strijd niet tegen kastraat. Het is open tegen open en kastraat tegen kastraat. Titels zijn helemaal geen belang in dit verhaal dit geldt ook voor de nominatie's.

25. Monique zo ver ik weet doen ze bij de onafhankelijke per categorie een BOB en daarna krijg je dan de BOA. Dus als ik het dan goed begrijp is de BOA van de onafhankelijke het zelfde als de BOB bij de Fife want daar zijn het al alle catergorie tegen elkaar.

Ja heb gelijk met betrekking tot de kastraten die komen niet in aanmerking voor de BOB.

26. Nou, het lijkt er anders op alsof je er wel aardig wat van weet, Monique!
    Ik snap er namelijk helemaal geen bal van wat je net hebt gezegd. :wink:

27. Het wordt steeds ingewikkelder :? :D
    Gelukkig ben ik niet de enige die het even een paar keer moet lezen voor hij het snapt :wink:
    Maar bedankt voor de uitleg hoor, het is geloof ik langzaam aan duidelijk aan het worden.

28. Nou dat een kastraat niet meedoet met een BOB klopt niet helemaal hoor, Nazca heeft dit jaar ook eindelijk een BIS behaald en deed toen ook mee met de BOB verkiezing halflanghaar.

En de BIV kan ook toegekend worden als er minder dan 3 katten in dezelfde klassen meedoen, maar de kat uitzonderlijk mooi bevonden wordt.

Maar nogmaals, ik doe mee met de onafhankelijken.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Uitslagen
  1. MelP
    Reacties:
    66
    Weergaven:
    1.449
  2. MelP
    Reacties:
    40
    Weergaven:
    1.311