Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

stamboom aanvragen op oudere leeftijd

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door lousje, 9 nov 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hoi,

ik heb vandaag eens rondgebeld en gevraagd of ik inderdaad met moos kan meedoen aan een show in de huisdierenklasse. Op sommige show's wel andere zijn katten met veel raskenmerken of gewoon een raskat zonder boom uitgesloten.

nou kreeg ik van iemand dat ik wel iets van papieren zou kunnen krijgen voor Moos als blijkt dat hij alle raskenmerken enz van een coon heeft. Wie weet daar meer van..want dan zou ik gewoon,,evt buiten mededingen, mee kunnen doen aan een "echte" show.

ze had het over determinatieklasse ofzo...

ik snap er een jota van dus wie helpt me uit de brand..of misschien uit de droom.
    Hoop dat ik niet weer iemand op de tenen trap...

groeten lous

2. antwoord

hoi,

heb net van iemand van neocat een mail gekregen. Dat een kat niet verplicht een stamboom nodig heeft om mee te doen met een show. Dat ik moos gewoon kan inschrijven bij de maine coon keuring. Evt voorafgaand in de determinatie klasse om te kijken onder welke kleur etc hij valt.
    En dat hij dan gewoon gekeurd word met de maine coon's.
    Met dat determinatierapport en/of keuringsbewijs zou ik dan een registratiekaart kunnen aanvragen.

snap er nog niks van..is dat bij alle show's zo?

groeten lous

3. het is minder moeilijk dan het lijkt hoor

je schrijft je kat in met alle gegevens behalve het stamboom nummer want die heb je niet
    dan geef je aan dat je ook in de determinatie klasse gekeurd wil worden
    dit is een klasse voor de daadwerkelijke schoonheids keuring zeg maar
    hier in word bepaald welke kleur je kat heeft
    en word zo ingedeeld in de juiste kleur klasse
    met de kaart die je krijgt in de determinatie klasse kan je naar je vereniging opsturen en die kunnen dan een afstammings bewijs voor je maken... of ze nog een stamboom kunnen maken hangt denk ik een beetje af van de vereniging waar je zit.sommige schrijven geen stamboom meer uit na een bepaalde leeftijd
    maar waarscheinlijk krijg je dan wel een afstammings bewijs waar ook een nummer op staat en die kan je dan gebruiken als je weer een keer naar de show gaat met hem .....

groetjes renate

4. Bij Felikat en Mundikat kan dat volgens mij niet, volgens mij heb je een stamboom nodig om mee te kunnen doen bij de MC's.
    Ik weet dat eigenlijk niet helemaal zeker, maar dat kan ik wel eens uitzoeken.

Wat ik wel weet is dat je in Nederland geen stamboom of een afstammingsbewijs kan krijgen voor een kat waarvan je de herkomst niet kent en niet kunt aantonen. Bij Felikat is het zo dat je binnen vier weken na de dekking het dekbewijs op moet sturen en dat je dan weer binnen een week na de geboorte van de kittens de geboorteaankondiging moet verzenden en binnen 90 dagen moet je de stambomen aanvragen.
    Er wordt redelijk strak aan deze termijnen vastgehouden, dus ik denk dat als je over een volwassen Coon praat en zelfs als je de ouders kent, je geen stamboom meer krijgt....

Determineren op kleur is niet nodig, als je de kleur zeker weet.
    Waarom zou je twee keurmeesters laten kijken of jouw kat wel echt rood/zwart is als je dat zeker weet.

5. kleur

hoi,

nou en wat zeg je van deze kleur?

6. Het is op foto altijd lastig te zien.
    Maar ik denk dat ik een prachtige rode kater gestreept met (mogelijk) wit.

Vanaf een foto durf ik daar niet daadwerkelijk een keiharde uitspraak over te doen.

7. Er zijn officieel 2 klasses, die allebei determineren: eentje determineert op kleur, en de ander op ras. Aangezien het laatste amper voorkomt, weten zo weinig mensen dat, dat het amper de moeite waard is. Maar Gandalf van mij is ook stamboom-loos, en heb ik de eerste keer dus ingeschreven ter determinatie, of ze wel mee mocht doen , als Maine Coon (wie weet zouden ze haar wel meer Noor vinden, of <bluh> pers .... .). Maar determinatie was determinatie, dus ik werd met de andere te determineren Maine Coons opgeroepen. Staan daar mensen met katten in de meest vreemde en onduidelijk kleuren, kom ik daar aanzetten met mijn effen zwart-witte poes: de zaal lag dubbel: weet je niet wat dat voor kleur is :D :D :D Helaas was dit mijn aller aller allereerste optreden op een show, dus ik kon er toen de lol niet zo van inzien :? Evengoed, twee keurmeesters moesten het eens zijn, en waren het eens, dat Gandalf een Maine Coon was, en ze is later op die show nog eens gekeurd - nu de reguliere show keuring. De inschrijving was ivm al die keuringen iets duurder en uitgebreider. Als haar kleur wat raadselachtiger was geweest, was dat waarschijnlijk in een keer mee gedetermineert :) . Evengoed, de rapporten die ik heb gekregen heb ik opgestuurd naar mijn vereniging (NeoCat) en toen kreeg ik voor haar een determinatie bewijs (afstammingsbewijs? Weet eigenlijk niet wat het precies zegt. In ieder geval 'zegt'het dat ze geshowed kan worden. )

Maar inderdaad, dit showen van stamboomloze katten kan niet bij de Fife, enkel bij de onafhankelijken. Maar Gandalf - - - is ondertussen CAP :D . Ze is de laatste jaren niet geshowed, omdat ze zo dik was, maar nu hou ik haar kort, ze valt af, en misschien gaat ze nog wel eens mee naar show.

In het kort: Kan wel, *niet* Fife (dus niet Felikat of Mundikat), maar enkel bij de onafhankelijken. Inschrijven ter determinatie (van ras .... ) (daar goed op letten en bovenop zitten), en genieten van het show gebeuren :)

Groetjes,

Riëtte

8. show

Hoi,

thanks voor de uitleg. Wat ik dus begreep van die mevrouw was dat als je dus bij zo'n kleinere vereniging determineren laat en dan een registratiekaart krijgt ,,als je dan de kater een poes laat dekken met stamboom, dat die kittens WEL een stamboom krijgen. Voor mij niet zo interessant omdat ik (nu niet in elk geval) geen plannen heb om hem te laten dekken. Mocht het zo zijn dat hij super resultaten behaald etc dan kan je dat alsnog overwegen.

Tenminste als ik hem voor die tijd niet heb laten castreren.Zolang hij niet sproeit mag hij van mij lekker een echte HIJ blijven.

Mundikat meneer weet zelf de regels niet. Ze zijn het aan het uitzoeken voor me mailden ze. Dus ben benieuwd. Want de show in groningen is voor mij enigszins haalbaar. Omdat ik geen auto of rijbewijs heb ben ik nl afhankelijk vh openbaar vervoer..dan kan ik nooit tussen 7 en 8 in bv utrecht zijn helemaal niet op zondag,want dan vertrekt de eerste trein pas om 8;40 hiervandaan.Of ik zou een plekje moeten vinden om te overnachten,of iemand die ook gaat hier uit de buurt.

9. Re: show

Oops - ja, in de trein bedacht ik me, het is een *registratie* kaart! Ze heeft ook een nummer, bijna hetzelfde als een Neocat stamboom nummer, maar dan met een "R" ervoor, geRegistreerd.

Kleinere vereniging - onafhankelijken - ik weet niet of Neocat *kleiner* is, bv dan Mundikat. Wellicht een beetje ongelukkige woordkeuze, OK ... :)

Stamboom: de kittens krijgen *geen* stamboom. Niet bij de onafyhankelijken, niet bij de Fife. Kittens krijgen een stamboom als van 4 generaties de ouders bekend zijn - en dat is dus niet zo. Ze worden weer geregistreerd, en als dat 4 generaties het geval is geweest, dan pas krijgen de kittens een stamboom: dus de kleinkinderen van de kleinkinderen van deze kat! Hetzelfde is het geval met een foundation-kat: daar wordt dus ook bijgehouden F1, F2, F3, F4 - want die katten hebben *geen* stamboom, maar een registratie! Dit is vrij logisch, eigenlijk, want het is deel van de definitie van raskat: 4 generaties ouders bekend :). Bij de Fife -waar een stamboomloze kat dus ook niet geshowed kan worden- moet je uitdrukkelijk toestemming vragen voor zo'n foundation kat: fokken en showen! Voor een stamboomloze maar geregistreerde foundation kat met wortels uit Maine krijg je die wel, maar voor een nederlands *ongelukje*, ik betwijfel het! En nu hebben zulke foundation katten nog wel extra waarde, want daar zitten hopelijk nieuwe Maine Coon genen (beter: allelen) in, maar, sorry, daar zal bij jouw kat geen sprake van zijn, want hij heeft niet veel te zoeken (gehad) in Maine of omstreken :D

Ik vrees dat *fokken* met je kater niet echt een serieus plan kan zijn, hooguit vermeerderen ....

Het is sneu, ik weet het - jaren terug had ik ook nog wel ideeen voor Gandalf. "Gelukkig" zijn die ideeen gestrand op het feit dat haar knieschijven niet echt goed zijn (licht graad van Patella Luxatie) anders had ik toen iets gedaan waar ik nu echt serieus diep spijt van zou hebben .....

Sorry voor het slechte nieuws .....

Groetjes,

Riëtte

10. Qua kleur denk ik rood-zilver, maar tis id. moeilijk beoordelen vanaf een pic.

11. Ook op basis van de andere foto's (bij 'mijn tweede Coon') - rood zilver lijkt een hele goede mogelijkheid! Zonder wit, zo te zien: MCO ds 22 . Wel een ontieglijk mooi beessie! Ik hoop dat je hem eens op een show kunt krijgen!

De fiesersbond of zo heeft ook adressen waar je goedkoop kunt overnachten, bed & breakfast. Natuurlijk bedoeld voor fietsers die een tocht maken, maar als je alles van te voren afspreekt, zegt dat je met een kat komt etc, wat maakt dat dan uit!

Ik hoop Moos ooit nog op show te zien :D

Groetjes,

Riëtte

12. thanks

Hoi,

ik hoop dat ik 30 januari naar de show in Utrecht kan gaan. Die van Neocat. Die meneer vd inschrijvingen nodigde me van harte uit om met mijn boomloze coon naar de show te komen...
    Denk er nu dus even over na. Kreeg een logeeradresje aangeboden door een vrouw die ik al een tijdje ken via internet, ben er ook al eens op bezoek geweest. Zij woont vlak bij de veemarkthallen.

Even kijken of ik het financieel ook kan rondbrijen,want de kosten bij elkaar zijn niet mis. Maar lijkt me wel enorm leuk.

Klinkt een stuk leuker dan hij heeft geen boom dus kan niet meedoen hij is te mooi voor huiskat.
    Trouwens kreeg nog een mailtje vd mevrouw van mundikat, dat moos mee mag doen in de klasse huiskat in groningen. En dat er altijd maar weinig aanmeldingen waren.
    Daar denk ik nog even over na.

groeten lous

13. He, wat leuk! :D Die show ga ik ook zeker naar toe, misschien met Qanta, misschien zonder - dan ga ik er als 'steward' lopen :) Whatever - vraag me gerust van alles of wat dan ook. Krijg ik in ieder geval de kans Moos te zien :D :D
    Die show is erg groot, zo'n 1000 katten. Kan ook erg leuk zijn - aangeven dat je bij kennissen in de buurt wilt zitten, dat maakt het nog veel leuker! En check, hier, of privé, of hoe dan ook, voor de show even bij een meer 'ervaren' show ganger voor alle benodigdheden :) :) .

Groetjes,
    Riëtte

14. Zeker een mooie rooie :)

effe offtopic : wanneer is die show in Utrecht?

groetjes Marja

15. datum

is 30 januari,,veemarkthallen utrecht

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - stamboom aanvragen oudere
  1. Lisa
    Reacties:
    61
    Weergaven:
    2.219
  2. Symbas Story
    Reacties: