stambomen

Discussie in 'Informatie' gestart door sabrina, 26 jun 2012.

1. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    in januari dit jaar hadden wij 2 mainecoons overgenomen van een cattery die er mee stopte..
    de stambomen was zij toen kwijt maar ze ging ze zoeken
    vandaag vernomen dat ze ze niet kon vinden...maar via de kattenverening waar zij was aangesloten en het stamboek secretariaat heb ik de stambomen gevonden...en ze komen nu mijn kant op...ben blij dat ik toen op mijn gevoel af ben gegaan en geen kat in de zak heb gekocht,zo kan ik dus toch verder met mijn cattery....
    ....helemaal opgelucht....en zeer benieuwd naar hun lijnen

2. gast

gast Gast

Zijn dat de katten waar je nu kittens mee hebt gekregen?

3. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    vraag me af waarom je dat onderstreept? ik weet nog niet hoe je dat doet.
    maar om een antwoord tegeven op je vraag ...ja hier heb ik nog 1 kitten van..

4. Petra

Petra Volledig Lid

Trofeepunten:
    60
    Homepage:
    Monique onderstreept helemaal niets in haar vraag.
    Dat is enkel een onderdeel van haar handtekening!
    Bij mij zul je hieronder ook een streep gaan zien.

En ik vindt het helemaal geen gekke vraag hoor, je hebt kittens van deze MCO poes met een MCO kater neem ik aan.
    Maar hoe heb je nu van te voren geweten of poes en kater geen familie van elkaar waren zonder dat je de lijnen van moeder poes wist??
    Straks heb je naaste familie met elkaar gekruist ....

5. gwenn

gwenn Volledig Lid

Trofeepunten:
    151
    Homepage:
    begrijp ik het goed dat je dus met katten fokt,
    zelfs nog voor je weet wat hun lijnen zijn?

gewoon vraagje hoor ...

6. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    heel graag ga ik nu 2 uur terug in de tijd en had ik dit niet neergezet....
    maar dat heb ik wel gedaan en het komt allemaal heel aanvallend over misschien vanuit jullie niet zo bedoeld
    zo was ook dit nestje niet bedoeld..maar is wel gekomen vader mainecoon is inmiddels geholpen en voor ik verder ga ga ik de lijnen ook duidenlijk uitzoeken
    een fokker vind ik iemand die je moet kunnen geloven op zijn haar woord...
    toen wij bij haar kwamen heb ik haar uitgelegd wat ik van plan was en zij verzekerde mij dat de 2 geen familie van elkaar zijn....daarom heb ik het nestje ook laten komen.
    ik heb nog contact gehad met haar toen eliza drachtig was en zij zei dat het kon want ze zijn geen familie

nog bedankt voor de uitleg van de ondergestreepte stukjes tekst.

7. Suzanne

Suzanne Volledig Lid

Trofeepunten:
    750
    Homepage:
    Nou niet aanvallend, maar vrolijk worden we ook niet van dit soort verhalen

Een gedegen fokker bereid zich goed voor en ik zag aan andere vragen van je dat het je daar aan ontbrak, heb me gevoeglijk stil gehouden. Maar mijn gedachten zijn wel: als je al zo begint waar eindigt dit dan?

8. gast

gast Gast

Nou Sabrina, met alle verhalen die ik inmiddels van je gezien heb, moet ik eerlijk bekennen dat ik er niet raar van op kijk.

Je zegt dat je nu je de stambomen krijgt (nog niet hebt dus), verder kan met je cattery, terwijl je al een nestje hebt gehad van deze twee. Met alle respect, maar goede fokkers, en goede beginners, werken andersom.

Die gaan eerst naar shows, lezen en leren wat de Coon precies voor kat is, wat zijn de lijnen, waar moet je op letten. Zoeken een mentor, vragen een catterynaam aan en gaan dan eens rustig op zoek naar de juiste en geschikte fokdieren, onder begeleiding van iemand die daar verstand van heeft. Lezen en leren dan nog even door wat het allemaal inhoudt om een nestje te hebben. Zoals je hebt gemerkt, is dat niet altijd een baaltje zonneschijn.

Iemand die serieus wil beginnen koopt niet voor een prikkie 2 open katten die blijkbaar weg moeten, gaat daar een nestje van nemen en ooh, we kijken later wel eens of de stambomen wel bij elkaar passen en of de katten wel geschikt zijn om mee te fokken (zowel qua uiterlijk, qua karakter als ook, en dat is het belangrijkste, qua gezondheid).

Ook van de betreffende fokker waar je je katten vandaan hebt, heb ik geen hoge pet op. Je plaatst geen open katten door naar iemand die er dan ook nog mee wil gaan fokken. Of nouja fokken, laat ik maar zeggen er mee wil vermeerderen. Wat meer dan dat kan ik het niet noemen. Hier is totaal nergens ook maar enige rekening mee gehouden, en vooral met de katten niet. Ja oeps, een nestje, maar dat weet iedere gek dat dat kan gebeuren met een open kater in huis. En als het je bedoeling niet was om ermee te fokken, dan had het van de fokker waar ze vandaan kwamen wel iets verstandiger geweest om in elk geval de kater te laten castreren. Kom op zeg, die 50 euro kan er dan ook nog wel af, of je nou stopt met je cattery of niet.

En ja, dit mag je nu wel als een aanval zien. Mijn eerste post was nog gewoon een vraag, maar ik vind dit tegenover het ras een absoluut absurde en onverantwoorde manier om je in de fokkerswereld te gaan begeven. En niet in de laatste plaats tegenover je katten, die je zonder dat je ook maar enige ervaring hebt, kittens laat krijgen.

Ik word werkelijk zo vreselijk moe van al die mensen die maar denken dat ze zich 'fokker' kunnen noemen als ze een kater en een poes op elkaar zetten. Zonder zich ook maar een klein beetje te beseffen wat er allemaal bij komt kijken.

Fokker zijn is iets meer dan dat Sabrina. Fokken is verantwoord omgaan met het ras en met de dieren!

9. Rolien

Rolien Gast

Ik begrijp heel goed dat het wat aanvallend over komt, maar men bedoeld het goed, echt waar. De mensen hier hebben echter al te vaak meegemaakt dat de ellende niet te overzien is omdat mensen ervan uitgaan "dat de fokker iemand is die je moet kunnen geloven". In de praktijk valt dat nog wel eens tegen. Misschien niet in jouw persoonlijke geval, maar men is hier, door schade en schande, wel wat huiverig voor uitspraken als deze.

Misschien is het een idee om je voordeel te doen met de kennis die hier op het forum zit? Stel gewoon je vragen en laat je niet afschrikken door al die doortastende dames hier. Ik ken (de meesten) persoonlijk en ze bedoelen het echt goed. Alles voor de katten!

10. gwenn

gwenn Volledig Lid

Trofeepunten:
    151
    Homepage:
    niet aanvallend bedoeld, daarom ook het 'gewoon een vraagje' erbij.

maar eerlijk is eerlijk, een helemaal correcte start van een cattery is het ook niet he;)
    maar als je zelf zo snel in verdediging schiet besef je zelf mss ook wel dat het niet helemaal juist is, maar vergissen en foutjes zijn menselijk!!!
    zolang je uiteindelijk zelf maar weet wat kan en wat niet.

niets persoonlijk, niets aanvallend, enkel een aandachtspuntje voor in de toekomst... denk er gewoon even over na;)

geniet van je poezen en kittens!!
    maar probeer de volgende nest mss (op zijn minst) ietsje beter voorbereid ter wereld te zetten;) gwn een tip.

11. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    dank je wel voor je feedback.

12. Petra

Petra Volledig Lid

Trofeepunten:
    60
    Homepage:
    Ik vindt de eerste 3 reactie van mij, Monique en Gwenn absoluut niet aanvallend!
    Er worden op een normale manier vragen gesteld, het is dan maar net hoe ze gelezen worden.
    Maar dat jij daarop reageert dat je het aanvallend vindt en eigenlijk had gewild dat je het niet gepost had .... dat zegt ws. ook al genoeg??

13. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    ik hoop dat ik nu alle berichten heb gelezen en kan reageren...
    ik weet dat het goed bedoeld is...en neem de adviezen ook aan.
    een goed begin is het halve werk word er wel eens gezegt en dit is idd geen goed begin.
    jullie kunnen het mij niet kwalijk nemen dat de fokker mij de katten zo heeft verkocht
    voor ik deze 2 had heb ik 2 andere mainecoons gehad...wist wel degenlijk waar ik aan begon.
    voordat er een volgend nest komt daar zal vast en zeker een jaar als het niet langer is overheen gaan alles uitzoeken
    en nee ik ben nog geen fokker wil er wel graag 1 worden dus jullie kunnen mij alleen maar dingen leren.
    daarom ben ik ook op het forum gekomen.

14. Ben het eerlijk gezecht ook met bovenstaande eens... Er komt namelijk ontzettend veel bij kijken wat monicoons ook aangeeft, niet zomaar een poes en kater en hoppaaaa !
    En eerlijk gezegt zou ik ook niet zonder papieren of stambomen gezien te hebben toch een poes laten dekken" omdat het kan"
    Ik hoop dat je alles begrijpt en natuurlijk wens ik je al het goede, maar ik zou toch eens meer verdiepen in de Maine Coon en de fokkerij, het is ook zoveel leuker als je weet waar je mee bezig bent;)
    Succes!!!

15. Rolien

Rolien Gast

Ik ga het toch even voor de TS opnemen Petra.

Die eerste drie vragen zijn misschien niet aanvallend bedoeld maar als je een vraag ziet, waarvan je denkt dat hij onderstreept is kan ik me zo voorstellen dat je dat wel zo oppakt. Ze krijgt daar pas later een uitleg over (maar toch geeft ze gewoon antwoord). En daarna komt gelijk de vraag van Gwenn. Die vond ik ook enigszins "direct". Dan kun je wel zeggen "dat het gewoon een vraag is" maar die komt behoorlijk binnen hoor.....
    Ik zit hier al iets langer en ik weet hoe het "spelletje" gespeeld wordt. Wat zeg ik; ik heb het zo ongeveer uitgevonden....

Zoals gezegd begrijp ik heel goed waar de frustraties vandaan komen en ik ben het er ook mee eens. Maar dat betekent niet dat iemand digitaal gelyncht moet worden, alleen omdat men een keer een misstap begaat.

16. gast

gast Gast

Dit opent in elk geval perspectieven en ik hoop ook dat je alles echt ter harte neemt. Voor je eigen gemoedsrust, maar ook voor het welzijn van je katjes.

Mijn eerste advies zou zijn: Zoek een ervaren fokken die je in alles wil begeleiden, die verstand heeft van de bloedlijnen, van bevallingen en vooral ook van het grootbrengen van nestjes. Ga lekker veel naar shows, praat met veel fokkers en liefhebbers en leer daar ook veel van.

Verdiep je in het wel en wee van de Coon, de gezondheidsproblemen die zich kunnen voordoen, om je goed voor te bereiden op je cattery. Als fokker heb je het namelijk ook niet altijd gemakkelijk met je kittenkopers. Ik mag in mijn handen knijpen met bijna al mijn kittenkopers, maar ik ken genoeg fokkers die behoorlijke problemen hebben doorstaan. Ook dat hoort bij het fokken namelijk.

En vooral, veel blijven vragen, ook als je denkt dat je het wel weet! ;)

17. gast

gast Gast

Volgens mij viel het met het lynchen wel mee Ro.

18. Rolien

Rolien Gast

Nog wel Miek. Maar ik heb de nodige lynchpartijen meegemaakt "in mijn tijd", *kuch*" en ik weet inmiddels hoe ze beginnen..... Ik probeerde even iets voor te zijn.8)

19. Petra

Petra Volledig Lid

Trofeepunten:
    60
    Homepage:
    Okay, dan spreek ik voor mezelf. Dat is ook veel beter.
    Mijn eerste reactie is absoluut niet aanvallend.
    Het is zelfs een serieuze vraag, wat nou als blijkt dat er toch familie op elkaar is gezet??
    En verder heb ik over dit hele topic nog niet eens mijn verdere mening gegeven!
    Dus nogmaals, ook is het aanvallend overgekomen - ik blijf er wel bij dat het maar net is hoe je iets leest - zo heb ik het er niet neergezet.

20. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    dank je wel

21. Rolien

Rolien Gast

Maar misschien moet je de reactie van TS minder persoonlijk opvatten? Ik reageerde idd op jou, maar TS geeft gewoon een algemene reactie. En als buitenstaander denk ik echt (maar hier doe ik een aanname) dat het de som van meerdere delen is die haar zo doen reageren.

22. Petra

Petra Volledig Lid

Trofeepunten:
    60
    Homepage:
    Maar ik neem het helemaal niet zo persoonlijk op. :D Dat van TS niet en van jou niet.
    Echter, TS gaf aan het als aanvallend te voelen. Aangezien ik ook een vraag heb neergezet,
    vindt ik wel dat ik haar uitleg verontschuldigd ben.
    Dus dat ik het zelf - mijn opmerking / vraag - absoluut niet aanvallend heb bedoeld.
    Ik weet wel wat je bedoeld met die lynchpartijen / spelletjes .... ik heb ze hier gelezen ....
    maar ik heb daar nooit aan deelgenomen en zal dat ook niet heel snel doen.
    Ik vindt dit al erg genoeg. :rolleyes:

23. smokey

smokey Gast

Dank je voor het aanbieden van kitten genaamd Smokey (wat een toeval haha)

Ik krijg echter in sept 2 kittens, dus kan geen gebruik maken van je aanbod.

24. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    dank je wel dat zal ik zeker doen...dat betekent wel dat er soms rare vragen op kunnen komen testaan

25. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    Smokey gaat gewoon bij mijn broertje wonen...die kwam daar mee na dat ik jou had gemaild

26. Rolien

Rolien Gast

Dank je wel voor je uitleg!

27. smokey

smokey Gast

Mooi zo, tis wel een poppie hoor.
    ME niet meer in verleiding brengen he.. haha

28. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    haha nee hoor zal ik niet meer doen

29. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    okeej ik mocht vragen blijven stellen...hier komt de eerst wat betekent...ts

30. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    en om nog even terug tekomen op de vraag wat nou als blijkt dat er idd familie op elkaar gezet is....ja dan weet ik het eerlijk gezegt niet...dan denk ik aan Smokey laten casteren en misschien dat ik hem dan ook extra moet testen...
    maar als er nog iemand andere suggesties heeft.?

31. Rolien

Rolien Gast

Dat is de afkorting voor TopicStarter (jij dus) ... Sorry, ik zit al te lang op dit forum ;):lol:

32. sabrina

sabrina Volledig Lid

Trofeepunten:
    30
    Homepage:
    okeej dank je wel

33. gast

gast Gast

Ik zou hem zeker niet als dekkater in gaan zetten, en lekker laten castreren.

Eerst maar eens de stambomen gaan uitpluizen die je nog moet krijgen en dan eens verder kijken of je katten uberhaupt geschikt zijn om mee te fokken. Mocht dat zo zijn, dan samen met iemand op zoek gaan naar een geschikte dekkater. En zo niet, dan samen met iemand op zoek gaan naar een goede fokpoes, waarbij je er overigens altijd wel rekening mee moet houden, dat je ook hier nooit 100% garantie op kunt krijgen, ook al ziet het er op papier nog zo goed uit.

Nu eerst maar zorgen dat de kleine groot wordt, en mamapoes genoeg rust geven ;)

34. gwenn

gwenn Volledig Lid

Trofeepunten:
    151
    Homepage:
    ik ben gewoon direct... geen spelletjes, geen lynchpartij,
    een directe oprechte vraag waar helemaal niets mis mee bedoeld wordt.

meestal reageer ik al niet of weinig, mss toch maar weer in leesmodus gaan als mijn ene directe vraag al als lynchpartij wordt ervaren...:rolleyes:

niets persoonlijk naar jou toe, naar de TS toe, of naar anderen toe.
    maar wat mag er dan nog wel?
    alles kan op 2 manieren gelezen worden.

van wat ik kan lezen heeft niemand hier een bedreigende vraag of opmerking gemaakt of een lynch op gang gebracht.
    er werden oprechte vragen gesteld met een ondertoon van bezorgdheid, wat normaal is in zulke situaties denk ik, geen veroordeling. maar dat is hoe ik het lees (en hoe ik mijn vraag bedoelde) natuurlijk;)

35. Suzanne

Suzanne Volledig Lid

Trofeepunten:
    750
    Homepage:
    Castreren goed plan, extra testen niet nodig

Heb je enig gezondheidsonderzoek bij de ouders laten doen? Of zijn de voorouders getest ? Ik heb geen benul waar de dames vandaan komen dus ik weet zo niet of het wat betrouwbaar is?

36. winni

winni Volledig Lid

Trofeepunten:
    751
    Geslacht:
    Vrouw
    Homepage:
    je bent een beetje verkeerd om begonnen ;)
    je koopt 2 katten waarmee je gaat fokken , hebt geen stamboom nog in je bezit als je katers gaat zoeken en dus geen lijnenkennis , dan poes en kater bij elkaar zetten en jahoor zwanger en nu baby`s , men gaat een catterynaam aanvragen en krijgt 1 deze dagen de stambomen van moeders .
    deze kittens die je nu hebt liggen kan je naar mijn weten geen stamboom meer voor aanvragen , want voordat je gaat fokken en dus voordat je een nest hebt liggen moet je catterynaam al geregistreerd zijn en niet achteraf .

ik kan het mis hebben hoor , maar ik vrees dat dit stamboomloze kittens gaan worden !

maar wel heel fijn dat je toch nog de stambomen krijgt , en heb je heel veel mazzel gehad want bij vele mensen gaat dit wel anders als ze de stamboom niet er meteen bij krijgen .

37. gast

gast Gast

Je kunt wel stambomen aanvragen, alleen komt er dan een nummer op te staan, geen catterynaam of namen van de kittens.

Moet ze wel lid zijn van een vereniging, daar begint het al mee natuurlijk.

38. winni

winni Volledig Lid

Trofeepunten:
    751
    Geslacht:
    Vrouw
    Homepage:
    en met zo`n stamboom ,kan je daar dan ook gewoon alles meedoen zoals showen in de coonklasse en fokken met de kittens in de toekomst en dat die dan stambomen wel krijgen of niet ?

39. Marjo

Marjo Volledig Lid

Trofeepunten:
    211
    Sabrina is helaas in een 'mooi verhaal' gestonken, maar dat weet ze nu wel. Ze vraagt gelukkig nu hulp ... en ja dat had allemaal vooraf gekund.

Maar hopelijk wordt er ook rekening gehouden met het feit dat Sabrina helemaal geen "kittenS heeft liggen", aangezien van haar eerste nestje ook nog eens 3 van de 4 kittens zijn overleden. Het is dus allemaal nogal vervelend, zeker als je er nu achter komt verkeerd / onvolledig te zijn voorgelicht door iemand die je dacht te kunnen vertrouwen.

Ik zou het plezierig vinden voor TS als er in de reacties ook rekening gehouden kan worden met het trieste verlies van haar kittens :?

En nee ... ik ben niet 'soft', ik probeer me te verplaatsen in de situatie! We zijn (helaas) allemaal wel eens bed*nderd ...

40. gast

gast Gast

Ja hoor, dat is een gewone stamboom, er staan dan een lettercombi voor de namen van de kittens. Er is maar één soort stamboom;)

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen
  1. sabrina
    Reacties:
    28
    Weergaven:
    1.729

Deel Deze Pagina