Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

stambomen lezen

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Djinkie, 3 okt 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Wie weet waar je dat kunt leren?? Ik zou er zou graag wat meer over willen weten dan alleen die namen die vermeld staan op een stamboom.

2. Elk jaar geven ze bij de rmc een dag over stamboom lezen echter hebben we deze al een paar maanden geleden gehad dus de eerst volgende zal pas in 2005 zijn. Wat je ook kan doen is al lekker in de database gaan snuffelen en dan gewoon met je eigen katten beginnen en kijken wat je hier van terug kan vinden.

3. Stambomen

Hoi,

Ik ben destijds op zo'n middag geweest - maar zoveel leer je er (eerlijk gezegd) niet.
    Wel:
    - de afkorting voor Maine Coon is MCO, dus dat moet op een stamboom bij alle katten staan. En als je in de database (http://www.pawpeds.com) gaat kijken, om meer generaties dan die 4 of 5 op je papiertje te bekijken, dan staat daar ook de rasafkorting bij. Meestal dus MCO, maar de moeder van Andy Katt was Susan, een XSH: Exotic short hair.
    - Stambomen worden, in ieder geval in Nederland, waarschijnlijk in heel Europa, maar *niet* perse in de USA, uitgegeven door de verenigingen. Felikat gaat prat op goede stambomen, maar naar mijn mening kun je de onafhankelijken ook wel vertrouwen, zeker de grotere & bekendere. Als er straks een nieuwe vereniging is met 10 leden, waarbij 1 cattery voorzitter en stamboek doet .... tja, dan zou ik me maar eens goed op het hoofd krabben .... :)
    - De vereniging wordt aangegeven in het stamboek 'nummer': Felikat stambomen beginnen met FE, Mundikat MU, Neocat NCT etc.,
    - De ems code wordt, zeker tegenwoordig, meestal gebruikt. Het is de moeite waard om die te kennen en ook te weten wat het inhoudt. Als er dan op een stamboom een 'MCO a' x 'MCO a' een kitten 'MCO d 09 22' hebben gegeven - dat is dus grandiose foute boel: a = blauw, d = rood; blauw x blauw geeft *geen* rood. 09 is 'met wit ' - dat *moet* in tenminste een van de ouders zitten, een getal in de 20 is tabby, zonder zo'n getal is het effen; effen x effen geeft *geen* tabby!
    - Zoals gezegd, amerikaanse stambomen zijn vaak (niet altijd, vaak) eigenlijk 'krabbeltjes van de fokker'. Vandaar dat veel stamboom-software ook de mogelijkheid geeft om stambomen te maken - erg handig voor die amerikaanse fokkers, terwijl wij zitten te kijken van 'nou ja, waarom .... '. En zo gauw je met krabbeltjes van iemand te maken hebt - - ligt het eraan wie gekrabbeld heeft :) Dus (als je dat tegen gaat komen) zul je je daar in moeten verdiepen.
    - Welke verenigingen, catteries, katten, mensen, stambomen etc (niet) betrouwbaar zijn: zo gauw je daar over begint, heb je de mogelijkheid om smaad te plegen. Dus de meeste fokkers houden hun mond daarover. Inzage in de 'zwarte' lijst van iemand krijgen, is moeilijk. Heel terecht!!
    - Ga zelf een zwarte lijst maken. Beter (natuurlijk, want dat is wat ik doe :D ) is een 'Zwart-Witte' lijst. Dat betekent Internet afstruinen, de in memoriams, de kattenverhalen, etc. Excel is goed geschikt hiervoor! Welke katten zijn jong overleden? Sectie? HCM? Lever? Overreden? PKD? Wie zijn de ouders? Als een kat steeds weer terugkomt als moeder (of vader, of oma, of opa) van een HCM kat - tja ...... Kijk ook op de Methusaleh lijst: katten die 15 jaar of ouder zijn geworden. De Coongratulations, 10 jaar en ouder. Als er een kat is uit twee HCM ouders die zelf 15 jaar is geworden en geen HCM kittens heeft gegeven - nou, dan zou ik die toch best wel vertrouwen.
    - Voor HCM en zo: de kater krijgt meestal de schuld. Maar er zijn er twee nodig om een kitten te maken. Een poes met 7 nestjes is zeldzaam, een kater met 7 nestjes niet. De kater heeft dus veel meer mogelijkheden om ooit eens een HCM-partner te treffen. En aangezien poezen vaak minder symptomen vertonen, wordt dan gezegd "ZIJ kan het niet zijn, dus hij moet het zijn ..... "
    - GEBRUIK JE GEZOND VERSTAND!

Tja, da's eigenlijk alles wat ik ervan zeggen kan ....

Sterkte, en -- veel plezier
    :wink:

Riëtte

Laden...

Deel Deze Pagina