Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Rui

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door Dari, 12 aug 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier en zit met een hele dringende vraag.

Vorig jaar heb ik een kitten gevonden en gehouden, wat een scheet. Hij lijkt verdacht veel op een maine-coon, maar is het niet (te klein en wie legt die nou te vondeling). Hij heeft veel overeenkomsten, zijn haren, staart, en karakter. Het is een geweldig beest.

Alleen nu heb ik een probleem en weet niet goed wat ik er mee aan moet, en aangezien hier liefhebbers zitten en jullie natuurlijk veel verstand van die beesten hebben hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Vorige week zondag heeft meneer zijn staart bijna helemaal kaal geplukt!! Echt trekken dus. Ben er mee naar de dierenarts geweest (echt een ramp want hij wordt panisch) en die kan niets vinden. Die dacht misschien aan stress maar ik zou niet weten waarvan er is niets veranderd hier. Had geen wormpjes, vlooien of wat dan ook Hij heeft een prik gekregen tegen de jeuk en om zich prettiger te voelen. Het werkt de staart wordt met rust gelaten en er komen al weer haren terug. Ook heb ik m deze week een ontwormingskeur gegeven om alles uit ste sluiten.

Maar toch vind ik steeds plukken haar.... zijn broek is ook al een heel stuk minder geworden en hij begint nu ook te verliezen op zijn achterpoten en kontje. Terwijl ik m dus niet zie trekken of extreem wassen. Als ik m aai haal ik er zo de plukken uit. Weer de assistente gebeld en die wist het niet, misschien zwaar in de rui.

Nu is mijn vraag kan dit? Ik zie eigenlijk geen kale plekken (behalve zijn staart dan en de overgang van kontje naar staart, van het getrekt) alleen dat zijn haren minder lang zijn en dat hij (nog) voller wordt. Borstelen mag ik niet want hij vind dat niet prettig (grommen en bijten) en echt aan zn staart komen mag ik nog niet. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Ziek is hij niet, gedraagt zich net zo gek als anders, alleen die plukken haar. Naar de dierenarts wil ik liever niet want wil m zo min mogelijk de reisbak aandoen, en die vertelde me al dat hij het eigenlijk niet wist.

Please help me, loop zelf te stressen omdat ik niet weet wat ik kan doen.

Sorrie voor het lange verhaal, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

2. Heeft hij geen katerstaart?
    Vette plek?
    Daar kunnen ontstekingen onder ontstaan

Is hij geholpen?

3. Dank je voor je vlugge reactie!!

Eh wat is een katerstaart?
    Nee geen vette plek en de dierenarts had m gecontroleerd op korstjes en ontstekingen maar was niets te zien.
    Hij is ruim een half jaar geleden geholpen en is nu bijna 1,5 jaar oud....

4. Murphey heeft zich ook eens helemaal kaal gelikt toen ik Dikkie net had, maar dat kwam door de vlooien (Dikkie kwam uit het assiel en nam wat logees mee :shock: )

5. Wij hebben een poes gehad die deed dat ook :(
    Bij haar was het dus stress, vaak veroorzaakt door haar broer :evil:
    Die dreef haar in een hoek en stond dan lekker dominant te doen :evil: :evil:
    Vaak daarna begon ze zich dan heel erg driftig te wassen en te plukken :( :(
    De DA kon me er niks voor geven, was pure stress...
    Succes hoor!

6. Als hij geen vlooien heeft dan zou je evt wat rescue remedie kunnen geven tegen de stress
    Dat is te halen bij de reformzaak
    Dat een paar dagen geven en kijken of het beter gaat

Maar idd wel er zeker van zijn dat hij geen vlooien heeft

7. Ik weet zeker dat hij geen vlooien heeft. De dierenarts heft m controleerd op vlooien en ander gespuis. Ze komen nooit buiten en heb ze allebei deze week gecontroleerd, ik wil alles uitsluiten he.

Ik heb ook al druppeltjes ergens op gedaan voor m maar dat boeit meneer helemaal niet eigenlijk haha. Gelukkig trekt hij niet meer aan zn staart sinds de spuit van de dierenarts. Maar ik snap niet hoe het kan dat hij op zijn achterpoten en zijn broek ook plukken verliest, daar trekt hij ook niet of wast zich niet extreem. Zo als ik het kan zien wordt hij hier niet kaal hoor. Alleen lijkt zijn achterkant een maat kleiner dan zn buik en voorpoten. Zou het kunnen zijn dat hij een zware rui heeft en dadelijk voller voor terug komt? Verder voelt hij nog steeds zacht aan. Wat me ook opgevallen is dat de flossen tussen zijn poten steeds groter worden. Visite vertelde voor dat zijn staart begon, dat hij voller leek te worden, dus meer haren op dezelfde plek.

Ik ga eigenlijk steeds meer denken dat hij nu zijn vacht aan het verruilen is voor een nieuwe, vollere vacht.... kan dit?

Ik zal even een foto van meneer plaatsen.

8. Je kamt hem wel of niet regelmatig?

Kan zijn dat hij het niet leuk vind, maar het MOET gewoon

Ik heb hier ook een dame die knokt voor haar leven als ze een kam ziet, maar met zijn 2-en gaan we haar te lijf hahaha
    Vanavond mag ze weer trouwens
    Haar kam ik 2 keer per week, 1 keer uitgebreid, en ik keer half was
    Ze heeft gelukkig een makkelijke vacht

9. Is hij al gecastreerd?
    Ik heb hier een poes die doet dit namelijk ook en bij haar is het de hormoontjes.
    Rose had op een gegeven moment zowat geen haar meer op haar staart. :shock: Hele plukken vlogen in het rond.
    Toen ze eenmaal zwanger was en kittens had was het over.......tot mevr weer krols werd, weg staart :?
    Ze staat nu op de pil en ze komt weer helemaal bij.

Conny

10. het kan ook aan zijn eten liggen, misschien dat ie een bepaalde allergiesche reactie op zijn voer heeft.
    misschien dat je ander voer kan proberen.

groetjes renate

11. Wanneer is hij gecastreerd? Het zou te maken kunnen hebben met de wisseling van de hormonen, dit kan soms een half jaar later nog optreden ;)

Zelf ben ik erg voorzichtig met zomaar iets toedienen, homeopatisch of niet je kan toch iets onderdrukken wat dan misschien niet geheel tot uiting komt. Mocht het stress zijn dan heb je ook stekkertjes die een speciale rustgevende stof verspreiden in je huis die voor mensen niet te ruiken is maar waar katten zich zeer behaaglijk bij voelen. Met die stekkertjes heb ik ervaring en die werken echt! Is van het merk Sire (geloof ik) en heet No Stress, je hebt ze voor honden en katten, misschien is dat het proberen waard.

En anders de kat eens wassen met een milde, verzorgende shampo zou ook een idee kunnen zijn.

Maar wat Renate zegt kan ook, een soort voedsel geven waar hij misschien allergisch voor is. Wat voer je hem?

12. Ik ga met Renate mee. Als stress is uitgesloten, omdat er niets veranderd is aan de situatie en hij heeft ook geen last van vlooien, dan zou ik er van uitgaan dat het aan het voedsel ligt...

Een intolerantie voor bepaalde stoffen bouw je op. Dus ook al had hij eerder geen allergische reactie, hij kan inmiddels een allergie opgebouwd hebben.

Je zou kunnen proberen hem speciaal voer te geven (het beste voer is verkrijgbaar via de dierenarts, maar er zijn ook commerciele voerders voor katten met allergie). Vroeger (voordat er hyperallergene voeders waren) gaf je zo'n kat lamshart met rijst en een heel klein beetje olie (liefst omega 3, 6 en 9)

Probeer in ieder geval het blikvoer achterwegen te laten, want dat "prikkelt" het meest. Vers vlees is ook een optie, maar eigenlijk pas als "onderhoud", eerst moet de huid tot rust komen.

Succes!
    Monique

13. Klinkt als stress vind ik

14. Als het stress zou zijn weet ik niet hoe hij er aan komt. Dat ik stress heb snap ik hihi. Als er iets met mn katten is ben ik ook ziek hoor. Er is helemaal niets veranderd in huis, ik ben niet vaker weg ofzo. Er staat sinds 2 weken een waterfontein voor ze omdat meneer gek is op water. Maar daar is hij steeds mee aan het kliederen, dus denk niet dat het daar van is.

Heb vanmorgen geprobeerd om aan zn staart te komen maar kreeg meteen een oplawaai, dat wil hij dus niet.

Misschien dat het inderdaad aan het voer ligt. Ze krijgen hier gewoon supermarktvoer of voer van de boerenbond. Dit laatste heb ik nu toevallig, anders nooit en ze worden er wel dikker van. Het wordt dus ook niet meer gekocht. Ik zit er steeds vaker aan te denken om dure brokken te kopen maar ik schrik me iedere keer weer de pestpokken.

Hij gedraagt zich net als anders alleen kom ik nu meer plukken haar tegen. Het lijkt gewoon of hij een hele andere vacht krijgt, zachter en korter, maar dat laatste komt omdat het weer aan moet groeien. Zn staart begint weer aan te groeien. Als ik van de week nog veel plukken tegen kom ga ik naar de dierenarts terug of ga naar een ander. Gecastereerd is hij ongeveer 8 maanden dus dat kan het ook niet zijn.

Even de staart buiten beschouwing gelaten. Kan het zijn dat ze na anderhalf jaar veel verharen om in hun eh volwassen velletje komen?

15. oja ik heb wat foto's zitten bekijken gisteren, zucht wat een mooie poezen zeg, ben er bijna jaloers op!! Hihi Dari heeft van mij sinds gisteren de bijnaam mini mainecoon gekregen. Hij lijkt er veel op maar is te klein!! Heb ook wat verhalen gelezen en de streken die ze uithalen zie ik hier ook. Iedere dag moet ik wel een keer hard lachen :D

16. ik zou toch over gaan op de zoals jij zegt duurdere merken
    het lijkt misschien duurder dan de supermarkt brokken maar in verhouding tot wat je moet geven kom je vaak nog duurder uit met supermarkt voer

premium voer is van hoogwaardige voedings kwaliteit en heeft alle voedings stoffen die ze nodig hebben, inclusief de goede vetten die ze nodig hebben om de huid en vacht te onderhouden
    hier komen de goedkopen merken vaak in te kort.
    ook moet je van de goed kope merken meer geven eer dat ze voldoening hebben, met primium voeders zijn ze eerder verzadigd
    ook heb je hardere uitwerpselen en stinkt de bak dus minder
    vroeger gaf ik ook altijd gewoon de merken van de supermarkt zoals wiskas etc, maar je merkt het echt hoor, wat een stank
    en bergen kattenbakgrit heeft me dat gekost
    en nu sinds ik dus primium voer gebruik heb ik dat dus niet meer en scheelt aanzienelijk aan kosten van het kattenbak grit , ook wat iets wat mee weegt.
    ben toen der tijd begonnen met Royal canin Sensible omdat mijn rode htk kater last had van blaasgruis en hij het voer van de dierenarts apsoluut niet luste en at toen gewoon niet. Royal canin Sensible is voor katten die een gevoelige verterings organen, zoals darmen en urine wegen
    en dit at meneer wel met smaak op, en nooit meer ergens last van gehad... meneer blij en ik natuurlijk daarom ook erg blij :D

ik heb 3 jaar geleden de kat van mijn buurvrouw opgevangen en die gaven haar ook gewoon voer van de super.
    ik gaf toen al mijn katten al Royal Canin en binnen een maand zag je gewoon een heel groot verschil in vacht... het was voller , zachter en glansde meer , mijn buurvrouw wist niet wat ze zag en was toen overstag om het ook te gaan gebruiken bij haar overige katten :D

groetjes renate

17. Ook ik zou zeker over gaan op een premium voer, buitenom het feit dat je aanzienlijk minder kattengrit gebruikt bestaat dit voer uit echte kwaliteit. De grondstoffen die gebruikt worden voor de samenstelling varieeren bij de goedkopere merken nogal (vaak slachtafval e.d.) in de premium voeders zijn de grondstoffen "altijd" gelijk en van hoogwaardige kwaliteit. Je betaald dan iets meer maar zoals Renate al zegt, ze hebben er echt minder van nodig!! Je ziet het aan de vachten en je merkt het gewoon aan de kat. Trouwens is het veelvuldig wisselen van voer ook niet goed, zeker niet als je het niet geleidelijk aan vermengd ;) Misschien heeft hij hier een reactie van opgelopen?

En wat die castratie betreft?? Zou ook nog een optie kunnen zijn hoor, zelfs een jaar later kunnen sommige katers daar nog last van hebben. Bij onze Kaz was het ook goed aan zijn vacht te zien en te merken. Even een kuurtje Anima Strath en meneer was weer tip top in orde (kosten € 8,95). Als hij er last van heeft zou ik voor de zekerheid toch nog maar een keer een bezoek aan je DA brengen, liefst dezelfde zodat ze alle opties in ogenschouw kunnen nemen. Het komt ws. van binnenuit en dan is het vaak even zoeken. Deze opties zou je bij je DA allemaal aan kunnen dragen zodat jullie samen misschien DE oplossing vinden ;)

Succes en laat je ons even weten hoe het met hem gaat?

18. Hallo allemaal,

Vandaag heb ik Royal Canin gekocht, skin care. Vanaf morgen krijgen ze dat hier te eten. Het is niet goedkoop maar wel goed. Ik zal er aan moeten gaan wennen om duurder eten te kopen. Maar (bijna) alles voor mijn beestjes.

Ik heb vandaag contact gehad met iemand die erg spiritueel is. Ze vertelde me dat ze contact heeft gehad met Dari en dat hij zich schuldig voelt.... Hij zit met een trauma wat hij aan het verwerken is en weet niet goed of hij hier op zn plaats is, geliefd is. Vertelde later dat ik Dari gevonden heb enz. Ze zei dat zal het vast zijn. Heb als advies gekregen om speciale druppeltjes te halen.

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal en of ik het moet geloven..... Maar van de andere kant, ze wist niet dat hij gedumpt was bij 4 weken. Ik geef m nu dus de druppels en morgen het eten. En dan duimen duimen duimen dat het zo op te lossen is. Vandaag heeft hij besloten om ook zijn laatste stukje pluim te kortwieken.
    Ik zit meer in de stress dan mijn kereltje. Maar ik ga er van uit dat het allemaal goed komt.

Ik hou jullie op de hoogte.

19. Mag ik je een advies geven om het voer een paar dagen te mengen met het voer dat ze eerst kregen, want anders heb je kans dat de darmen van slag raken...
    Succes hoor, ik hoop dat het aanslaat :D

20. Hallo allemaal,

Ben er even niet geweest wegens prive omstandigheden.
    Het eten gaat goed, ze eten niet al te veel, maar goed ook want het is duur genoeg. Met de druppels ben ik opgehouden. Ik ben het de laatste tijd gewoon vergeten heb grotere zorgen aan mijn hoofd. Maandag heeft een vriendin Feliway gegeven. Dat moet in het stopcontact en verpreid een geur waardoor ze rustig worden. Nu heb ik niet meer gezien dat hij aan het plukken is en kom ook geen plukken meer tegen. Ook hangen er geen losse plukken aan zijn lijf. het scheint dus goed te werken. Zijn staart begint nu echt weer aan te groeien. En ik moet zeggen dat hij veel liever geworden is. Hij komt de laatste tijd steeds vaker even een knuffel uitdelen. Al met al gaat het dus de goeie kant op!!

Jullie hebben zoveel adviezen gegeven en meegeleefd dat ik het even wilde melden. Mijn dank hiervoor

21. Fijn dat het weer wat beter gaat :D :D

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Rui
  1. Margo Rita
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    358
  2. heidi
    Reacties:
    15
    Weergaven: