Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Rijp voor de ballenbak of is dit spelen?

Discussie in 'Gedrag & Karakter' gestart door Tineke, 5 aug 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Heeft één van jullie hier ervaring mee?
    Sinds een paar dagen heeft Murphy (net zes maanden en 4,5 kilo) een vriendje Angus (viereneenhalve maand en 2 kilo).
    Nou neemt Murphy dat vriendje echt letterlijk en duikt er steeds bovenop met alle bijbehorende aktie en al dan niet zachtzinnig.
    Mijn vraag is nu is dit spelen en oefenen van Murphy of is hij serieus rijp voor de DA.
    Ik vind het ook best wel zielig voor Angus want die kan zowat geen stap zetten of hij wordt aangerand en verdwijnt letterlijk onder de grote Murphy en moet zich dan weer een weg eruit blazen en bijten.
    Anders zie ik toch maar één optie en denk dat we naar de DA moeten .

Groeten Tineke

2. Haha wat een mooi stukje text zonder "het woord" te noemen :D Onze Calvin is op 6 maanden gecastreerd maar vertoonde eigenlijk geen mannengedrag. Als het echt te erg wordt zou ik idd naar de dierenarts gaan met hem voor "hakkietakkie". :D

3. Nou, met 6 maanden kunnen ze al helemaal "ervoor klaar zijn" :lol: ,
    maar het kan ook nog een soort dominantiestoeien zijn... Tja, je kan hem al naar de ballenbak sturen... Persoonlijk zo uik (als hij niet aan het sproeien is) nog even wachten tot Angus ook een maand of 6/7 is en ze dan beiden tegelijk wegbrengen.

Je kan ze natuurlijk ook nu al samen wegbrengen, maar ikzelf (mede op advies van mijn dierenarts) ben geen voorstander van kastratie op zo'n jonge leeftijd...

Groetjes,
    Monique

4. Er zijn geen nadelen bekend van castratie op een leeftijd vanaf 10 weken (en daarvoor, maar daar wil ik even vanaf zijn :) ). De meeste bezwaren tegen een vroege castratie lijken meer niet-veterinair te zijn. Uit veterinair oogpunt is er geen reden om niet de ballenbak te gaan verrijken. Als je DA er anders over denkt, kan ik nog wel een stel referenties voor hem/haar tevoorschijn halen ;).

Aan de andere kant: dit is de leeftijd dat bij mij, de twee keer dat een kitten bij (pleeg)moeder bleef, de kittens door Ma duidelijk zelfstandig en 'ophoepelen' werden verklaard, oftewel laat-puber/begin-volwassen. De grens tussen spelen en 'doktertje spelen' kan dan voor de betrokkenen zelf wel eens wat wazig zijn.

En aan nog een andere kant: over de vier maanden en twee kilo is niet echt groot. Als je nu Murphy naar de DA brengt en dan rustig een, wellicht twee?, dagen apart bij laat komen, krijgt Angus de kans op wat te eten (A/D voer?) en in meerdere opzichten op krachten te komen, zodat hij zich ook beter kan verweren tegen die opgeschoten lummel die Murphy nu is ..... (Kan zijn dat ik hier onzin verkoop, maar dat horen we dan wel ;) ).

5. Het eten van Angus is geen probleem hoor. Hij eet als de beste en steelt desnoods nog een hapje bij de andere katten als hij de kans krijgt. Dus ook bij Murphy. Ze krijgen Carnibest kattenvlees met een beetje Whiskas junior en af en toe Shiny Cat tonijn met garnalen van Gimpet. En niet te vergeten droog voer van RC. Kittenbrokjes en Beauty en Fit.
    Volgens mij heb ik twee bootwerkers in huis gehaald en kunnen we straks op zoek naar een krantenwijk.
    Bedankt voor jullie reakties. Nu slapen ze allemaal weer dus het is weer even rustig in de tent. Ik kijk het nog even aan.

Groeten Tineke

6. Dat erop duiken met alle bijbehorende actie en het onzachtzinnige gedrag willen mijn castraat katers ook nog wel eens laten zien bij elkaar maar ook bij Whinnie (open poes). Zij vind dit gedrag behoorlijk ongehoord en laat ze dat ook luidkeels weten :D
    Dus wanneer ze gecastreerd zijn wil dat nog niet zeggen dat ze dat gedrag niet meer vertonen. 8)

7. Persoonlijk zou ik voor murphy niet te lang wachten
    Puur omdat het me geen pretje lijkt voor je ander mannetje

8. Dat gedrag zie ik hier ook, maar zowel door de open als de gecastreerde kater :evil:

Het is gelukkig niet all the time maar het kan behoorlijk irriteren. Maar of castratie helpt, daar ben ik dus niet zeker van. Vooral omdat de kastraat het ook doet.

Veelal is het uiting van dominantie en willen ze zeggen ik ben hoger in rang. De dierenwereld is in ons ogen wat vreemd :D

Op advies van de DA haal ik ze wel eens uit elkaar als het echt te heftig wordt, en als ze de gesteriliseerde pers ook eens willen bespringen.

Maar soms gebeurt er lange tijd niets. Ik wacht persoonlijk met "helpen" als ze minimaal 7 maanden zijn geweest en het liefst met 1 jaar.

Wil je niet vroeg castreren kan je ook voor een paar euro een Tardak injectie laten plaatsen door de DA. Helpt ook en het is niet definitief.

9. Alle 4 de dierenartsen waa rik ben geweest en informatie heb gevraagd, geven toch duidelijk aan, dat als je hem vroeg laat casteren, de plasbuis niet helemaal goed uit kan groeien, en hij daardoor op latere leeftijd misschien een penisamputatie moet ondergaan.

Mijn ma werkt 1 keer in de week op een avond bij de dierenarts, en die heeft het vaak zat meegemaakt dat er een kater van 1,5 kwam die niet meer kon plassen, en die waren allemaal rond de 14 weken gecastreerd,en deplasbuis was dus niet goed uitgegroeid. Ik persoonlijk zou ermee wachten als ie niet sproeit.

Mijn kater is gecastreerd toen hij 1 jaar en 2 maanden was, en dat omdat er een kitten bij kwam (poes) hij sproeit niet, en toen ook niet.

10. Ik denk dat het idd zoals Monique al zei dominantiestoeien is.

Mijn schoonzusje heeft een katertje aangehouden uit haar 1e nestje en dit katertje doet het ook. Bij z'n moeder die niet krols is. Z'n tante (die in het zelfde huis woont) is op dit moment krols en daar heeft hij totaal geen intresse in (en zij ook niet in hem :wink: )

Dit katertje is nu ongeveer 15 weken.

En zoals Marleen al schreef, castratie is geen zekerheid dat dit gedrag ophoud.

11. Ja, volgens mij is het ook dominantiestoeien. Het ging hier ook zo.

Onze gecastreerde kater was 2 jaar toen wij een kitten (ook kater) erbij kregen.
    Wij zaten in het begin ook raar te kijken en maar uitleggen het is een kater hoor,
    geen poes en je kan al geen "schade" meer aanrichten, enz.

Wij zagen ons kitten ook niet meer terug onder het grote lijf van Bono, maar even
    later liep Senna er dan weer vrolijk onderuit. Zolang Senna, Bono steeds op blijft
    zoeken, gaan we er maar vanuit dat hij het niet erg vindt en Bono als zijn meerdere
    accepteert.

12. #12 mainely, 9 aug 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2015
    OK, daar gaan we weer ......
    Search Results Observations of urinary tract development showed no differences between the three groups other than the differences related to sex and these were consistent across all groups. The investigators measured the diameter of the urethra in the male kittens only and found no differences between the groups. Concerns have been raised that early neutering would result in smaller diameters in the urinary tract, resulting in an increased incidence of cystitis and related problems. This does not appear to be the case. The main differences observed between the groups occurred in the comparison of secondary sex characteristics.[/quote]

(References door mij weggelaten, maar 10 references in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriftengegeven, daterend van 1987 tot en met 2004)

Vergeleken met '4 dierenartsen' ......
    Het is (helaas) moeilijk genoeg om een dierenarts te vinden die vroeg castreert - ik kan me dan ook niet voorstellen dat
    die 'allemaal' meer dan één, maximaal twee is. Aan één zo'n geval kun je geen (wetenschappelijke) vergaande conclusies verbinden.

Kijk, ik heb er geen problemen mee als iemand tegen vroeg-castratie is. Maar zeg niet dat dat 'op wetenschappelijke gronden', of 'uit veterinair oogpunt' is, want daarvoor zijn de argumenten voor veel te degelijk bewezen, door onafhankelijk onderzoek door gekwalificeerde onderzoekers.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Rijp voor ballenbak
  1. Ika Mc Evil
    Reacties:
    20
    Weergaven:
    778
  2. Fie
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    193