Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Ontwormingsdrama

Discussie in 'Maag, lever en darm' gestart door iKink, 4 jun 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Nou nou zeg....
    Vandaag geprobeerd mijn 3 monsters te ontwormen.
    Ik zeg even bewust monsters want ik wist niet dat ze dit trekje hadden.

Had pillen gehaald bij DA van Milbemax.
    Volgens DA de beste....

Eindresultaat:
    Wizzy heeft na bijna uitmekaar vallen van pil het ding eindelijk geslikt.
    Figaro is totaal over de zeik...uiteraard nog steeds pil vrij.
    Tigger is inmiddels al iets minder over de zeik en ook hij is nog pil vrij.
    Vrouwtje is zwaar over de zeik, handen kapot, nagelafdrukken in arm met een bloeduitstorting erbij en linkwijsvinger inmiddels een paar bloederige tandafdrukken verder.

:(

Vraag:
    Kan ik ze een spuit tegen wormen laten zetten?

2. De laatste keer dat ik mijn eerste nestje ontwormde, had ik Drontal tabletten bij de DA gehaald: geen gezeur, kapot die wormen! De pillen in allemaal stukjes en brokjes, zodat een ieder de juiste hoeveelheid zou krijgen. OK, nu pakken we even de makkelijkste, Tye - lief beestje, zo aanhankelijk. Ik weet nog dat ik haar op schoot nam, ik weet nog dat ik haar bekkie open deed om er wat korreltjes en brokjes pil in te mikken ........ en toen stond dat beestje 3 meter verderop tegen me te blazen en te hissen, terwijl het bloed langs mijn handen naar beneden stroomde ........ :rolleyes: Ik weet nog steeds niet wat er in die tussentijd gebeurd is! Ik weet wel wat er daarna gebeurd is: een stel handdoeken, houdgrepen, vloeken en 'luid toespreken', en een hele hoop pleisters, maar het *IS* naar binnen gegaan :D :evil:

3. O :shock:

Nou hier nog steeds flinke pijn aan mijn lek gebeten vinger

4. Aaaaahhh arme jij !!

5. Mijn stijl van Tab. toedienen:

* pak je poezel
    * ga op je knieen zitten
    * poezel tussen je knieen klemmen
    * koppie omhoog
    * bekkie open door jevinger ertussen te steken
    * pil zo ver mogelijk achterin
    * bekkie dichthouden [niet knijpen]
    * koppie omhoog houden
    * keeltje wrijven
    * bekkie weer open om te kijken of het pilletje al weg is
    * anders het ritueel vanaf bekkie dicht herhalen.
    Heel soms als ze weigeren te slikken geef ik ze een lik over hun neus en bluh bluh bluh dat vinden ze vies en likken dan hun neus af en daarmee slikken ze dan gelijk de boel door.

Denk niet dat ik nooit in mijn kluiven gebeten ben want ook dat gebeurd hier ook wel eens al is het maar heel zelden.
    Poezels zijn net als kinderen "die willen ook nooit", maar goed mama is de baas en mama is concequent, wat moet dat moet..... DUS....geen geleuter en gaan met die banaan. Het zijn geen watjes. Op dat gebied hier verder eigenlijk geen problemen.
    Je poezeltjes zullen heel even boos zijn op je, maar wedden dat ze heel gauw weer bij je komen knuffen.....!!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Niet softy zijn hoor....!!! Oh btw, ik gebruik al een flink tijdje milbemax, ik vind het een super tabletje.
    SUCCES !!!!!

6. Hier mogen de poezels absoluut niet op het aanrecht komen, behalve als ze een pilletje moeten. Ik laat de kraan wat druppelen en zet ze in de wasbak, hop bek open en pil erin. Ze zijn dan ff zo beduust dat ze het boos doen gewoon vergeten! hahaha Maar ontwormen bij de volwassen katten doe ik nu heel simpel met een pipetje in de nek van strongholt. Kittens krijgen pasta.

gr,kim

7. Heb de pillen geplet en onder voer gemengd.
    Heren komen pas van de kamer af als eten op is.

En anders wil ik toch informeren naar spuitje tegen wormen.
    Volgens mij ben ik gewoon soms een watje

8. Ja, exact mijn manier :) .... vanaf pak hem beet, zo'n 2 kg? :lol: (eerste deel, tweede deel geldt hier vanaf het begin :!: )

9. Dit is ook mijn manier. Werkt altijd perfect. Ik heb ook wel eens gehoord dat je het koppie naar de staart kan draaien, dan gaat de bek vanzelf open, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

10. Maar, mijn vraag....
    Zijn er ook spuiten te halen tegen wormen???

11. Ik gebruik altijd pasta. Geen probleem. Ik heb ze alle drie altijd zo gedaan. Lilo eerst, ff iets bekkie open trekken (maar dat hoeft niet eens heel erg) spuit erin en doordrukken en bekkie vol pasta. Daarna wel ff bekkie vast houden, anders vliegt het pasta door het rond, want ze vinden het nou ook weer niet zo lekker. En klaar is kees. Ik ben altijd binnen 1 a 2 minuten klaar met 3 katten. Eerste tien minuten vinden ze me niet zo heel erg aardig, maar als ze dan een snoepje als toetje krijgen zijn ze het gauw weer vergeten.

12. Ik heb er nog nooit van gehoord maar anders zou je je DA eens kunnen raadplegen. Tot op heden krijgen ze hier ook altijd de pilletjes van Drontal, tis even een geworstel maar ach het moet maar 4 keer per jaar. Helaas zijn dit id. de minder leuke dingen je weet dat je voor even geen vrienden meer bent maar ze komen gauw weer naar je toe hoor ;) Probeer het maar eens op de manier zoals Diana het beschrijft, volgens mij is dat de beste en de snelste manier.

13. gih gih gih dat klinkt luguber :shock: .....nee hoor snap wat je bedoeld, want als je het koppie achterover richting staart brengt, gaat idd het bekkie vaak al open......

14. ...mijn ervaring met pasta is dat, en zeker kittens, ze er van overgeven en/of van aan de diarree gaan. Dus milbemax vind ik een uitkomst. Het is een klein, ovaal, glad pilletje en daar heb ik deze klachten nog niet bij gehad.

15. Heb de heren nu beetje genept.
    Heb het gisteren door het nat voer gedaan....uiteraard niks van gegeten.
    Dus zelfde voer (ja ik ben een bruut) in een ander bakje, nog een zakje whiskas der door en de heren begonnen daadwerkelijk te eten.
    Ik wacht af.

Maar wat ik beetje bagger vind aan het tabletje is dat de coating echt al heel snel der vanaf gaat.
    Het is idd een klein pilletje maar daar dachten mijn monsters toch iets anders over.
    Mijn linkervinger is inmiddels toch opgezwollen en rood en 1 van de bijtsporen springt steeds open en komt vocht uit.
    Doet toch wel ff zeer, moet zeggen een vers gezette piercing doet minder zeer.

16. Nee je moet ze inderdaad niet te veel pasta geven en je aan de dossis houden... Ik heb ze ook wel eens iets te veel gegeven en ja, dan gaat het er weer uit. Bij de kittens deed ik 1 druppeltje op de tong en dat na een week herhalen en dan was het precies goed. Maar pilletje werken ook wel jah, maar ik denk wel dat het per kat verschilt. Die van mij zijn opzich ook wel erg makkelijk bij medicijnen.

17. Ga naar de poli! Is je tetanus-injectie nog geldig? Niet verwaarlozen, hoor! Even de EHBO, gewoon doen! Klinkt niet echt goed, even goed naar laten kijken, echt doen hoor :!:

18. En bijv die pasta mengen door het eten????
    Zou dat een optie zijn.
    Iemand dat al eens geprobeerd?

19. Geen idee hoelang een tetanus geldig is.
    Heb jaren geleden een set van 5 injecties gehad na een ongelukje met een vuil koksmes.
    Daarna nooit meer.

20. Ga maar wel even naar EHBO, mijn tante heeft dit een keer gehad en dus niets mee gedaan en die kan nu haar linkerhand bijna niet meer gebruiken...dus tja... ben er altijd heel voorzichtig mee.
    Maar Pasta door het eten mengen wil ook wel ja, heb ik ook wel eens gedaan. Maar ja, wat ik al zei, die van mij zijn zeer makkelijk met medicijnen, ik weet niet of alle katten daar intrappen.

21. Voor volwassen dieren gebruiken we een pipetje in de nek tegen ontwormen, strongholt. Mijn ervaring met pasta was ook altijd overgeven etc. maar nu met flebenolpasta niet, is niet erg als je teveel geeft, geen gekots, en ze vinden het nog lekker ook!

gr,kim

22. Ow kijk das nog beter. Is dat gewoon te koop bij de dierenwinkel?

23. Een pipetje???
    Ken ik alleen van ontvlooien.

24. Is nieuw van Strongholt, behandelt wormen, mijten en vlooien, dus heel compleet! Super simpel, had er echt lol in! 5 minuutjes later zeggen zo heb alle katten en honden ontwormt! hahahaha Het is wel wat duurder dan een tabletje maar ach:)) In de dierenwinkel kan je het niet verkrijgen alleen bij de da.

gr,kim

25. Ow?
    Klinkt helemaal geweldig.
    Maar misschien een domme vraag...
    Wormen zitten toch in de darmen....hoe kan een pipetje in de nek dan inwendige wormen doden.

26. Ow?
    Klinkt helemaal geweldig.
    Maar misschien een domme vraag...
    Wormen zitten toch in de darmen....hoe kan een pipetje in de nek dan inwendige wormen doden.

27. Hello!

arme jij... arme vingers hihihihi

maar als antwoord op jouw vraag, ja er zijn injecties te krijgen tegen wormen, weet even uit mijn hoofd de naam niet en volgens mji werken ze niet tegen alle wormen, maar ze zijn te krijgen...
    Even navragen bji de dierenarts, ik dacht, maar hang me er niet aan op..., dat het een variatie van Stomorgyl was....

Maar pasta werkt ook goed... vooral Flubenol, ik heb daarmee niet de ervaring dat ze gaan overegven (met Vitamithe wel...) en je kan het op de poot of een flank smeren (wel een beetje in de vacht wrijven) dan likken ze het zelf schoon...

Pillen geven zonder dat jij en de kat over de rooie gaan is een kunst :wink:

Tonja :alien:

28. Je kan ook pasta nemen, dat smeer je in hun bek en dat likken ze dan op.

Mijn katten,ik druk het achter in hun strot, en wrijf dan over hun keel, dan slikken ze. Mijne vinden het totaal niet erg.

29. Wordt opgenomen in het bloed;)

30. Tja, ontwormen kan inderdaad ook met pasta of met stronghold druppels... Maar wat als ze ooit een AB-kuurtje krijgen? Minimaal een week lang 2x daags een worstelpartij en bloedende vingers????

Hoeft niet! Er zijn ook pillenschieters te koop! Ik heb laatst iemand gesproken die zo'n ding in gebruik heeft en zij was er reuze tevreden mee!!! Volgens mij zei ze dat je dit bij de dierenarts kan kopen.

Misschien ook een optie?

Groetjes,
    Monique

31. Schieters? Lekker als het in de luchtwegen schiet ipv in de strot...

32. Ik heb dat ding nog nooit in mijn handen gehad, dus ik weet niet precies hoe het werkt, maar even een beetje logisch nadenkend: als het bij de dierenarts verkocht wordt, zal het best een veilig apparaat moeten zijn! Bovendien: op het moment dat je het kopje van je kat naar achteren trekt, sluit de tong de luchtpijp vanzelf af!!! Anders zou je ook met handmatig pillen inbrengen het risico lopen dat de pil in de luchtpijp schiet!

Groetjes,
    Monique

33. Ja dat moet super werken die pillen-schieters, heb ik ook gehoord. Niks geen gestress, de pil zit er al in voordat de kat het door heeft.

Maar nog even terugkomend op iets dat je door het eten kunt doen tegen wormen. Granulaat is daar toch speciaal voor? Verschillende merken verkopen dat in elk geval dacht ik.

34. Je moet het natuurlijk niet zien als een apparaat wat je op afstand gebruikt.
    Het is een soort spuitje, met waar normaal het vocht uitkomt zit een klein soort klemmetje waar je een pilletje in kan duwen.
    Dus je moet wel de bek van de kat opendoen, en niet vanuit een positie ver van de keel de pil er in schieten. Maar je doet dat schietdingentje verachter in de bek, kopje iets naar achter en je kan schieten, dus, altijd raak ;)

en je hoeft niet bang te zijn dat je in je vingers wordt gebeten, of dat de pil via een slinkse wijze in de wangzak van de kat wordt gestopt (door de kat zelf :rolleyes: )

35. Een vriendin van mij heeft zo'n ding ook gebruikt, werkte perfect!
    Alleen nadeel is dat ze het na de 1e keer weten, en dat ze er weer een drama van maken :?

De enige hier in huis die een drama ervan maakt is Nikola de Sibeer, maar hij is nu ondertussen ook gewend aan de capstar. Bij hem moeten we het samen doen, 1 houdt hem vast en de ander mikt de pil naar binnen en wrijft over zijn keeltje, en dan is het gepiept. Okee we zijn wel 10 minuten aan het etteren om hem vast te houden want zodra hij het pilletje ziet, hoe klein dan ook lijkt het net een stier in een stieregevecht :evil:

Misschien scheelt het als ze na het pilletje slikken een beloning krijgen?

36. Nope schietding heb ik al jaren maar werkt niet bij ze.
    Ding kennen ze ;)

Ben vandaag bij DA geweest en heb van Bayer Advocate gekocht.
    Zelfde als stronghold maar voor zwaardere katten mijn mokkels zijn namelijk redelijke sumo's.
    Werkt tegen Vlo, larve, haakworm, rondworm, hartworm, otodectes.
    Dus de heren gaan zo beginnen met het kuurtje.

37. Ik gebruik altijd Milbemax en ik vind het een super middel,maar met het geven van Milbemax heb ik gelukkig geen problemen.
    Ik doe de pil in kaaspasta/maltsoftpasta en dit werkt perfect,ook de kittens krijgen hier vanaf 4 weken Milbemax met wat lekkere pasta,en hier werkt het.
    Misschien heb ik makkelijke katten :?: :wink:
    Succes ermee :wink:

38. hoi

Nou een pillenschieter werkt bij mij niet hoor. Mijn volwassen katten doe ik ook met stronghold en de kittens met flubenol.
    En ja een AB kuurtje is vooral bij mijn finse schone een ramp!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wat ik nu doe is een pilletje in een stukje rundertartaar en als ik GELUK heb, dan eet ze het op. Anders wordt het echt 1 groot gevecht.
    Ik doe ook, kat tussen de benen etc etc.. koppie naar achteren....wrijven op keeltje.... maar nee hoor dat werkt allemaal niet. Ik kan wel zeggen: Ik vind pillen geven echt vreselijk! Vandaag heeft ze nog maar de helft van het AB kuurtje gehad en elk uur probeer ik opnieuw met een vers stukje rundertartaar maar madam wil niet! Ik wordt er soms echt moedeloos van en de tranen springen me dan ook vaak in de ogen!

Groetjes Sandra

Deel Deze Pagina