Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Nieuw kitten bij poes van rond de 7-8 maanden...

Discussie in 'Informatie' gestart door Chiel, 17 aug 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Heb wel soortgelijke vragen hier al op het forum gevonden maar toch neit helemaal :)
    Zoals jullie weten ben ik op zoek naar een maatje voor Rosa, het liefst een kater.
    Nu heb ik hier een aantal vragen over;

Kan ik gewoon een jong kitten bij Rosa erbij nemen, is het dan uberhaupt verstandig om een katertje te nemen.

Stel de kater is er, wat kan ik verwachten qua gedrag? Ik moet zeggen Rosa is voor mij gewoon de aller mooiste op eht moment, maar ze is wel erg op zichzelf, af en toe mag ik haar wel lekker kroelen, maar over het algemeen ligt ze liever lekker alleen op de krabpaal, vensterbank etc.
    Ik zou het toch wel leuk vinden om een aanhankelijker katertje erbij te nemen. Maar kan het zo zijn dat ik zegmaar een kitten zou kopen die super aanhankelijk is, deze dan toch het "gedrag" van Rosa overneemt?
    Dus dat deze dan ook wat meer op zichzelf gaat worden?

Hoe kan ik het het beste aanpakken om de nieuwe kitten te introduceren bij Rosa ? :) Is dit gelijk bij elkaar zetten? Rosa appart zetten en de nieuwe kitten eerst in alle rust het huis laten verkennen?
    Ik zou ook de kitten in de gang kunnen houden en Rosa bijvoorbeeld in de woonkamer, dan kunnen ze elkaar door een ruitje zien...
    Vraag me gewoon af wat verstandig is...

Weet het, het zijn weer een hoop vragen, maar ik wil goed voorbereid zijn :D

2. Mijn ervaring is dat een kitten al een gevormd karakter heeft en niet het karakter van reeds aanwezige katten overneemt. Dus een knuffelkont blijft een knuffelkont ook al wordt ij bij een eigenheimer gezet.

Wel kunnen ze soms acties van elkaar overnemen (bv: een kitten dat nooit bang is geweest van de stofzuiger neemt opeens de angst over van de reeds aanwezige kat)

Er wordt altijd geadviseerd om een nieuw kitten eerst 24 uur apart te houden. Dat is nooit mijn manier geweest. Een gezond kitten (en dat moet het zijn, anders neem ik het niet mee!!!) wordt bij ons gewoon in de huiskamer tussen de andere katten gezet. Soms volgen er een aantal dagen/weken van een beetje gebrom, maar meestal gaat het na een paar uur al lekker.

Geslacht is voor de poezels niet zo belangrijk... Het hangt er dus van af wat jij graag wil! Er zijn een soort "vooroordelen" over de karakterverschillen tussen poezen en katers, maar die worden ook vaak weerlegd. Het enige dat je met redelijk grote zekerheid kan zeggen is dat katers, impossanter uitgroeien dan poezen, maar ook daar zijn uitzonderingen op!!!

Succes ermee!
    Groetjes,
    Monique

3. Ik zet ze er ook altijd gewoon bij. En dan blijf ik in de buurt
    Als ik even weg moet en ik ben nog iet overtuigd van de goede bedoelingen van de rest dan doe ik het kitten even apart

4. Bij mij gaat nieuw kitten straks ook gelijk tussen de katten hoor. Alleen de eerste nacht in een kamertje apart. En in het begin laat ik ze ook niet alleen.

Groeten, Marjan :wink:

5. ik zet het kitten op de kattenbak en laat het hele huis verkennen. Een voor één de anderen er bij. Is meestal in een tijdsbestek van een half gebeurd! Mijn Coons vinden het het helemaal prima als er weer eentje bij komt en ook de rest heeft er geen problemen mee. Kater of poes maakt niet uit. Kater is meestal aanhankelijker dan een poes.

6. Bij Duscha heb ik eerst de andere katten even apart gezet zodat Duscha het huis kon verkennen en toen één voor één de oudere katten erbij gedaan.

7. Ik heb de nieuwelingen gelijk bij de bestaande katten die hier in huis al leefden bij elkaar gezet en dat leverde wel wat geblaas en gegrom op, maar dat was ook na een paar dagen weer voorbij en nu zijn ze de beste vriendinnen.

8. Nog een vraag...
    Komt het trouwens vaak voor dat je een kitten of kat erbij neemt, dat ze dan helemaal niet met elkaar kunnen opschieten?
    Ik weet wel dat het wel eens gebeurt...vraag me alleen af of dit veel gebeurt of niet...

9. Ik heb het bij mijn katten nog nooit gehad. Ook toen ik nog thuis woonde (en wij hadden veel katten vroeger) ging het altijd goed. Uiteraard kan het gebeuren dat ze elkaar niet echt liggen, laten we eerlijk zijn dat hebben mensen onderling ook, maar echt vaak komt het niet voor denk ik dat het echt niet lukt. Ik denk niet dat je je daar al te druk om moet maken.
    Wat erg belangrijk is is dat je jouw aandacht voornamelijk geeft aan (in jouw geval) Rosa, zodat zij nog steeds het gevoel heeft dat ze op nummer 1 staat. Je nieuwe kat zou ik steeds meer in het aai-patroon betrekken...

10. Nieuwe kittens hier gaan ook meteen in de huiskamer, honden in de keuken achter het hekje. De andere katten kunnen komen kijken as ze dit willen door het hekje daar zij zonder problemen langs en onder de honden door lopen. Eigen keuze allemaal dit dwing ik niet. Blikvoer s'avonds her en der zoveel bakjes als katten dus en samen eten beetje kijken naar elkaar. Paar keer daags als de kleine slaapt laten we de honden naar binnen, zo kunnen ze rustig wennen aan elkaar. De eerste nachten slaapt de kleine alleen bij ons, zonder de rest. Na drie dagen laten we de slaapkamerdeur open en meestal zijn ze al bevriend tegen die tijd:))

gr,kim

11. Het is ook een beetje afhankelijk van de beschikbare ruimte. Hoe meer katten of hoe kleiner de ruimte, des te sneller ijn er mogelijk problemen te verwachten...

Ik heb al ruim dertig jaar katten. Tot voor kort nooit meer dan 3 tegelijkertijd. Tot nu toe heb ik nog nooit een probleem gehad... Soms kan het wat langer duren voor ze aan elkaar gewend zijn. Soms worden het geen "hartsvriendinnen" maar een vredige groep is me tot nu toe altijd gelukt...

Groetjes,
    Monique

12. Dat wordt moeilijk met een kitten :p haha
    Ja dat is dus wat ik vaak hoor, mensen met veel katten dat die nooit problemen hebben. Maar zou het niet zo zijn dat een groep katten er minder moeite mee heeft om 1 nieuwe erbij te krijgen dan een kat die gewend is alleen te zijn?
    Immers al mijn aandacht gaat nu naar Rosa, en dan moet dat inderdaad dus verdeeld worden. Rosa is al super jalours als ik mijn vogel aandacht geeft, of dat nou is omdat hij dan los is en ze een lekker hotdog ziet vliegen of aandacht van mij wil weet ik alleen niet :p

13. Jeetje, alweer meer antwoorden toen ik mijn antwoord weer gaf hehe.
    Nou zoals ik het hoor hoef ik me inderdaad neit al teveel zorgen te maken.

14. Ik zou me met name op die jalouzie van Rosa richten. Geef haar voorrang met alles: begroeting bij thuiskomst, eten, gewoon alles. Geef haar niet op haar kop als ze het kitten "corrigeert". Natuurlijk moet ze stoppen op moment dat het kitten zich op zijn rug rolt en zich overgeeft... Mar ook dan zou ik haar niet straffen, maar proberen te kalmeren. Ik denk dat het erg mee zal vallen. Er is overigens wel een (klein) risico dat zij zich nog meer terugtrekt...

Groetjes,
    Monique

15. Grote groep katten,...mwoh...Zit op 5 poezels waarvan de jongste nog een baby is:) Daarboven anderhalf jaar en 1 jaar. Daarboven 6 jaar en 18 jaar. Dus de spanning ken ik ook. Een week voor een nieuw kitten kwam gaf ik de oude garde minder aandacht. De dag dat het nieuwe katje de intrede deed extra aandacht en dit blijven geven. Zo voelt de oudste zich nummer 1 wat het accepteren makkelijker maakt. Blazen is niet erg, een tik geven wanneer de kleine te dicht bij komt hoort er ook bij, niet de kleine redden en knuffen maar de oudste! Als de indringer maar geacvepteerd wordt ben je al drie kwart onderweg naar een vriendschaps band.

Mijn tweede kater kwam destijds met mijn man mee en was een half jaar oud. Hem hebben we eerst laten casteren en nog half in narcose meegenomen, thuis een bench ingericht waar hij rustig kon bij komen. De andere drie (waarvan alleen de oudste er dus nog is...) konden zo rustig kijken, voelen en ruiken. Na twee dagen de bench open en meneer liep rond alsof hij nooit anders had gedaan en ook de poezen vonden het vanzelf sprekend.

gr,kim

16. Ja hoor dat kan. De kat van mijn zus accepteert nog steeds het nieuwe kitten niet en is ook niet meer aan te halen. Toen Dikkie bij mij kwam heeft Murphey zich ook 2 jaar ofzo niet meer laten aaien of dat hij bij je kwam als je hem riep.

17. Hoop niet dat dat bij mij gebeurt :(

18. Zal wel niet, want Rosa is jonger dan Murphey en de kat van mijn zus toen.

19. Het kan gebeuren, maar ik zou me er op zich niet zoveel zorgen maken...
    Als de kittens bij mij de deur uit gaan beloof ik altijd plechtig dat ze terug mogen komen als het niet goed gaat.... Ik fok sinds '93 en in al die jaren heb ik nog geen kitten teruggekregen omdat hij/zij niet goed zou kunnen samengaan met de reeds aanwezige katten.... :wink:

Hoe minder stress bij het baasje, hoe makkelijker dit soort dingen gaan!!! :mrgreen:

Groetjes, Jolanda

20. Tis hier gelukkig altijd goed gegaan als er een kitten bij kwam :D
    Het kitten werd ook altijd gelijk bij de andere katten gelaten.
    En dat heeft nooit tot problemen geleid.
    Verder dan een klein grommetje of een beetje geblaas kwam het niet.
    s'Nachts nam ik de kleine altijd mee naar bed, de anderen mochten dan ook gewoon mee.
    Veel aanhalen, en iedereen er altijd bij betrekken als er aangehaald wordt..
    Succes ermee hoor :wink:

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - kitten poes rond
  1. Isabel76
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    1.643
  2. Daphne1990
    Reacties:
    18
    Weergaven: