Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

"moedervlekken" op het tandvlees en de neus...

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door Marissa, 26 jul 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. #1 Marissa, 26 jul 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2015
    Hugo heeft moedervlekjes op zijn neus en op zijn tandvlees, ik heb er foto's van geprobeerd te maken, onder zijn lippen heeft hij ze nog duidelijker maar dat lukt me niet om te fotograferen.
    Ik heb ook het idee dat ze donkerder zijn dan eerst... misschien komt dat doordat ik ze nu pas echt goed heb bekeken.
    zijn er meer coons die dit hebben? kan het kwaad?

Dit zijn dezelfde foto's zonder kringen om de vlekken, misschien dat je ze zo beter kan zien....

en op deze site kan je de foto's nog vergroten....
    [mod break: raspberry.nl/foto bestaat niet meer] (in album hugo staan ze, op de foto klikken, dan krijg je alleen die foto in beeld en dan nog eens op de foto klikken...)

2. owwwww als dat alles is, deze zijn wel heel miniem hoor
    onze speter heeft er veel meer en zijn veel duidelijker te zien
    schijnt vaker voor te komen vooral bij rode katten :D
    kan ook geen kwaad

groetjes renate

3. Geen idee, maar ze zijn niet echt groot toch? :D

4. die onder zijn lip zijn wel groter... :rolleyes:
    Maar die kan ik in mijn uppie niet fotograferen....

nooit geweten dat het bij rode katten wel meer voorkomt.. :D

5. Jep onze rode heren hebben ze ook.
    Ik noem het altijd liefkozend ouderdomsvlekjes

6. hahaha Hugo is nog niet oud hoor!!! :oops: :oops:

:wink:

7. Yep, onze redpoint (dus ook rood) Ragdollkater Noah heeft het ook. Begon toen ie 1,5 jaar was ofzo...

8. Kan geen kwaad, hoor :)
    "Rood" ontstaat als een verandering van 'zwart', en het kan gemakkelijk terugveranderen naar zwart. Dat is een onschuldige 'somatische mutatie' :). In feite staan er op de tortietom pagina http://tortietom.nidoba.nl een stel 'tortie' katers: Rood met een zwarte plek. Dat is hetzelfde verschijnsel, alleen heel wat vroeger in de ontwikkeling, en toen is die plek ook echt veel groter gegroeid.
    Oftewel: Hugo is eigenlijk een 'tortie' kater geworde ;). Maar het komt zo algemeen voor, dat het *echt* niet bijzonder is, hoor ;). Maar ook niet speciaal ;).

En die spontane terugverandering van rood in zwart komt natuurlijk bij alle rassen voor. De verandering van zwart naar rood is veel zeldzamer, vandaar dat je geen zwarte katten vindt met een kleine rode vlekje :D.

9. Bedankt voor deze info!!! weer wat geleerd :wink:

10. Riëtte, als wij het over hetzelfde onderwerp van GENE-P hebben ( ;-) ) dan dacht ik dat het zwart bij rode katten/katers een verdichtte vorm van rood was (hoge concentratie pigment)?? Of heb jij het nu alleen over de 'tandvleesvlekken'?

Paul

11. Nou Figgy is ook nog niet zo vreselijk oud.
    Hij heeft ze ook al best lang hoor....sinds zijn 2de ofzo.

Vooral in zijn mondje....tijgje heeft der in zijn mondje en op zijn oogleden

12. yep mijn mooie rooie heeft ze ook op zijn neus en op zijn onderlip en die zijn groter als die van hugo. Mijn maatje is 4.5 jaar en had ze al met een jaar.

13. Oops, GENE-P amper gevolgd :oops: .
    In principe is rood = phaeomelanine, en zwart = eumelanine, daar komt geen stapeling of concentratie bij te pas.
    Stapeling komt te pas bij verdunning: de 'onverdunde' pigmentkorrels hebben een vorm die je goed dicht op elkaar kunt pakken, zodat de indruk van rood dan wel zwart ontstaat. De verdunde vorm van de pigmentkorrels laat zich minder compact pakken, zeker in de nauwe haarschacht, zodat de indruk van creme dan wel grijs ontstaat. Vergelijk (met de nadruk op vergelijk!!!!) ijs met sneeuwvlokken: allebei water, maar sneeuwvlokken nemen een hoop ruimte meer in beslag :). Maar dan is de samenstelling van de korrels nog steeds phaeomelanine dan wel eumelanine.

Maar op GENE-P zitten natuurlijk, naast de normale hoeveelheid nitwits, ook mensen die wel experts genoemd mogen worden. Ik ga die discussie straks even naar boven halen, want hier wordt iets onverwachts en nieuws geponeerd, en als de experts dat niet afgeschoten hebben :wink: , moet ik het toch eens bestuderen :) ! Bedankt voor de tip! :D :D

14. *grin*

21 juni, mailtje van Mimy (ok..)
    Tread over male torties overigens......

En vorig jaar was er ook iets over, maar dat kan ik niet zo 1-2-3 terugvinden...

Paul

Deel Deze Pagina