Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

mijn maine coon is begonnen met bevallen...

Discussie in 'Zwangerschap en bevalling' gestart door anouk, 2 dec 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. mijn maine coon is nu begonnen met bevallen. en ik denk dat haar vliezen nu zijn gebroken.
    hoelang duurt het dan nog voor er persweeen komen? en heeft ze dan al gewone weeen?
    ze ligt nu achter de bank en ze is erg rustig, ze slaapt steeds even en ze likt steeds alles schoon. maar voor de rest is ze gewoon op haar gemak.

ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen over de bevalling.

groetjes anouk

2. Anouk,

het beste is zo wie zo als je het niet vertrouw de dierenarts te bellen.

bedoel je dat de prop er uit is??

Dan kan het nadat de prop eruit is nog een kleine 24 uur duren, maar het kan natuurlijk ook veel eerder.
    Let goed op je dame. Wanneer de persweeen langer dan 20 minuten aanhouden meteen de dierenarts bellen! Dan kan het zijn dat er een kitten in het geboortekanaal vast zit of dwars ligt. Dan heb je grote kans dat je poes een keizersnede moet ondergaan.

Hou tevens goed in de gaten of alle nageboortes geboren worden, want wanneer er 1-tje achter blijft kan dat voor moeders hele vervelende gevolgen hebben.
    Zorg er voor dat je handen goed schoon zijn. Zorg er ook voor dat de moeder niet de navelstreng te dicht bij de buik af bijt. Het beste is om deze zelf door te scheuren. Plet eerst de navelstreng op een kleine 2 cm van het kitten af. Scheur deze dan door richting kitten nooit anders om!! Dan kan je een navelbreuk veroorzaken of zelfs erger!
    Verder kan je alvast beginnen om de kamer temperatuur wat hoger dan 20 graden te maken.
    Zorg verder voor washandjes, want het kan zijn dat je moeders moet helpen met het kitten, dus bij een wee voorzichtig het kitten uit de baarmoeder halen (alleen wanneer het kitten deel is geboren.) En aangezien het kitten erg glibberig is kan je dan het beste met een washandje doen. Zorg voor voldoende doekken waar moeder op kan bevallen, geen handdoeken, daar kunnen de nageltjes van de kittens aan vast blijven haken.

Er zullen vast nog veel meer tips zijn, maar die weet ik even niet 1,2,3.

Succes.

3. hallo sjoukje,

bedankt voor je tips!

het was idd de prop die ik bedoelde.

Aricha heeft nu ong. van af 15. 00 uur vanmiddag, weeen. Tussen de weeen door ligt ze lekker te slapen. Ze is er rustig, gelukkig (zie foto's) Ze heeft ook nog geen persweeen.
    dus ik hoop dat alles goed gaat.

4. Spannend Anouk,succes met de komende geboorte :)

groetjes Marja

5. Ik heb ook dezelfde vraag als Sjoukje, weet je zeker dat het de prop was?
    En hoeveel dagen is ze zwanger? Hoe is haar gedrag nu?

En dan nog even wat tips bij die van Sjoukje.
    Zorg dat je kittens goed "schoon" zijn van binnen.
    Dus zorg dat alle vruchtwater wat ze binnen hebben gekregen uit het bekkie en het keeltje is. Zeker een kitten goed "uitzuigen" als je het hoort reutelen.

Daarnaast zorg voor ontsmettingsmiddel voor je handen, alleen wassen is niet voldoende. Ontsmetten!

Sjoukje gaf al aan, bel de da als je het niet vetrouwt.
    Zoek het nummer nu vast op en leg het bij je neer. Dan hoef je niet meer te zoeken als het er op aan komt. En zorg dat de telefoon binnen handbereik ligt.

Bereid je goed voor, misschien nu jammergenoeg wat aan de late kant, maar lees een boel over het bevallen van poezen. Weet hoe een poes normaal bevalt, je weet dan namelijk ook wanneer het niet helemaal goed gaat en het dus tijd wordt om een da te gaan bellen.
    Neem contact op met ervaren fokkers, laten die je vertellen wat je kan verwachten. Heb je niet een ervaren fokker achter de hand die je kan helpen als het nodig zou zijn, de fokker van je poes bijvoorbeeld? Het is heerlijk om er iemand bij te hebben die meer ervaring heeft en je lekker kan steunen.

Je gaf aan dat ze achter de bank lag, zorg dat ze daar weg komt. Zorg dat ze in een doos vol met doeken bevalt en zorg ervoor dat je er bij kunt, mocht het zo zijn dat je moet helpen dan kom je nooit makkelijk achter de bank. GEEN doos gebruiken waar fruit in heeft gezeten, ivm bestrijdingsmiddelen.

Leg een noititieblok naast je neer en schrijf op wat je ziet, alles. Gedrag van je poes, reactie op kittens, hoe ze de bevalling door komt.
    Noteer de tijdstippen van de geboorte van de kittens, noteer bij elk kitten direct de kleur, zodat je weet welk kitten wanneer is geboren. Handig is om ook alvast te kijken wat het geslacht is, dat lukt niet altijd al direct. Maar lukt het wel dan heb je dat er ook bij kunnen noteren.
    Weeg de kittens en noteer de gewichten.
    Zorg dat je iets hebt liggen om kittens mee te kunnen markeren voor het geval ze heel erg op elkaar lijken.
    Dit moet iets zijn wat mams er niet af kan wassen, maar wat ook niet giftig is. Wij hebben bijvoorbeeld zo'n veemerkstift, er zijn ook mensen die nagellak gebruiken....

6. Tas,

dank voor je aanvullingen ;)

Kwas op mijn werk dus dan vergeet je nog wel eens wat :wink:

7. bedankt voor al jullie tips!

vanmorgen om 7 uur was er nog steeds geen kitten en aricha was ook gestopt met weeen, dus hebben we de dierenarts weer gebeld. die zei dat we het beste om 9 uur langs konden komen. dus om 9 uur zijn we naar de praktijk gegaan met aricha. de dierenarts voelde aricha van binnen op en zei dat er een kitten niet goed lag. Het werdt dus een keizersnede. Ik baalde daar erg van. maar het zijn 3 gezonde kittens geworden 2 katers en een poesje! :D Aricha ligt nu bij te komen van de narcose.

weer een probleem. Aricha begint wakker te worden en ze doet lelijk tegen haar kittens. maar ze is ook nog maar half wakker en ik denk dat ze gwoon niet begrijpt dat het haar kittens zijn en dat ze het ook nog niet zo duidelijk ziet. we hebben de kittens bij haar weggehaald en in een doos gedaan met een warme kruik. over ong. een uurtje gaan we proberen of ze haar kittens dan wel accepteerd, dan is ze ook wat wakkerder.

ik hoop maar dat het goed komt.

heeft iemand dit vaker meegemaakt? of kan iemand wat vertellen hierover? ik hoor het graag!

groetjes anouk

8. Anouk,

heeft de dierenarts de placenta's nog??
    Dan kan je de kittens daar mee inwrijven..Vaak wil dat wel werken.

Sterkte!

9. oke, ik zal de dierenarts bellen of hij die nog heeft.

bedankt!

10. Het is eigenlijk wel logisch dat ze wat naar haar kittens gromt.
    Er liggen ineens vreemde wezentjes bij haar.
    En daarnaast ze zal ongetwijfeld wat last hebben van de narcose.
    Misschien heeft ze wel wat pijn.
    Heb je pijnstillers meegekregen?

Kittens niet te veel bij haar weghalen.
    De kittens zullen haar melkproduktie op gang moeten gaan brengen.
    En de kittens wegen, wegen en wegen. Waarschijnlijk laat mams het nu niet toe om bij haar te drinken, en mogelijk heeft ze nog helemaal geen melk. Als de kittens niet aankomen en zeker als ze afvallen dan zul je om de twee uur moeten gaan voeden. En hier zul je mee door moeten gaan totdat ze aan gaan komen, dus totdat mams genoeg melk heeft.
    Je zult de kittens moeten ontlasten, mams zal dat nu niet doen.
    Dus daar moet je ook zeker mee aan de slag. Anders heb je kans op allerlei ontstekingen van binnen bij de babietjes.

Je zult er dus heel heel druk mee zijn.
    Heel veel sterkte!!

11. Gehoord: kittens insmeren met boter (??, olie, A/D, *iets lekkers*) -en dan vooral op het buikje / bij de anus, dan begint Mams te likken en krijgt ze het idee om door te gaan ....

Rust in de tent, ook belangrijk! Dan eventueel maar een weging over slaan, maar als het gedoe lekker ligt - da's veel waard :)

SUCCES!!!!

12. ja, het was inderdaad logisch dat ze gromde, want de narcose was nog niet uitgewerkt dus ze sliep nog half en toen lagen natuurlijk haar kittens al bij haar. waarschijnlijk zag ze niet goed wat het waren en beet ze er naar, daarnaast zaten zo ook over haar litteken heen te kruipen dat deed waarschijnlijk ook pijn en daarom reageerde ze waarschijnlijk ook zo fel.

maar het gaat nu een stuk beter! we hadden de kittens een uurtje bij haar weggehaald tot ze een beetje goed bij was gekomen van de narcose. daarna hebben we de kittens er weer bij gelegen. en dat ging goed! ze begon ze te likken en de kittens mochten bij haar drinken!

nu is alles heel rustig en ze heeft de kittens helemaal geaccepteerd.

de gewichten van de kittens gaan ook goed:

geboorte gewicht:

katertje 1 : 115 gram
    katertje 2 : 97 gram
    poesje : 94 gram

dag 2 (vandaag):

katertje 1 : 110 gram
    katertje 2 : 102 gram
    poesje : 99 gram

dus katerje 2 en het poesje zijn allebij aangekomen en katerje 1 is iets afgevallen maar dat is vaak zo de 2de en ik hou hem goed in de gaten.

en het zijn echt schatjes!

voor meer foto's zie www.freewebs.com/mainecooncattery

13. Hallo Anouk
    Gelukkig gaat alles ok nu :D
    Ik hoop dat alles goed mag blijven gaan met mama en de kittens :lol:
    Gefeliciteerd hoor, ze zien er prachtig uit :D :D :D

14. Hoe gaat het nu met mams en de babies?

15. het gaat erg goed met ze. ze groeien goed!
    ze zijn nu:

Dayo weegt 190 gr.

Kirabo weegt 180 gr.

keyah weegt 160 gr.

en met mams gaat het ook prima.

groetjes anouk

16. Hoi Anouk.
    Wat fijn dat ze het zo goed doen :D
    Blijft altijd weer spannend zo'n bevalling.

17. Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat!!!!

Laden...

Deel Deze Pagina