Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

klitten, vervilten en ouderdom

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door kim, 21 apr 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik heb een 18 jarige poezendame. Mijn meissie heeft een gloedhekel aan kammen, borstelen. Nu na 8 jaar gaat het redelijk en geniet ze er zelfs van op plekken als rug, koppie etc. Ze komt alleen niet meer goed door de rui. De oude haren vervilten zeer snel met als resultaat overal klitten....Iedere avond zit ik met allerlei kammen, klittenkammen, schaartje en borstels met haar op schoot. Haal er steeds veel uit maar de volgende dag is het er weer zoniet erger...Een ionen borstel gebruikte ik al voor haar maar dit werkt ook niet meer afdoende. Eigenlijk zou ze geschoren moeten worden maar een roesje, ja kans is groot dat ze erin blijft daar ze niet meer super gezond is. Onder dwang houdt ik niet van, zeker niet bij haar. We hebben een heel speciale vertrouwensband die ik niet graag beschadig al is het voor haar bestwil. Dus als laatste hoop voor over te gaan op dwang, iemand misschien nog een gouden tip??

gr,kim

2. Ik zou de klitten er gewoon uitknippen
    En in het allerergste geval zou ik haar met een kapperschaar gewoon redelijk kaal knippen

3. Dit probeer ik ook maar ze vind het vreselijk, 1 klitjes per keer lukt wel maar lijkt of er twee voor terug komen....Als het onder dwang gaat doen we het samen, Alex houdt haar dan vast en ik knip want eruit kammen is helemaal zoiets voor haar...Arm mooi poezendametje van me...

gr,kim

4. Sneu is dat voor die oudjes he? Maar je kan het ook niet laten zitten want ze zou de grootste ontstekingen kunnen krijgen en dat is nog erger

5. Ja absoluut hoor, ze moeten eruit daarom blijf ik ook bezig met mijn troela. Sommige plekken kom je gewoon bijna niet bij, laat ze niet toe. Dus ik dacht wie weet is er wel een middeltje! Bij paarden heb je bv een anti klit spray voor de staart, vond het altijd goed werken maar ja, om dit niet zo maar op mijn meissie te sprayen lijkt me ook niet echt gezond..

gr,kim

6. Hi Kim!

Mijn oude Ashley had altijd in de winter een vreselijk probleem met haar lange vacht. Doordat ze statisch werd, vlogen de klitten er in!!!

Wij schoren haar dan (gewoon zelf, zonder roesje oid). We hebben een tondeuze gekocht die vrij weinig herrie maakt en gewooon als ze lekker lag te kroelen, iedere keer een beetje geschoren, net zo lang tot ze een soort poedeltje was! Staart, broek en kraag lieten we zitten.

De eerste keer is een beetje pielen en uitproberen, maar je krijgt snel genoeg de handigheid te pakken hoor!

Succes!
    Monique

7. Ik heb een honden tondeuse en een mensen tondeuze maar die maken beide vrij veel herrie?? Welke had jij dan Monique?

GR,kim

8. Hmmm, weet ik zo uit mijn bolletje niet meer (heb dat ding zeker al vijf jaar niet meer gebruikt...)

Ik zoek hem vananvond even op en mail het merk naar je toe, ok?

Groetjes,
    Monique

9. Ze ziet er nog puik uit voor een dametje op leeftijd hoor!!!
    Ik had hetzelfde probleem met mijn Vashka, dat was van nature al geen poetser en met de jaren werd het nog veel erger!!! Dikke, vervilte klitten enzo. Vashka was niet te houden, kammer was een ware veldslag!!!

Maar 1x per jaar ging mevrouw onder de tondeuse. Met drie man sterk vasthouden (eentje voor, eentje achter en eentje scheren). En eigenlijk ging het verrassend makkelijk... Ik had er ook als een berg tegenop gezien, tis een uurtje afzien (ook voor de kat) maar dan is het ook weer heerlijk luchtig en da's ook wel lekker voor die oudjes...

Succes!

Gr. Jolanda

10. Ze ziet er idd nog heel mooi uit voor haar leeftijd.

Ik heb (ondanks de korte haren) het zelfde probleem met mijn HTK-dame van 20+.
    Wizzy heeft het niet zo nauw op verzorging en ook haar haartjes (vooral onder aan de rug en der broekje) klit makkelijk en gaat vervilten.
    In de zomer tijdens een flinke kroelbui gaat daar dus eerst de schaar in en vervolgens de tondeuze langs.
    Werkt prima bij der...ding maakt idd redelijk wat geluid.
    Maar fohnen vind ze ook niet erg en dat maakt meer lawaai.

11. Ik heb ook een poes na 8 jaar met heel veel klitten. Elke zomer laat ik haar dan scheren onder narcose. Ik vind het trouwens prachtig zo'n mooie leeftijd. Ik weet nog dat ik hoorde van iemand die zei dat raskatten niet zo oud kunnen worden.
    Ik probeer mijn poes af en toe te knippen, want dat narcose vind ik ook niet geweldig.

Groeten, Marjan :wink:

12. ahhhhhhhh daar is het mooie meissie weer! Ik heb tip voor je, maar ik hoop dat er iemand, ergens is die iets weet!

13. Nou, ben vanavond maar vast begonnen...rigoreus!!nTot nu toe was het klitten door midden knippen en dan voorzichtig met de klittenkam erdoor, iedere avond weer...Maar mijn meisje is echt heel erg dit keer en continu dus nieuwe vervilting omdat ze zich zelf niet goed meer wast en de rui wel gewoon doorgaat. Afgelopen herfst kon ik het nog op deze manier af maar helaas...Mijn mooie meisje wordt een ragebolletje!! Ik heb er ondertussen al redelijk wat uit mogen knippen, dus her en der een kale plek...Morgenavond verder met knippen want nu is ze het echt meer dan zat en stress is niet goed voor haar!! Als het 1 van de andere poezels was geweest was het heel anders gegaan die pak je in de houdgreep bij wijze van spreken. ( is nooit nodig hoor:)) Maarja, haar gezondheid laat al flink te wensen over en een flinke hartruis heeft ze dus gaat niet zo snel..Als ze redelijk kaal is geknipt probeer ik het nog wat te fatsoeneren met de tondeuse. Wat droogshampoo daarna voor de finisching touch en kan ze koel de zomer in!!

Ohh zo zonde...ze weet het ook hoor, zit een partij afkeurend naar haar reeds kale flank te kijken!! Maarja...kan niet anders...

gr,kim

14. Kim, als het niet anders kan kan het niet anders ;)

Enne volgens mij is ze je straks heel dankbaar, geen continu gefrut aan haar (mooie) lijfje ;)

15. ER bestaan voedingsupplementen die je je kat kunt geven alvorens ze in de rui zijn en het schijnt dat Anima Strath ook gegeven kan worden trouwens de rui. Een van onze katers van anderhalf komt ook heel slecht door zijn vacht en heeft hier ook last van, ik ga er volgende week mee starten in een kuur van 4 a 5 weken, mocht het wat zijn dan meld ik het hier even okay? Maar misschien had je hier nog niet aan gedacht??

16. Sorry Kim, er kwam gisteravond wat tussen, dus ik heb nog niet kunnen kijken voor je.

Oh ja, weet je wat ook redelijk helpt? Detangler van Gimpet! Op de klit spuiten, effe in laten trekken en dan met de punt van de kam de klit "scheuren" .

Groetjes,
    Monique

17. ik gebruik de zelfde methode als Monique :)
    Heb ook 2 tondeuzes en als je goede tondeuzes hebt, maakt het eigenlijk niet uit welke je gebruikt. Ik gebruik ze allebei door elkaar.
    Verder helpt liqued silk van Petsilk ook om de klitten eruit te krijgen.
    Maar in het geval van vervilting zou ik toch overgaan tot scheren.
    Gewoon rustig, niet te veel in een keer. En gewoon de volgende dag weer een stukje doen. Zo raken ze niet gestressd en krijgen ze er geen hekel aan.

Deel Deze Pagina