Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Kleurtjes en patroontjes

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door mainely, 7 mei 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hartstikke leuk, de serie "alle xxx op een rij" :D En dan blijkt dat kleuren en patronen, en dan vooral hun benaming!, nogal wat verwarring kunnen veroorzaken. Nou had ik ooit wat gezien .... en teruggezocht:
    - OK, duits, misschien wat verdwaald engels ertussen door, maar: foto's van alle kleuren en patronen! Helaas worden iin het rijtje alle mogelijke benamingen genoemd, en als ze eigenlijk hetzelfde zijn (brown-tabby en black-tabby), dan worden ze allebei gegeven, en linken ze door naar dezelfde pagina met natuurlijk dezelfde foto :D
    Het wordt dan ook duidelijk dat het nog moeilijk is om een foto te vinden van een kat met een duidelijk blotched patroon, waar dan ook nog eens dat patroon duidelijk op staat. Ach - er zijn er een paar boven water gekomen :)

Als er geen URL staat, is het dus bovenstaande duitse site :)

Mackerel / gestreept:
    * black-tortie-mackerel-tabby: OK, het tortie laat te wensen over, maar het mackerel patroon is fantastisch goed te zien!
    * black-mackerel-tabby: ook een echt prachtige mackerel / gestreept / cypers zien.
    * Als je bij de RMC homepage over het blokje 'Artikelen' gaat, verschijnt daaronder een voorplaat van een Coontime, met een prachtig gestreept exemplaar :D. Geen idee wie ....
    * Hoop dat je geen bezwaar hebt, Diana :D) : , The Haecoon Eoshae, bovenste foto, prachtig duidelijk mackerel patroon :)

classic / marbled / blotched / gemarmerd:
    * De liggende foto bij black-tortie-classic-tabby geeft een goede aanduiding van het classic / marbled / blotched / gemarmerd patroon, maar helaas heb ik op die site geen foto kunnen vinden waar ik van zei 'Wauw, dat is nu gemarmerd!'
    * Tuvok van Helma (mag 't, Helma ? :) ) is ook mooi blotched - vooral goed te zien op de middelste foto!
    * , oftewel de 5e blz euro's. (Als je 'mijn' link volgt, werkt het javascript niet; via de RMC-site wel :D): EC Mount Bigelow's Hail Mary (poes), rechtsonder, de laatste!
    * Op de RMC homepage -> Rasstandaard, onderste foto: Dark Raver van Coon Harbour. Zoals hij er zit is het blotched-patroon niet perfect duidelijk, maar het is wel zonneklaar dat hij niet mackerel is :)

ticked ('abessijn'):
    * black-ticked-tabby+white: mooi!

spotted:
    * black-spotted
    * de golden-spotted: veel 'lager', nog veel mooier!

black-tabby vs brown-tabby:
    Kijk eens naar 'black-classic-tabby' en 'brown-classic-tabby' :D .

Kleurtjes:
    Nou - die spreken verder voor zich!
    Er worden een heleboel kleurtjes genoemd die bij de Maine Coon niet mogen - de foto daarbij is dan ook GEEN Maine Coon. En vooral bij deze 'verboden' kleuren ontbreken vaak de foto's :D (de benaming is dan geen link :) ).

2. Hier een foto erbij van een duidelijk gemarmerd poessie, sammetje.

gr,kim

3. Wow Mainley bedankt voor de link van de Duitse kleurensite. Hier heb ik op kunnen vinden waaronder mijn 2 dames vallen. Heel leerzaam die site voor mij als leek :wink:

4. Geweldige site...heel duidelijk

5. Alleen jammer dat mijn duits niet zo goed is, maar de foto's alleen zijn al prachtig.

6. Ok maar zelfs dan gewoon kleur kiezen en foto kijken :)

7. Mooie site die duitse...heel duidelijk ook :wink:

8. Duidelijk gemarmerd, niet mackerel :) Het mooiste gemarmerd heeft een echte "bull's eye", zoals Hail Mary die heeft. Bij de Maine Coon wordt er (in de standaard) niet op patroon gelet, wel bij andere rassen. En om de patronen echt mooi te zien, moet je eigenlijk ook naar die andere rassen - britse korthaar, geweldig duidelijke patronen! Ach, geef me toch maar een Maine Coon :wink:
    En op die duitse site -zie ik nu-: cinnamon-silver-classic-tabby, mooi blotched, met bijna perfect bull's eye: die cirkel op zijn flank. OK, de kleur mag niet bij de Maine Coon, maar het patroon wel :D!

9. http://www.xs4all.nl/~verhaege/shaedy/shaedy.htm

Zo ziet mijn coon er ook uit, en dat is toch echt een Brown tabby zonder wit....

en wat betreft: dat het vaak geen maine coons zijn..

dat staat er toch ook onder, onder de fotos staat:

Name der Maine coon
    Name der Katze
    Name der Siberische katze

etc etc

10. Kan perfect kloppen :D
    Als een kat niet effen is, is de kat tabby. Een kat is of effen, of tabby. En dat kan dus zijn mackerel / gestreept tabby (EMS code 23), of gemarmerd tabby (EMS code 22), of spotted tabby, of ticked tabby, of ook wel :D (vooral voor 'historsche' katten :D): "niet effen, dus tabby, maar joost mag weten wat voor tabby" - EMS code 21 :D

Het wit heb ik bij de patroontjes geheel buiten beschouwing gelaten .... :wink:

11. Jeetje jij hebt er echt heel veeel verstand van :eek:
    Wel fijn hoor, dan heb je tenminste iemand waar je met al je vragen bij terecht kan :wink:
    En dat zullen er hier ongetwijfeld nog meer zijn die weten waar ze het over hebben :D

12. Ik heb inmiddels al enige ervaring met geschoren coonbuikjes en flanken :)cry: )en als die mooie lange haardos er af is, moet je maar eens kijken wat een prachtige, duidelijke patronen tevoorschijn komen!!!!! :lol:

Groetjes,
    Monique

13. Hi hi hi, ik zie het al voor me...
    Iedereen zijn coons kaal geschoren...
    Allemaal blote coons op het forum :D :D :D :D :D :D
    Censuur....... :wink:

14. Ik denk dat dat vooral voor de torties zal 'helpen' :D. Eerlijk gezegd, door die afwisseling van rood en zwart en bruin en lichtbruin en lichtrood .... :scratch: .... :scratch: ..... dan zie ik door die bomen het bos niet meer ... :scratch: ... :D
    Maar of het het waard is, een kale Coon met nu wel bekend patroon :rolleyes:

15. Mn kater van 11 maanden (en 5,8 kilo :lol: ), is zwart, maar heeft ook zilver op zn buik, dat is pas geleden doorgekomen. En in de zon is ie bruin...Welke kleur is dit nu? gewoon Solid Black of Black smoke?

16. Niet slijmen ... valt best wel mee :book: ! En je moest eens weten hoe vaak ik iets fout heb :D Gelukkig heb ik geleerd om het erbij te zetten als ik niet zeker ben :dontknow: , en ik begin ook te leren mijn mond te houden, zo af en toe :|

17. Nou ik lees dit alles graag hoor...nee geen geslijm :geek:
    Ik haal hier meer informatie dan waar dan ook :D

18. Mainely, kan je me nog vertellen wat mijn kater nou is dan :S

19. Zo te zien: effen zwart. Die bruin-verkleuring in de zon/zomer is normaal, wordt :?: rufus :?: genoemd. Minder gewenst in showkatten, maar heel moeilijk om eruit te fokken :D Zilver op de buik - waarschijnlijk niet goed doorgekomen zwart :). Met zilver is het begin van de haren, dicht op de huid, zwart.

:oops: :oops: :oops: :oops:
    HO, HO - correctie (19:31): Met zilver is het begin van de haren, dicht op de huid, wit.
    Stom stom stom ...... afijn ..... eind goed al goed ........
    :oops: :oops: :oops: :oops:

Je kunt het mooi zien op de foto van (mijn) Mystery, , en dan de onderste, waar ze er zo onelegant bij ligt. Maar kijk maar naar de haren op de uitstekende poot: bovenaan zie je wit - maar de haartip is nog zwart :). Nou kun je 'slecht zilver' hebben, waarbij maar heel weinig van de haar wit is, en soms is een kat genetisch zilver, maar zo slecht zilver dat-ie doorgaat voor niet zilver. Dat was een kat van Marga Harms van Cattery Shanna, ik geloof Blue Angel. Heeft het tot Euro kampioen geschopt als blauw, maar was genetisch blauw-zilver. Maar werd dus geshowed als blauw (zonder zilver). Kan ook ....

Hé, beetje ongeduldig :wink: ? Nou ja, weet ik ook wat mijn vrienden van mij denken :D

20. #20 Sandra, 7 mei 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2015
    Ik zit echt met verbazing naar Koontucky BlueMarvrix tekijken die is blue-silver-mackerel-tabby+white maar kijk die prachtige ogen eens zo mooi blauw.

21. Ja zijn haren op zijn buik, zijn helemaalzilver, ook bij de huid, op die haren is geen zwart te bekennen..

22. Mainley toch even een vraagje hoor hoe kan het dat Koontucky BlueMarvrix ( hierbij de url van de cattery http://www.koontucky.com/photogall2.html) blauwe ogen heeft?

Ik dacht juist dat voornamelijk bij witte katten kon voorkomen?

23. Helemaal zilver, geen zwart te bekennen = wit, geen zilver. Zwart met wit?

24. Even het korte antwoord: geen idee! :D

Wat langer: blauwe ogen komen voor
    - inderdaad wel bij witte katten
    - in combinatie met het 'points' patroon, zoals siamezen dat hebben (die hebben ook blauwe ogen.) Nou heeft BlueMarvrix absoluut geen points-patroon :)
    - ook wel bij 'gewone' katten: ik heb een stel foto's verzameld op : het fotogalerijtje, onderste rij.

Zo'n 10 jaar terug werd gepoogd een apart ras te fokken van 'gewone' katten met blauwe ogen, onder de naam "Ojos Azules". Wellicht dat ze in Amerika bij een vereniging erkend zijn geworden, of dat 1 vereniging dat overwoog - in ieder geval is dat plan, en dat ras, helemaal gestopt omdat bleek dat er teveel en te ernstige afwijkingen bij die katten voorkwamen.
    Dat is op zich nou ook weer niet zo vreemd: kleur hangt samen met melanocyten hangen samen met de kleurcellen 'achter' in het oog en met zenuwcellen. Die laatste samenhang is verantwoordelijk voor aangeboren 'doof' bij witte katten (met een grotere kans daarop als ze blauwe ogen hebben). (Dat 'niet zo vreemd' gaat alleen maar op als je je redelijk hebt verdiept in ontwikkelingsbiologie, van na de bevruchting .... :|)

OK, terug naar Marvrix: wit is ze niet :D. Points is ze ook niet, en ook al zou ze het dragen, dan nog zou dat niet haar oogkleur mogen beïnvloeden :). Blijft over spontane blauwe ogen, ofwel a la 'ojos azules', ofwel iets van haar eigen. En blijft over dat er ergens een totaal andere verklaring rondzweeft die ik gewoon nog niet ben tegengekomen :book: , kan ook ....

Kortweg: :dontknow:

25. Hahaha ik kan toch altijd met plezier jouw manier van schrijven lezen en dan bedenk ik bij mezelf goh ja nou snap ik het tenminste waarom dan destijds niet met biologie :lol: .

Maar voor Marvrix kan ik alleen maar zeggen dat moeder natuur haar dan wel een paar prachtige blauwe kijkers heeft gegeven!

26. jippie heb eindelijk de stamboom van channel binnen...daarop staan dus haar kleuren....hou je vast het is een hele waslijst :D

blue-cream tabby blotched. tis maar ff dat je het weet hahaha !! :mrgreen:

Deel Deze Pagina