Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Kitten kopen met of zonder contract

Discussie in 'Informatie' gestart door Djinkie, 5 sep 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Naar aanleiding van een ander topic waar ik een beetje offt opic ging ben ik benieuwd naar jullie mening.

Sommige cattery's verkopen de kittens alleen met een contract, daarin staan "regels" zoals het wel of niet mogen fokken met een poes of kat, naar buiten laten, e.d. Hoe wordt daarmee om gegaan, houd je je aan deze regels/ voorwaarden? Of heb je juist zoiets van het is nu mijn kat/ poes (eigendom) en ik doe er mee wat ik wil? In principe is het gekocht dus de persoon heeft er afstand van gedaan en kan er naar mijn idee tot zekere hoogte geen aanspraak meer op maken. Om even een vergelijking te maken, je koopt ook geen auto waarvan bij de verkoop een afspraak wordt gemaakt dat je de auto alleen zou mogen rijden in eigen land. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en welke regels er o.a. in zogenoemde contracten voorkomen, heb je bij het kopen van jouw kat/ poes een contract moeten tekenen of heb je juist geen contract?

Om maar meteen zelf even te beginnen, wij hebben twee katers bij verschillende cattery's gekocht, een met een contract en de ander zonder. In dat contract staat o.a. dat we niet met de kater mogen fokken.
    Nu wil bij ons het geval dat juist van die kater de cattery met de noorderzon vertrokken is en de de mensen dus in geen velden of wegen te bekennen zijn. Niet dat wij ambities hebben qua fokken e.d. maar hoe wil men dit controleren?
    De andere kater hebben wij dus zonder contract gekocht maar we hebben met de mensen zelf een dermate goed contact dat ze altijd precies weten hoe het met de mennekes gaat, ze geven zelfs tips en adviezen voor onze andere kater!!
    Ik ben van mening dat als je een kat/ poes o.i.d. verkoopt dat je er verder geen aanspraak meer op kunt maken. Natuurlijk wel bij het normale af, maar ik denk een gedegen goed gevoel hebben bij de mensen geeft al een stuk vertrouwen voor beide partijen. Een contract schept naar mijn inziens een afstand tussen de kopende en verkopende partij en zou naar mijn idee alleen misschien handig kunnen zijn voor kopers die verder geen verstand van zaken hebben. Een contract is nl. pas rechtsgeldig als er een derde onafhankelijke partij (notaris) heeft getekend. Hoe haal je een kat terug als men de kat wilt houden en er verder goed voor is?? Naar mijn idee kun je alleen maar op je gevoel afgaan en hopen dat het allemaal goed komt en het kitten dus in de juiste handen komt. Nogmaals, ik fok niet dus spreek niet uit ervaring maar hetgeen ik om me heen zie en hoor daar ben ik eens over na gaan denken.

Wat heeft een contract eigenlijk voor nut als je er achteraf toch niks mee kunt?? Is het alleen maar bang makerij voor de kopende partij?? Als je dit of dat doet dan..................

** okay misschien een heel gewaagd topic maar ik ben benieuwd naar jullie denkwijze, ervaringen, etc.

2. Ik ben voorstander van een contract. Als ik een hond (of kat, maar dat moet nog komen :lol: ) koop, dan koop ik dit bij een fokker waar ik respect voor heb. Waarvan ik denk dat hij/zij het juist heeft en waarmee ik het eens ben. Zo zijn de regels die in het contract staan voor mij niet moeilijk te volgen.
    Controleren? Dat kunnen ze inderdaad niet altijd, maar dat hoeft bij mij dus ook niet. Al kan het wel, ik zal altijd contact houden met de fokker van mijn dieren.

3. Ik heb mijn twee maine coons gekocht met contract en daar heb ik zelf absoluut geen probleem mee. Ik mag dus ook niet fokken en krijg mijn stamboom pas op het ogenblik dat ze gecastreerd zijn. Dat is ondertussen al gebeurt, maar ik heb afgesproken met de fokster dat ze eens zal komen kijken naar de katten en dan brengt ze de stambomen mee.
    Maar... ik vraag me toch af of er juridische stappen kunnen ondernomen worden door een fokker als het contract niet gerespecteerd wordt ??? Ik weet in elk geval dat mijn fokster twee kittens verkocht onder contract en toen hebben de kopers alles aan hun laars geveegd en ze zijn toch beginnen kweken met de desbetreffende coons. Ze kunnen ze natuurlijk niet verkopen met stamboom, want dat hebben ze nooit gekregen, maar ja, ze verkopen ze onder de prijs en ondertussen kunnen ze er wat aan verdienen :? :? :? en daar sta je dan met je contract.... :?

4. In principe is dat dan wel een goeie, de stambomen pas af te geven als de katten/ poezen geholpen zijn dan weet je als fokker zeker dat er nooit geen kittens met stamboom verkocht kunnen worden.

Ik zelf heb ook geen problemen met het contract dat we bij onze ene kater hebben gekregen. Wij hebben ze als liefhebbers aangeschaft en zo houden we ze ook, dus qua fokken e.d. hoeven ze niet bang te zijn. Nu zijn deze mensen dus in geen velden of wegen te bekennen en laten nooit meer wat van zich horen en dat terwijl ik juist altijd even belde of foto's mailde, met de rest van het nest heeft ze ook geen contact meer. Ze zijn verhuist en de hele cattery is opgedoekt en tja nu zitten wij dus met een contract................ waar we ons netjes aan houden in principe, maar voor wie???

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over, want als iemand het contract niet naleefd sta je als fokker zijnde ook met je rug tegen de muur, dit is al vaker gebleken heb ik van anderen vernomen.
    Pfffffff het blijft moeilijk he................. iemand kan zich nog zo netjes voordoen en naar jouw mond praten, het moet gewoon geod voelen denk ik.

5. Tjonge, ga door met deze discussie, ik steek er veel van op, want ik ga zelf een nestje fokken (volgens alle regels die er maar bestaan) en met jullie heen en weer geschrijf naar elkaar kan ik eruit halen wat ik handig lijk te vinden :D
    Maar voor alsnog blijft het bij 1 nestje en wat ik niet kwijtraak aan famile en vrienden, dat blijft lekker bij mij, want ik ben in de bevoorrechte posite dat ik genoeg ruimte heb.

*mariska*

6. hoi anouschka

toevallig hebben wij hier over de zelfde cattery en hebben dus het zelfde contrakt alleen dat ik wel met mijn kater mag vokken maar dan alleen binnens huis.
    maar goed als je goed leest in je contract staat er ergens onderin geloof ik.. zodra als de cattery niet meer bestaad dat zij dus hun handen aftrekken van hun voorkomelingen... of te wel het contrakt kan je verscheuren en verbranden...

heb het even op gezocht en het staat bij mij als allerlaatste punt achterop het contract.
    ik syteer: In dien de Cattery op een of andere manier niet meer bestaat, en niet meer aangesloten is bij een kattenvereniging, vervallen alle aanspraken van kater/poes en is de Cattery niet meer aansprakelijk te stellen....

dus hier op maak ik uit dat zij nu hun handen ervan af hebben getrokken en het contract niet meer geld.

groetjes renate

7. Ik heb bij al mijn katten een contrakt en heb hier ook geen moeite mee
    als ik dit wel had had ik deze kontrakten dan ook niet ondertekend.
    Ik vindt dat zodra je je hantekening zet je ackoort gaat met de over eenkomst . Ik had met mijn kater een kontrakt waarin stondt dat er niet mee gefokt mocht worden toen ik de kans kreeg om bij mijn schoon zusje een nestje te doen met hem en met een onwijse mooie poes waar bij er een hele mooie stamboom uit kwam heb ik dit gewoon over legt met de fokster die daar bij de eigenaar van de vader van mijn kater heeft gevraagd of dit mocht ( soms mogen de fokkers de kittens niet in de fok doen omdat de kater eigenaar dit niet wil) omdat de eigenaar van de vader van mijn kater ( beetje ingewikeld allemaal) met dit nest alle poesen en katers die zij ooit gefokt of eigenaar van is geweest in de lijnen zaten vondt zij dit geen probleem en zelfs erg leuk. Op het moment zijn er 2 weken geleden 5 pracht baby's geboren met een geweldige toekomst. Tevens vindt ik dat als je respeckt hebt voor de fokker je geen probleem moet hebben met een kontrakt de fokker doet dit alleen maar om de kittens een goede toekomst te geven en om sommige lijnen veilig te stellen. En als je goede kontakten heb met je fokker en je wil toch een nestje doen met je kater of poes dit altijd met goed overleg kan besproken worden vindt ik. :D :D :D :lol:

8. ik heb ook respect voor de fokkers van mijn maine coons
    alleen je soms contracten die gewoon niet na te leven zijn
    een vriendin van mij wou een heel mooi siamees poesje kopen bij een fokker voor de fok
    hier mee mocht zij alleen fokken
    als de fokster van dat poesje mocht beslissen welke kater er voor gebruikt werd en moesten alle nieuwe blikopeners zorgvuldig woorden gescreend door de fokster van de poes.
    en als zij het er dan niet mee eens was waar ie naar toe ging dan zou dat dan ook niet gebeuren....
    heb heel wat contrakten voor bij zien gaan maar dit was gewoon niet leuk meer
    ze hebben toen ook het poesje met pijn in hun hart afgezegt.
    want ze zouden dan nooit voelen dat het poesje echt van hun zou zijn en steeds achter de fokster aan moesten blijven lopen.
    ik snap best dat je als fokker wilt helpen bij het uitkiezen van een geschikte kater maar er zaten overal zo veel haken en ogen aan dit contract dat ze het toen niet gedaan hebben.

ik denk dat een simpel contrakt met de standaard dingen dat je kat normaal behandeld moet worden en voldoende verzorging, aandacht, niet mag ontklauwen ect ect ect.
    dat die heel normaal zijn
    ook als er zeker van is dat de kater/poes die je weg doet niet geschikt is voor de fok en je dus het liefst bij liefhebbers wilt zien
    dat je dat wel kan vragen
    ook dan misschien de stambomen achterhouden tot de kat gecastreerd is en dan opsturen
    wat ook al gebeurt is de kittens voor dat ze naar hun nieuwe eigenaren laten helpen...
    hier vinden veel mensen dit heel cru
    maar in zuid afrika en verder in europa word dit al jaren gedaan.
    dit zou ook een goede oplossing zijn.
    dat het kitten er groei stoornissen zou krijgen is dan ook een fabeltje
    dierenartsen houden alleen gewoon niet zo van dat fijne hand werk
    maar tis makkelijk te doen.
    maar ieder heeft daar zijn eigen mening over
    en ga anders erg oftoppic
    maar het zijn oplossingen

hoor ook wel eens mensen zeggen van ja ik heb het kitten nu gewoon eenmaal gekocht en doe er toch lekker mee wat ik wil
    die mensen heb je ook.... maar gelukkig is meer en deel het er altijd wel mee eens met de voorwaarden die je in een contract oplegt
    zolang ze maar redelijk en uitvoerbaar zijn.

groetjes renate

9. Ja dat is waar ook, was ik even vergeten :rolleyes:
    Toch blijf ik het nog steeds een raar verhaal vinden.......... en ben helaas nog steeds niet veel wijzer en heb me er eigenlijk maar een beetje bij neergelegd.........

10. ga maar lekker aan je katten kindertjes denken dan aan de cattery
    ik vind het ook vaag.... maar je weet maar nooit wat er precies is gebeurt
    ik wil er eigenlijk ook niet teveel over na denken .... mijn katers zijn getest op van alles en nog wat en ze zijn allebij hartstikke gezond en hebben geen overdraagbare ziektes dus dat scheelt al weer
    alleen jammer dat het zo allemaal gelopen is...

dikke knuffel renate

11. ja he............ ik vind het ook een domper :?

12. ik vindt dat als je een kat koopt hij van jou is, bepaalde richtlijnen als er niet mee fokken en zeker niet ontklauwen kan ik wel begrijpen en zou daar ook wel voor tekenen, waar ik moeite mee heb (ik ga nu denk ik mensen tegen het hoofd stoten) is het niet naar buiten mogen, ik zou dan dus afzien van de koop, mijn katten kunnen hier heel veilig naar buiten en beleven daar zoveel plezier aan dat ik dat een eventuele nieuwe kat dit plezier niet wil/kan ontnemen.

13. dan wil ik natuurlijk even een antwoord op geven..

dat fokkers een beperking in fokdieren doet om te verkopen is alleen maar om het ras te beschermen... het gaat met name om het voorkomen van dat er snel inteelt kan komen als iedereen zijn katten zou verkopen als fokdier.
    er word vaak gesuggereerd dat de beperking zou worden gedaan voor de concurentie strijd ... maar 9 van de 10 keer is dit apsoluut niet waar.

stel dat iedereen zijn kittens voor de fok zou verkopen en die kittens ook weer kittens krijgen en die ook weer kittens
    stel uitgaan van 3 kittens is dan 3x3x3=27 kittens die dan weer voor de fok gebruikt gaan worden... als dit dan zou door zou gaan dan krijg je binnen de kortste keren dat het onmogelijk word om een dekking te doen zonder dat de kittens geen familie van elkaar zijn. en krijg je inteelt

wat ook zo is is dat sommige kittens bijv. niet geschikt zijn voor de fok, ze hebben bijv een knik in de staart of zijn doof (vaak bij witte katten)
    en soms kan het voorkomen dat het karakter niet helemaal naar behoren is... gezondheid en karakter zijn heel belangrijk en als die niet kloppen.. soms kan het maar een hele kleine afwijking zijn maar dan mag daar gewoon niet mee gefokt worden..... deze dieren worden dan bij liefhebbers geplaatst... dat ze toch een leuk leven met een gouden mandje krijgen.

oja nu dan nog het vrij buiten lopen
    kijk ik denk niet dat er zou staan dat je kat helemaal niet buiten mag komen maar dat ze niet vrij buiten mogen lopen
    dus dat ze wel in buiten mogen komen mits ze een buitenren hebben of aan een tuigje en lijntje.
    dit is omdat raskatten makkelijk tussen de gewone katten uit springen en die vaak gestolen worden... ook wil men ze beschermen tegen vergiftiging of het overrijden door een auto.... ik zou zelfs mijn huiskatten niet vrij buiten durven laten lopen met al die auto's die rond scheuren... en dan kan je wel zeggen dat ja mijn wijk is heel rustig.. maar een kat heeft een hele groote uitgestrekt terretorium als ie buiten mag lopen... en dat kan wel eens een aantal hektare groot zijn en daar kan het dan bijv wel gebeuren dat het dier iets overkomt en ben je hem kwijd.

dus het gebeurt niet om je te pesten of je de les te lezen maar puur omdat men het kitten dat ze 13 weken lang hebben verzorgd en al hun liefde hebben gegeven te beschermen. een goede fokker zal zich ten alle tijden verantwoordelijk voelen voor de kittens die ze hebben gefokt.
    daarom staat ook vaak in een contrackt dat zodra een kitten herplaatst moet worden de fokker in kennis gesteld moet worden omdat dan de fokker deze weer terug kan nemen of jou kan helpen naar het zoeken van een geschikte eigenaar.
    tervoorkoming dat het dier niet in een assiel terecht komt.

hoop dat het nu wat meer duidelijkheid heb geschept in je mening

vriendelijke groeten renate

14. perfect verwoord!!

15. Ik heb zowel coons met als zonder contract. Degene zonder contract komen bij dezelfde fokker vandaan en daar heb ik een zodanig contact mee dat wij beide het niet nodig vinden om een contract af te sluiten. Een poes en mijn kater zijn met contract verkocht. Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen. En als ik het niet eens ben met het contract dan moet ik daar gewoon geen kitten kopen. Voor mij is een contract altijd ten bate van het kitten en niet van de verkoper/koper.

Overigens vind ik het niet kunnen dat fokker een stamboom pas afegeven als het dier gecastreerd is. Volgens mij mag zoiets ook niet. Voor de rest sluit ik me helemaal bij Renate aan.

Voor zover ik weet is zo'n contract toch wel rechtsgeldig? Ik heb altijd geleerd dat als twee partijen iets afspreken en dat op papier zetten en dat je daar dan ook aan gebonden bent! Daarnaast zou het inhouden dat als dat niet zo is dat je dan voor elk verkocht kitten met contract apart naar de notaris zou moeten. Lijkt me een onbetaalbare zaak.

Groetjes, Janneke.

16. Dat klopt ja, juridisch gezien is een contract of overeenkomst niks waard als er geen notaris aan te pas komt. Klinkt heel lullig maar dit is toch echt zo. Handtekeningen kunnen makkelijk vervalst worden en iemand kan ergens dus heel makkelijk onder uit komen. In feite zou je kunnen stellen dat iemand die goed op de hoogte is van dergelijke zaken en een kitten met contract zou kopen de hele boel aan zijn laars kan lappen, want het is NIET rechtsgeldig. Voor mijn werk heb ik veel te maken met dergelijke zaken alleen dan op een materieel gebied. Dergelijke dingen worden dan in de rechtzaal uitgesproken en als je dan ziet hoe men onder de regels uit kan komen, iemand die zich goed verdiept vind altijd wel een opening. De kat is gewoon van de nieuwe eigenaar en de cattery heeft er niks meer over te zeggen, lullig maar waar. Indien je denkt dat de nieuwe eigenaar het beestje verwaarloosd o.i.d. zou je alleen een beroep kunnen doen op de dierenbescherming. Als cattery zijnde ben je dus afhankelijk van het wel en wee van de nieuwe eigenaar en jouw vertrouwen daarin.

17. daarin moet ik anouschka weer gelijk geven
    tis inderdaad lullig en waar... maar je moet het maar zo zien het zijn afspraken die je met elkaar maakt en die dan op papier zet om ze niet te vergeten..... als het kwaad daarna al geschiet is kan je niet meer doen dan heel boos worden maar dan heb je het ook weer gehad

18. Met een contract komt het allemaal misschien net iets proffesioneler en officieler over en dat kan in je voordeel werken. Niet iedereen is juridisch goed onderlegd dus de meeste mensen houden zich er volgens mij wel aan.

Maar stel ( even een voorbeeld): je voorkoopt een kitten met contract waarin staat dat de kat nooit vrij naar buiten mag. Je komt daar als verkopende partij achter en wilt het hoog opspelen want je hebt het immers op papier staan. Je moet dan een advocaat in de arm nemen, die het contract doorleest, zijn conclusie zal zijn dat het dier niet mishandeld wordt dus dan sta je al erg zwak in de zaak. Mocht je dan een advocaat treffen die het allemaal erg serieus neemt en de zaak laat voorkomen bij een rechter dan ben je nog afhankelijk van de rechter en ook die zal dezelfde conclusie trekken. Je verliest de zaak en ook een hoop duiten.
    Ga dus maar af op je gevoel bij de nieuwe mensen en vertrouw je de boel niet dan zou ik zeggen; verkoop je kitten dan aan iemand waar je wel een goed gevoel bij hebt dat bespaart je een hoop ellende en frustratie achteraf.

19. Even over hte feit dat een contract NIET rechtsgeldig...
    Sorry maar die vlieger gaat niet helemaal op.
    Dat zou betekenen dat ieder contract wat ik aan ga, dus ook mijn verzekeringscontract, telefooncontract niet rechtsgeldig is om dat ik NIET met de verkoper bij de notaris ben geweest....

Het is NIET rechtsgeldig wanneer je om de wet heen probeerd te gaan.
    Ten tweede is hij niet rechtsgeldig wanneer je een verbod er in zet maar geen tegenprestatie, dus zorg er voor wanneer je een een verbod in een contract hebt staat, bijv. niet fokken, dat er een boeteclausule aan vastzit. Bijvoorbeeld, wanneer er toch niet de kater gefokt wordt ondank het fok verbod, de fokker van die kater 200 euro per gefokte nest ontvangt. Ga geen belachelijke hoge bedragen vragen want dan sta je alsnog niet in je recht.

20. Ik ben het niet helemaal met Sjoukje eens. Een contract dat je zelf hebt opgesteld is nl. niet juridisch onderlegd en een contract van een bedrijf wel, die stellen daar juristen voor aan die precies de wet- en regelgeving kennen. Zo'n jurist is ook weer aan allerlei dingen gebonden en kan aansprakelijk worden gesteld indien er iets niet klopt en een contract niet waterdicht is. Als "particulier" zijnde kun je contracten opstellen tot je een ons weegt het blijven altijd afspraken, weliswaar op schrift bevestigd maar niet rechtsgeldig en een boeteclausule heeft ook geen nut want er staat nergens in het contract vermeld dat wat er ook gebeurd de kat/ poes eigendom van de cattery blijft. Je doet er afstand van en kun dus nergens meer aanspraak op maken. Men heeft er voor betaald en that's it.
    Het zou aardig zijn als de mensen jou de boeteclausule betalen maar je mag er niet op rekenen, je kan bijv. geen aangifte doen, de mensen nog een factuur achteraf sturen of zelfs een incassobureau in de arm nemen........... helaas. Je kunt als uitgangspunt bijv. een asielkat of hond nemen, je tekent een overeenkomst maar daarin staat wel vermeld dat het dier eigendom blijft van het asiel en je het dus goed dient te behandelen en niet zonder tussenkomst van het asiel het dier mag doorverkopen. Je bent verplicht te allen tijde een melding te maken van waar en bij wie het dier verblijft zelfs bij overlijden moet je een paspoort inleveren. Indien je je hier niet aan houd kun je een controle van de dierenbescherming verwachten waar een boete o.i.d. uit zou kunnen voortvloeien. Een dierenasiel wordt vaak gesubsidieerd dus je zou kunnen stellen dat de dieren uit een asiel een soort van eigendom van de staat zijn en blijven, je hebt het min of meer in bruikleen (misschien niet het juiste woord maar weet het even niet anders te verwoorden).

21. Tsja... ook ik verkoop mijn kittens met een contract.
    Ook ik heb altijd vernomen dat de rechtsgeldigheid van zo'n contract niet echt aanwezig is. Maar weet je, ik wil gewoon graag duidelijkheid geven naar mijn kittenkopers toe en er kan altijd over gepraat worden, ook als een kitten al verkocht is... Voorbeeldje: Sjouk's Isa is niet verkocht als fokpoes en toch zal daarmee gefokt worden en da's gewoon besproken! Een fokker is niet per definitie onbereidwillig om zoiets te bespreken, hoor!!!

Nog even over de rechtsgeldigheid. Voor mij is het zoals Janneke het al zegt. Als een kittenkoper het contract niet zint, koopt ie toch geen kitten bij mij... Wordt er wel tot koop overgegaan en een contract getekend verwacht ik wel dat men zich aan de gemaakte afspraken houdt. En het kan me niet schelen of het rechtsgeldig is of niet... Afspraak is afspraak en dat vind ik eigenlijk gewoon een kwestie van fatsoen!!

Gr. Jolanda

22. Een contract wat jezelf opstelt is wel degelijk rechtsgeldig.
    Ik heb een contract liggen opgesteld door een juriste met als specialisme contractrecht. Je wilt dus zeggen dat het contract wat zij heeft opgesteld niet rechtsgeldig is omdat zij geen bedrijf heeft? Das dus niet waar. Als jij iets met een verkoper afspreekt en dit op papier vastlegt en het is niet in strijd met de wet, dan is het allemaal gewoon rechtsgeldig.
    Mocht het niet goed gaan, heb je GEEN advocaat nodig. Je mag je eigen zaak voor brengen.
    En je bent NIET afhankelijk van een rechter, ja natuurlijk ben je daar wel afhankelijk van, maar niet in de zin van wat hij ervan vindt. Als het contract rechtmatig is en niet strijdig met de wet dan zal de rechter uitspreken wat er in het contract is afgesproken.

En natuurlijk heb je gelijk als het niet goed voelt, niet verkopen.
    Maar iedereen maakt een keer een fout en iedereen loopt een keer tegen een probleem aan. Dus daar kan je je dan voor indekken.

Dus je mag het absoluut met ons oneens zijn, maar wettelijk gezien heb je geen gelijk, een contract opgesteld door een natuurlijk persoon is gewoon rechtsgeldig als het maar niet tegenstrijdig is met de wet.

23. Het gaat mij niet om een kwestie van wie hier gelijk heeft.

24. Leg eens uit waar het dan om gaat?
    Want nu ben ik even het spoor bijster :? :D

25. Iedere afspraken die men onderling maakt, dus ook de mondelinge afspraken, zijn rechtsgeldig INDIEN met NIET de wetovertreed..
    Dat het kan gebeuren dat een rechter de gemaakte afspraken niet honoriseerd heeft te maken met:
    - geen boeteclausule in het contract
    - een bespottelijke boeteclausule in het contract
    - het feit dat de verkoop van een kitten onder verkoop van GOEDEREN valt.
    - het feit dat een rechter ook maar een mens is.

onder deze link staat uitgelegd wat een contract is:
    http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39455&sectieID=59

Onder deze link kan je zien wie er een overeenkomst mag aangaan:
    http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39457&sectieID=59

Wanneer komt een overeenkomst tot stand:
    http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39458&sectieID=59

Wanneer is een overeenkomst niet geldig:
    http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39459&sectieID=59

26. Leg eens uit waar het dan om gaat?
    Want nu ben ik even het spoor bijster :? :D[/quote]

Hetgeen ik duidelijk wilde maken is dat als je je goed in de materie verdiept een contract of overeenkomst makkelijk te ontvluchten is.
    Niet dat ik zelf zo'n draak ben maar het ik vind het leuk om me in dergelijke zaken te verdiepen aangezien ik er voor mijn werk ook steeds mee bezig ben en steeds meer leer.
    In deze tijd heb je bijv. vaak te maken met mensen die betalingsachterstanden hebben (om even een voorbeeld te noemen, niet geheel realistisch met waar we het nu over hebben maargoed) als je ziet hoe zo'n zaak dan verloopt in de rechtzaal en wat de beslissing van de rechter uiteindelijk is........... dan kan ik je vertellen dat je daar echt nog weleens raar van kan staan te kijken.
    Helemaal een overeenkomst/ contract dat bij een kitten wordt aangegaan. Als je de site van de kvk raadpleegd (stukje van Sjoukje) dan gaat dat meer over overeenkomsten voor bijv. diensten of services die verleend worden. Bij een TV of auto o.i.d. wordt nooit een koopovereenkomst gesloten, je koopt het en je bent eigendom van en wat je er verder mee doet is jouw zaak. Met een kitten geld dit in mijn ogen ook. Als je bijv. een overeenkomst aangaat met een installatiebedrijf voor een jaarlijks onderhoud en service aan je CV-ketel, dan gaat het daar om een soort van service die verleend wordt en men heeft daarin bepaalde rechten en plichten. Dergelijke overeenkomsten/ contracten worden aangegaan om bijv. de simpele reden dat het bedrijf zijn/ haar begroting daarop kan maken. Indien je de overeenkomst te laat op zegt heb je vaak pech want jouw deel is al meegenomen in de begroting. Er wordt gerekend op dat geld en jij als klant krijgt daar ook wat (service) voor terug. Ik heb nog nooit een contract of overeenkomst gezien voor iets wat uiteindelijk jouw eigendom wordt............... behalve met dieren. Maar ik kan niet begrijpen dat een vorige eigenaar d.m.v. een contract/ overeenkomst nog aanspraak kan maken op het verkochte en daarmee dus de nieuwe eigenaar in gebreke kan stellen. Misschien dat iemand me dit dan duidelijk uit kan leggen??

27. Ik vind hnet inderdaad een volkomen belachelijk iets om een contract bij de kat/poes te doen, je hebt het wel over een levend iets waar je ongelooflijk veel plezier en liefde van krijgt. Wat is de meerwaarde van zo`n contract, om inteelt te voorkomen, ja kan ik me indenken, maar henbben we daar niet zoiets als een stamboom voor???? Daar kna je pcies zien welke voiorouders de kat en poes hebben en of er inderdaad inteelt in zit of zal komen bij een dekking.

Ik ben van mening dat de mensen die daar dus inderdaad geen rekening mee houden en dus opzettelijk mogelijke inteelt of een daadwerkijkelijke inteelt verwezenlijke, op mogen ........ aan de hoogste boom. :evil:

Maar goed, alles goed en wel, het is en blijft niet even een paar knikkers waar je over praat en inderdaad ook niet zoals aan het begin van het forum al word aangegeven een (tweedehands) auto.

Veel Coon plezier en ik lees het allemaal wel.....

(Mijn kittens gaan zonder contract weg).

groetjes.........

28. Beetje jammer dat je als gast reageert. :D :)

29. ik heb mijn katten ook met een koopcontract gekocht
    en heb hier totaal geen problemen mee ,..ik hou nog steeds contact met de fokster van mijn coon Beckham ,.. met de fokker van mijn noren is dit beduidend minder ,..en dat is niet van mijn kant ,.maar ja dat is jammer
    Nu is het zo ,..dat mijn noorse poes zwanger is geworden en afgelopen donderdag 21 april is bevallen van 5 kittens
    Dit was niet de bedoeling om haar een nestje te laten krijgen ,..maar ergens is het toch gebeurd
    Ik hoop dat ze alle 5 groot mogen worden,..maar voor later over 13 wkn
    zal ik zo ook alleen onder een koopcontract laten weggaan ,.en zal de toekomstige blikopeners grondig screenen ,..want het zijn mijn schatjes
    waarvoor ik alleen het beste wil ,..en zo niet dan blijven ze lekker allemaal bij ons wonen
    Mijn vriend werkt bij justitie ,..en heeft ook ff gevraagd aan advocaten hoe dat zit
    met contracten als ze worden getekend en niet worden nagekomen ,..
    en deze zeggen allemaal beide partijen hebben hiervoor getekend ,..en is dan rechtsgeldig .

30. Mijn opvangkittens gaan zelfs alleen weg met een contract. Hierin staan een aantal zaken die in het belang van het dier zijn, bij raskatten ook in het belang van een lijn. Wat is hier fout aan Gast, naar mijn idee is het alleen maar goed. Een kitten is geen tweedehands auto idd, vaak krijg je daar denk ik ook alleen een kwitantie bij en de overschrijfpapieren maar dat ter zake.

De punten die ik in de contracten heb staan zijn alleen voor het welzijn van het dier. Wanneer men dit nogmaals leest voor het tekenen en ophalen staat het zwart op wit en maakt je toch bewuster. Op die manier wordt een impuls aankoop ook minder door de bewustwording van.

gr,kim

31. Jagger heeft ook een koopcontract. Daar staan geen restricties in qua wat er met hem mag gebeuren, qua showen of fokken, maar wel beloof ik daarin aan de fokker dat ik goed voor hem zal zorgen en dat hij dus onder mijn hoede valt. Vind ik een goede zaak, zo weet je waar je aan begint zeg maar. :)

32. Ik heb mijn katten allemaal zonder contract gekocht, niet dat een kitten met contract mij afschrok.
    Het kwam gewoon zo uit. Wel heb ik nog steeds contact met de fokkers van mijn katten, al heb ik het meeste contact met de fokker van Nazca.

Aan de ene kant vindt ik het werken met contracten goed, maar aan de andere kant heb ik zoiets van als je niet wilt dat er met kittens gefokt wordt dan moet je ze voor de verkoop laten helpen. Want hoe weet je anders dat er niet mee gefokt wordt. Er gaat geen alarm af als het wel gebeurt. Vroeg of laat kom je er wel achter maar dan is het te laat.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat een kitten een goed huisje krijgt en opgroeit tot een lieve volwassen kater of poes.

33. maar er kan wel meer in een contract staan, bv het op de hoogte brengen wanneer het kitten later door omstandigheden weg moet etc etc

34. Misschien zouden we het woord contract kunnen veranderen in intentieverklaring :)
    En weet je, rechtsgeldig of niet. Op het moment dat fokker en koper samen iets ondertekenen, dan geef je eigenlijk je woord dat je je er aan houdt, degenen die dat niet doen deugen zo wie zo niet.

Verder vind ik persoonlijk een kontrakt wel belangrijk, je kunt er altijd op terug komen en personen in ieder geval aanspreken, al helpt dat waarschijnlijk niks, maar toch ....
    Er zullen niet velen daadwerkelijk naar de recher stappen

35. Ja Janneke je heb gelijk... wat ik ook vind dat ze een stamboom pas geven als je het gecastreerd hebt vind ik jammer....

Je kunt het toch meegeven, op papier staat dat het gecastreerd word.
    Mensen die dat tekenen doen dat ook wel...

Maar ja iedere fokker voor zich, en wat ze prettig vinden.

36. Je wilt niet weten hoeveel Coons er zo bij broodfokkers terecht zijn gekomen, of die andere nestjes van de Marktplaats! En denk asjeblief niet "Oh, die mensen die er zich niet aan gaan houden, die haal ik er wel tussenuit." Oplichters zijn er overal, en zorgen overal voor bedrog.

37. Waar het miju om ging was dat het volgens de regels van de mundikat niet toegestaan is de stamboom pas af te geven als het kitten gecastreerd is. En aangezien ik me aan hun regels moet houden......

Groetjes, Janneke.

38. Bij mij in het contract staat dat o.a. dat de kat niet ontnageld mag worden. Op zich wel aardig zo'n contract, maar staat er een sanctie op bij contractbreuk? Volgens mij niet, dat wordt namelijk in de meeste contracten vergeten :?
    (niet dat ik mijn kat ga ontnagelen hoor ! ! ! ! !)

39. Ik heb ook een contract bij mijn beide Coons.Alleen heb ik geen copei van het koopcontract van Jack.Ik moet zeggen dat ik daar als nieuweling met een eerste raskat ook niet bij stilstond.Die fokkers zoeken ook geen contact met mij;Op vragen antwoorden ze niet en na 5 jaar proberen heb ik het opgegeven.Helemaal anders met Caitlin .Heb ik ook een contract van en een goed contact met de fokker.Nu met de kittens mag ik met al mijn vragen naar haar toe.Zij weet bv dat jack vrij buiten loopt wegens zijn sproeien en zij zij heel eenvoudig tegen mij.Kijk ik wil liever dat Caitlin alleen maar binnen of in de ren is maar als jij ze laat buiten lopen dan kan ik dat toch niet controleren...Dat is realistisch en verder staat er in het contract alleen de gewone dingetjes over een goede verzorging en niet zonder menselijk contzct opsluiten en niet ontnagelen.Het fokken met haar hebben we op voorhand ook besproken en dat is door haar goed bevonden.
    Met de eigenaar van de vader van de kittens heb ik een dekkingscontract en ik heb de fokker in questie beloofd haar te raadplegen indien er iemand een ktten van dit nest als dekpoes of katertje vroeg.Ik heb dat ook netjes gedaan want ik ben een beginnende fokker en ik kan alle steun gebruiken en ik heb respect voor de fokker en begrijp dat ze niet in elke stad een fokker wil zitten hebben met haar bloedlijnen.Daar wil ik best over overleggen met haar maar verder dan dat gaan haar controle over wat ik met de kittens doe ook niet.

40. Of het nou een kat of een auto is, je tekent een contract. En daarmee geef jij aan dat je het er mee eens bent (vindt ik wel zo sociaal en eerlijk). Als je het er niet mee eens bent moet je je heil elders gaan zoeken. Ik vindt al die contractbreuken van tegenwoordig verschrikkelijk, de mensen hebben geen enkel respect meer. Ik zou het niet in mijn hoofd halen mijn handtekening ergens onder te zetten als ik toch niet van plan ben om mij er aan te houden.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Kitten kopen zonder
  1. Daphne1990
    Reacties:
    18
    Weergaven:
    293
  2. Jgreving
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    356