Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

inbreeding, hoeveel generaties?

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Bianca, 4 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hoi, hoi,

Wederom weer een vraagje over het stamboom gebeuren. Ik begrijp dat we goed moeten letten op het inbreedings percentage. Maar nu vraag ik mij af of er richtlijnen zijn waaruit blijkt van hoeveel generaties je hiervoor MOET uitgaan. Een maximum zal er, lijkt mij, niet zijn, maar een minimum zeker wel toch? De meeste programma's werken met stambomen van 4 generaties naar achteren, is dat dan tevens ook het minimum?

Groetjes,
    Bianc

2. er is altijd een minimale inbreedings percentage

dit komt door de aller eerste generatie

waar je vaak deze katten in terug vind

Heidi Ho Annabel Lee of Tycoon
    Heidi Ho Aurora of MtKittery
    Heidi Ho Barnaby Katt
    Heidi Ho Camille of Calicoon

Heidi Ho Canth of Tanstaafl
    Heidi Ho Coon Victoria
    Heidi Ho Just Plain Bill Katt
    Heidi Ho Justin Morgan Katt
    Heidi Ho Lady Arwen of Mary B
    Heidi Ho Lovey Mero of Meunerie
    Heidi Ho Molly Brown of Tanstaafl
    Heidi Ho Percival of Meunerie
    Heidi Ho Portius of Olde Farm
    Heidi Ho Rachel Adeline
    Heidi Ho Richard III of Charmalot
    Heidi Ho Sasquatch of Ktaadn
    Heidi Ho Wilyum of Ktaadn

maar ik denk dat er iemand anders wel te trappelen staat om het uit te leggen :mrgreen:

3. Je kan eens bij www.pawpeds.com gaan kijken. Er is een héle hoop te lezen over echt van alles en nog wat en daar kan je ook alle antwoorden op je vragen vinden.

4. Dit lijstje zijn clone katten, niet foundation katten ..... De minimale inteelt komt door de top-2, top-3, en top-5 katten (Bridget Katt of Heidi Ho, Andy Katt of Heidi Ho, Dauphin de France of Tati-Tan, Tatiana of Tati-Tan en Smokie Joe of Whittemore).

Inteelt is wanneer er aan vaders kant van de stamboom dezelfde katten staan als aan moeders kant van de stamboom - en in de breedste betekenis van het woord kan dat in de vijfhonderddrie-en-twintigste generatie terug, of nog verder terug, zijn.

Met 1 generatie kun je dus geen inteelt hebben, want dan heb je alleen moeder en vader, en die hebben verschillende geslachten, en zijn dus noodgedwongen verschillende katten.

Met 2 generaties kan al inteelt zichtbaar worden: dan is (half)broer gekruist met (half)zus, zodat een (of twee) van de grootouders aan vaderskant, ook grootouder(s) zijn aan moederskant.

Met 3 generaties worden de mogelijkheden voor de verschillende rlaties groter: dan kan een kat aan vaderskant in de stamboom staan, wellicht als Pa, of als grootouder, of overgrootouder, en aan moederskant (vandaar de inteelt) in dezelfde of een andere generatie. Mogelijkheden: oom x nichtje, neef x nicht, achterneef x Ma, etc .....

En de mogelijkheden voor verschillende relaties worden steeds groter, de kans dat inteelt *zichtbaar* wordt, wordt steeds groter, totdat -terugherleidt naar foundation- het onvermijdelijk is dat er inteelt is.

En ja, het gebruik van 'nieuwe foundation' doet hier niets aan af: de kans is groot dat deze katten toch een verdwaalde stamboom-Maine Coon onder hun voorouders hebben, en het is zeker dat ze voorouders samen hebben in de periode van *voor* de stamboom-fok van de Maine Coon, dus in de tijd voor zeg 1970. Niet traceerbaar, en wellicht (wel zeker :) ) zo weinig dat je je daar *echt* geen zorgen om hoef te maken, maar - als je ver genoeg teruggaat, zijn ze familie. Ver genoeg: tot zeg maar de Maine Coon Adam en Eva :D

Eerder is foundation en clones beschreven in

5. Ik heb reeds meermalen op pawpeds gekeken. Zo wou ik dat ook vandaag, want ik heb nu de vraag voor mezelf en dan wil ik ook altijd nu het antwoord. Ben zo geduldig als het maar zijn kan, behalve als het mezelf met wetenschap en bereikbaarheid te maken heeft, dan ben ik echt miep ongeduld :oops: Maar helaas, de site doet het niet. Vandaar dat ik hier de vraag stelde, ik hoopte toch direct een antwoord te kunnen krijgen :D

6. #6 mainely, 4 jun 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2015
    Net van het net geplukt: PawPeds
    en PawPeds
    Geen probleem ...., tijdelijke storing??

7. Ik had daar straks ook geen probleem om erop te komen en nu ook niet....???

8. Als je even niet op pawpeds terecht kan, komt het omdat ze aan het uploaden zijn en tja dat moet ook gebeuren maar duurt nooit lang hoor... :D :D :D

9. oops :oops: was niet helemaal wakker meer geloof ik

groetjes renate

10. Hoi Bianca,

Er zijn geen minimum of maximum aantal generaties die je moet hanteren over het berekenen van het inteeltpercentage. Je kunt het aantal nemen wat je zelf wilt. Maar zet er dan het aantal generaties bij waarvoor je het hebt uitgerekend.
    Bijvoorbeeld: 2% voor 4 generaties, 5% voor 10 generaties oid. Als jij uit wilt gaan van 4 generaties, dan weet iedereen dat tenminste. Als er niets bij staat, ga ik er altijd van uit dat het het inteelt percentage is tot aan de foundation.

Groetjes, Lies.

11. Zo, dat zijn heldere berichten zeg :D geweldig weer. En dat ik gister niet op pawpeds kon komen, was absoluut geen probleem oid van pawpeds, maar een probleem met onze eigen i-netverbinding bleek even later. Kan ook een keer gebeuren. Maar ik ben iig weer een hele hoop wijzer.

Thanks!!

Groetjes,
    Bianca

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - inbreeding hoeveel generaties
  1. Lignanas
    Reacties:
    13
    Weergaven:
    1.085

Deel Deze Pagina