Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Hoeveel buitendekkingen geef je.....

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door The Haecoon, 6 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Een vraag waar ik zo eens mee bezig ben en ik dacht zelf dat voor een kater een nestje of ± 5 genoeg moet kunnen zijn [uitzonderingen daar gelaten]. Dit ook om te voorkomen dat mocht er tzt toch eens wat voorvallen qua gezondheid, je niet gelijk de coon polulatie om zeep hoeft te helpen en ook omdat ik het onzin vind om zoveel kitjes van die ene kater op de wereld te zetten.

Daarbij gebruik ik ook een contract met 1 katertje en 2 poesjes voor de fok.

Ik vraag me dus af hoeveel buitendekkingen geef jullie met je kater. Hoe vaak gebruik je je kater voor jezelf en waarom. Hebben jullie ook een contract en hoeveel mag er van jullie naar de fok.

[ps. geen idee of dit onder het juiste kopje staat]

2. Oh super vraag Diana, ben ook erg benieuwd!

Heb zelf geen kater dus kan hier geen aantwoord op geven maar gevoelsmatig sluit ik me aan bij jouw idee.

Ik heb wel gehoord van fokkers die ong. 3 buitendekkingen met een kater en hem dan zelf ook een aantal keer gebruiken. Dus ja aan de 5/6 dekkingen zit je dan al snel.

3. Zo'n 5 katertjes en 10 poesjes als nakomeling in de fok lijkt me een mooi getal. Kunnen we verder over discussiëren. :D

Maar ik heb wel een opmerking: er kunnen omstandigheden zijn waarbij vooraf al duidelijk wordt dat er *geen enkel* kitten in de fok gaat. Waarom zou je dan niet een kater kunnen gebruiken die al, wellicht al ruim meer dan 5, zelfs 10 keer, bewezen heeft gezonde en lieve en leuke kittens te geven? (Karakter wordt -blijkbaar- grotendeels bepaald door Papa. ) Aantal nakomelingen in de fok lijkt me een beter criterium dan het aantal dekkingen .. :)

4. Hee Riëtte, dat wist ik niet.... ben daar wel nieuwsgierig naar eigenlijk... :D

5. Het gaat toch niet alleen om gezonde kittens?? Als je bijv. 15 dekkingen doet met 1 kater en er blijkt na een jar of 4 dat de eerste nakomelingen uit die lijn iets mankeren dan is het kwaad voor die andere ook al geschiedt. Ik neem aan dat men vooruit kijkt en er voor zorgt dat niet alleen de kittens gezond zijn maar ook de volwassen nakomelingen.

Misschien heb ik het een beetje verwarrend opgeschreven maar ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel :wink: :lol:

6. Ik vindt een nest of zes een mooi aantal. Tenzij er inderdaad uit een of meerderecombinaties niets de fok ingaat. En uiteraard gebruik een kater eerst voor mijn eiegn poezen. Wil en kunnen er daarna nog buitendekkingen gedaan worden dan sta ik daar voor open.

Groetjes, Janneke.

7. Nee hoor, begrijp het uitstekend :D En met gezonde kittens bedoel ik zeker niet alleen maar de eerste 13 weken, maar meer de eerste 13 JAAR!! En de zorg die je uit is ook de zorg waarom we *de fok* niet overstroomd willen zien met de nakomelingen van een bepaalde kater (of poes ...)
    Maar twee tegenopmerkingen:
    1) De kater die de vader is van mijn eerste (officiële) nestje, was bij de dekking 8.5 jaar oud, en zijn kittens varieerden dus in leeftijd van onder het jaar tot 7 jaar. Dan kun je al veel zeggen.
    2) Even in gedachte houdend dat de kittens dus beslist *niet* voor de fok zijn bedoeld: kittens kunnen op latere leeftijd gezondheidsproblemen krijgen. Dat kan wanneer je een oudere, vaker gebruikte, kater als vader hebt, en dat kan wanneer je een jongere, 'nieuwere' kater als vader hebt. De kans dat dit gebeurd (gezondheidsproblemen) is voor de kittens van de jongere kater zeker niet kleiner dan voor de kittens van de oudere kater. Dus dit risico is geen reden om de ene kater boven de andere te verkiezen - behalve dan wanneer de oudere kater *echt* ouder is, want dan kun je meer van hem, en van zijn nakomelingen, zeggen.

Zie je .... :wink: :?: :wink:

8. Ja, ik denk ook dat het aantal nakomelingen in de fok meer relevant is dan het aantal dekkingen...

En dat maakt dan niet uit of het nakomelingen van een poes of van een kater zijn!

Persoonlijk vind ik 5 katers en 10 poesjes wel veel. Als je met deze standaard verder rekent dan heb je in 3 generaties je kat zo ongeveer in alle Nederlandse stambomen zitten, toch?

Ik weet het ook nog niet zo goed, maar ik zou zeggen: in totaal maximaal 4-6 kittens in de fok, waarvan maximaal 1 - 2 katertjes?

Groetjes,
    Monique

9. Ik vind dat je niet een kater eeuwig open moet laten omdat hij zulke leuke nestjes geef. Ik maak voor mijn gevoel een leuke combi om daar eventueel wat uit te houden [anders zou ik die combi niet maken] en dat doet die ander dan ook en daar komen toch ook genoeg kitjes uit voor liefhebbers. Dat is wat voor mij met fokken te maken heeft. Je zou anders je kater lang open kunnen houden, gooit er een dotje poezen bij en gaan met die banaan. :shock:

Volgens mij is dat wel verschillend omdat een kater meer kittens in een periode kan krijgen dan een poes, mits je de poes niet uitwoont dan he.... :cry:

Daar heb je wel gelijk in en dat is ook niet de bedoeling. Ik spreek daarom dus ook af met de poeseigenaar dat, als het kan, alles naar liefhebbers toe gaat.
    Máár......, ik wil ook graag een kater kunnen kopen en als ik daar voor op mijn kop moet gaan staan en met mijn benen hoera moet roepen, dan heb ik daar soms de smoor over in.
    Misschien dat ik ook ooit eens tegen de lamp ga lopen hiermee en zal ik ter zijner tijd mijn contract moet aanpassen daarop, maar tot nu toe heb ik alles goed bespreekbaar kunnen maken en is alles ook heel beperkt gebleven.

Misschien denk ik er over een poosje ook wel weer anders over......we leren zoveel.... :wink:

10. Ik denk ook liever in aantal nakomelingen in de fok dan aan aantallen dekkingen.
    Liever zie ik 10 kittens met dezelfde vader en andere moeder in de fok dan 2*5 volle broers/zussen. Gezien vanuit de diversiteit van de stambomen (mits moeders niet echt verwant zijn) is dit interessanter denk ik.

Ik geef met mijn kater Bigfoot geen buitendekkingen, maar probeer wel de stelregel: max 2 kittens per nest in de fok te hanteren. Bij voorkeur dan ook nog aan mensen die ander combinaties plannen met het kitten.

11. Hi Diana!

Volgens mij begrijp je me verkeerd en bedoelen we bijna hetzelfde!

Hoewel ik zelf geen kater heb, zou ik als ik er wel een had, ook van de kater niet meer dan 4-6 nakomelingen (waarvan maximaal 1 - 2 katertjes) in de fok laten! Ongeacht het aantal dekkingen die hij zou doen! Uiteraard heb ik het dan niet over herhaaldelijk bij de zelfde poes, maar in verschillende combinaties, waarbij ik voor mijzelf een maximum van 6 à 7 dekkingen zou hanteren (maximaal 3 buitendekkingen en de rest eigen poezen)

Datzelfde geldt ook voor een poes: uit al haar nestjes (dat zou bij mij een maximum van 4 nestjes zijn, van diverse katers) wil ik niet meer dan 4 - 6 kittens (waarvan max 1 - 2 katertjes) in de fok hebben...

Dus zo bedoel ik dat het niet uitmaakt of je het dan over een poes of een kater hebt...

Uiteindelijk kunnen 4 nakomelingen ook voor een behoorlijk groot aantal kleinkinderen en achterkleinkinderen zorgen, maar je probeert natuurlijk wel te zoeken naar mensen met dezelfde normen en ideeen als jij zelf hebt... En een beetje vertrouwen (en een contract?) is daarbij ook nodig...

De andere kant is: ik heb nu ook al een paar keer gezien dat mensen "te zuinig" waren met het aantal kittens in de fok en uiteindelijk bloedde de lijn gewoon dood... En dat is toch ook heel jammer!

Groetjes,
    Monique

12. ....precies, dan kunnen we bijna stellen dat we hetzelfde bedoelen.
    Waar het mij ook uiteindelijk om gaat dat als je te veel van een het zelfde gebruik en er mocht eventueel wat gebeuren dat dan de schade niet al te groot is.

Ik zie dekkaters op een dekkaterlijst, die er soms al jaren op staan en daar wordt ik hélemáál eng van. Ik heb mensen gesproken die er trots op zijn dat hun kater zó in trek is, daar heb ik soms wel moeite mee. Uiteraard niet het trotse stukje want dat ben ik ook op mijn mannekies, zeker weten.

he bah Nayomi......ga je niet eens die mooie man delen met ons..... :wink:

13. ....yep, ook hier zit weer een grote kern van waarheid in. Inderdaad kan je van een oudere kater meer zeggen als van een jongere, qua gezondheid. Ook dat is weer een keuze die je maakt. Daarom is het ook zo belangrijk dat we blijven testen. Ook als de de coon in kwestie "geholpen" is, zodat we eens ook een jongere kater met een geruster hart onze poezen kunnen laten dekken.

14. Naar mijn idee (maar ik heb nooit een kater gehad ... OK, Steentje, telt niet echt mee) castreer je een kater, ongeacht leeftijd of aantal nakomelingen (bijna ongeacht ..), wanneer de leefsituatie last van 'de ballen' begint te krijgen: omdat de kater buitenshuis gehouden moet worden omdat hij sproeit, of omdat hij niet in de groep kan wonen vanwege zijn hormoontjes en hun gevolgen.
    Ik ken een kater (kende .... ) die met ballen toch vrij probleemloos binnen de groep kon wonen. De problemen waren niet groter dan een ex-poes die gepest werd en daarom veel apart gehouden van de pesters. In dit geval zie ik geen reden om tot castratie over te gaan: daarmee zou de leefsituatie voor het dier, en de groep inclusief mensen, niet worden verbeterd!
    Niet dat het hier gebeurde :D, maar ik hoor wel mensen die iemand veroordelen over het open houden van een kater na zeg 3 jaar, zonder verder de omstandigheden te kennen. Dat vind ik nou weer kort door de bocht .....

15. oh gossie, :lol: ik bedoel ook niet dat je per defenitie een kater moet laten helpen als je verder geen hinder van hem hebt, maar je hoeft ook niet steeds nestjes te doen OMDAT hij open.
    Het buiten wonen is voor mij absoluut GEEN optie, ook niet op een aangepast kamertje. Dat wil niet zeggen dat ze bij mij nooit tijdelijk even op hun zelf moeten blijven. Ik heb een katerkooi, waarom hij katerkooi heet weet ook niemand want hij staat 51 weken per jaar gewoon open. :shock: Maar mocht ik hem even nodig hebben, ben ik blij die mogelijkheid er is, verder loopt hier ook alles lekker door elkaar. Al zet ik er dan tijdens de krolsheid eerder mijn poezen in dan andersom en s'avonds komen ze lekker allemaal mee naar binnen.

16. Ik persoonlijk vindt het heel erg interessant als ik een kater tegenkom die nog open is en al wat ouder is. Uiteraard moet de kater zich er wel gelukkig bij blijven voelen, en niet uit frustratie de hele dag zitten te schreeuwen, zijn vacht uit trekken oid.... Maar als je een dekking kan krijgen van een kater zoals Riette aanhaalde, die 7 of 8 jaar oud is, en waar op die leeftijd een goede testuitslag naast ligt, dan kun je echt mooie combinaties maken!
    Je krijgt dan een stamboom waar je -bij het terugkijken in de generaties- niet na 4 generaties maximaal zo'n 6 of 7 jaar terug gaat. Ik vindt het dus echt mooi als een stamboom in 4 generaties bijvoorbeeld 20 jaar of meer terug gaat. Bovendien is de kans dat de vader van je toekomstige kittens een erfelijke afwijking door zal geven veel kleiner.

Uiteraard is het belangrijk dat ook de gecastreerde voorouders getest blijven worden, maar ik heb liever Kater A (een oudere geteste kater) dan Kater B (een jonge kater met geteste voorouders)..... De kans dat Kater A iets door zal geven is in mijn ogen toch kleiner dan de kans dat Kater B dat zal doen.

Het enige nadeel hieraan is dat heel veel van die katers die zolang open blijven, in kleine kooitjes gehouden worden. En dan haak ik dus toch af en ga ik naar een andere kater op zoek.....

Groetjes, Lies.

17. Das dus ook niet wat ik wil.....mijn mannekies in een kooitje, ook niet eeng grote. Vandaar dat "loss ballos" al snel om de hoek komt kijken. Maar snap helemaal wat je bedoelt.

Deel Deze Pagina