Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

hoe zit dat met al die kleuromschrijvingen

Discussie in 'Uiterlijk' gestart door faya, 11 jul 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Kan iemand mij hier meer over vertellen.

Tabby zijn mijn katten, en dat is toch gemarmerd.
    Mackerel is gestreept, als ik het goed had.
    Wat is dan mackerel tabby, of tabby mackerel?

Soms zie ik zilver tabby of zwart zilver tabby.
    Is zwart zilver dan altijd donkerder vraag ik me af dan zilver tabby, of zijn deze 2 kleuren hetzelfde.
    Ik snap er soms niet veel van hoor, ben ook maar een 'leek' hierin.
    Maar omdat ik op zoek ben naar kitten, verdiep ik me hier in momenteel.

Wanneer is een kat high/white van kleur, bij heel veel wit neem ik aan. Maar sommige katten hebben veel wit, en dan heet het weer niet high/white.

Groeten, Marjan :wink:

2. (Hij kan natuurlijk ook zij, of het, zijn :D)

Als de kat *niet* effen is, is hij tabby. Dan heeft hij ergens op zijn lijf haren die 'gebandeerd' zijn: delen van zo'n haar zijn donkerder dan andere delen. Een paar van die haren, en dan heet de kat niet meer *effen*, maar TABBY. Rond zijn ogen zul je dan ook een wit randje zien: dat wordt ook wel brilletje genoemd.

TABBY is er in verschillende soorten:
    - mackerel tabby, = cypers tabby = gestreept tabby, allemaal hetzelfde
    - gemarmerd tabby = classic = blotched: grote vlekken, en liefst een "bull's eye" op de flanken
    - ticked tabby: alle haren hebben de streping, komt voor bij de abessijn.
    - spotted: hierbij zijn de strepen of vlekken van de cypers/gemarmerd tabby onderbroken in .... vlekken, 'spots'.

Een kat kan effen zijn: dan zijn de zwart-gekleurde delen gewoon puur zwart. Als de kat zwart rond de ogen heeft, hebben de ogen geen witte randjes: het brilletje is afwezig :D.

Als de kat rood heeft, is hij nooit echt effen :D. Misschien wel genetisch, maar hij zal toch een tabby-patroon tonen.

Een effen kat kan nog vaag wat strepen op de poten hebben, en misschien ook op de kop. Dit zijn restanten van de tabby (want genetisch gezien heeft hij wel degelijk een tabby patroon!), en wordt wel 'ghost' marking, spooktekening, genoemd.

Hierbij kan de kat al dan niet wit hebben.

Als de tabby kat *geen* zilver heeft, dan ziet zijn zwart er bruin / lichtbruin uit: vandaar brown tabby, wat (genetisch) hetzelfde is als zwart tabby.

Als een effen kat zilver heeft, wordt het geen 'zilver' genoemd :), maar 'smoke'.

Afgezien van bovenstaande, kan de kat een 'verdunde' kleur hebben of niet. In de termen hierboven heb ik even aangenomen dat de kat *niet* verdund was, dus zwart (brown) of rood.
    Als de kat *wel* verdund is, is hij in plaats van zwart, blauw, en brown tabby wordt dan blauw tabby. Rood wordt creme.

Soms wordt verdunning niet genoemd: dan wordt gezegd, zoals je bv hierboven aanhaalt: zilver tabby. Hier hoort eigenlijk een kleuraanduideing bij: zwart zilver, blauw zilver, rood zilver, creme zilver? Als er geen kleuraanduiding bij zit, is het waarschijnlijk zwart zilver (en/of heeft de desbetreffende persoon er geen kaas van gegeten).

Felikat (Fife) heeft pas kort geleden een onderscheid gemaakt in de hoeveelheid wit. Daarvoor was "met wit": alles van 2 witte haren op de borst tot 2 gekleurde haren op de staart, en alles ertussen in. De namen zijn dus nog niet erg strak omschreven. "High white" wordt dacht ik gezegd als de kat meer dan de helft wit is (maar kan ook ouderwets 'met wit' worden genoemd. Vandaar de laatste verwarring die je noemt :).

"Van" is eigenlijk de Turkse Van kat, maar wordt gebruikt voor een aftekening waarbij de *hele* staart gekleurd is, maar de romp bij de staart *niet*, wit is. Op de kop een stel aparte vlekken, dus gescheiden door wit. En op de rug mag er ook een of twee vlekken zijn. Kan de details verkeerd hebben, en dit is wat een (onafhankelijke) keurmeester de laatste keer vertelde :D.

Iets duidelijker? ;)

3. Bedankt voor de uitleg.
    Alleen in het boek wat ik pas gekocht heb, waar al die mooie foto's in staan over Maine Coons (boek had ik via dit forum ontdekt) zie je ook dan staan zilver tabby en dan weer zwart zilver tabby.

Klopt het ook dat de ene zilver kleur weer veel meer zilver vertoont dan de andere, dat de ene veel lichter kan zijn dan andere.

4. Oh ja hoor. Niemand is echt consistent :D, ook (zeker?) fokkers niet. En ligt er natuurlijk aan waar en hoe het gezegd wordt: als duidelijk is dat we het over die ene zwart zilver gemarmerde met wit kat hebben, en hem gaan vergelijken met een gestreepte, tja, dan ga je niet de hele benaming herhalen, enkel die delen die verschillen. :D

Ennuh, zilver: Nidoba Keramet is zilver (topic bij losse foto's) en Ihme van Lissie ook. Nog broer en zus ook, De een is *erg* goed zilver, de ander *erg* slecht zilver.
    En als de tabby tekening minder 'vlek' maar meer 'tussenvlek' (bij gebrek aan een beter woord .... ) heeft, dan geeft dat natuurijk ook een andere uitstraling dan een tabby patroon dat eigenlijk een en al 'vlek' is. Bij de Maine Coon wordt eigenlijk (nog) niet gefokt om de kwaliteit van het patroon te verbeteren, en de lange vacht maakt het ook moeilijker zichtbaar. Maar bij de Britten wordt daar wel naar gekeken. Kijk maar eens naar de tabby patronen daar :)

5. Riëtte, je had toch laatst een site waar alle kleuren en patronen met een foto'tje erbij getoond werden? Misschien is dat wat voor Marjan?

Groetjes,
    Monique

6. Hier de link van de kleurensite

http://www.stuben-tiger.de/Farben.htm

7. Ik heb even gekeken op de site. Wel leuk en interessant.

8. Mooie heldere uitleg Mainely :)

9. Wat is het verschil tussen zilver en wit.Voor mij is een zilver kleur een heel mooi licht grijs maar het wordt ook gezegd van een wit dat witter is dan gewoon wit dat wat gelig is.
    Is dat het verschil?

10. Bij zilver of smoke is de onderkant van elke haar wit, maar de bovenkant heeft wel kleur.
    figure3.gif <- zilver, en niet-zilver ->image001.gif:

(linkerfoto: pagina op http://my.net-link.net/~cwjohnso/genetics.html):Links: een ZILVER tabby. Zie je hoe *alle* haren aan de onderkant wit zijn? Dat is zilver.
    RECHTS: Hier zie je niet-zilveren haren: links een gebandeerde haar, een tabby haar, met de karakteristieke bandering die de lichtere delen van de vacht vormt. Effen katten hebben zulke haren *niet*!! Rechts een gewone haar, zoals effen katten die hebben :).

Wit: dan zijn gewoon de haren totaal *niet* gekleurd. Dus bij zilver/smoke is de bovenste tip van de haar gekleurd, maar bij wit is er nergens op een haar kleur te bekennen.

is overigens een hele goeie site voor genetische info ( :cry: engels :cry: )

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - zit al kleuromschrijvingen
  1. Esthermvdrie
    Reacties:
    13
    Weergaven:
    218
  2. Mavis
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    585