Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

het dolly parton syndroom

Discussie in 'Geslachtsorganen' gestart door Ivy- Sandra, 30 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hallo allemaal

Een vriendin van mij heeft haar maine coon fokpoesje op een leeftijd van 10 maanden moeten steriliseren ivm het dolly parton syndroom.
    Wie van jullie weet hier meer over te vertellen?
    Ik weet dat er hele grote bobbels ontstaan van wel een tennisbal groot. Dat de naam afkomstig is van het gekloonde schaap Dolly Parton. Maar meer weet ik eigenlijk niet. Ik vind het toch zo erg voor de poes en voor haar natuurlijk.

Groetjes Sandra

2. ach gossie helaas ik ken het niet !!!

3. Nee hoor, de naam is niet afkomstog van het gekloonde schaap, maar van de zangeres Dolly Parton, die borsten heeft, BH maat EE++???
    Het schaap Dolly kwam uit een cel uit de uier van een ander schaap. Vanwege deze herkomst, uier = borsten, is het schaap, ook onder verwijzing naar die enorme borsten van de zangeres, 'Dolly' genoemd.

Het Dolly Parton syndroom is dan ook melkklierontsteking?, waardoor de 'borsten' achter de tepel enorm opzwellen ....
    Ik moet het nog even wat beter opzoeken .... Het is jammer van de fokplannen, maar ik dacht niet dat het poesje er verder last van heeft, hoor! Maar zoals gezegd, dat zal ik even verder uitzoeken :)

4. owww is het dat.... opgezette melkkliertjes heeft maud ook gehad volgens mij heb ik daar eens een topic over geopend iets met maud tumor??? Er was namelijk eerst spraake van een tumor

5. Mijn vriendin is met de poes naar de dierenarts gegaan en de poes mocht niet meer mee naar huis en moest met spoed geopereerd/gesteriliseerd worden. Dus ik ga er toch van uit dat het uiteindelijk wel kwaad kan, anders zou de poes toch niet met spoed geopereerd moeten worden?
    De bobbels bij haar waren zo groot als een tennisbal.

Groetjes Sandra

6. het is inderdaad erg jammer van de fokplannen. Maar voor de poes is het beter zo denk ik.
    De bobbels moesten wel voor donderdag sterk afgenomen zijn. Zo niet dan zou de poes een nog zwaardere operatie moeten ondergaan. Dan verwijderen ze alle melklijsten. Dat schijnt een erg zware operatie te zijn voor poezen.

groetjes Sandra

7. http://www.mainecoon.nl/Nederlands/Forum/viewtopic.php?t=690
    Hebbes...........Het is nu inderdaad veel beter voor haar zo, Maud moest ook zo snel mogelijk gesteriliceerd worden.

8. Hoi Esther

Bedankt voor je link, ik heb het doorgelezen.
    Gelukkig gaat nu alles weer goed met Maud.

groetjes Sandra

9. Hoi - nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken :)
    Tja, als een gezwel harder groeit dan de huid kan meerekken, zal het op een gegeven moment moeten barsten. Dan kan het gezwel goedaardig of kwaadaardig zijn, dat maakt op dat moment minder uit: die zwelling moet weg! nu! acuut!
    Ik neem aan dat dat het was ... :|

10. Dat had ik wel begrepen. De DA had gezegd dat het anders erg zou kunnen gaan ontsteken en inderdaad zou kunnen barsten!
    BAH, dat zou toch vreselijk zijn. Dus maar beter zo voor de poes!

Groetjes Sandra

11. Err..

Het Dolly Parton syndroom is toch een ontsteking? En da's toch wel wat anders dan een "mamma-tumor"..

Voor een tumor (onze Mien heeft er ook eentje gehad) kan je eigenlijk alleen maar snijden, maar een ontsteking ga je - zolang het niet acuut erg is - te lijf met AB..
    En Riëtte; je hebt gelijk, het is een melkklieronsteking, en zonder behandeling kan idd de huid openscheuren... :-(

Paul

12. Nou ga ik me op glad ijs begeven: daar ik me er tot nu toe nooit echt in heb verdiept, weet ik ook niet het fijne er vanaf...

Maar het is niet zo maar een melkklierontsteking die je zonder meer met AB te lijf kan gaan. Het is namelijk ook hormonaal gestuurd... Ik weet bijna zeker dat sterilisatie (of zelfs kastratie, want het komt ook wel eens bij katers voor die chemisch gekastreed worden) niet in alle gevallen noodzakelijk is.

Ga ook even op zoek!

Groetjes,
    Monique

13. De verschillende gebruiken / betekenissen van 'zwelling' :)
    Als de bobbel onstaat door ongecontroleerde celgroei, is het een gezwel, goedaardig of kwaadaardig. Zal dan niet zo snel groeien, want dit is echte groei. En als de bobbel staat door ontsteking, bestaat het uit 'water', kan dus gevaarlijk hard groeien, en heet het niet zozeer gezwel, maar zwelling!? Ach, .....

Dolly Parton syndroom is inderdaad 'hormoon gestuurd', en 'ontsteking', en 'vocht-gevulde zwelling'. Natuurlijk staan de melkkliertjes in contact met de (vieze?!) buitenwereld, anders kan de melk er niet uit! En de melkkliertjes zijn natuurlijk actief oiv hormoontjes .... (En katers kunnen het inderdaad ook krijgen!)

14. Goh, ik wist niet dat katers het ook konden krijgen.

Mijn poesje Gioia had bij haar eerste krolsheid ( op een leeftijd van net 5 maanden) ook een paar bobbeltjes, echt klein maar ik maakte me toen ook erg veel zorgen. De DA zei toen tegen mij dat ik erg goed in de gaten moest houden of ze het bij elke krolsheid zou krijgen. En tot nog toe heeft ze het gelukkig niet meer gehad.
    Maar elke krolsheid is weer eng. Ze is nu in totaal 3 x krols geweest.

Groetjes Sandra

Ps tot nog toe heel erg bedankt voor ieders reactie!

15. Hello allemaal,

Het Dolly Parton syndroom is enorm schrikken omdat de zwellingen enorm kunnen zijn. Dan is het uiteraard niet echt comfortabel voor de kat en wordt er vaak ingegrepen door de kat te stereliseren.
    Het is een hormoon gestuurd syndroom, ook wel Mammary Hyperplasia (of hypertrophy) genoemd. Het is zeg maar zo dat de hormoon huishouding in overdrive gaan en deze zorgen voor de soms enorme zwellingen.
    Meestal gebeurt dat doordat de poes krols is, of met de pil in aanraking is geweest, of zelfs als de poes zwanger is.
    Steriliseren is een gemakkelijke oplossing, en zeker als de zwellingen ongemakkelijk en zelfs pijnlijk worden voor de poes (maar dan moet bv een mastitis vermoed worden). Het is echter niet in alle gevallen noodzakelijk. Zeker als de poes zwanger is is steriliseren geen optie. Vaak neemt de zwelling af als de poes door de krolsheid is of bevallen is. Ik heb nog nooit gehoord van huid die openspringt tgv een zwelling door het Dolly Parton syndroom en soms waren de zwellingen echt enorm..

Mammary Hyperplasia is op zich een onschuldige, niet pijnlijke aandoening (het is geen ontsteking enkel een heftige reactie van het lichaam op de hormonen). Voor zover ik heb begrepen is het geen ontsteking. Als het een melkklier ontsteking is dan is het Mastitis....
    Maar onderzoek is noodzakelijk om uit te sluiten dat het geen tumor is of een mastitis, dan is weldegelijk onmiddelijk ingrijpen nodig.

Dus steriliseren is niet altijd nodig, zeker als het een waardevolle (en nee ik bedoel het niet uitgedrukt in euro's :wink: ) fokpoes betreft zou ik in overleg en onder begeleiding van de dierenarts eerst eens kijken of de zwelling afneemt indien de poes er niet ongemakkelijk onder is.

Als je zoekt onder Mammary Hyperplasia op het internet kan je er veel over vinden, wel vaak in het engels.

Ik hoop dat het snel weer beter gaat met de poes!

Tonja :alien:
    Het is een

16. Fibroadenomateuze Hyperplasie , zo wordt het genoemd.,..

Bij poezen komt een aandoening voor waarbij onder invloed van progesteron een enorme zwelling van de melkklieren optreedt. Het progesteron kan aangemaakt zijn in het lichaam zelf, maar ook toegediend zijn (poezenpil!)

De poezen zijn er vaak ook ziek van: slechte eetlust, sloomheid, pijn en soms zelfs een veel te hoge hartslag.
    Het is gebleken dat het melkklierweefsel ook progesteron receptoren bevat. Bij toediening van progesteron receptorblokkers zien we dan ook een zeer snelle vermindering van de melkklierzwelling. Voor dit doel is het gebruik van Alizin dus wel goed.

17. Hoi Tonja

Bedankt voor de uitleg, ik zal eens kijken op het internet onder MAM.....
    Ik weet van mijn vriendin dat het nu goed gaat met de poes, gelukkig maar. Het lijkt dat de zwellingen ook afnemen. Dus ik hoop dat ze geen tweede operatie moet ondergaan!

Groetjes sandra

18. Gadsiedaksie, dus als ik het goed begrijp zou dit ook veroorzaakt kunnen zijn door de pil!
    Gelukkig geef ik mijn poezen de pil niet.
    En wat ik begrijp had het misschien ook met een progesteron receptorblokker tegen kunnen gaan? Dan had de poes dus mischien niet gesteriliseerd hoeven te worden? Wat ingewikkeld allemaal!

In elk geval bedankt.

Groetjes Sandra

19. De expert heeft gesproken :D

Bedankt Tonja, voor dit duidelijke en logische verhaal :D, beter dan mijn feitje-hier en geruchtje-daar bij elkaar gesprokkelde geblaat. OK, zijn ook excuses voor te verzinnen, maar feit blijft: jouw verhaal klopt!

20. hahaha maf ding!!! Ik ben gelukkig verre van expert en jouw opmerkingen was zeker geen 'bij elkaar gesprokkelde geblaat'... :wink:

hoemeer zielen hoemeer vreugd en met z'n allen weten we veel hihihihi.

XXX
    Tonja :alien:

21. Ja inderdaad mijn poes was krols toen zij de dierenarts dat ik haar direct op de pil moest zetten en de eerste dag 2 tabletten moest geven. Daardoor had mijn Poes opgezette melkklieren want je mag nooit de pil geven tijdens de krolstijd en al helemaal niet 2 !!!

http://carton.nl/rmc/rmc35.htm

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - dolly parton syndroom
  1. Sjalot
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    1.145
  2. John
    Reacties:
    35
    Weergaven: