Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

HCM testen?

Discussie in 'Testen' gestart door higgens, 1 mrt 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hallo,

ik was vandaag met Higgins naar de da om hem te laten castreren. Die belde me op met het advies om het niet te doen omdat hij een verhoogde hartslag had. Hij dacht aan HCM. Nu moet ik met Higgins naar Oisterwijk voor een echo te maken. Nu heb ik contact met de fokker gehad en gevraagd of de ouders van Higgins wel getest waren. NEE zei ze toen. Ik schrok hier van. Ik dacht namelijk dat je alleen met katten mocht fokken als deze getest waren.IK had uit haar verhaal begrepen dat de ouders van Higgins wel getest waren ,toen ik hem kocht. Nu vraag ik me af mag zij wel fokken met ouders die niet getest zijn?

lenie,Higgens en Bono

2. Helaas mag je inderdaad fokken met niet-geteste dieren.
    De enige test die verplicht is dat is voor katers de FeLV en FIV.
    Tenminste dat is bij de Felikat zo, ik weet niet hoe het bij andere verenigingen is.

Maar ik zou nog niet in paniek raken, een verhoogde hartslag zegt niets.
    Er moet dan ook een ruis te horen zijn en dan nog....
    Dus maak je afspraak en ga er rustig naar toe.

Weet je of er iets bekend is mbt tot HCM in de stamboom van Higgens?

3. Helaas zijn de testen voor HCM, PKD en HD niet verplicht.

Ik zelf fok alleen met negatief geteste dieren, en zo zijn er vele die dat doen. Tevens krijgen de nieuwe eigenaren een kopie van de testuitslagen mee ;)

Verder denk er aan een verhoogde hartslag niet meteen betekend dat het HCM is. Ook dat zijn ouders niet gestest zijn is geen reden tot paniek.
    Probeer de week rustig door te komen, en af te wachten wat de uitslag van de test is.

Veel sterkte!

4. Heb net een afspraak gemaakt en kan pas 5 april terecht. Maar het is niet alleen de hartslag,Higgens is ook erg dun. Hij weegt met 2 jaar 3,8 kilo. En zijn eetlust is zeer slecht.Kijk maar bij rubriek:voeding. Daar staat een onderwerp over een vegetarische maine coon.Dat is Higgins. Word nog even geduld hebben. :cry:

lenie,Higgins en Bono

5. Hoi,
    Ik dacht dat Felikat het ook voor de poes verplicht stelde? Tenminste, bij buitendekkingen moet de FeLV en FIV test van, naar mijn mening, *beide* dieren recent OK zijn. Als je je eigen kater hebt, hoef je poes & kater maar 1x te testen: omdat ze geen contacten buiten de cattery hebben, wordt dan aangenomen dat ze negatief *blijven*. Dit geldt naar mijn idee zeker met de grotere verenigingen, Fife en onafhankelijken. Of dat hypothetische cluppie van 5 fokkers die hun eigen hypothetische vereniging opzetten en hun eigen hypothetische stambomen uitgeven, ook zulke eisen stellen ... :D

De ouders van de 'wondertjes (toch eens nieuwe foto's laten zien :) ) zijn beide getest - toch ben ik geen onverdeeld voorstander van testen. Als je de dieren en hun achtergrond niet kent, ja! Maar als je die *wel* kent, en kunt verantwoorden waarom die dieren volgens jou niet die ene ziekte kan doorgeven, ben je naar mijn gevoel heel verantwoord bezig: je kent je dieren en wat erachter zit, en dat is meer uitzoekwerk dan even zo'n test laten maken ....
    OK, dat is een discussie over testen :))

Maar ik zou me bij Higgins ook niet in de eerste plaats zorgen maken over HCM! Bij HCM denk ik eerder aan een hartruis, en eigenlijk ook aan niet-magere katten. Bij mager en verhoogde hartslag denk ik zelf eerder aan te actieve schildklier. Maar - ik ben geen DA, ook geen assistente, enkel bioloog :)

Evengoed: STERKTE!!!!

6. Ziektes

Over de verhoogde hartslag hoef je volgens mij echt niet in te zitten, heel veel katten hebben een verhoogde hartslag als ze bij de dierenarts zijn.

Ze zijn dan nerveus en begrijpen niet geheel wat er gebeurt.

Ik ga zelf op 10 maart naar dr. Putcuyps in Gent en ik doe nu al elke avond een schietgebedje dat mijn kater niets heeft.

7. heel veel sterkte en succes morgen!!
    Laat je ons horen hoe het is geweest?

8. veel succes morgen!!! ik duim voor jullie.

9. Succes hoor, ik hoop dat de uitslag ok mag zijn, we duimen :thumbup:

10. Heel veel succes morgen en het zal allemaal wel los lopen toch, was hij niet gewoon heel zenuwachtig toen ze de verhoogde hartslag constateerden?

11. Pfff nou sterkte en veel succes morgen!
    En ik sluit me volledig aan bij derest.., een verhoogde hartslag zegt nog niks.

Marleen

12. Sterkte enm Succesmorgen :wink:

13. Nou moet je vandaag.... of ben je al geweest?
    Wat is de uitslag?

14. Ik ben ook wel heel benieuwd... Sterkte vandaag in ieder geval!! Ik duim heel hard dat je je voor niks zorgen maakt. Persoonlijk denk ik dat een verhoogde hartstlag nou niet direct een indicatie is voor HCM, maar ik ben natuurlijk geen DA. Anyway... wij denken aan jullie!!! Sterkte!

Gr. Jolanda

15. Ik kan je alleen maar het allerbeste wensen voor vandaag!

16. En hoe was de test? Ik hoop echt dat het allemaal nu goed is hoor ! ! ! !

17. Hallo ben dinsdag zo als jullie weten met Higgins in oosterwijk geweest waar die de echo heeft gehad.En gelukkig :D :D :D :D heeft hij niks aan zijn hartje,hij is kern gezond.Iedereen hier bedankt voor al jullie reacties,ik ben dol gelukkig.Nu kan ik met een gerust hart Bono onze nieuwe aanwinst gaan halen :lol: :lol:

Groetjes Lenie en Higgins

18. Nou GEFELICITEERD met dit goede nieuws ! ! ! ! !

19. Lenie,

super nieuws!!!

gefeliciteerd!!

Ga lekker genieten van Higgins en je nieuwe aanwinst ;)

Wel foto's plaatsen hoor ;)

20. gelukkig maar!!!! Je hebt het in iedergeval helemaal uitgesloten. Nu kun je vollop gaan genieten!!!!!

21. Joh! Dat is een opluchting voor je!!! Gefeliciteerd met de goede uitslag!

Groetjes,
    Monique

22. Gelukkig!
    Ik ben blij voor je.
    Geniet maar van dit goede nieuws.

23. Gefeliciteerd met de goede uitslag!!!

24. Gefeliciteerd met de goed uitslag!

25. Gefeliciteerd met de goede uitslag!

Was wel spannend hè, het kloppende hartje van je coon op een schermpje te zien :D

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - HCM testen
  1. mervin en ellen
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    696
  2. AstridVeen
    Reacties:
    10
    Weergaven:
    878