Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

H.D

Discussie in 'Spieren, skelet en gewrichten' gestart door Twistertje, 6 aug 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Heeft iemand een link voor mij waar ik meer info hierover kan vinden???????????

2. Gewoon in googlen
    HD en katten bv

En de sites ploppen te voorschijn :)

3. ikga het meteen proberen thanks!!!! 8)

4. PLOP PLOP PLOP

Of gewoon yahoo-en.

Dan ploppen de sites ook tevoorschijn!

5. Hebbes ik heb het gevonden ik dacht dat dit meer temaken had me de knieen ar het is toch echt de heup!? hieronder nog wat info en en link voor de geintereseerden onder ons ;)

Als je mensen hoort praten over heup dysplasie en over het maken van röntgenfoto's, denk je al snel dat men het heeft over honden. Maar dit probleem komt ook voor bij katten. Heup dysplasie is een erfelijke afwijking in het komgewricht (in het bekken) wat betekent dat de kom niet zo diep is als hij zou moeten zijn. Hierdoor past de bal niet goed in het komgewricht en de oppervlaktes beginnen tegen elkaar aan te schuren. Dit veroorzaakt op zijn beurt degeneratie van het kraakbeen zodat uiteindelijk bot op bot tegen elkaar schuurt. Dit kan pijn veroorzaken bij de kat tijdens het bewegen. Katten zijn in het algemeen heel goed in het verbergen van pijn en kunnen lijden aan HD zonder ook maar enigszins kreupel te lopen. Daarentegen kunnen ze voorzichtiger of minder bewegen dan katten normaal doen, en kunnen het springen proberen te vermijden. Katten met een milde vorm van HD kunnen helemaal geen last van hun heupen hebben.
    http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/hd_nl.html

6. Tja, HD is echt niet leuk dus.
    Wij kwamen er helaas achter dat toen ons Coontje nog geen 1 jaar was, hij dus ook HD had aan beide heupen. Verkocht als gezond (en getest) katertje verwacht je dat dus echt niet. Gelukkig hebben wij een dierenarts die o.a. een specialiteit heeft in kreupelheid bij honden én katten. Na veel gedoe met onze cattery, waar ik op verzoek best meer over wil vertellen, is Spike geopereerd aan beide heupen:
    de koppen zijn er afgehaald, de kommen aangepast en weer aan elkaar gezet.
    Net op tijd overigens, een paar weken later en Coon had echt niet meer gelopen,
    want het hele gewricht was letterlijk verpulverd...
    Nu zijn we al weer ruim een jaar verder en Spike loopt en doet weer als vanouds...
    we zijn heel blij dat we niet gekozen hebben voor de makkelijke weg, maar onze Coon deze kans hebben gegeven!

7. Dank je wel Esther voor deze informatie. Ik wist wel dat het te maken had met de heupen, maar dit is weer extra info!

8. Verwachten doe je het zeker nooit en weten kan je het ook niet totdat je getest hebt. Garanties kan men je helaas nooit geven.
    En daarnaast.... Er zijn maar heel heel heel weinig fokkers in Nederland die op HD testen, helaas.
    Wij hebben heel bewust de keuze gemaakt om wel op HD te testen.

9. Meer info over HD bij katten vind je op:
    http://www.fhda.com/

Mijn oudste 2 Maine Coons hebben ook beide HD, tot nu toe heb ik ze nog niet hoeven laten opereren. Bij 1 dame zit dat er helaas waarschijnlijk wel aan te komen.

Deel Deze Pagina