Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

GROTE maine coons!!!!

Discussie in 'Persoonlijk' gestart door Shari, 24 okt 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. :?: :?: :?: Ik ben een GROTE maine coon fan (heb er zelf nog geen) kan iemand mij vertellen hoe je ongeveer weet als je een kitten koopt of hij/zij groot wordt.....? Ik hou namelijk van GROTE katten!!! (maar dan ook echt groot!!!!) en kan iemand me misschien daarvoor een specifieke fokker aanraden???? :?: :?: :?:

alvast bedankt!!!!!!

Groetjes Shari (GROTE maine coon lover)! :lol:

2. Je kan dan het beste kijken wie de ouders zijn..
    Dus grote ouders geven vaak grote kittens..

Maar houd je wel in de gaten dat té grote coons ook last van HD kunnen krijgen/hebben..net als grote honden ;)

3. Je zult van te voren nooit met zekerheid kunnen zeggen hoe groot je Coon zal gaan worden. Kijkend naar voorouders is iets wat wat zou kunnen zeggen.
    Echter heb ik het idee dat grootte recesief vererft, dus......

Als ik het voorbeeld van onze Brandy aanhaal....
    Brandy is een niet al te grote Coondame. Ze is nu 1,5 jaar een weegt 3,5 kilo, das niet heel groot. Echter haar kittens zijn grote babies. Morgen 8 weekjes en de grootste is inmiddels de 1200 gram gepasseerd.

Dus met zekerheid een grote Coon kopen kan je niet.
    Je zult dus niet alleen naar de mama en papa moeten kijken, maar ook naar wat daar achterzit. Dan heb je een mogelijke richtlijn.
    Maar garanties kan niemand je geven.

4. Hey Shari, het grote voorbeeld van dat het niet helemaal te voorspellen is loopt hier rond.
    Wij hebben een poes en een kater van een en dezelfe kleine moeder, maar van 2 verschillende vaders. De kater (Coen) is echt heel veel groter dan (Babe), en ik denk dat katers zeker groter worden dan poezen.
    Maar als je het verschil wil zien moet je een keer komen kijken, je weet waar het is :D

*mariska*

5. Ja ik ben alles aan het doorlezen... ik vind dit namelijk een goede vraag. en was benieuwd of ze eigenlijk wta gevonden heeft??

of heb ik niet goed gekeken en staat dat al ergens :wink:

6. Ik vind grote katten ook geweldig, daarom heb ik ook voor een Maine Coon gekozen. Maar er kwam bij mij wel gelijk een vraag naar boven, namelijk:

Is de grote van een Maine Coon alleen erfelijk bepaald of speelt goede voeding ook nog een rol ???

7. Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar..

Wat ik zelf denk is gewoon de erfelijke bouw van beide ouders!!

Maar ik zeg niks met zekerheid..

Ik zou denk ik wel een eigen kater willen.. maar ik baal van het sproeien!! :(

maar jah dat doen ze.. hoeveel % van de katers sproeien..??

Dat vind ik wel een goede vraag

8. Je moet eens op de website van Congo Coons gaan kijken in de USA.Daar zitten echte reuzen en Nadia heeft daar een katertje van in haar cattery maar of dat een hele grote is moet je haar zelf vragen.Ik vind GROTE Coons ook heel leuk maar Caitlin is ook maar een kleintje en Jack is maar een gemiddelde grote Coon.

9. Als ik het voorbeeld van onze Brandy aanhaal....
    Brandy is een niet al te grote Coondame. Ze is nu 1,5 jaar een weegt 3,5 kilo, das niet heel groot. Echter haar kittens zijn grote babies. Morgen 8 weekjes en de grootste is inmiddels de 1200 gram gepasseerd.

----------------------------------------------------------------------------------------------

tsjeeeeee wat geef jij ze te eten? Pokon? :shock:
    of hang je iedere avond de staartjes in een pokon water oplossing speciaal voor katjes :mrgreen:

10. mmh zou het dan niet erfelijk zijn???

11. Tja, hier hetzelfde verhaal: Fébé is een slanke poes van krapaan 4 kg (ze is nu vijf jaar) haar kittens werden geboren met 149 en 131 gram.

Met 8 weekjes zat het katertje (Smirnoff dus) op 1685 gram (terwijl hij met 2 weken problemen kreeg en bijna dood had geweest!!!) en met 14 weken zat hij op 3450 gram... Nu met 2,5 jaar weegt hij 9,5 kilo en hij is nog niet helemaal klaar... Zijn zusje ging in het begin bijna net zo hard: 8 weken 1300 gram en 14 weken 2995, maar nu is zij dus hetzelfde formaat als haar moeder: een slanke poes van net geen 4 kg...

Nu moet ik wel zeggen: Fébé stamt af van grote voorouders en Pink Floyd, de vader, is ook een hele grote jongen!

Ik heb het idee dat sommige lijnen "aanleg" hebben voor grote katten, maar dat grootte zich niet per definitie voortzet...

Groetjes,
    Monique

PS: de problemen die Smirnoff als kitten had waren hoofdzakelijk veroorzaakt door zijn grootte, dus groot hoeft echt niet altijd zo wenselijk te zijn!!! Hoewel ik moet toegeven dat een grote Coon wel erg imposant kan zijn! Maar ik zou dus nooit overgaan tot selectief fokken om zo megakatten te krijgen...

12. Ik heb geluk met mijn twee coons, één grote kanjer en één die gewoon is van grootte. 't Is natuurlijk wel zo dat Redkin indruk maakt als hij komt afgestapt. Het is precies een miniatuurleeuwke. Maar Norton is wat kleiner en fijner en dat is dan meer een koddig ventje om te zien lopen.

13. Zit er nou ook een groot verschil qua gewicht tussen een volwassen vrouwtje en mannetje of maakt dat niet zo veel uit?

14. Ja dat maakt zeker wel uit, scheelt wel een kilo of wat
    Al heb je dan weer kleine katers en grote poezen zeg maar

15. Ik ben zo benieuwd hoe groot Duscha gaat worden. Zijn vader is echt een beer en zijn moeder is wat kleiner (iets kleiner dan mijn Murphey, dus iets van 5 kilo denk ik)

16. Wat wil je met je katercoon? Heb je hem voor je plezier? Met een maand of zes castreren en ze sproeien echt niet hoor. Ik heb hier zes (gecastreerde) katers lopen en niet één sproeit of heeft ooit gesproeid. :D

17. Dat sproeien doen ook niet alle open katers hoor.
    Ik heb er hier een rondlopen van 1.4 jaar, heeft al een keer gedekt en sproeit ook nog niet. En dan hebben we nog 1 sibeer van 8.5 maand en die sproeit ook nog niet.

Ik heb mijn andere kater met 1 jaar gecastreerd omdat ie zeer gefrustreerd werd, maar niet vanwege het sproeien.

Volgens mij komt het ook allemaal omdat we hier geen open poezen hebben rondlopen.

18. hier heb ik ook 3 maine coon katers rond lopen
    valentino heb ik moeten laten helpen omdat hij gewoon te mager werd en slecht bij kwam na een dekking dus dat vond ik niet zo geslaagd
    maar heeft nooit gesproeit
    Kane is nog open , heeft al 2 keer gedekt is 1,5 jaar en sproeit ook niet
    flamenco nu 6 maandjes en sproeit ook niet maar daarvoor is het nog een beetje vroeg denk ik

groetjes renate

19. Tja wat noem je een grote coon, ik denk dat dit toch erg persoonlijk is wat groot inhoudt. Zelf heb ik een coon die ik aardig aan de maat vind en echt geen kleintje is en ik zelf zet hem in de categorie groot. Echter wat Sjoukje ook al zei is dat hoe groter ze worden er ook meer aanleg tot HD kan komen dit omdat de grote wel in verhouding moet zijn ten opzichte van het skelet. Ik weet niet of je naar Zoetermeer komt maar daar heb ik mijn kastraat kater bij me. ik zou zelf nooit specifiek gaan fokken op steeds maar grotere coons daar ik denk dat dit de gezondheid en het ras zeker niet ten goede komt.

20. Je slaat de spijker op zijn kop.
    Waarom zou je ze nog groter willen , het zijn al de grootste katten onder de kattenrassen.

21. Zorgelijk...

Zoals gezegd: grote main coon katers zijn nou eenmaal prachtige, imposante verschijningen. Dat vind ik zelf ook! En als ik een volwassen poesje zie dat aan de kleine kant is, denk ik ook vaak: jaa, mooi ding! Maar wel effe zoeken naar een wat groter formaat kater voor haar!

Onlangs las ik op de RMC-lijst een berichtje over een aanvraag (via de marktplaats advertentie? maar dat weet ik niet meer helemaal zeker) voor een GROTE maine coon kater. En ze hadden er zelfs een gewenste schofthoogte bijgezet: 50 cm!!!!

Mijn eerste reactie was: wat een grapjurk, zit daar een beetje de boel te jennen of zo!

Maar... wij mensen zijn hele vreemde wezens; we doen dingen die wel heel wat vreemder zijn dan dit... Wij kruisen wilde katachtigen met tamme, om zo hybridekatten te krijgen met zoooo'n mooi velletje en die voor van die prachtige bedragen (ik las ergens bedragen vanaf $ 6.900.-) aan verwende jetsetterste verkopen. Dat we het hier over levende wezens hebben en niet over een designerjeans ofzo? Ach wat boeit het! Dat deze kruisingen in veel gevallen niet te handhaven zijn in huiselijke omgeving? Lekker belangrijk! Dat voor die wilde stamouder dus een wilde kat is afgemaakt om zo de kittens te bemachtigen? Heb ik toch niets mee te maken? Money makes the world go around... En je moet er toch wat voor overhebben om een trendsetter te zijn!

Ja... laten we vooral onze geliefde MC ras ook gaan vern#*ken!!! 50 cm schofthoogte!!!!!

Puur uit nieuwsgierigheid heb ik Smrinoff (toch een beste jongen dacht ik, nietwaar?) opgemeten: verder dan 41 à 42 cm komt hij niet... Stel je voor: een kat die nog een 25% groter is.... zucht.... :cry:

Groetjes,
    Monique

22. Ik ga met je me Monique, ik ga helemaal met je mee.

Ik vind het doodeng dat mensen zulke grote katten willen.
    Baal er als een stekker van dat de keurmeesters groot, groter, grootst willen zien.

Ik maak me zorgen, echt zorgen over de toekomst. We hebben in de Coon al te kampen met HD en dat komt echt niet doordat het ras klein is......
    Moeten we nu ook nog Hernia's en andere rug- en skeletproblemen gaan stoppen in de Coon.
    Wij doen er dan ook niet aan mee. Absoluut niet.
    En ja, ook ik kijk naar een wat grotere kater voor onze meiden, maar dat komt omdat ze zelf klein zijn. Gale is een poesje van 3 kilo en Brandy van tussen de 3,5 en 4 kilo. Dus de katers mogen wel iets groter zijn.
    Maar ik weiger om Coons met zulke schofthoogtes te gaan fokken.

Soms sta ik op show en dan verschiet ik. Dan zie ik een Coon in showhouding hangen en dan maak ik me echt zorgen... Zulke lengtes en groottes en dan zo lang zo moeten hangen... Wat krijgt die rug een opdoffer.

Dus wij zullen niet streven naar GROTER dan GROOT.
    Dan maar een Coon die een slagje kleiner is, maar wel in een krabpaal kan klimmen en normaal van een kast of tafel kan springen.

23. Ik ga helemaal met jullie mee Monique en Natasja. Bepaalde fokkers zouden eerst eens moeten nadenken dat ze fokken om het ras te verbeteren en gezond te houden, maar met het groter willen hebben van de coon krijg je alleen maar meer problemen!!
    Mensen die een reuze coon willen hebben moeten maar gelijk een tijger in huis halen dan hebben ze een grote!! :rolleyes:

24. ik houd ook wel van groot
    maar 50 cm is echt te veel van het goede
    ik heb kane zijn schoft hoogte nog niet gemeten maar denk dat ie ook wel op zo'n 40 cm komt
    ken je na gaan wat dan 50 cm zal zijn
    pffff kane is al heel erg sterk wat zal zo'n groote leeuw van 50 cm wel niet zijn
    word er al bang bij het idee
    maar inderdaada ook de gezondheid zal er onder gaan lleiden en dat wil ik ten zeerste niet

groetjes renate

25. We hebben gister nog een enorme knaap gezien van anderhalf jaar. Deze zat in het asiel, was in beslag genomen. Compleet onhandelbaar en geheel in de klit- vilt. Nou zo´n kamertijger met zo´n karakter wordt je niet vrolijker van!!

Gelukkig trekt het arme dier bij nu hij geschoren en gecastereerd is. Nog een weekje en dan mag hij naar zijn nieuwe huisje. Mensen die altijd verwilderde katten hebben gehad en de laatste is pas overleden. Ze zochten een mooie kater met karakter en jawel, denk dat hij er een gouden huisje heeft.

Maar goed, moraal van dit verhaal. Naast de gezondheids kwestie is het karakter wel heel erg belangrijk bij zo´n flinkerd.

gr,kim

26. Ach klinkt errug zielig dit verhaal. Ik hoop dat hij goed terecht komt, zodat hij nog wat van zijn leven kan genieten.

27. Wat een GEWELDIG woord Chantal een miniatuurleeuwke :lol:

28. weet je wat je ook krijgt met het steeds groter worden van de Coon?

Mijn Ary zijn oren zijn spontaan ineengeschrompeld (schijnt steeds meer voor te komen). Doordat de Coon steeds groter en groter moet worden, konden de bloedvaten in zijn oren het niet meer aan en zijn spontaan geknapt. Normaal heb je dat probleem bij honden, die zich uitschudden en dan b.v. met een oor tegen de tafel aan slaan. Bloedoren, bloemkooloren. Meer dan twee jaar heb ik met hem gedokterd en nu is er een soort van rust gekomen. Maar moet wel iedere dag Ary druppels geven (vindt ie gelukkig niet erg). Maar van de mooie oren op mijn avatar is dus niets meer over en heb ik nu een soort van Scottish Fold Coon. En het is de liefste Coon van de hele wereld!!!!

29. Die mensen die een grote coon willen moeten maar bij de leeuwen gaan werken qua uiterlijk van de leeuw heeft het wel wat van een coon weg :p
    Tuurlijk is een grote coon mooi maar als je een kitten koopt is het altijd maar de vraag of hij zo groot wordt. Mijn Maud heeft de bouw van een kitten en weet je wat iedereen is helemaal dol op haar zelfs de dierenartsen zijn helemaal weg van haar juist omdat ze zo klein is gebleven !!! kan natuurlijk ook niet anders want het is echt een lieverd!!!!

30. Precies, karakter is veel belangrijker dan of het een grote of kleine kat is ! ! ! !
    Echte schoonheid zit nog altijd van binnen :lol: :lol: :lol:

31. Zijn de mensen gestoorder aan het worden, of ligt het aan mij :twisted:

Een grote kat is wel leuk, maar die joekels ondervinden er zelf wel problemen bij.

Nazca is ook best een Joekel van 8 kilo (2 jaar oud) maar het kleintje kan niet lekker op schoot liggen, hij probeert het wel, maar ik merk aan hem dat ie het niet echt lekker vindt liggen. Dragen doe ik meestal zo dat ie met zijn voorpoten op mijn schouder hangt zodat zijn rug niet te veel spanning krijgt.

En dan willen van die Psycho's nog grotere coons kweken? Koop dan maar een Desert Lynx, moet nog erkend worden maar dat zijn pas joekels. Moet je natuurlijk wel zin hebben om een rauwe vleesbotten salade te maken, maar ja als je übergroot wilt moet je voor wild gaan, en misschien vreten ze je dan wel gelijk op! Och vreselijk vindt ik het gewoon, ik heb ook wel eens een tijgerwelp de fles gegeven, maar hoe lief ik hem ook vond, ik wilde hem niet als huisdier.

Nou ik ben dus weer aardig geirriteerd door de zotheid van sommige mensen, schofthoogte, het zijn verdorie geen paarden!!!

32. Jeetje Helma! Dat is voor het eerst dat ik hiervan hoor?! Wat onzettend naar zeg!
    Gelukkig amar dat het tot rust is gekomen...

Groetjes
    Monique

33. Sorry dat ik zo laat reageer...

Maar ik wil een Cattery en liefst met een eigen openkater ;)

Sproeit ie toch dan castreer ik hem, en dan ga ik wel naar dekkaters.
    En heb ik er gewoon een knuffel beer bij :lol:

34. prima verwoord!! kan me ook zo irriteren, ben dan wel geen fokker maar liefhebber maar ik irriteer me zo nu en dan mateloos aan dergelijke praktijken en vragen van mensen. hoe gek ik ook op het ras ben het wordt momenteel aardig verkloot door dergelijke vragen en mensen die daar gehoor aan willen (gaan) geven, zit weleens te denken om tzt uit voorzorg geen MC meer aan te schaffen ivm evt. besparen van leed. mijn DA zegt zelf ook; als ik mensen zie komen met raskatten zijn het MC's of Ragdolls............... dit vindt ik ook erg verontrustend hoor!!

35. Waar ik aan moet denken is een droom die ik had toen ik pas mijn eerste poes had:)) In mijn droom was er genetisch iets mis gegaan waardoor mijn Charly ineens formaat leeuw werd...Prachtig om te zien maar och hemel wat een problemen!! Ze ligt graag op schoot te kneden met haar nagels in mij, dit in mijn droom met leeuwen klauwen..Ze kon niet meer op de bak binnenshuis, kon geen bak vinden dus uitlaten alla hond aan een riempje, al zwalkend trok ze me door de straten, in het bos gebruikte de bomen als krappalen dus ja, ruzie met de boswachter daar de bomen kapot gingen, thuis waren de deuren en muren krappaal dus overal tapijt tot 2 meter hoog...hahhahaha Wat een nachtmerrie deze droom!! Was alleen maar aan het regelen en zoeken naar oplossingen...Nee voor mij hoeft het echt niet hoor!

gr,kim

36. Ik ben het zo met jou eens !
    Ik kan er zo pissig om worden :evil:

37. Hahahaha wat een rare droom :lol:

38. Ik ben het helemaal met jullie eens mbt het oneindig doorfokken en een ras verkloten.

Maar ik denk dat er een paar problemen zijn.
    1 Kopers die zich blindstaren op groot, groter, grootst en verder geen info inwinnen.
    2 Kopers die groot, groter, grootst koppelen aan status en beter zijn dan.
    3 De achterlijke broodfokkers die gewoon alles voor een paar duiten doen en gewetenloos doorfokken.
    (ik word bijv. al doodziek als ik een Munchkin zie...klein kleiner kleinst. Welke achterlijke gradiool heeft ooit besloten dat dit 'normaal' is?)

Ik denk dat een koper zich moet voorlichten over een ras.
    Koop boeken, ga naar een forum, lees en vraag de kenners.
    Hier ligt dan ook een taak bij de fokkers.
    Informeer ons leken, geef aan dat als jij vind dat een 'eis' van een coonzoekende debiel is waarom dat zo is.
    Op die manier kunnen mensen begrip opbrengen en inzien dat hun beweegredenen niet reeel zijn.
    Willen ze een kat, of een trofee?

Geef mij maar gewoon een lekkere, gezonde knuffelbeer waar ik mee kan spelen en kroelen.

Maar ik moet toegeven ook een zwak te hebben voor groot.
    Ik vind een puma en een lynx fantastisch om te zien...maar dan wel in het wild.
    (en hier in Limburg kun je deze idd nog wel eens tegenkomen met een beetje pech of mazzel
    :shock: )

39. wie of wat is munchkin?? je maakt me erg nieuwschierig!!!

40. Een Munchkin is een kat met het halve formaat poten.
    Helemaal dwaas...echt...hier kan ik dus ook boos om worden.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - GROTE maine coons
  1. Natella
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    306
  2. Desiree
    Reacties:
    71
    Weergaven:
    4.871