Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

FIFE vs Onafhankelijk

Discussie in 'Help! Ik ga naar show!' gestart door mccfelinefantasy, 21 jan 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hallo jullie!

Afgelopen zondag in Haarlem was op de kop af één jaar sinds mijn eerste show-stapjes...

Nu ben ik lid van Felikat en ga ik alleen naar FIFE shows, in verband met de geldigheid van behaalde punten. Tweeentwintig jaar geleden echter, zag ik op een Mundikat show in de jaarbeurs te Utrecht mijn eerste rasechte grote liefde: een persisch chinchilla. Mijn Ashley is ruim 18 jaar bij ons geweest, maar we hebben nooit met haar geshowd. En die ene keer, tja toen was ik zo verliefd, dat ik van de show niets mee heb gekregen...

Wie heeft er ervaring met zowel FIFE als onafhankelijke shows?
    Wat zijn nu de grote verschillen?
    Is de ene keuring zwaarder dan de andere?
    Zijn de aantallen deelnemende katten verschillend?
    Hoe goed wordt de Maine Coon vertegenwoordigd?
    Werkt het puntensysteem hetzelfde?

Ik ben gewoon even nieuwschierig... :D

Groetjes,
    Monique

2. Lekker bij de tijd, mijn antwoord ..... :D
    Een groot verschil: de groepen. FIFe kent een indeling in 9 kleurgroepen, maar bij de onafhankelijken is elke -zeg maar EMS aanduiding- zijn eigen groep. Dus zwart blotched is een andere groep dan zwart mackerel is een andere groep dan zwart blotched met wit is een andere groep dan zwart mackerel met wit. Verder is de puntentelling gelijk, maar ja, in bovenstaand voorbeeld heb je natuurlijk wel 4 punten te verdelen in plaats van 1 :D , de groepen zijn kleiner .........
    Verder hebben de stewards bij de FIFe nog steeds een grotere rol dan bij de onafhankelijken. Bij de FIFe toon je zelf je kat, en je blijft staan tot alle katten in de groep beoordeeld zijn, en dan gaat de keurmeester ze 'op volgorde zetten'. Bij de onafhankelijken - tja, de groepen zijn kleiner, dus je hoeft amper te wachten, en sommige keurmeesters bepalen ook op grond van hun aantekeningen de mooiste (van die kleinere groep). Dan bij de BIS en verder gaat het in principe hetzelfde, alleen breng je weer zelf je kat voor :D.
    Het totale aantal Maine Coons kan op een onafhankelijke show wel gelijk zijn aan een FIFe show (~15-20% van alle katten!!), maar door de andere indeling zijn de groepjes kleiner.

Ach, wellicht heb je nu al zelf ervaring met onafhankelijke shows .... :) :lol:

3. Hihi! Geeft niets hoor! En trouwens: beter laat dan nooit, nietwaar?

Op zich is die groepverdeling wel logischer... Een tabby heeft toch een geheel andere uitstraling dan een mackerel, maar aan de andere kant: bij Coon's dien je niet naar kleur te kijken (of zo wordt het in ieder geval voorgesteld).

Ik blijf het op shows lastig vinden... zo zitten alle zilvers gewoon in één groep (of dat nou rood, zwart of torty is), terwijl voor "met wit" wel een onderscheid wordt gemaakt. Ik denk dat een brown tabby met wit net zo veel verschilt van een brown tabby zonder wit, als een roodzilver van een zwart zilver. Of niet dan? En nog zoiets: blauwtabby zit in dezelfde groep als browntabby! Ja, ik weet dat verdunning genetisch gezien hetzelfde is als onverdund, maar op een show kijk je toch naar uiterlijk?!

Nou ja, je ziet: na een jaar showen zit ik soms nog steeds heel spastisch na te denken waar ik ook alweer heen moest en wie er bij mij in de groep zit :lol:

Maar tot nu toe nog steeds alleen ervaring op FIFe en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven denk ik, in verband met de puntentelling...

Doei!
    Monique

4. Nou ik heb alleen maar ervaring met onafhankelijke shows.

Ik heb er vaak over gedacht om ook een keertje naar een fife show te gaan, maar om de één of andere manier is er voor mijzelf een drempel waar ik maar niet overheen durf te stappen.

Waarom weet ik niet hoor, is vast niets engs aan :D

5. Qua basiskleur - blauw heeft nog steeds zwart als basis, en creme heeft nog steeds rood als basis - maar de verdunningsgenen (allelen, eigenlijk) zijn natuurlijk juist anders, en blauw is niet zwart. En een tabby tekening hoort duidelijk te zijn, en is bij verdunde katten onduidelijker - dus op dat punt zou blauw tabby nooit kunnen winnen ......

Nou, eerlijk gezegd weet ik heel goed waarom ik liever naar de onafhankelijke shows ga: de veterinaire keuring duurt tot 9:00 (soms zelfs 9:30) en bij die paar shows van Felikat die ik heb gedaan, moest je er voor 8:00 zijn. Probeer dat maar te redden met het openbaar vervoer op een zondag, lukt je niet ......
    Plus dat bij de onafhankelijken ze meestal stoeltjes en tafeltjes voor je hebben, en bij FIFe niet, zodat je die zelf moet meenemen. Oftewel, als je geen eigen auto hebt, valt FIFe niet te doen! :)

6. Nou, dat bedoel ik! En toch zitten ze in dezelfde groep en moet de keurmeester ze met elkaar vergelijken en aan slechts één van de twee de U1 geven...

Groetjes,

Monique

7. En ik voel de drempel hoger worden :(

Meestal zijn we er wel voor 08.00 uur hoor dus dat moet wel lukken :D

Maarreh de tafel en stoeltjes, we gaan altijd met z'n drieën en 3 of meer katten heen. En we zijn altijd al afgeladen dus als al die zooi er ook nog eens bij komt kijken :(

Dat wordt dus nog steeds erover nadenken :D

Ik ga gewoon eerst maar eens kijken.

8. Ik zelf heb de meeste ervaring met showen bij fife en ik vind dat zelf erg prettig behoorlijk duidelijk en je zit ook op ras wat ik prettig vind want als ik bv ga kijken naar de perzen dan zitten die wel bij elkaar en niet verspreid zo als bij de onafhankelijke is. Verder vind ik de kooitjes bij de onafhankelijke wel erg klein. Verder heb ik ook ervaring met shows in het buitenland van de fife en daar stonden ook gewoon netjes stoelen bij je kooi klaar dus dat is echt niet iets wat alleen bij de onafhankelijke zo is en scheelt een hoop sleep werk als je weet dat die er zijn maar is voor mij geen voorwaarden. Ik vond het de eerste keer erg verwarrend bij de onafhankelijke en ik had waarschijnlijk de pech dat alles rond mij meer weg was dan in de buurt zo dat ik weinig kon vragen en als ik dan iets vroeg wisten mensen het niet en bij de fife kan je veel dingen al aan de stewart vragen die weten behoorlijk veel en ook of je nog moet blijven en zo.

Maar ik denk dat ieder zo zijn voorkeur heeft voor welk systeem hij prettiger vind want tja er zijn ook nog tica en cfa shows en dat werkt weer anders. Maar ik vind zelf het belangrijker dat we met zijn alle door een deur kunnen en elkaar niet stom vinden omdat de een fife is en de ander onafhankelijk we houden tenslotte allemaal van ons geliefde ras en hebben daar het beste mee voor en samen moeten we daar voor op blijven komen.

9. Wij showen zowel bij de Fife als bij onafhankelijk, het maakt ons niet heel veel uit, het is voor ons belangrijker of het te doen is met het rijden. Alhoewel we ook wel vanuit Assen naar shows in Breda en Wassenaar zijn geweest, dus eigenlijk gaan we bijna heel Nederland door.

Ik vind beide shows wel wat hebben. Het feit dat je door elkaar zit bij de onafhankelijke heeft ook wel z'n charmes, want je leert ook zo wat dingetjes over andere rassen, en dat interesseert mij wel. Bij de Fife zit je eigenlijk altijd met hetzelfde clubje. Okay, nu is dat clubje Coons heel groot dus dan is dat heel wisselend, maar bij de Ragdolls zijn er telkens maar rond de 10 ingeschreven (versus minstens 40 bij onafhankelijk).

Wat ik trouwens wel lastig vind, is als je 2 rassen hebt, dat je bij de fife moet vragen of ze alsjeblieft bij elkaar geplaatst mogen worden. Ik ga dus niet mijn katten in de steek laten als ze gespreid over de zaal zijn ingedeeld.

Verder vond ik aan het begin het in de gaten houden of je aan de beurt bent bij de keurmeester bij de fife heel verwarrend. Bij onafhankelijke shows wordt het met stewards (ev. met briefjes, ook erg fijn!) geregeld, bij de fife moet je het zelf in de gaten houden. Alhoewel ze in Groningen en Gorredijk zo'n diaprojector met een beamer hadden en kon je het heel mooi zien hoeveel katten er nog kwamen voordat jouw kat moest. Tegelijkertijd is het voor de katten ook prettiger, want constant dat getetter uit die boxen van nummers die omgeroepen worden lijkt me ook storend, ik word er zelf ook flauw van, tis net zo'n bingo.

Het keuren zelf vind ik bij de fife wat prettiger. De keurmeester legt meestal goed uit en motiveert ook heel goed. Je weet meestal wel waar je aan toe bent als je kat gekeurd is. Bij de onafhankelijken heb ik het met Patch meegemaakt dat ze BIV werd, en ik dus linea directa naar het podium moest en ik wist niet eens waarvóór! Dan hebben ze zomaar een paar groepen katten bij elkaar gegooid en besloten dat Patch maar BIV moest worden van de "overige torties met wit"... Erg leuk natuurlijk, en ik was erg blij, maar het is een beetje confusing. Of dan moet je in een rij staan met nog een aantal katten en dan weet je niet of het de nominatie voor BIS is of de BIS zelf, hahahahaah... Gelukkig leer je wel van je ervaringen en kan je het na een paar keer wel beredeneren.

Het is me wel opgevallen dat het keuren van Ragdolls toch anders is bij de Fife, er wordt veel meer op profiel en lichaamsbouw gelet. Bij de onafhankelijken is het toch de vacht, withoeveelheid en of het tabbypatroon wel goed is en dat soort dingen. (Zo is Nina te kort in de vacht bij onafhankelijken en prima bij de fife)

Bij de onafhankelijken gebeurd het ook wel eens dat je een buitenlandse keurmeester hebt, die niks tegen je zegt en als je dan aan het eind van de dag je keurrapportje krijgt dan is het ook nog eens in onleesbaar duits of een combinatie van 3 talen geschreven, wel een beetje frustrerend, want dan weet je nog niet wat de op en aanmerkingen zijn. Is het trouwens zo dat bij de Fife de keurmeesters óf in het nederlands (bij een nederlandse show) of in het engels *moeten* schrijven en praten??

Groetjes,
    Ellis

10. De onafhankelijke show: Minder katten in een groep dus eerder je punt
    Het inschrijf geld is per kat aanzinelijk minder
    dus als je wil kan je meer katten meenemen
    voor het zelfde geld als bij een Fife show.

2 hele goede voorkeuren maar toch blijf ik liever bij Fife showen op een of andere
    manier heb ik het niet zo op onafhankelijke shows ben er een keer wezen kijken
    en de helfd van de katten was ziek of zag er niet echt fris uit (loop ogen enz)
    Tevens ben ik van mening dat als er meer katten in een groep zitten en je kat haalt een punt dat hij het dan ook echt verdiend heeft.

Ach ja zo heeft iedereen zijn mening en dat is maar goed ook. :mrgreen: :mrgreen:

11. Ik show ook alleen fife en ben lid van Mundikat omdat de regels die ze hanteren mij aanspreken. Ik ben wel eens op een onafhankelijke show geweest maar vond het erg rommelig en onoverzichtelijk. Daarnaast vind ik het jammer dat je niets van de keuringen meekrijgt.

En Ellis, het is inderdaad zo dat een Fife keurmeester in het Engels of Nederlands schrijft. Soms in het Duits, maar dat gebeurt zelden. Verder moeten ze Engels of Duits kunnen spreken als ik me niet vergis.

Groetjes, Janneke.

12. Ik hoorde van onze fokker dat je bij FiFe eigenlijk wel echt verplicht wordt om te wassen en nagels knippen. En aangezien wij dat weigeren (een kat hoort zichzelf schoon te houden, op wat borstelen na dan), hebben wij gekozen naar onafhankelijke te gaan

13. Ik geloof dat ik als exposant liever naar de onafhankelijken ga, maar als bezoeker liever naar een FIFe show :D
    (afgezien natuurlijk van het feit dat ik nu als 'doorgewinterde' kattengek het liefst naar een show ga waar ik veel mensen ken - maar dat is nu bij FIFe en bij onafhankelijken het geval :D)

14. Volgens mij is het bij de onafhankelijke toch ook gewoon verplicht om de nagels te knippen, ze kunnen overal schrikken en dan zonder dat ze het bedoelen je behoorlijk open halen of de keurmeester. Tja verplicht wassen dat hoeft niet echt hoor bij de Fife maar het wordt wel erg op prijs gesteld. Echter zijn er genoeg coons die helemaal geen wasbeurt nodig hebben en van zich zelf uit een super vacht hebben en er uit zien in hun dagelijkse bontjas om door een ringentje te halen zo mooi.

Ik heb echter ook een coon die moet echt gewassen worden die is voor 3/4 wit en ze komt in een ren waar ook aarde ligt dus die kan wel eens behoorlijk zwart worden en ze is gewoon een vetklepje met de vacht dus die gaat show of geen show gewoon elke maand in bad en als we langeren tijd niet showen zo elke 2 maanden.

15. Verplicht is het niet - volgens mij is niets verplicht (behalve de entingen .... :) ), maar het is wel een goed idee. Wassen is ook nergens verplicht (dacht ik ... ), maar als je kat een poepbroek heeft kun je het natuurlijk wel schudden ... En het is natuurlijk altijd wel zo: als twee katten gelijkwaardig zijn, dan gaat de prijs naar de best verzorgde kat. Hoe zwaar de keurmeester eraan tilt dat de kat gewassen is, hangt ook van de keurmeester af.

Het blijft zo dat je op 2 verschillende manieren (die wel erg dicht bij elkaar liggen!) naar het show gebeuren kunt kijken: Is het een schoonheidswedstrijd, of is het een keuring naar de rasstandaard? De FIFe ziet het (dacht ik) vooral als een schoonheidswedstrijd - en daar hoort bij: wassen, kammen, etc - terwijl de onafhankelijken in principe naar mijn idee het meer als een keuring naar de rasstandaard zien. Maar ook: de onafhankelijken - zijn niet alleen (in veel opzichten) onafhankelijk van de FIFe, maar ook van elkaar!!!!!
    Een vriendin is bezig met een artikeltje over tanden etc. Dus ze heeft keurmeesters gevraagd over "Kijken jullie naar de tanden?" (en dan vooral overbijt/onderbijt, niet zozeer tandvlees :) ). Het FIFe antwoord weet ik niet meer - lees ik wel tzt :), maar de 'onafhankelijke' keurmeester vroeg ze op een show waar ik steward was, en ook de keurmeester waar ik bij zat. Die (duitser) zei later tegen mij: "Ik weet niet wat de regels van deze club zijn, dat kan per vereniging verschillen. Daarom vraag ik altijd de eigenaar of ik mag kijken, zit ik altijd goed." - oftewel, regeltjes die in principe belangrijk kunnen zijn, kunnen ook per onafhankelijke vereniging verschillen ...

16. Nou heb ik toch nog een vraag, of eigenlijk meer een opmerking:

Ik zag op de website van Ellis (Tempus Fugit, trouwens een erg mooie overzichtelijke website!) een uitleg over te behalen titels die ik niet ken... Ik neem aan dat dit de telling is bij niet-FIFe shows?

Ellis heeft het over:
    3x U1 voor Kampioen
    3x U1 voor Internationaal Kampioen (in 2 verschillende landen)
    3x U1 voor Groot Internationaal Kampioen (ook in 2 verschillende landen)
    3x U1 voor Europees Kampioen (in 3 verschillende landen)
    4x U1 voor Groot Europees Kampioen (in 4 verschillende landen)

Tot de 2e titel is niets anders, maar bij de FIFe is voor GIC 6x U1 in 3 verschillende landen nodig en voor EC 9x U1 in 3 verschillende landen en de laatste titel ken ik niet bij de FIFe.

Klopt dit verschil, of begrijp ik iets niet helemaal goed?
    Ik ben benieuwd naar de uitleg!

Groetjes,
    Monique

17. Een *G*R*O*T*E* fout, zowel voor FIFE als voor onafhankelijken:
    U1 ZEGT NIETS!!!! Ja, uitmuntend (volgens de standaard) en ook de beste in de klasse - maar of dat goed genoeg is om kampioen genoemd te worden, dat is weer wat extra: de 'punt', de CAC (CAP voor kastraten) of hoger ....
    Tja, als de kat uitmuntend is, en de beste in de klasse, dan krijgt de kat U1. Maar als de keurmeester vindt dat de kat, hoewel de beste (U1), toch *echt* niet goed genoeg is voor de titel, dan krijgt de kat de punt *NIET*. Je kunt 85x U1 krijgen zonder 'punt' te krijgen en kampioen te worden: je hebt 3x CAC nodig voor Kampioen (of 3x CAP voor Premior).

CAC: Certificat d'Aptitude du Championat (of zo iets): bewijs van geschiktheid als kampioen.

Er zit een verschil tussen FIFe en onafhankelijken - zal kijken of ik het kan achterhalen. Maar in ieder geval: Vergeet de U1's! Het gaat om de punten! En zonder U1 geen punt - maar met U1 ook niet altijd een punt!

18. Ik heb het op mijn site (onder Informatie -> Kattenshow -> Titels) inderdaad niet over U1's, maar over certificaten. In het stukje ervoor staat ongeveer hetzelfde als dat Riëtte uitgelegd.

Na de tabel met titeloverzicht staat het volgende stukje:
    Bij de shows in Nederland wordt er verder nog onderscheid gemaakt tussen zogenaamde onafhankelijke en FiFé-shows. Dit is afhankelijk van de kattenvereniging die de show organiseert. Zo zijn Mundikat en Felikat FiFé-verenigingen. De klassering is op uitzonderingen na hetzelfde, alleen zijn de opgespaarde titels vanaf de Kampioensklasse/Premiorklasse niet uit te wisselen. Voor FiFé heb je voor sommige titels meer shows nodig.

Okay moet toegeven nu ik het nalees, dat de laatste zin een beetje kort door de bocht zijn, dat moet zijn dat je voor titels van de Fife soms meer certificaten nodig hebt.

Groetjes,
    Ellis

19. Ja, ik was aardig aan het 'schreeuwen' :|
    Sorry - zeker niet tegen de een of ander, maar voor duidelijkheid en juistheid. Denk dat ik daar wel in geslaagd ben .... :happy7:

Het kampioenschap wordt verleend door je vereniging. Mijn vereniging -Neocat- accepteert daarvoor certificaten van zeg maar alle shows, ook FIFe, maar FIFe verenigingen accepteren enkel certificaten van FIFe shows. Dus als ik bij een FIFe show een 'puntje' haal, telt die mee, maar als een FIFe-lid bij bv Neocat een puntje haalt, telt die weer niet mee ...... Daarom zie je bij Felikat stambomen soms ook voorouders met titels die gemerkt zijn met een sterretje: dan heeft die kat die titel wel gehaald, maar niet bij een FIFe vereniging, en wordt die titel niet erkend door de FIFe. Op staat het regelement van de NKFV, een onafhankelijke vereniging (saai verhaal ... )
    en op hetzelfde voor de FIFe. Op staat ook een overzicht van de onafhankelijken - waar, tot mijn totale verbazing en ongeloof, wel wordt gesproken over U1 => Certificaat. Kan het me amper voorstellen ......... (maar - kan natuurlijk .... )

20. Net op de site van Tjerk Huisman, heeft hij een nieuwe pagina over HOEVEEL TITEL-CERTIFICATEN bij de FNK ?, en bij de FIFE ?

21. Ik wist helemaal niet dat er ook nog eens verschillen in de afkortingen zaten... Pfff... LOL

22. Ja, ik bedoelde ook een titelpunt. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet heb meegemaakt dat de kat die U1 kreeg, de titelpunt geweigerd werd, vandaar dat ik voor het gemak over U1 had in plaats van titelpunt (is toch een veel langer woord, nietwaar :lol: )

Maar excuses voor de verwarring!

23.  
  24. En ik heb niet alleen gehoord dat het gebeurd is - bij de onafhankelijken - maar dat daarna op de parkeerplaats de keurmeester bedreigd is geworden omdat hij het had gewaagd de kat de punt niet te geven!
    Waarschijnlijk gebeurt het bij de FIFe (vrijwel) nooit: grotere klassen, moet toch wel gek lopen als daar geen enkele kampioen-waardige kat bij zit :) Zou het nog kunnen bij de hogere titels ...

25. Egwaar????????? Ik ga er even vanuit dat wij het niet over dezelfe persoon hebben. Maar dit is toch zo wie zo van de zotte dat dit gebeurd!
    Is daar nog wat mee gedaan?

Groetjes Suzanne

26. Jeetje! Een keurmeester bedreigen?!!! Het moet toch niet gekker worden!!!

Enne, nee, bij de FIFe heb ik zoiets (nog?) niet meegemaakt, maar ik show eigenlijk pas ietsjes langer dan een jaar...

Overigens was er gisteren (op een FIFe show dus!) ook een behoorlijke heisa! Dit betrof weliswaar geen keurmeester, maar de veterinaire keuring en de organisatie... Er was namelijk een nestje kittens toegelaten die er enerzijds veel kleiner uitzagen dan drie maanden en anderzijds kale plekjes een een "pikkig" vachtje hadden. Veel mensen maakten zich bezorgd over de gezondheid van deze kleintjes en er waren ook sterke aanwijzingen dat de kittens op de show verkocht werden (iets dat bij de FIFe beslist niet toegestaan is!). Al met al was er een behoorlijk geroezemoes! Arme kleintjes...

Groetjes,
    Monique

27. Ik was er echt naar van op een gegeven moment.
    Die arme stakkerdjes, verkocht als waren ze op de vogeltjesmarkt in Antwerpen.
    het erge vond ik ook nog dat mundikat niet ingreep. Hoe is dat mens in godsnaam door de keuring gekomen?
    De beestjes waren duidelijk niet oke. Ze beweerde dat ze 13 weken waren, nou als ze 700 gram wogen dan was het veel.
    Er waren nog mensen die van het positieve uitgingen en haar goede tips gaven. want volgens eigen zeggen mochten de kittens niet eerder weg dan met een week of 17 (wat dan al die mensen met die reismandjes aan het einde van de dag kwamen doen is me dan ook niet duidelijk :evil: )
    Ze deed zichzelf dommig en ontwetend voor komen. Maar als je haar cattery naam intikt in google dan kom je toch ook al andere kittens tegen van haar.
    Bah ik zit me zo weer op te winden, mundikat is ook niet klaar met me nog
    Toen we daar met een aantal mensen stonden te klagen, was hun antwoord: we hebben haar kooinummer al terug genomen.
    Wat nou??????
    Ze hadden dat mens s morgens de deur uit moeten mikken, Toen ze aankwam was er nog niks verkocht, toen ze weg ging alles
    Mundikat heeft in mijn ogen dus gewoon mee gewerkt aan die handel.
    En zij lachte zich rot, ze vroeg voor die scharminkeltjes nogt 500 euro ook
    Er zal waarschijnlijk geen test aan te pas gekomen zijn (dit is mijn eigen conclusie hoor) en hoppa een dagje op de markt staan bij mundikat en je bent 3500 euro rijker.
    Bah

Groetjes Suzan

28. Hoi Monique

Ook bij de Fife worden certificaten ingehouden hoor. Ik zelf heb dit al 2 keer mee gemaakt en ook ken ik mensen die dit al hebben mee gemaakt. Dit gebeurt vaak in de hogere klasse dus bv voor EC of EP. Ik heb zo iets van als een keurmeester vind dat het ingehouden moet worden en met wat voor reden dan ook hij blijft op dat moment de keurmeester en om dan iemand te gaan bedreigen heef toch helemaal geen zin dan ben je volgens mij een slecht verliezer en zou je eigenlijk gewoon niet meer toegelaten moeten worden tot shows.

De poezen die bij mij een inhouden hadden van hun punt zaten beide in de EP klasse. De ene was al eens best in show geweest en biv en dergelijke. De andere poes werdt de dag er na gewoon best in show. het is zuur als je bv naar het buitenland rijdt en dan gebeurt zo iets maar het blijft een schoonheidskeuring en ook heeft elke keurmeester gewoon een voorkeur het blijven mensen.

29. Jemig wat een verhaal van die mevrouw met de kitten-verkoop op de Paasshow... Ik was er helaas niet, maar dit is toch echt van de zotte! :evil: :? :(
    Ik kan er niet bij dat ze dit gewoonweg laten gebeuren op een show... en ja waarom is dat mens er niet uit gegooid 's morgensvroeg al?? :x Echt belachelijk!
    Ik snap best dat ze haar er later op de dag niet meer uitgoorirn, want verkopen doet ze toch wel, dan maar op de dichtsbijzijnde parkeerplaats, maar je laat dat toch als organisatie niet gebeuren op een show?
    Als je potdikkie je entingen niet op tijd hebt gedaan kom je niet binnen, maar dit soort mensen met kittens die dus erg klein zijn en kale of rare plekjes hebben mogen gewon doen at ze niet laten kunnen.
    Weet iemand of de RMC al is gewaarschuwd hierover? :?: :?: :?:
    Bah ik heb er geen andere woorden voor.

Greetz,
    Marleen

30. Ik heb ze eerlijk gezegt niet eens gezien... Waren het ook coontjes? Moet ook eerlijk zeggen dat ik alleen oog had voor de vijfling van Ellis :D Bij het volgende nestje moet je me zeker waarschuwen.... Ik ga Bas dan wel heel lief aan kijken... :p
    Maar verschrikkelijk ja dat zulke dingen gebeuren en dat er dan niet word ingegrepen... Dat was niet netjes van Mundikat dan.

31. Daar is dus de veterinaire keuring voor. Ik was er niet, en weet dus niet hoe ze eruit zagen, maar - het nest moet door de dierenarts goedgekeurd zijn, anders mochten ze niet naar binnen.
    En als ze door de DA goedgekeurd zijn - tja, dan kan de showleiding ook weinig meer doen dan zich aan de regels houden. En die regels werken dan soms in het voordeel van twijfelachtige figuren, maar ja - het zijn de regels. Anders kom ik met een kat "Tja, ik hoop dat Jantje er niet is. Want ik heb Jantje vorige week op het forum goed lik-op-stuk gegeven, maar ik zie hem er voor aan om een klit bij mijn kat te zien en dan zo te gaan schreeuwen over dierenmishandeling met zijn vriendjes dat de show leiding me er toch nog uitgooit. En ik heb ook weinig zin om die kat 3 uur te gaan kammen zodat Jantje geen klitje ziet ... Bovendien, Jantje heeft ook een kat in mijn klasse, dus dan is er een tegenstander minder ..."
    Dat zal het niet zijn, maar - als je de regeltjes loslaat, is dat wel een mogelijkheid.
    Ook met verkopen - Verkoop ik een kitten als ik zeg 'kom morgen maar langs.' Of is dit enkel 'contacten leggen'? Waar ligt de grens? WAAR je de grens ook legt, er zullen altijd grensgevallen zijn, er zullen ook altijd gevallen zijn die ver over de grens heen gaan. Maar zoals ik dit lees: de grens is gelegd bij de veterinaire keuring. Hier heeft de organiserende vereniging verder *geen* invloed op, en de uitslag van deze keuring zullen ze, wellicht tegen heug en meug, wellicht, met kanttekeningen, wellicht ....., moeten respecteren.

32. Ja Riette, normaal gesproken ben ik ook redelijk genuanceerd en sta ik niet direct in vuur en vlam. Maar in dit geval was er beslist geen sprake van grensgeval!

"kom morgen maar het kitten halen" vind ik niet een geval van op de show verkopen. Nee, hier stonden de nieuwe eigenaren met op de show gekocht mandje op de parkeerplaats te wachten op hun nieuwe, op de show verkochte kitten...

Ook dan zou je nog kunnen denken: misschien was het al zo afgesproken. Kitten thuis verkocht, met de afspraak dat ze als nest nog een dagje show zouden doen en na de show met nieuwe eigenaren naar huis. Maar ook die vlieger ging hier niet op hoor!

En als er nou één dingetje dubieus zou zijn, dan kan je nog denken: ach, leg niet op elke slak zout! Maar hier waren echt veel dingen met een vreemd "geurtje"...

groet,
    Monique

33. Daarbij mag je volgens de FiFé regels geen kittens op de show verkopen volgens mij.... En Mundikat is FiFé... dussssssssssssss

Groetjes,
    Marleen

34. Dit stond zelfs in de catalogus :shock: ....
    Dus volgens mij mochten ze daarvoor best ingrijpen..

Arme zieltjes, ik hoop echt dat ze een beter plekje hebben gekregen..

Maar wil iemand mij de cattery naam pb-en ;) Dan kan ik mijn zwarte lijst aanvullen ;)

35. ik heb niet eens andere kittens dan die van Ellis en Daniel gezien? Er was wel iemand die nog vroeg waar die andere kittens stonden en waarom deze niet te koop waren maar heb er helemaal niet bij stil gestaan.

We zaten al met iemand in discussie die Jasmine wou kopen voor onder de 500 euro wat erboven was veels te duur. Toen we zeiden dat de fokker op dat moment haar eigen kat aan het showen was en ze later maar terug moest komen werd ze gewoon boos dat ze Jasmine niet mocht kopen!! Dus ik zeg mevrouw dit kitten hebben wij zelf gekocht en het is niet zo dat kittens op shows verkocht worden ( blijkt het nu gewoon wel of bijna wel gebeurd te zijn tssssss) het enige wat die vrouw nog zei was dat Jasmine beter bij haar af zou zijn als bij ons nou toen had ik genoeg woorden er aan vuil gemaakt en dacht sodemieter op achtelijke muts. Voor geen goud dat dieren bij jou beter af zijn met zo'n attitude.

36. Ja ik stond daar inderdaad bij ja. Even, ik dacht ook al wat een Mafkees. maar Jasmine is helemaal voor en van jou.. Duidelijk. :D

37. Nou ik heb duidelijk wel wat gemist zeg, maar beter voor mevrouw de kittenverkoopster, want ik was me wel een partij kwaad op haar geworden :twisted:

Ik vind het best dat je aangeeft dat er kittens te koop zijn in je cattery maar het is absoluut niet de bedoeling dat je die arme drommels op de show zelf verkoopt én meegeeft.

Óók bij de onafhankelijke shows wordt er aangegeven dat er kittens welliswaar te koop mogen worden aangeboden maar dat het absoluut niet toegestaan is ze tijdens of direkt na de show mee te geven aan de nieuwe eigenaars.

Het wordt door de meeste verenigingen juist aangeraden om ze pas een week later aan de nieuwe eigenaar mee te geven.

Ik heb zelf al vaak genoeg met mijn volwassen katten dat ze na een show een pestje hebben opgelopen, ligt natuurlijk geheel aan de zaal en eventuele tocht en stress.

Ik snap niet dat mundikat niet heeft ingegrepen, als ik daar de organisatie in handen had gehad, dan had ik haar zonder pardon de zaal laten verlaten en voor altijd bij shows de toegang ontzegd :twisted:

Maar ja wie ben ik?

38. De kittens waren inderdaad door de medische keuring heen gekomen. En dat betekend dat ze geshowd mogen worden. Daar kan de mundikat niets tegen doen. Wel heeft de DA hier duidelijk een enorme steek laten vallen.
    Ook de keurmeester, in dit geval Lee Selassa, heeft heel duidelijk te kennen gegeven wat hij ervan vond. Verder heeft ze een, voor zover ik begrepen heb, een showverbod bij de Fife en wordt haar vereniging in gelicht.
    De organisatie heeft haar de hele dag in de gaten gehouden en kopers erop aangesproken. Meer konden ze helaas niet doen. Verwijderen had geen zin gehad.

Groetjes, Janneke.

39. Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens... Dat van door de veterinaire keuring gekomen -> dus niets meer aan te doen en dat verwijderen geen zin meer had gehad.

Die kittens hadden vreemde plekken in hun vachtjes. En ja, er zat plastic voor de kooi en ja, ook de meeste anderen hebben plastic voor hun kooi... Maar toch! Hoeveel mensen gaan toch met hun vingers langs de zijkant van het plastic aan je kat zitten? Ik probeer er altijd wel wat van te zeggen, maar vaak ben je al te laat, dan hebben ze al aan je kat gezeten!

Nou zou je toch eens naast die mevrouw zitten... En iemand zit even bij die kittens te frunniken en vervolgens bij jou kat... Daar wordt je toch echt niet blijer van hoor!!!

Ik denk dat Mundikat alleen al terwille van de andere exposanten de kittens in quarantaine had moeten zetten.

Maar ja, dat is nu allemaal achteraf gepraat en je weet: achteraf kijkt men een koe in de r##t... Hopelijk heeft dit geen weerslag op de geexposeerde katten en komt dit niet snel weer voor!

Groetjes,
    Monique
    Monique

40. Ow, misschien had ik me iets anders uit moeten drukken. Ik bedoelde dat het voor de verkoop geen zin had gehad deze dame te verwijderen. Dan waren de kopers wel naar een andere parkeerplaats gekomen als je begrijpt wat ik bedoel. Ik begreep namelijk dat de meeste kittens al verkocht waren en dat de mensen ze op de show op kwamen halen.
    Uiteraard had ik liever gezien dat ze verwijderd was. Vanwege de dingen die jij opschrijft!!

Groetjes, Janneke.

Laden...

Deel Deze Pagina