Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Enten

Discussie in 'Dierenarts' gestart door mccfelinefantasy, 16 apr 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Straks gaan wij met MayDay en Taro naar de DA voor een rabiesenting en om ze te laten chippen.

Dat chippen, met die grote dikke, naald vind ik altijd vreselijk om te zien... Maar toch hebben ze er schijnbaar weinig last van.

Die rabiesenting is een ander verhaal. Je hoort de laatste tijd toch al zo veel over de zin en onzin van enten.

Ook over de entingen tegen katte- en niesziekte is veel commotie:
    moet het zo vaak herhaald worden? moet er wel of niet tegen chlamydia geent worden?

Bij ons mensen is het ook zo dat we als kind één keer een enting krijgen die ons ons hele verdere leven moet beschermen en als je naar de tropen gaat: twee keer enten en je bent voor tien jaar beschemd!!! Welke malloot heeft dan bedacht dat katten ieder jaar geent moeten worden?!

Groetjes,
    Monique

2. Nou Duscha is donderdag ook gechipt en ik vond die naald niet zo groot hoor, maar ja, ik ben wel wat gewent met mijn piercings :lol:

3. hihi! Heb je er zoveel dan? :lol:

4. nee, net genoeg om die S er achter te kunnen zetten :lol:

(2 dus)

5. Wuuahahahahaha! En dan maar pochen:
    !!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Twee heb ik ook wel; in mijn oren...

Groetjes,
    Monique

6. Mij DA gaf mij te kennen dat mijn katten ook een keer in de twee
    jaar ge ent kunnen worden behalven de katten die mee naar show gaan die gaan
    wel een keer in het jaar. :mrgreen: :mrgreen:

7. Die van mij zitten niet in mijn oren :wink:

8. Oef!!!!!!!! :oops: Ok, er zijn stoerdere plaatsen... 8)
    Ik ben maar een braaf meisje, dus de eerste plek die bij mij op komt zijn de oorlelletjes....
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

9. Rabiës enting: verplicht en nodig *enkel* als je naar het buitenland gaat! Zeker als je je kat binnenhoudt - wanneer heb je het laatst gehoord over hondsdolheid (= rabiës) in Nederland? In de USA is het wel nodig, want de eekhoorntjes zitten daar overal, vooral voor het raam je kat uit te lachen!! (persoonlijke ervaring) en deze squirrels kunnen hondsdol zijn.
    'Gewone' entingen: verplicht voor show, maar voor een huiskat: als die als kitten / jonge kat goed ge-ent is, kan -dacht ik- volstaan wwworden met een enting elke 2, 3 jaar. Daar is laatst op de RMC en andere lijsten uitgebreid over verteld, naar aanleiding van .
    Chlamydia: *NIET* doen, *tenzij* je actieve chlamydia (~dragers) in huis hebt! Die enting kan, zelfs bij de kittens van de jaren geleden ge-ente poes, aanleiding zijn voor een chronische snotterneus/verkoudheid. Nou ja, ze zijn niet ziek, maar hebben wel chronisch een vuil oogje en vuil neusje en zo. Deze enting is als standaard nu ook uit het protocol verdwenen!

10. Vaak malloten, maar soms ook Moedertje Natuur :D
    Ligt er maar precies aan welke reactie er opgewekt wordt: met dode entstof krijg je een minder sterke reactie, dus minder cellen die weten hoe je deze aanvaller moet afweren. Die cellen leggen ook in de loop der tijd het loodje, dus dan is het lichaam als het ware de enting 'vergeten'. Met levende entstof krijg je vaak een sterkere reactie. Dat wil je met kittens vaak niet riskeren .... Maar met die sterkere reactie, blijven er langer cellen die weten hoe ze deze aanvaller, ziekte, de baas moeten worden.

En moedertje Natuur - die kan ook 'regelen' hoe lang je de juiste, zeg maar soldaat-cellen, houdt. Soms zijn er ziektekiemen die zo op elkaar lijken dat je lichaam besluit dat ze met hetzelfde 'leger' bestreden kunnen worden - maar als je die ziektekiemen tegenkomt, kan het zijn dat ze toch wat anders zijn, zodat het bedooelde leger het toch laat afweten. Dan is het zaak om met entingen het lichaam te corrigeren, en met een herhaalde enting toch de juiste 'soldaat-cellen' paraat te houden :D.

En dan kun je ook nog enten niet met de ziekmaker, maar juist met de antistof. Dat wordt gedaan bij mensen bv als je hepatitis geënt moet worden, maar je bent het te lang vergeten, en nu is er geen tijd meer voor een volledig schema. Het gewone schema zegt: we maken je een beetje ziek, en dan gaat je lichaam leren hoe het zichzelf moet genezen, en als het dat na een paar weken weet, ben je beschermd: Als je dan weer besmet wordt, gaan de juiste cellen antistof produceren, en dan wordt je weer beter. Maar als je niet een paar weken de tijd hebt om in veilig Nederland een *beetje* ziek te zijn, geven ze je een enting met die antistof die de cellen produceren: dan heb je dus de antistof, en kun je op vakantie. Maar je hebt geen cellen die zelf deze antistof kunnen produceren, dus als de antistof verdwenen is, ben je exact weer terug op af: *geen* bescherming!

11. Rïëtte, wat geef je toch elke keer mooie antwoorden! Mij mij zit de theorie er ook wel in, maar ik kan het echt niet zo mooi verwoorden :wink: :wink: :wink: Toppie!

Verder gaan hier de kittens ook gechipt weg, maar ze reageren er nauwelijks op. Ze hebben het veels te druk met knuffelen met de dierenarts en de praktijk op stelten te zetten. Ik vind zelfs dat de volwassen katten zich meer 'aanstellen' bij hun jaarlijkse prikkie dan de kittens bij hun chip.

1 van onze kittens is ook rabiës ge-ent, maar niks geen last, gelukkig

12. Enten,

de poezen waar ik mee fok en die mee naar show gaan worden jaarlijks geënt, de andere katten worden tot hun 3de levensjaar jaarlijks geënt, de rest om de 3 jaar.

Chlamydia, absoluut niet!

Chippen, de kittens gaan gechipt de deur uit..Vind het wel altijd zielig..maar ik wil ze gechipt heben want een ongeluk (open deur) zit altijd in een klein hoekje ;)

13. Ik moet eerlijk zeggen, ik laat mij zelf liever piercen of tatoueren dan dat ik zit te kijken hoe de katten worden geënt of gechipt :rolleyes:

14. Net terug van de DA!

Taro, als stoer ventje zijnde, gaf geen kik, hij keek nieteens om toen die dikke priem zijn velletje in ging! MayDay slaakte wel een klein piepje (ach ja, een meisje he! :lol: )

In juni gaan ze mee naar Rheinberg, vandaar de rabies... Maar ik blijf het een beetje onzinnig vinden... ze gaan niet de straat op of zo!!!

Taro moet trouwens woensdag terug naar de DA... Zijn melk-hoektandjes zijn blijven zitten, terwijl zijn volwassen tandjes al helemaal doorgekomen zijn...
    Jasses! Ik vind het maar niets!!

Groetjes,
    Monique

15. Niet enten tegen chlamydia!!!!!! Dat is mijn ervaring zoals je wel weet......Maar doe het alsjeblieft toch niet!!!

16. Ja dat heb ik ook ja, maar ik ben absoluut niet bang voor naalden, maar als ze in een dier (van mij) worden gezet, dan slik ik toch wel even. En tja piercings heb ik ook genoeg :D... Nou ja, bijna genoeg.

17. Stoere vent die Taro ;)
    Tja May-Day, je zou met zo'n naam toch geen gilletje verwachten..hihihih

Enne veel sterkte woensdag..
    Verwen ze maar lekker ;)

18. Hahaha! Ja, een James Bond Girl zou inderdaad wat meer in haar mars moeten hebben, maar ach, haar naam is tenslotte een noodoproep...

Groetjes,
    Monique

19. Mayday slaakte helemaal geen piepje, dat was kats voor "MayDay, grote meid ikke, MayDay, stoer, ikke, MayDay" Kan zij het helpen dat mensen MayDay horen en meteen denken dat er iemand in paniek is .....
    :wink:

20. Hahahaha! Oh, was dat het!!! :lol: Domme ik, moet weer flink gaan studeren op mijn kats!

Laatste tijd heb ik al een paar keer het verkeerde woord voor "knuffelen" gebruikt:
    ik wilde dus zeggen: kom effe knuffelen, maar zei blijkbaar: kom effe donderjagen... Ik kan je verzekeren, dat gaat niet helemaal jofel dan!!! Hmmm! 8)

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Enten
  1. Vanons
    Reacties:
    21
    Weergaven:
    905
  2. Marjoleine
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    821