Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Dilemma m.b.t. kittenkoper

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Djinkie, 10 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik vraag me af als je een cattery hebt en er dient zich een nieuwe kittenkoper aan die je niet geschikt acht hoe je dat dan verteld en waarom? Wat zijn jouw eisen als cattery zijnde naar een kittenkoper toe. En hoe maak je bijv. een goede vriend/ vriendin duidelijk dat je hem/ haar niet geschikt vind en hem/ haar dus liever geen kitten verkoopt? Dit lijkt me nl. een hele lastige kwestie.

2. Nou, uit de eerste hand dan!

Ik heb een vriendin. Mijn beste vriendin. Al bijna 25 jaar! Zij is erg gecharmeerd van mijn coontjes en zou best een (liefhebbers) kater willen hebben. Toch krijgt ze geen kitten van mij!

Waarom? Ze heeft 2 jonge kinderen en een erg ongeregeld huishouden. Ze is weliswaar erg goed voor haar katten, maar die mogen dus gewoon naar buiten. Eén van haar katten is al verdwenen... Joost mag weten wat er mee gebeurt is.

Zij zegt dat ze niet kan voorkomen dat de kinderen de deur open laten. Ook wil ze gewoonweg niet de hele tijd alles heel oplettend gesloten houden! Ik breng niet mijn kittens met veel liefde en zorg groot om ze vervolgens op zo'n manier te verliezen.

Ook heb ik wel eens op show's met mensen gesproken die mij gewoonweg niet aanstonden. Nou, die zeg ik gewoon dat ik geen kitten voor ze heb! Was tot nu toe ook heel makkelijk omdat mijn kleine nestjes al helemaal besproken waren. Maar ook als dat niet zo zou zijn: "Helaas! Ik heb geen kitten voor u!"

Misschien niet altijd even plezierig, maar beter dan de meest nare visioenen van wat er allemaal met je schatje kan gebeuren en spijt achteraf...

Groetjes,
    Monique

3. Ik sluit mij helemaal bij Monique aan,geen goed gevoel dan ook geen kitten daar naar toe.
    Het zijn en blijven je kinderen en ik zou net als Monique slapenloze nachten hebben.
    Je krijgt zo af en toe hele boze reacties heb ik ook al eens meegemaakt,maar goed ik heb een breede rug en die heb je zo af en toe nodig :wink:

Mijn/ons motto is.................... volg je gevoel :!:

4. Ja uiteraard!! Maar ik vraag me af hoe men dit aan de mensen verteld en welke eisen je dus minimaal stelt e.d. Eventueel wat ervaringen, ben nl. erg nieuwschierig waar men dit van laat afhangen en hoe je dat mensen netjes verteld zodat ze het misschien ook nog kunnen begrijpen.

5. Het mag duidelijk zijn dat ik niet tegen mijn beste vriendin heb gezegd: NEE! Jij krijgt geen kitten van mij!

Ik heb haar gezegd dat een Maine Coon niet geschikt is voor haar huishouden. Omdat ze zo vriendelijk en nieuwsgierig zijn, loopt ze groot risico dat iemand hem op straat tegenkomt en gewoon mee neemt. Nou, ze was er niet helemaal van overtuigd, maar kon er mee inkomen...

Mijn voorwaarden?
    - de huissituatie (bv 10 katten in een klein appartementje? Nee dus! Maar een coontje helemaal alleen ook niet dus!)
    - indien (kleine) kinderen aanwezig: hoe deze zich opstellen t.o.v. de katten
    - bij stellen dat BEIDEN graag een coon als huisdier willen!
    - het gevoel dat ik bij de mensen heb
    - de moeite die ze doen om informatie te krijgen en de bereidwilligheid om te wachten (bv geinteresseerd mailen tijdens de zwangerschap, (vaak cq regelmatig) langs komen om te kijken etc.)
    - hun ideeen over goede zorg moeten overeen komen met de mijne (bereidheid om bij twijfel naar een DA te gaan, om kwalitaitef beter voer te kopen, om gedragsproblemen met geduld en vastberadenheid aan te pakken etc.)
    - hun besef wat het betekend om voor een dier te zorgen (bv: wat tijdens vakantie's? wat als je (lievelings)vaas kapot gegooid wordt? of je mooie bank gesloopt? of dat je kleren altijd in min- of meerdere mate onder de haren zitten? of als je juist van plan was een mooie .... te kopen en je kat moet een dure operatie ondergaan... etc.)

Dit is dus voor liefhebbers. Voor fokkers zijn mijn voorwaarden een stuk uitgebreider...

Beantwoordt dit je vraag een beetje?

Groetjes,
    Monique

6. Ja hoor ;) Ook al fok ik dan zelf niet, je hoort het zo vaak om je heen. En dat lijkt me zo'n dilemma om iemand te melden dat je ze niet zo geschikt vind om het zo maar even te zeggen.

Vraag me af hoe vaak je daar nou echt mee te maken krijgt.

Zijn er bijv. wel eens kittens verkocht aan mensen waar je achteraf spijt van hebt en zo ja wat is er voorgevallen enzo.

Als liefhebber ben ik gewoon erg veel bezig met wat beweegt een fokker e.d. Vind het een interessant gebeuren en dat terwijl ik zelf absoluut geen fokambitie heb, zou mijn baby's nooit weg kunnen doen........ het idee alleen al. Hihi ben bang dat ik gewoon niemand goed genoeg vind.............. *ZUCHT* ik ben waarschijnlijk een enorme tuttebel.

7. Tot nu toe heb ik geen spijt gehad van de mensen aan wie ik mijn kitten heb meegegeven. Wel van het feit DAT ik mijn kitten heb weggegeven!

Chivas (het zusje van Smirnoff) woont bij een ex-collega'tje en vriendinnetje van mij. Ze heeft het daar reuze naar haar zin. Zij is weliswaar voor altijd van haar, maar ik heb Chivas nooit "overgeschreven". Dit omdat er min of meer plannen zijn om één nestje met haar te fokken, onder mijn naam (dus ik zorg voor alle testen, DA kosten, dekkater, nieuwe eigenaren, etc.)

Maar bij zo'n "uitzet-constructie" komen best veel haken en ogen naar voren... Niet onenigheid of zo, maar gewoon... geregel, de afstand, het gevoel de situatie niet in eigen hand te hebben, etc.

Vaak denk ik dan: waarom heb ik haar niet gewoon zelf gehouden!!!!

Groetjes,
    Monique

8. als ik geen goed gevoel heb over iemand
    dan volg ik die gewoon , want die heeft me nog nooit in de steek gelaten
    het komt niet vaak voor dat ik het heb maar vandaar dat bij mij dan ook echt alarm bellen gaat rinkelen
    maar zal dan ook die gene geen kitten verkopen
    zal ook eerlijk zeggen dat mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen
    en dat ik het misschien mis heb, maar dat het voor mijn gemoeds rust beter is om het niet te doen.

heb wel eens iemand gehad voor een kater
    ze wilde er wel ff vlink mee gaan dekken en lekker geld verdienen
    heb toen meteen even alle dingen op een rijtje met haar gezet en toen was het toch in ene niet zo leuk meer.
    niks meer van gehoord toen
    echt mijn nek haren gaan overeind staan van dat soort mensen die denken ff vlug geld te kunnen verdienen over de rug van een dier

gaan ze zelf maar lekker de hoer spelen
    maar laat de kate erbuiten :evil:

groetjes renate

9. Nou ik heb zelfs voor mijn weeskittens al menig mens afgewezen... Veel intresse van ik vind die leuk, doe die maar reserveren voor mij. Nou zo gaat het dus niet en vraag van alles, ik ben 100% eerlijk in alles en verwacht dit ook van de toekomstige eigenaren. Mensen die terug antwoorden, heb eerder katten gehad dus maak je geen zorgen vind ik geen bevredigend antwoord, ik wil weten hoe en wat anders gaat het gewoon niet door. Zo heb ik nu ook een zwarte lijst van mensen die grof werden naar mij, niet eens dat ze wel 10 (!) weken bij mij blijven, 6 weken willen ze...Enting doen ze zelf wel, is het kitje goedkoper zonder chip? Ik haal het kitten Maandagavond eerder heb ik geen tijd want ik moet veel werken de aankomende tijd, vragen als ze zijn toch wel goed zindelijk hé, wil geen kat waaraan ik me hecht en dan weer weg moet doen...Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan maar ben inmiddels erg gaan luisteren na mijn gevoel, twijfel is nee. Klaar zijn mijn baby's:)

gr,kim

10. De cattery waar ik Nazca vandaan heb (die tevens goede vrienden zijn geworden) hadden een hele vragenlijst en eisen waar ik gelukkig aan voldeed.
    Nazca werd gebracht door haar moeder en zus omdat ze toen net bevallen was van een kind en die zei ook van als ik het niet vertrouw dan neem ik hem weer mee.

Ik denk dat potentiele kittenkopers het echt op prijs stellen als je er eerlijk over bent. Ik had er geen problemen mee.

Andersom willen potentiele kittenkopers toch ook dat jij als verkoper/fokker aan hun eisen voldoet?

Als je met een eisen pakket komt en eventueel iemand afwijst dan weten ze tenminste dat je het goed met je kittens voor hebt. En als zij het dan absurd vinden, dan vinden ze het maar. Het is dan duidelijk dat zij niet het beste met een kitten voor hebbben, en dan verdienen ze simpelweg geen kitten.

11. Hebben jullie een lijstje met vragen klaar.. :?: :?: :?: En dan mijn grootste probleem is hoe te handelen als aan alle eisen word voldaan ze komen kijken en het klikt absoluut niet wat doe je dan :?: :?: :?: En diegene blijkt ook nog eens een bekende fokker.... :?: :?: :?: Hoe pak je zoiets aan je weet ze zijn goed voor je kitje althans dat word gesuggereerd het enige wat je tegen houd is je gevoel er is geen klik of erger je mag ze absoluut niet om wat voor reden...wat dan... :? :? :? Ben reuze nieuwsgierig hoe jullie dit zouden oplossen :D

12. Valt niets op te lossen hoor! No click, no kitty!!!!!!!! Zo simpel is dat...
    En bekende fokker? Al was het 'the queen herself', dan nog niet! Of zou ik moeten zeggen: juist dan niet?!

Groetjes,
    Monique

13. "Bekende fokker" is altijd maar betrekkelijk. Er is geen fokker in Nederland die door iedereen aardig gevonden wordt, dus het is maar de vraag of je je iets moet aantrekken van de bekendheid van die fokker. :-D

En als ze aan al je eisen voldoen EN je hebt vertrouwen in het feit dat je humpies het daar onvoorwaardelijk goed zullen hebben, dan zul je moeten afwegen of dit voor jou voldoende is of dat je met iedere kittenkoper een vriendschap wilt opbouwen.
    Als het echt niet klikt, zal dat ongetwijfeld wederzijds zijn en zullen mensen snel genoeg verder gaan kijken.
    Ik weet van 1 iemand die een dag na het wegbrengen van een kitten een heel slecht gevoel kreeg en het kitten heeft teruggehaald. Petje af daarvoor! En het geeft ook weer dat veel fokkers in dit soort zaken gewoon op hun "onderbuik" handelen. (overigens, als ik het me helemaal goed herinner, hadden die kittenkopers er ook wel begrip voor). Een slecht gevoel bij het wegbrengen kan je overigens ook ondervangen door een clausule in je contract dat wanneer blijkt dat de omstandigheden anders zijn dan het beeld dat geschetst is, je het recht hebt de koop te ontbinden...

En verder: zolang je zo open mogelijk bent, eerlijke antwoorden geeft en soms moet zeggen dat je het niet weet en je er even over moet nadenken; geen probleem. Wij zijn nog niemand tegengekomen die dit niet kon waarderen (en waar we wel een kitten aan zouden durven te verkopen ;-) ).

Paul

14. Ik heb zelf nog nooit kittens gehad, die van mij zijn het onderhand zelf nog. Maar ik was er bijzonder content mee dat de fokkers van beide mij inderdaad het hemd van het lijf vroegen en mijn thuissituatie wilden bekijken. Ook kwamen beide ze hier brengen met de duidelijke mededeling: Als het met mens en dier niet klikt en of het met de andere dieren naar ons gevoel nimmer zal gaan werken, dan gaan ze subiet weer mee.

Tuurlijk maakte mij dit nerveus, maar meer omdat ik wist dat ik zenuwachtig zou zijn en dat de kittens dat misschien negatief aan zouden voelen. En dus bij mij vandaan zouden blijven.

Maar die mensen waren net koud 2 stappen binnen en deden het zo fijn, dat ik me al gauw op mijn gemak voelde en de kittens heerlijk kwamen spelen. De fokkers zijn uren geweest. Het was gezellig :D

Ik was in de wolken en de fokkers gerustgesteld. Ik kan me er alles bij voorstellen dat als dat geruststellende gevoel bij de fokkers niet aanwezig is, je de kitten ook gewoon niet krijgt. Het zijn toch inderdaad net kinderen. Daar gok je niet mee.

15. Ook wij zijn door de malle molen gegaan tijdens onze aankoop van Koda..
    Het voordeel wat wij hadden is dat we eerst bij een vriendin zijn wezen kijken van Yvonne.
    Deze heeft ons doorverwezen naar Yvonne omdat zij nog geen zwangere poes had..

Daardoor kon zij Yvonne al een hoop over ons vertellen..
    We hebben toen via de mail contact gemaakt en na 4 weken na de geboorte zijn we langs gegaan.. Ondertussen al veel gebeld en foto's uitgewisseld en tijdens ons bezoek gewoon gedaan zoals we zijn..

Met 8 weken erg geschrokken hoe groot hij geworden was :lol: :lol: :lol:
    en na sil d'r verjaardag is hij in haar vakantie door Yvonne gebracht en zij zijn ook wel een paar uur gebleven..

Al met al is het voor kopers belangrijk om gewoon te laten zien hoe je bent en niet hoe je zou moeten zijn... Dat is mijn mening.. Wij hebben niets te verbergen en hebben het beste voor met koda..
    Dat hebben we met alle dieren bij ons thuis..

16. Ik kan niet zeggen dat ik door een mallemolen ben gegaan. Ja, de normale vragen.

Ik heb het zelfs geweigerd bij familie.....
    Mijn katten zijn ook niet voor de fok, dat zijn huisdieren die bij het gezin horen, maar wij hebben in de familie mensen die graag misbruik van je maken. Via via hoorde ze dat ik twee Maine Coons had (een poesje en een kater) en de interesse was dan niet zodanig dat ze wist dat het een halfbroer en halfzus waren. En ineens hoorde ze dat ik het poesje ging steriliseren (via schoonouders). Werden we in ene keer gebeld (terwijl we zelden contact hadden) dat dat zonde was en dat er eerst een nest uit moest komen en dat zij dan wel een kitten willen hebben (=gratis in onze familie). Ik zei: "Say what? Dat dacht ik dus niet!"

En waarom niet:
    1. Ze hebben in het verleden een poes gehad en die werd geslagen door een rietje. Ik heb dat zelf nooit gezien, anders had ik wat geslagen met dat rietje. Die poes is door mijn schoonmoeder afgepakt.
    2. Ze hadden nu weer een kat en die kwam nooit vrijwillig bij hun. Toen ik daar eens een keer was, kwam hij meteen bij mij gezellig doen, zonder dat ik hem hoefde te lokken.
    3. Ze hebben 3 drukke kinderen die niet weten hoe ze met dieren om moeten gaan.
    4. Ze hebben nu ook een hond en weten daar ook niets van. Bijv. Een hond straffen na een half uur dat hij wat stouts heeft gedaan. Hoe weet hij dan wat hij fout heeft gedaan. zodat hij dat kan afleren? Ook dit wilde ze met een rietje doen, de kinderen dan, maar daar heb ik even een stokje voor gestoken. Ik kan niet zo goed frans, maar in het nederlands schelden dat begrijpen ze ook wel en dat was ook de dag dat ik naar huis vertrok.

Ze wonen in frankrijk BTW.

17. was ook maar bij wijze van spreken :wink:

vond het niet erg hoor..
    Koda is bij ons als knuffeldier en dat is ie zeker :D :D

18. Tja, ik heb de discussie gevolgd, en heb nog steeds mijn vragen (hm, beladen woord, hier :|): welke vragen stel je dan?
    Heb je kinderen? - wat maakt dat nou uit?
    Heb je een (eigen) huis? - wat maakt dat nou uit?
    Heb je andere huisdieren? - wat maakt dat nou uit?

Alles wat je kunt vragen, zegt eigenlijk niets. Ik geloof dat het neerkomt op twee dingen:
    1) willen ze het dier om zichzelf, houden ze van het dier? Of is het een statussymbool? "De buren hebben een britse korthaar, nu moeten wij het beter doen, en we nemen dus een Maine Coon!" De laatsten zal ik erop wijzen dat de Sphynx een nog veel 'hoger' statussymbool is ;).
    2) Weten ze wat het inhoudt om een dier te hebben,om die verantwoordelijkheid te hebben, en nemen ze die verantwoordelijkheid, niet voor de komende 10 weken, maar voor de komende 10 jaar? (In principe, want de nieuwe eigenaar kan iets overkomen wat je gewoon niet verwacht, ernstige ziekte, dood, Joost mag het weten ... ). En dat houdt in, als ze kleine kinderen hebben: Letten ze erop dat het kind goed met het kitten omgaat? En dan kan het kitten eens uit de handen vallen, nou en? Als het goed is, fok ik geen porceleinen poppetjes. Maar als het kind aan staarten mag trekken en zo, zonder dat er wat van gezegd wordt, dan is het foute boel. Wellicht hebben ze andere dieren - met andere katten kan het ook fout gaan, maar als ze de tijd nemen om de verschillende dieren aan elkaar te laten wennen, zal het wel goed komen. Beter een stel grote honden dan om het kitten middenin een groep volwassen Coons te zetten en te zeggen "Coons zijn zo lief, dat gaat goed" - deur dicht, we zien het wel. Zijn ze bereid om ongelukjes op te ruimen, of staan ze daarvan te griezelen? Weten ze dat in de komende 10 jaar het beestje ongetwijfeld wel eens ziek zal worden? En zo kun je een heleboel dingen bedenken, en je kunt het in een lijstje zetten en letterlijk zo vragen, maar een ieder zal wel weten wat voor antwoord verwacht wordt, ook de kittenkopers: ze geven het verwachte antwoord, dus dat zegt dan niet veel.

Ik wil gewoon contact, en we praten over koetjes en kalfjes, en ik zie hoe ze op het kitten, en op de andere katten reageren - Vinden ze het maar slecht dat Gandalf 'de kat uit de boom kijkt', het eerste half uurtje, of geven ze haar die gelegenheid. En als Gandalf dan komt, mag ze dan ook verder in haar eigen tempo kennis maken (Ja, Gandalf is 'ze' :) ). Als ik zeg "Die rooie kan wel eens uithalen, even voorzichtig zijn", accepteren ze dat van mij, en belangrijker, van Akathsi, of zijn ze eigenwijs dat dat voor anderen geldt, maar niet voor hun?

Nee hoor, van mij mag het kitten terecht komen in een druk huishouden zonder balkon, waar elk dubbeltje wordt omgedraaid -als het kitten daar wel haar rust en plekkie krijgt!!, en genoeg ruimte, en goed genoeg voer! De goede mensen hebben wel een noodpotje voor noodgevallen, dus dat redt zichzelf wel! Liever dan in een kasteel waar voor haar een ren van 25 vierkante meter wordt gebouwd met vier mandjes en drie krabpalen en elke avond Gourmet (om maar eens wat te noemen ;-) ), en elke maand een check-up bij de DA - maar zonder aandacht, of juist met teveel en verkeerde aandacht.

19. Volgens mij komt het inderdaad aan op het gevoel dat de kopers je geven. En ik denk dat de interesse die ze tonen in het kitten en in de zwangere poes ook een belangrijke factor is.
    Wij (michael en ik) woonden net samen toen we grizza (britskort) kochten en Jinx (ik denk jullie wel bekend) kwam iets later. We hebben met beide fokkers heel veel contact gehad en ook heel goed contact. zo hebben we naar ella en twan (van isdawa) digitale foto's gestuurd van ons huis, van grizza en van de klimpaal etc. dan weten ze van te voren waar hun katje terecht komt.
    Bij de aankoop van grizza hebben we heel veel verteld over onszelf.
    In feite hadden we allebei geen ervaring met katten. Ik denk ook niet dat dat een punt moet zijn waar je mensen op afwijst. je moet ze afwijzen op het punt of ze wel voorbereid zijn of niet. Hebben ze zich verdiept in het ras. hebben ze boeken gelezen over maine coons? hebben ze zich afgevraagd of het karakter van een maine coon bij hun en hun levensstijl past? hebben ze uitgezocht hoe je met een kat om moet gaan en hebben ze al een dierenarts op het oog waar ze bij willen? als ze bij de kittens kijken, hoe gaan ze er dan mee om? en hoe graag willen ze een kitten....
    Wij hebben ons helemaal suf-gelezen voordat we opzoek gingen naar een kat. en hooewel we allebei nog nooit een kat in huis hebben gehad gaat het uitstekend. we zouden niet meer zonder kunnen.

zo'n clausule in een koopcontract klinkt ook ideaal.

En ik denk dat als je iemand daadwerkelijk af moet wijzen, om welke rede of om welk gevoel dan ook, dat een echte kattenliefhebber dat heel goed zal begrijpen. en begrijpen ze het niet: dan was je gevoel toch helemaal terecht??

20. Bij mij vroegen ze "waarom wil je een Maine Coon" Heb je al informatie ingewonnen over het ras. Weet je wat je in huis haalt. Wil je wel een huisdier op de langere termijn. Dat soort vragen en nog veel meer.

Een Maine Coon is toch wel wat anders dan een andere ras, beseft de potentiele kittenkoper dat wel? Toen Nazca in de pubertijd zat, had ik en vooral mijn moeder zoiets van, waar zijn we aan begonnen. Maar daar moet je doorheen prikken, veel geduld hebben.

Het trieste is dat veel mensen zoiets hebben, een kat is toch een kat?

Wij hebben Haley herplaatst bij mijn oom en tante, en die hadden eerst ook zoiets van een kat is toch een kat. Toen hebben we ze eerst maar eens laten katzitten op een zaterdagavond. We kwamen dan ook express na het renuurtje van 23.00 uur pas thuis.

Toen zeiden ze het niet meer hoor, maar ze wilden haar erg graag en waren helemaal verliefd op haar.

Er worden ook een hoop Coons gedumpt omdat kittenkopers er te makkelijk over denken, dus ik vindt wel dat er gerichte vragen gesteld moeten worden en de potentiele kittenkoper moet goed geïnformeerd worden.

21. Ik denk dat er gewoon een wisselwerking moet zijn op een bepaald nivo.
    Je hoeft geen beste vrienden te worden maar respect en vertrouwen moet er wel zijn en volgens mij kun je al veel halen uit dat eerste mailtje of telefoontje.

Ik heb dan wel geen cattery maar ben wel startende kitten koper en hopelijk iemand met een gezond verstand en goed gevoel.
    Ook ik haal in mijn dagelijkse leven er zo de mensen uit die dieren hebben en/of echt van hun dieren houden.
    Dat merk je aan alle kleine dingen vaak.

Mijn zus is bijvoorbeeld alle belabberst met haar dieren tot groot ongenoegen van mij en mijn moeder.
    Heeft katten gehad en nu een lel konijnen voor de kids...maar persoonlijk vind ik haar totaal ongeschikt voor dieren.
    Niet dat ze slecht is maar voor haar is een dier maar een dier en een knuffel als het haar uitkomt.
    Zoiemand moet je geen dier verkopen vind ik en ik zou haar nooit maar dan ook nooit laten oppassen op mijn katten.
    (mag ik zoiets wel zeggen van mijn zus???)

Mja....moet wel toegeven het toch wel spannend te vinden om door die eerste keuring heen te komen hoor.
    Maar volgens mij ben ik ook niet de meest makkelijke aspirant Coon koper met mijn selectie en vragenlijsten.

Paul en Natasja zijn door mij ook compleet gebombardeerd met vragen.
    (of het zinnige vragen waren kunnen zij natuurlijk alleen beoordelen) :wink:

22. Ik ben zelf geen fokker en heb geen aspiraties in die richting maar natuurlijk wel ervaring met kittens kopen.

Bowie en Jagger hebben we allebei gevonden vie kittentekoop. Dus het was bij beide heren een kwestie van een mailtje waarin wij ons voorstelden en ten eerste vroegen of de kitten nog beschikbaar was (veel sites zijn verouderd) en wat zijn karakter was. Daarna op bezoek geweest. Geen van beide fokkers bombardeerde ons met vragen, hoewel wij toen we Jagger kochten geen ervaring hadden met katten. Ik had me wel al maanden ingelezen op internet en de bieb uitgekamd, maar real life ervaring is toch ff wat anders he ;)

Jagger woonde aan de andere kant van het land, ruim twee uur rijden, dus na wat over en weer mailen zijn we daarnaartoe gereden. Rustig gepraat en kennis gemaakt met de andere katten en Jaggers zusje. Jagger kwam gezellig op schoot en we waren een uur met hem bezig. Ik denk dat de fokker wel zag dat we goed voor hem zouden zijn. Ze stelde niet heel veel vragen, alleen wat verkapte vragen over verzorging en waarom we een maine coon wilden.

De tweede fokker was ook niet zo'n vrager. Ook een gezellig gesprek en kennis gemaakt met de halft van de katten (ze had er 16 dus tja...de helf was al best veel;)). Natuurlijk hadden we toen Jagger al twee maanden en dus ook wat ervaring. Ze vertelde me ook dat het een kwestie van onderbuikgevoel is, en dat het met vragen moeilijk te peilen is of iemand geschikt is. Over een tijdje komt e hier om te kijken hoe het met Bowie (en Jagger) gaat.

In de contracten van beide heren staat dat ze niet vrij buiten mogen lopen en dat er niet met ze gefokt mag worden zonder toestemming van de fokker. Logisch. In het contract van Bowie staat daarnaast dat de fokker hem weer meeneemt als ze bij haar bezoek merkt dat hij hier slecht behandeld wordt.

Kortom, ik heb zelf geen ervaring met kittenkopers maar ik denk dat gevoel toch meer doet dan informatie. Iedereen weet wat een fokker graag hoort en iedereen kan over zijn eigen plannen liegen. Maar een slecht gevoel wegnemen, dat is een hele kunst!

23. ikink schreef
    Nou hier kun je aardig in vergissen ben ik achter gekomen :? :? :?

24. :eek:

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Dilemma kittenkoper
  1. nidoba
    Reacties:
    61
    Weergaven:
    2.906
  2. Dynamicats
    Reacties:
    100
    Weergaven: