Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

dekkater

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Twistertje, 16 mrt 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Stel dat ik mijn kater als dekkater wil opgeven waar moet ik hem dan allemaal op laten testen? en wat gaat me dat ongeveer kosten. Ik ben hier namelijk nog helemaal niet thuis in. Nu is mijn poes krols en hij valt haar er echt mee lastig ze kan hem momenteel niet uitstaan en verstopt zichzelf in de kattenbak. Ze wil gewoon met rust gelaten worden. :(

2. Hé das vreemd. Meestal laat een poes zich dekken als ze krols is. Ik heb zelf een eigen kater en er komt behoorlijk wat bij kijken. De verplchtte testen zijn FIP en FeLV (ongeveer 35 euro). Daarnaast kun je nog testen op PKD en HCM (ongeveer 90 euro) PL (vaak gratis of tegen consultkosten) en HD.
    Begrijp me niet verkeerd maar misschien is het verstandig je eerst goed te verdiepen in het hebben en houden van een dekkater en het fokken van een nestje voordat je hem laat dekken.

Groetjes, Janneke.

3. Dat doe ik nu toch ook?

4. Opgeven als dekkater - tja, je kunt hem naar buiten sturen, en alles wat langskomt laten dekken :-( Maar ik begrijp dat dat gelukkig niet je doel is :)
    De meeste (alle?) verenigingen stellen een FeLV en FIV test verplicht, dus als de kittens een stamboom willen krijgen, dan is dat ook voor de kater verplicht. En verder .... staat het je geheel vrij om te bepalen waar je voor test, en wat voor eisen je stelt aan de testen die de poes heeft gehad. Als het je allemaal niet kan schelen, als het maar 'schuift', tja, dan ben je er al gauw. Als je wilt dat toekomstige kitteneigenaren later trots zeggen 'He, die stamboom van mijn kat, daar zit die kater in', dan moet je wat meer testen & moeite doen. Zeker als hij aan de grote kant is zou ik een HD test doen (doe ik persoonlijk sowieso). Tenzij je *zeker zeker zeker* weet dat zijn ouders en grootouders geen HCM hebben, zou ik hem daar ook op laten testen (En een fokker die zegt 'in mijn lijnen komt geen HCM voor' geldt *niet* als zeker weten ..... !!! ). Als er nier problemen voorkomen bij familie, danb zeker ook een PKD test - die geeft tenminste zo goed als zekerheid :). Hoe doet zijn tandvlees het? Kun je ook met een kritisch oog naar laten kijken. En je kunt voor de poezen hetzelfde eisen .....

Waar geef je hem dan op? Bij de rasclub kun je hem aanmelden, eerst als 'teddyboy' (en dan zul je je ook weer moeten houden aan hun eisen), maar verder zijn er een heleboel lijsten op Internet waar je kittens kunt aanmelden, en vaak ook katers. He, zelfs hier :D (
    Dan het houden van een dekkater .... verhaal apart, ik begin er niet aan :).

Maar wat ik zou doen als ik jou was, is toch bij de RMC kijken bij de commissie 'fok en advies' , gewoon bellen. Middagen volgen ...

En ja, er zijn poezen die alle partners OK vinden, met uitzondering van ... juist ja, die kater die jij voor haar in gedachten had! Maar ook geldt wel dat je een onervaren poes liefst door een ervaren kater laat dekken, en omgekeerd. Nu heb je waarschijnlijk twee beginnelingen bij elkaar, en je weet hoe onhandig experimenteren dat kan zijn :wink:

5. Ik bedoelde eigenlijk dat je je dat moet bedenken voordat je kater geslachtsrijp is. Het houden van een dekkater is veel werk en niet altijd even makkelijk. Ik mag erg in mijn handjes klappen met mijn manneke omdat hij totaal niet lastig is. Lief voor zijn meiden en hij heeft geen problemen met het open zijn. En daarnaast brengt het nou eenmaal kosten met zich mee. Niet alleen het test maar ook bijvoorbeeld het showen.

Groetjes, Janneke.

6. Ik wil me bij Janneke aansluiten, het houden van een dekkater is een heleboel "werk". Wij hebben er twee en dat kost veel tijd en aandacht en RUIMTE.
    Maar dat hoort erbij en wij hebben het er voor over, maar dat moet je je wel realiseren.

En testen, ja, die zijn al genoemd. HCM, PKD, Patella en HD. FeLV en FIV zijn verplicht. Die testen zijn niet goedkoop, wij waren de laatste keer in Belgie zo'n 200 euro voor 1 kater kwijt.

De tijd en de aandacht die je kwijt bent....
    Ja, als er een poes op bezoek krijgt zul je voor het liefdespaartje een aparte kamer moeten hebben, tenminste dat vind ik..... Ik zou mijn kater en poes nooit in een badkamer doen voor dekkingen, en ja, bij sommigen gebeurt dat wel.
    Wij hebben dus een eigen kamertje voor ze, met daarin twee kattenbakken een grote krabpaal, hangmatjes en speeltjes. Als er een dametje op bezoek komt ontsmet ik de kamer met Sabenyl. En zet er nieuw voer neer, schoon water en de kattenbakken zijn ook volledig verschoond.
    Zo'n poes is een tussen de 3 en 7 dagen (ongeveer) bij jouw kater op bezoek. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze dus die dagen helemaal alleen op dat kamertje te laten zitten. Ik zit er dus regelmatig tijden bij. Lekker met ze spelen of gewoon erbij zitten zodat ze menselijke aandacht krijgen,, lekker knuffelen en kroelen. Kost ook een heleboel tijd, maar goed zo wil ik dat. Ik wil er ook zeker van zijn dat ik een dekking heb gezien en dat ik niet tegen de eigenaar van de poes hoef te zeggen dat ik wel wat heb gehoord, maar dat ik niet weet of dat een dekking was of ruzie.

Daarnaast vind ik dat je bereidt moet zijn om je kater elk jaar te laten hertesten op bijvoorbeeld HCM, in ieder geval tot een leeftijd van 5 jaar. Daarna vind ik dat je op 7 en op 10 jarige leeftijd nog een keer moet gaan. Ook als de kater allang gecastreerd is.
    Wij hebben bijvoorbeeld Spot rondwandelen, hij was al gecastreerd toen hij bij ons kwam, maar er zitten wat dochtertjes van hem in de fok (we hebben er zelf eentje :D ) en dus ook weer kleinkindjes enzo (hebben we ook :wink: ) dus is hij de vorige keer meegeweest, op 4 jarige leeftijd. Volgend jaar gaat hij weer mee. Ik vind dat een verantwoordelijkheid die erbij hoort.
    We kregen twee weken geleden de vraag vanuit Engeland of Mien nog een keer getest gaat worden. Wij hebben haar als castraat gekregen en hebben geen kindjes van haar, maar in Engeland en Zweden wordt wel met haar kindjes gefokt, maar ik denk dat mensen die gewoon een heerlijke knuffelbabie van haar hebben er ook heel blij mee zullen zijn en dus gaat ze de volgende keer gewoon mee. Kost geld, maar goed, het is een verantwoordelijkheid die je moet dragen als fokker.

Een boel dingen waar je goed over na moet denken!!

Oh, wat ik me in eens bedenk... Je hebt ook een open poes, dat levert dus ook weer een overweging op. Ga je ze scheiden? Dus je kater op een aparte kamer, dus nog meer tijd investeren omdat hij ook veel aandacht nodig heeft, of ga je je poes op de pil zetten met alle risico's vandien. Je kan ze niet constant bij elkaar laten lopen, de kater heeft eerder dan jij door dat je poes krols is. En daarnaast wil je niet dat jouw kater je poes in korte tijd bijvoorbeeld vier keer dekt... Binnen twee jaar vier dezelfde nestjes....... Dat moet je niet willen.
    Dus ook daar zul je over na moeten denken.
    Wij hebben de keuze gemaakt om de mannen een eigen kamer te geven, gelukkig is dit onze slaapkamer :wink: Dit kan omdat geen van beide heren daar sproeit. Ze lopen regelmatig ook wel een tijd beneden, maar dan moet ik er eentje echt in de gaten houden omdat hij daar gaat sproeien. Gelukkig gaat het heel goed op onze slaapkamer en hebben ze daar dus veel aandacht en menselijke aanwezigheid. Maar stel dat dat niet lukt en dat ze op een aparte kamer moeten. Nu ga ik 's avonds een poos eerder naar boven en zit bij hun tv te kijken of een boek te lezen. En als ik vrij ben of laat moet beginnen, dan blijf ik wat langer in bed liggen. Maar als ze op een aparte kamer zitten, zul je toch heel bewust iedere dag een paar keer een tijd bij ze moeten gaan zitten wil je ze die tijd en aandacht geven.
    Wij hebben dus het geluk dat onze katers normaal gesproken dus op onze slaapkamer verblijven en dat we dus de andere kamer ingericht hebben voor katten, dus als er een poes op bezoek komt hebben we ook geen gedoe dat we niet weten waar we de andere kater zouden moeten laten verblijven.

Daar komt dan ook bij, wat doe je als de kater gaat sproeien........??..........

7. Natasja, je verwoord helemaal wat ik bedoel en hoe het er hier thuis aan toe gaat!!!!

Groetjes, Janneke.

8. Dat zijn we zeker Natasja, ik wil hem voor geen goud missen! :wink:

9. ik moet eerlijk toegeven dat me dit een beetje tegenvalt ik had niet verwacht dat er zoveel bij kwam kijken. Ik wist ook niet wat ik moest verwachten ik denk dat ik er toch maar even goed over naar moet denken

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - dekkater
  1. Michelle
    Reacties:
    37
    Weergaven:
    4.552
  2. jaro
    Reacties:
    24
    Weergaven:
    694