Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

De stelling van week 7, vroeg castratie

Discussie in 'Informatie' gestart door de stellingplaatser, 18 feb 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. mwoah..tis deze keer meer wat zijn de voors en tegens van:

het vroeg castreren van kittens op de leeftijd van ongeveer een week of 12.

Dus kom maar op met jullie meningen en als het even kan met praktijkvoorbeelden:)

2. Heb hier zelf geen ervaring mee en volgens mij gebeurt het niet heel veel
    in nederland want niet veel DA vinden dit goed.
    Maar volgens mij is het in america normaal als een kitten niet in de fok
    mag dan zorgen ze er voor dat voor dat hij naar hun nieuwe baasje gaat
    hij of zij al geholpen is.

3. Ik heb wil eens gehoord van een dierenarts als je te vroeg castreert, de kat veel sneller last kan krijgen van blaasgruis.

4. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee.
    Bij ons zijn/ worden ze gecastreerd als ze gaan sproeien.
    En de ene doet dat wat eerder dan de ander, de vroegste castratie was bij Blixie die was 9 maanden.
    Maar net als Marion heb ik me laten vertellen dat dat in Amerika heel normaal is.
    Lijkt mij zelf als "leek" beter voor het kitten als hij wat groter is.

5. Tja, net een week of wat geleden is deze discussie ook in alle hevigheid op de RMC-lijst gevoerd.

De voorstanders kwamen met wetenschappelijke (merendeel amerikaanse) artikelen waarin gesteld wordt dat vroegcastratie niet schadelijk zou zijn op de lange termijn. Ook vinden de voorstanders het een voordeel bij het verkopen van kittens aan liefhebbers (geen slipnesten ed)

Persoonlijk ben ik er tegen. Als er een dringende medische reden is om een kitten te opereren, ok... Maar niet omdat ik bang ben dat nieuwe eignaren zich niet aan gemaakte afspraken zullen houden. Of ik vertrouwd de mensen waar ik mijn kitten afgeeft, of niet en dan geef ik ook geen kitten af!

In Amerika wordt het veel gedaan. Maar daar wordt het heel sterk door de dierenbescherming gepromoot om de overbevolking aldaar tegen te gaan. Ook hier in NL is de dierenbescherming een groot voorstander.

Deze beweegredenen kan ik me wel indenken, maar worden vanuit een noodzaak genomen. Ik vind het in mijn geval (door mij met liefde gefokte raskittens, die naar zorgvuldig uitgezochte nieuwe eigenaren gaan) beslist geen noodzaak.

Bij ons in de omgeving heb ik een aantal dierenartsen benaderd en geen van allen was bereid om vroegcastratie uit te voeren. Bij zeer lastig katergedrag wilden de meesten wel bij 5 maanden de ingreep uitvoeren, maar liever wachten ze tot 8 maanden. Als één vande grote bezwaren werd de narcose en de daaraan hangende risico's aangevoerd, maar ook dat het effect op de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van de kittens op lange termijn niet sluitend onderzocht is.

In mijn omgeving heb ik gemerkt dat er inderdaad onnadenkende mensen zijn die hun (htk) poesjes ongesteriliseerd buiten laten lopen onder het motto: ach, een nestje is toch best heel leuk? Wat kan er nou fout gaan? We vinden vast huisjes voor ze...

Uit dit oogpunt begrijp ik het standpunt van de dierenbescherming en de mensen die aan kittenopvang doen heel goed .

Maar nogmaals: dit is een geheel andere reden dan: "ik vind als fokker dat jij geen nestje mag met mijn kitten (omdat ik vind dat zij niet mooi genoeg is, of omdat ik mijn "excusieve" lijn wil beschermen), ik vertrouw je niet op jouw woord endus doe ik aan vroegcastratie."

Dit is gewoon mijn mening hierover. Ik probeer dus niemand te overtuigen van mijn gelijk of zo! Het is nogal een lang verhaal geworden en ik verwacht ook veel tegenstand (evenals op de RMC-lijst :lol: ).

Ben benieuwd!
    Groetjes,
    Monique

6. Tja, die discussie is vaak gevoerd. Nu zat ik erover na te denken - ben ik 'voorstander'? Nou, eigenlijk niet - wie is er voorstander van castratie? Maar soms is het een goede oplossing. En maakt leeftiijd daarbij uit? Nou, voor zover ik heb kunnen bekijken, na ~ 10 weken (even een slag om de arm houden :) ), nee, niet meer.
    Maar toch ben ik geclassificeerd als 'voorstander'? (Ik laat het ook doen, da's waar!) Ik denk dat dat ook te maken heeft met 'discussieren' en 'argumenten'. Om een minder beladen onderwerp te nemen: Kleur, welke kleur vind je mooi? Rood? Blauw? Groen? Ik vind het allemaal prima, ik heb er geen enkele moeite mee als iemand de kleur 'rood' mooi vind. Maar als die persoon zegt: "Ik vind rood mooi want dat is de kleur van gras." - dat argument klopt niet! Ik vind het prima als iemand 'rood' mooi vind, ik vind het prima als iemand de kleur van gras mooi vind, maar dit argument klopt niet!
    En zo ook met veel argumenten in de discussies over vroeg castratie: Monique zegt dat ze 'tegen' is. OK, geen probleem.
    Anderen zeggen dat ze 'tegen' zijn omdat het 'tegennatuurlijk' is. He? Is het op latere leeftijd dan wel natuurlijk? Is het natuurlijk om een kat in huis te houden? Is het natuurlijk om een kitten met veel kunst- en vliegwerk in leven te houden? Is het natuurlijk om een kater een katerbroekje aan te doen? Op die punten is 'tegennatuurlijk' geen probleem, maar met vroegcastratie wel? In *dit* geval zeg ik: je argumentatie klopt niet.

Afijn, heeft weinig met de stelling te maken :).

Ik castreer mijn kittens wel. Ze gaan naar een goed liefhebbers mandje, daar ben ik van overtuigd! Maar - als, *als* ik het mis heb? Dan zit ik met een gevoel van 'Mijn vertrouwen is beschaamd' - maar de kat zit wellicht kapotgefokt ellendig te wezen.
    Mijn 'lijnen' beschermen? Integendeel, mijn katten zijn vrij gewoontjes - en dat wil dus zeggen dat de 'ervaren' en gesettlede fokkers er geen interesse in hebben :), alleen die fokkers die er (nog) geen of minder verstand van hebben. En het is ook geen kwestie dat ik het ze niet 'gun': maar Mystery heeft nu twee keer een moeilijke bevalling gehad. Stel dat haar kinderen dat ook hebben? Doe ik een beginnend fokker daar een plezier mee? En tenslotte: de katereigenaar tilt er ook zwaar aan :))

7. Ik ben blij dat er nu toch meer over gesproken wordt over vroege castratie en dat mensen hun ervaringen er mee willen delen. Ook ik ben in het bezit van een kater die dus met 12 weken is gecastreerd en het is niet alleen gebruikelijk in amerika maar australie en nieuw zeeland hanteren eigenlijk het zelfde de kittens gaan weg naar hun nieuwe personeel na castratie.

Je kan dus zeggen dat ik een voorstander ben van vroege castratie en dat is niet omdat ik de eventuele kitten kopers niet vertrouw want zonder vertrouwen verkoop ik niet eens een kitten aan iemand, maar eigenlijk vind ik het wel iets voor de asiels om mee te beginnen. Elk jaar zitten de asiels overvol met katten en kittens omdat veel mensen er niet over nadenken wat er gebeurt als je een poesje zomaar buiten laat lopen en daarna nemen ze niet hun verantwoording om voor deze nieuwe levens te zorgen en hun een goed huis te bezorgen.

Wat mijn ervaringen zijn omtrent de vroege castratie is dat de kater niet sneller is uitgegroeid in mijn geval en ook nergens last van heeft. Ik heb dit ook overlegt met mijn dierenarts en deze zei zelf dat vroege castratie geen enkel probleem is en dat het voor de de betreffende katten zelf op hele jonge leeftijd een minder zware ingreep is waar ze sneller van herstellen op zo een jonge leeftijd. Ze vertelde er ook bij dat de meeste dierenartsen dit niet zullen doen op zo een jonge leeftijd omdat het allemaal nogal priegelwerk is en tja als ze ouder zijn is alles gewoon groter dus meer routine werk, zij zelf vond als ik bij de kittens vroege castratie wou dat ze hier gewoon aan mee zou werken.

Voor vroege castratie en ook de leeftijd waar het in nederland gebruikelijk op is zijn voor en nadelen te vinden. Waar je eigenlijk voor op moet passen is dat je niet blijft denken in de vorm van een kitten is een baby gedacht in de menselijke vorm, maar naar dierenvorm kijken en castratie blijft tegen natuurlijk maar helaas wel brood nodig in de wereld waar wij leven en vele mensen geen hart voor dieren hebben en het dumpen wanneer ze er genoeg van hebben net als een stuk oud speelgoed.

8. Dikkie bij mij was ook al heel vroeg gecastreerd, zo vroeg zelfs dat ze in het assiel mij vertelde dat hij niet gecastreerd was waardoor hij 2x onder het mes is gegaan.
    Die dag werd ik dus door de dierenarts gebeld met de mededeling dat zijn balletjes nog niet waren ingedaald, hij dus verder op zoek, Dikkie zijn buik opengehaald maar helaas, niks te vinden, hij begreep er echt niks van :?

9. Ik ben er ook geen voorstander van vroege castratie..

Ik ga helemaal mee met moniqeu, als ik haar verhaal lees knik ik alleen maar ja met me hoofd.

Laat ze eerst op hun gemak groeien en dan op een leeftijd van 8 maand het zaakje verwijderen.

Kort verhaaltje :rolleyes:

gr,Christa

10. Sjees...das ook lekker zeg.
    Arme Dikkie

11. Onze htk katers zijn gecastreerd toen ze 8 a 9 maanden waren..
    Dit omdat ze altijd buiten lopen en ik dus niet wil dat mijn katers een ander opzadelen met een nestje..

Takoda is een ander verhaal..
    deze komt niet buiten het hek en zal dus geen kans krijgen om zich voortteplanten zonder dat we het weten..

Maar zodra hij gaat sproeien en het word te erg dan zal ook hij zijn ballies kwijt raken.. Meestal worden ze ook nog een stukkie aanhankelijker en liever als het spulletje weg is..

12. Bij onze katers had ik geen idee van hun leeftijd om eerlijk te zijn.
    Na eerste keer sproeien was het 'hakkie tzakkie weg zakkie'.

Ik heb me ooit georienteerd voor een ragdoll.
    Ik weet dat heel veel ragdoll cattery's aan vroeg castratie deden bij poes en kater.
    Ik heb der persoonlijk zo mijn twijfels over om het zo vroeg te doen...waarom geen idee.
    Ik kan het niet echt onderbouwen.
    Maar ik vind dat je ze gewoon ff moet laten uitgroeien en dan na eerste sproei of krolsheid maar naar de DA.

Het voordeel is natuurlijk wel dat je oeps nestjes voorkomt.
    Mensen die hun volwassen open dieren buiten laten en die het gewoon niet boeit dat bijv hun kater de hele buurt dekt.
    (het geldt natuurlijk wel voor katers en poezen)

Maar eigenlijk zou dit allemaal niet nodig hoeven te zijn als mensen gewoon een nadachten.
    Ja een kat kost geld, tijd, aandacht, liefde, zorg.
    Wil je geen deze dingen niet opbrengen of kun je dat niet dan moet je geen kat (of huisdier nemen).
    Een kat niet castreren omdat er geen geld is?
    Een kat niet castreren omdat ik geen tijd heb?
    Mijn kat naar buiten mikken omdat het me nu gewoon ff niet uitkomt?

Dat vind ik dus gewoon allemaal niet kunnen

13. Het is inderdaad in Amerika heel gewoon en 90% van de fokkers doet dat maar het is ook zo dat deze discussie dus al 25 jaar geleden heeft plaatgevonden.Bijna alle dierenartsen hebben meer dan genoeg ervaring hierin... :D :D Dat is nu juist het verschil met hier er zijn niet veel DA die er aan beginnen vanwege hun gemis aan ervaring en dan vooral op narcose gebied er moet een ander soort narcose worden gebruikt en dat hebben ze niet in huis als jij daar komt met je kitje van 12 weken moeten ze dat speciaal voor jouw aanschaffen en dat maakt de castratie een zeer dure aangelegenheid. Ik hoor vaak het verhaal dat het priegelwerk het is maar dat is niet zo het is de narcose dat het probleem geeft en het daarbij behorende gebrek aan ervaring behalve bij de DA die er meer hebben gedaan als je het perse zou willen moet je daar naar toe gaan das het slimste. Ook de bijscholing van de DA is hier nog niet echt mee bezig.... :) :) Alle andere argumenten zijn allang achterhaald en als je vind dat er teveel katten zitten in asiels moet je ook niet fokken want dat kitje neemt de plaats in van een kitje uit het asiel bv. En of het nou een HTK is of een Coon vind niet zoveel verschil een kat is een kat en krolse katten Coon of HTK proberen de deur uit te komen met maar 1 doel..... :) :) Persoonlijk ben ik er voor maar er niet helemaal uit hoe dit aan te pakken er zijn namelijk een heleboel kittenkopers het zeker van plan maar tja dan is het vakantie en dan moet ik werken en zo stellen ze het uit behalve als hij gaat sproeien dan hebben ze een probleem. en zo ook met een krolse poes als zij hun een halve nacht wakker houd...Dus bij het vroeg castreren neem je een moeilijke beslissing voor hun weg... :) :) Maar oke lang verhaal weer.... Kortom ik ben voor zie geen nadelen behalve dat ik bv. naar Amsterdam moet om het te laten doen toch gauw 3 kwartier rijden :( :( :(

Deel Deze Pagina