Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

De stelling van week 47

Discussie in 'Informatie' gestart door de stellingplaatser, 19 nov 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Katten behoren vrij buiten te lopen

dames en heren,

geef je mening, ben je het eens of oneens met bovenstaande stelling :?:

2. Absoluut mee oneens!!! En dan bedoel ik niet de katten uiteraard die in een afgeschermde tuin zitten of in een ren.
    Ik vind dat als je katten hebt (ras of niet) dat je ze in je eigen tuin moet houden. Ik vind het zelf ook niet prettig andermans katten in mijn tuin te hebben die dan alles volschijten. Of mijn katten lastig vallen. Wij hebben net een nieuw huis en gaan dit voorjaar de tuin afzetten. En zodanig dat mijn katten er niet uitkunnen en andermans katten er niet in.
    Daarnaast loop je het risico dat je kat als hij/zij vrij loopt allerlei ziektes en verwondingen op kan lopen of doodgereden wordt.
    En men hoeft tegen mij ook niet te zeggen dat mijn aktten zielig zijn omdat ze niet "los" kunnen lopen. Want als ze iets niet zijn dan is het dat...........

Groetjes, Janneke.

3. katten vrij

Hoi,

mijn katten lopen wel "vrij" rond. Woon in een heel klein dorpje,zonder drukke wegen,,de dichtsbijzijnde "grote" weg is hier een aardig eind vandaan.

Poepen in andermans tuinen,,tja,,moos en katja komen braaf binnen om te poepen,,muis daarentegen doet alles buiten. Maar vermoed niet in een tuin maar in de bosjes die naast mijn huis staan.

Scheelt misschien dat hier in de hele straat maar een huisje of 10 staat en iedereen in de straat heeft 1 of meer katten. En eigenlijk nooit geen gevechten tussen de katten. Terwijl er toch totaal zo'n 20 rondlopen denk ik.
    Heb mijn katten jarenlang binnen gehouden,,eerst toen ik op de flat woonde,daarna in een drukke stad..Mijn katten waren toen niet zielig,,maar ze vonden het wel helemaal te gek toen ze weer naar buiten mochten na jaren.

Muis geniet daar door en door van. Ja,,hij is laatst wel een keer gewond thuisgekomen, met een enorme snee achter zijn voorpoot, maar we lopen allemaal risico door buiten op straat te lopen. Gelukkig ging het goed.
    En is alles nu over.

groeten lous

4. Volledig mee eens! Met toevoeging van 'kunnen', dan:
    Katten behoren vrij buiten te *kunnen* lopen, kinderen behoren op straat te kunnen spelen, jongeren (en ouderen, eigenlijk) horen lekker te kunnen gaan stappen in het weekend en veilig thuis te komen, en iedereen die in Nederland woont, hoort zijn / haar mening te kunnen zeggen. Iedereen hoort tegen een grapje te kunnen, iedereen hoort een redelijk dikke huid te hebben, iedereen hoort grenzen te kennen, iedereen hoort eigenlijk aan te nemen dat een ander een vrij dunne huid heeft :).

Dat is een kleine greep uit dingen die, naar mijn mening, horen en horen te kunnen. Daarnaast zitten we met de werkelijkheid. Wat mensen betreft hoef ik die niet nader toe te lichten - eigenlijk wat katten betreft ook niet :). Katten die vrij buiten lopen, kunnen overreden worden, kunnen gif eten (per ongeluk of expres), kunnen gestolen worden, kunnen met de Kerst opeens veranderen in 'konijnen' (helaas posthuum. En in sommige buurten hoef je waarschijnlijk niet op Kerst te wachten. ) Ze kunnen ziek worden, of een ziekte oplopen. Ze kunnen gaan vechten, met bijbehorende wonden die geïnfecteerd kunnen raken. Ze kunnen 'op liefdespad' gaan, en dan hebben we, behalve de kattenSOAs, ook de bijbehorende concerten die .... nou ja, weten we.

En dan heb je nog het feit van 'overbevolking'. De mensen zitten elkaar op de lip, en kunnen het alleen maar volhouden dankzij de aangeleerde omgangsvormen die 'beschaving' of 'cultuur' heet, maar katten hebben dat niet. OK, in een ander opzicht misschien wel meer dan mensen - maar niet in die vorm dat ze op straat samen kunnen. In het wild is er 2 km-2 per kat nodig - die hebben we niet, zeker niet in de stad. Dus gaan ze 'op straat' overlast krijgen van elkaar, en overlast maken - voor elkaar, en voor mensen. En dat hoort weer niet!

Je kunt het geluk hebben zodanig te wonen dat je kat geen last heeft van de (katten)(over)bevolking, en ook geen last veroorzaakt. Dan heb je altijd nog bepaalde risico's, die je goed dient te overwegen en, als je je kat buiten laat lopen, ook dient te accepteren. Maar de meesten van ons wonen zodanig dat de risico's, en de overlast, te groot zijn. Dan hoor je je kat dus 'bij je te houden'. In een ren, op het balkon - hoe dan ook: bij je.

Kortom: In principe mee eens, in de praktijk meestal mee *on*eens :)

Groetjes,

Riëtte

5. blij

daarom ben ik dus blij met de plek waar ik woon...is niet overal zo.

en zelfs een tijd geleden hier ook,,ruim 4 jr geleden is mijn kat nl ook vergiftigd,toen woonde ik elders in het dorp en waren er 4 katten vergiftigd,dmv een gerookte makreel gevuld met blauw landbouwgif iets.bleek later..

Is altijd een risico. Ben altijd blij als ze weer veilig binnen zijn,onze muis komt zelden binnnen,nu met het slechte weer wat vaker. Maar dit was eigenlijk in zijn 10 jr nog maar de 2e keer dat hij wat had...afkloppen!

6. Ach, daar ben ik echt bang voor :oops: mijn raskatjes hebben nog nooit alleen buiten mogen lopen. Sinds augustus heb ik gelukkig een prachtige buitenren die mijn ventje gemaakt heeft voor de poezen en voordien was het buiten met het tuigje.
    Ik had een htk kater, Musti, en die kon je gewoon niet binnen houden. De rakker deed alle dagen zijn wandeling in de ons omringende velden en elke avond was hij thuis. 's Nachts mocht hij niet naar buiten. Hij zat in feite meer binnen dan buiten. Ik was er toch nooit gerust in en de ironie van alles is dat hij jammerlijk genoeg vorige zomer overleden... door een smartelijk ongeluk binnenshuis :cry: :cry:
    Maar ik ben zeker voorstander van deze stelling : ik hou mijn katten binnen. Ik geef ze daardoor misschien een leven met weinig avontuur maar dan wel een rustiger maar... hopelijk langer leven :wink: :wink:

7. gezondheid

Hoi,

of een binnenkat langer gezond blijft vraag ik me wel af, qua verkeersongelukken misschien wel.

Maar binnenkatten krijgen automatisch minder frisse lucht, minder beweging enz.
    Ze zijn vaker te dik en krijgen eerder kwalen als allergien, nierproblemen.

Daar tegenover staat dat er tegenwoordig kattenziektes zijn, maar moet eerlijk zijn, de dierenarts hier komt het nooit tegen dat een kat kattenaids heeft bv. Misschien is dat inderdaad meer voor plaatsen waar de mensen en dieren dichter op elkaar leven.
    En ongelukken natuurlijk,maar dat kan zeker ook met een binnen kat, ken genoeg verhalen van verstikking door een tuigje en lijntje, giftige huisplanten, tussen de deur komen etc.

Ik denk echt dat het een persoonlijke keuze is. en geen van beide hoeft verkeerd te zijn

8. Hallo
    Ja onze katten blijven ook binnen...binnen de perken van ons huis dan.
    We hebben een vrij grote kattenren waar ze lekker in "buiten"kunnen zijn...soms als wij ook buiten zijn dan mogen ze "los", maar alleen als wij erbij zijn, gewoon om de dood eenvoudige reden dat ik als de dood ben dat ze dood worden gereden, of door de een of andere leipo worden mee genomen :evil:
    Ze lijken het daar prima naar hun zin te hebben, ze lopen er uit hun eigen beweging in(de ren staat zo'n twee meter van de achter deur vandaan) zonder klagen :lol:
    Ieder moet voor zichzelf weten hoe dat hij het met zijn dieren doet, het moet een vrije keus zijn, wij hebben hier voor gekozen, en ik durf te zeggen dat beide partijen er blij mee zijn

9. Ik ben ook van mening dat katten ras of geen ras gewoon binnen moeten blijven of buiten mogen komen in een ren of aan een tuigje.

Ik moet er niet aan denken dat een van m'n schatjes s'avonds niet meer thuis komt omdat hij of zij dood is gereden of vergiftigd is of gewoon mee is genomen door iemand.

Tevens hou ik er ook niet van als iemand zijn kat bij mij in de tuin zijn behoefte doet dus hoeven die van mij dat ook niet bij anderen te doen.
    En dan niet te spreken over de ziekte's die anderen katten bij zich hebben.

En dan nog de mensen die hun katten buiten laten lopen die niet geholpen zijn, waardoor bepaalde periode's het asiel weer vol zit met kittens en moeders die door de eigenaren achter zijn gelaten omdat ze toch geen kittens wilden.

Ik weet best dat iedereen zijn eigen idee hier over heeft en als de wereld niet zo zou zijn als nu met al die mensen die de ballen verstand van dieren hebben maar toch wel een dier willen omdat ze zo leuk zijn en met dierenmishandelingen enz.
    dan zou mijn mening mischien ook wel anders zijn.

Deel Deze Pagina