Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

De stelling van week 45

Discussie in 'Informatie' gestart door de stellingplaatser, 6 nov 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Kittens kopen zonder stamboom is altijd risicovol

dames en heren,
    ben benieuwd naar jullie meningen.

groet,
    de stellingplaatser.

p.s. hebben jullie een stelling, stuur dan een pb-tje en dan komt die vast en zeker een keer langs ;)

2. Tja, Noppes was een groot risico, maar wel een leuke.... ;)

Maar dat bedoel je niet, neem ik aan. Bij een fokker vind ik een stamboom verplicht. Het geeft een heleboel dingen aan: fokker is lid van een vereniging, fokker verplicht zich daarmee tot testen, de generaties ervoor kunnen worden nagegaan. Zaken die bewijzen dat het een fokker is die nadenkt over waar hij mee bezig is. Want het eerste waarmee een fokker zich dient bezig te houden is; het in standhouden van een zo gezond mogelijk ras, die aan de standaarden voldoet. En een stamboom is daar een bewijs van. Het zegt niet alles, maar de fokker verplicht zich daarmee i.i.g. tot een aantal zaken.

3. Waarschijnlijk krijgen we nu weer een discussie over contracten en hun rechtsgeldigheid.....
    Ik vind het belangrijk om een kitten te kopen MET contract en dus ook om kittens te verkopen met contract.

Een divers aantal reden.
    - Je hebt hoe dan ook garantie op een huisdier, maar nu staat beschreven en misschien is er wel een langere termijn afgesproken. Dat geeft toch een stukje zekerheid;
    - daarnaast vind ik het belangrijk dat er dingen wel/niet met het door ons gefokte kitten gebeuren, bijvoorbeeld NIET ontnagelen, niet los naar buiten, niet opgesloten in een kooi....

En zo kan ik nog een paar dingen bedenken.

Dus ik vind kopen/verkopen MET contract heel belangrijk.

4. Als ik geld uit wil geven voor een kat (zoals in ons geval :D ) Dan koop ik er absoluut eentje met een stamboom. Waarom zou je de helft betalen (wat overigens ook een hoop geld is) terwijl je dan niet geheel weet wat je koopt? Met een stamboom kun je terug gaan in de geschiedenis, een beetje zien hoe hij/ zij zal uitgroeien en je weet een beetje wat je kunt verwachten. Alhoewel dit misschien niet voor elke kat geld, met een stamboom heb je in mijn ogen gewoon meer zekerheid en werk je niet mee aan "shabby" praktijken en uitmelkerij van het ras.

Zo dat was weer een scherpe mening van Noes :wink: :lol:

5. stelling

hoi,

een stamboom geeft naar mijn mening helemaal geen zekerheid voor het instand en gezond houden van het ras. Er word teveel mee gefraudeerd. Andere katers als dekkater gebruiken en een andere op papier. Vader/broer dekking... enz enz
    bovendien vind ik de prijzen die gevraagd worden voor dieren met stamboom ronduit belachelijk. Sorry voor de mensen die beledigd zijn hierdoor. Ligt ook niet aan de fokkers maar de hele stamboomgedoe..

Ik heb geen stamboom poes, hoef die ook niet perse want ik ben er niet mee van plan te gaan fokken of showen. Gewoon als huispoes woont ze hier.
    heb wel een border collie met stamboom, maar daar vind ik hetzelfde voor gelden. En bij honden is het zo dat al vele hobbyfokkers balen van alle reglementen etc. en alle extra kosten voor een papiertje.

Als katten en honden niet zo enorm veel geld meer opbrachten dan was het ook snel gedaan met alle broodfokkers en alle (groot)handelaren.Dan heeft het nl voor hen geen zin meer om te handelen,

6. Ik ben het gedeeltelijk met Lousje eens en waarom dan gedeeltelijk?

De bedragen zijn id. aan de hoge kant maar iemand die goed bezig is maakt ook een hoop kosten, wat denk je van alle testen die uitgevoerd moeten worden?? Een kat zonder stamboom kan goed in elkaar zitten en dus gezond zijn. Maar de testen hoeven niet uitgevoerd te zijn.
    Maar wat betreft de fraude dat ben ik met je eens daar zou door de rasvereniging of het overkoepelend orgaan veel meer controle op moeten worden uitgevoerd, onbegrijpelijk dat dat nog steeds kan. Maar om eerlijk te zijn hebben de bewuste frauderende fokkers vaak zo'n naam in de kattenwereld dat je er zelf voor kunt kiezen om wel of geen kitten te kopen bij een dergelijke fokker. Ik ga er dan ook van uit dat een ieder die geld uitgeeft voor een kat zijn/ haar huiswerk ook een beetje doet?

7. Hoi Lousje,

even jouw uit de droom helpen met kosten en winst op de raskatten.
    Ik heb hier een nestje, voor dat ik uberhaubt kittens had heb ik mijn poes laten testen ( wat in mijn ogen doodnormaal is voor een fokpoes) Kosten hiervoor € 90.00 voor de PKD en HCM screening. De snap € 35 ik had het voordeel dat mijn dierenarts de Patella Luxatie in het consult deed, vaak zijn daar ook nog extra kosten voor.

Dan de kosten voor de dekkater naar mijn keuze én die geen familiebanden heeft met mijn fokpoes, € 475,00

Dus voordat ik kittens had was ik al € 600.00 kwijt..
    Nu de kittens zijn geboren..Mams bleef behoorlijk nabloeden..weekendkonsult € 68.00..
    Had een kitten die bleef reutelen, dus op naar de dierenarts..kosten € 40.00 consult en medicijnen..Helaas is dit kitten overleden...
    Een week later krijgt een ander kitten een hoornvliesontsteking..Op naar de dierenarts, € 40.00 consult en meds.

Dus tot nu toe heeft het nest mij meer dan € 750.00 gekost..En dan reken ik niet een de kosten voor extra voer van mams mee, en ook niet de kosten voor de kittenmelk waar ik het ziek kitten mee heb gevoerd omdat hij geen kracht had om bij mams te drinken en al helemaal niet mijn TIJD, want om de 2 uur een kitten voeden is hard werken..want het gaat ook 's nachts door...!
    Volgende week krijgen de kittens de 1ste ontworming..zitten ook kosten aan verbonden..Wanneer ze 9 weken zijn krijgen ze de 1ste enting, zitten ook kosten aan verbonden..

En die stamboom..
    Ja dat is echt heeeeeeel erg duur NOT..die kosten € 11.00 per stamboom, dus ik ben voor 4 kittens € 44.00 kwijt aan de kosten voor de stamboom..

Al met al zal ik als alles goed gaat nog ongeveer € 400.00 in totaal kwijt zijn..maar dan moet er niet een kitten ziek worden..want dan gaat de meter weer verder lopen..Ook dit buiten de kosten voor het vaste voer waar de kittens op gaan, het extra grit wat er gebruikt gaat worden.

Helaas wordt er door de broodfokkers gefraudeerd met de stambomen..maat dat is geen reden om ieder fokker over een kam te scheren. Want er zijn meer dan genoeg (bijna allemaal) goede fokkers die de gezondheid van het ras een warm hart toe dragen!

Juist het kopen van een kitten zonder stamboom is vragen om de fraude in stand te houden, want zo als je klan zien zijn de kosten van de stamboom peanuts!

De meeste kittens ( ik zeg expres de meeste kittens want er zijn ook kittens die wel uit een goede combi komen) zonder stamboom zijn juist die kittens die uit een broer/zus zoon/moeder vader/dochter combi komen.
    Of waar van de poes al in dat jaar een nest heeft gehad.
    Dus een risicovolle aankoop.

8. thanks

Hoi,

misschien door mij iets verkeerd gedacht? dacht dat je bij katten ,,net als bij honden,,ook dekkaart moet aanvragen en daarvoor geld betalen. Mag je ze zelf laten chippen of doet de stamboom organisatie dat? en wat zijn de kosten daarvan dan? want bij honden moet dat door het raad van beheer gedaan worden en dat is vele malen duurder dan bij een dierenarts.

heb het misschien een beetje teveel vergeleken met honden.

Heb trouwens niet de illusie dat GOEDE fokkers zoveel verdienen aan een nest kittens hoor. Meestal het omgekeerde.

Sorry als ik mensen op de tenen heb getrapt.

9. Bij katten heb je zover ik weet de keuze om de kittens te laten chippen.
    Ik persoonlijk laat de kittens bij de 2de enting bij mijn eigen dierenarts chippen, want het zal je maar gebeuren dat een kat die niet gewent is om buiten te zijn door omstandigheden toch buiten komt..nou dan ben je toch blij dat je via een chip er achter kan komen of de kat die is gevonden jou kat is ;)
    Ik durf het niet te zeggen wat de chipkosten zijn, maar die zijn wel verschillend per dierenarts..(tja ieder hanteerd zijn eigen prijzen..) maar je moet rekening houden met kosten van ongeveer € 100.00 per kitten aan uitgave ( ontworming, vlooienspul, 1 en 2de enting en chip) als alles goed gaat ;) Dus geen bijkomende kosten als een zalfje voor een hoornvliesontsteking, bijvoeding, andere meds en consultkosten ;)

Nou het dekbewijs dien je wel via je vereniging aan te vragen, maar dat zijn de kosten niet..ik geloof iets van € 1.80..(buiten de 3 postzegels die je nodig hebt om als eerste de dekking aan te geven, daarna de geboorte van de kittens en daarna het aanvragen van de stambomen ;) )

10. sorry valt inderdaad mee

Hoi,

sorry valt inderdaad mee.

trouwens weet iemand wanneer je kan beginnen met de Kattenpil???

Katja is nu 7 mnd. En we hebben misschien een maatje voor haar gevonden. Maar dat is een kater.....

Een mooie grote rode coon van 10 mnd. Wil geen nestjes zomaar. Maar ook nog niet steriliseren. Wil daarmee wachten totdat ze in elk geval 1 jaar is. En als de kater komt wil ik ook nog eerst even kijken hoe hij het doet voordat ik hem gelijk laat schrikken met een dierenarts snij verhaal...

gr lous

11. Re: sorry valt inderdaad mee

Kun je de kater anders niet laten helpen bij de huidige eigenaar?? De kat is ongeveer 1 a 2 dagen een beetje versuft maar heeft daarna nergens meer last van :idea: :wink:

12. Re: sorry valt inderdaad mee

Pas op!!! : Een vruchtbare kater heeft zaadcellen in de testes, de bijballen én in de zaadleiders: tor 3 weken (of langer? vraag de DA) na de castratie kan hij nog steeds kittens maken! Niet alleen 'doen alsof' (dat kan een ex-kater soms lang volhouden :) ), maar echt met 9 weken later kittens!

Waarom wil je de poes minimaal een jaar oud laten zijn voor sterilisatie? Vroeg-castratie is een ander onderwerp, veel over te vinden, maar 8 maanden is zeker een breed geaccepteerde leeftijd voor castratie van een poes (en wat sterilisatie wordt genoemd = weghalen eierstokken = castratie :) !)

Groetjes,

Riëtte

13. Terug naar de stelling :)

Een kitten dat bij een gewetensvolle fokker wordt geboren uit 2 raszuivere katten van hetzelfde ras, hoort een stamboom te krijgen. *Een* (1) mogelijke uitzondering: als de fokker vindt dat het kitten niet voldoet aan de rasstandaard, en het, ondanks de ouders, *geen* stamboom "waard" (en daarmee bedoel ik niet die paar euro!!) vindt. Voorbeeld: kittens met een knikstaart - andere aangeboren afwijkingen ..... Die kittens horen eigenlijk nog altijd een afstammingsbewijs te krijgen (even duur als een stamboom), waarschijnlijk met grote letters "FOKVERBOD" en liefst al gecastreerd naar het nieuwe huis :)

In dergelijke gevallen is een kitten zonder stamboom iets meer risico dan een kitten met stamboom - de fokker dient uitgebreid uit te leggen *wat* er precies met het kitten aan de hand is, waardoor hij/zij geen stamboom krijgt. Dan is het risico bekend, en kun je altijd nog ja of nee zeggen. En een kitten met knikstaart heeft hetzelfde lieve karakter en algemene gezondheid als de nestgenoten met gewone staart ....

In alle andere gevallen: als het een raszuiver kitten is en er wordt om andere redenen geen stamboom afgegeven: ben benieuwd of er enige reden is die niet onder *SMOESJES* valt. Wat mij betreft: smoesjes, linke zaak, foute boel, onzuivere koffie, wegwezen. En, wat mij betreft: dat geldt voor *alle* kittens van dat adres, stamboom of niet .... een fokker die smoesjes gebruikt - nee, dank u! Het *is* mogelijk dat er een andere geldige reden is om geen stamboom aan te vragen, maar ik kan hem op dit moment niet bedenken!

Natuurlijk, als het kitten niet raszuiver is, is er geen sprake van een stamboom :) ................

Deel Deze Pagina