Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

De stelling van week 44

Discussie in 'Informatie' gestart door de stellingplaatser, 29 okt 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. als je zorgt dat je huis nagenoeg bacterievrij is, lopen je katten minder kans op infecties en schimmels

dames en heren,
    ben benieuwd naar jullie meningen ;)

de stellingplaatser.

p.s. hebben jullie een stelling, stuur dan een pb-tje en dan komt die vast en zeker een keer langs ;)

2. bacterievrij....

Hoe wil je dan je huis bacterie-vrij houden? Ik maak altijd goed schoon in huis en toch heb ik schimmel opgelopen. Maar waar? In huis? Buiten? Visite? Tis allemaal mogelijk. Hoe je eraan komt is moeilijk te achterhalen. Gelukkig is het nog te bestrijden, met hard werken dat kan ik jullie wel vertellen.

3. Toen wij de achtling in huis hadden, had ik me voorgenomen alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Maar ook kwamen mij opeens van allerlei verhalen om de oren over schimmels, virussen en het ergste, alle katten in huis hadden ooit het calicivirus gehad. Ik heb bijgevoed en wilde het liefst zo veel mogelijk melk erin krijgen om de kittens i.i.g. op goed gewicht te krijgen, mocht er wat uitbreken. Ik heb gesopt met chloor en dettol. Iedere bezoeker moest de schoenen uitdoen en de handen wassen met chloor (het scheelde niks of ik had ze met een stuk unicura onder de douche gezet). Toen ze hun eerste inenting hadden gehad, dacht ik, ik ben ook gek ook. Laat ze lekker weerstand opbouwen. Heb iedere dag braaf een bezempje door het huis gegooid (plavuizen), 1 x in de week een dweiltje, tussendoor een vochtig doekje voor de plekjes en een stofzuiger erachteraan en het zat me wel gebakken. Ze zijn allemaal uitgegroeid tot volwassen, gezonde katten. En dat calici-virus is destijds ook bij ons binnengekomen, je houdt het inderdaad niet tegen, hoe schoon je het ook houdt.

4. Tja je kan je huis zo bacterie vrij houden wat je wilt..
    maar het doet de weerstand van je katten mijn inziens ook niet goed..
    Je lieve poesels zijn dan helemaal geen bacterien gewent, dus sneller vatbaarder.

En tja schimmel, of een andere infectie, dat kan je overal van krijgen..Een vlieg die binnen komt, iemand die op visite is..en thuis nergens last van heeft, maar jou katten kunnen het wel krijgen..

Kijk je moet natuurlijk niet een vies huis hebben waar je letterlijk van de grond kan eten en als je wat wilt vast pakken dat je het nooit meer kan los laten..
    maar het andere uiterste is ook niet goed;)

5. Ik denk ook dat het niet echt goed is om je huis bacterie vrij te houden
    en je bent dan ook wel dag en nacht aan het schrobben met zoveel katten.
    Tevens zijn je katten dan veel meer vatbaar voor ziekte's en hebben zeker geen goede weerstand.
    Ik moet er niet aan denken dat elke keer als ik van show thuis kom een zieke kat mee terug neem want op show zijn toch wel de grootste bacteries aanwezig.

6. Nee hoor, ik wil geen kasplantjes hebben!

Ik weet ook niet of het helpt, je huis helemaal steriel houden: ze krijgen dan wel minder bacteriën te 'zien', maar de kans dat ze er ziek van worden, lijkt me groter, dus lijkt het me toch gezonder om ze in een redelijk normale, en normaal schone / normaal vuile, omgeving te houden. Misschien is die mening beïnvloedt door het feit dat schoonmaken niet bepaald een hobby van me is ..... :wink: Met kittens wel, dan wordt dagelijks gezogen ("stofzuiger training") en het grootste deel van de tijd worden de bakken dagelijks zelfs ontsmet. But that's it!

Stoere Maine Coons, daar ga ik voor - en daar past een steriel maskertje niet bij :D . Dit zijn die katten die nog niet zo heel lang geleden, en trouwens nog steeds, boerderij katten waren / zijn! Ooit wel eens een steriele boerderij gezien :wink: ? Nee, ik wil het liefst dieren hebben die zo van de boerderij hadden *kunnen* komen, en er zo naar terug zouden *kunnen* gaan.

Groetjes,

Riëtte

7. Zorg gewoon dat je huis netjes en schoon is, overdreven boenen vind ik ook een beetje raar. Een kat moet wel een beetje weerstand hebben. Wij hadden vroeger regelmatig nestjes uit het asiel (waar mijn moeder werkte) waarvoor we vanuit huis een adres voor de kittens en vaak de moeder verzorgte. Wij hebben nog nooit iemand zijn handen laten ontsmetten alvorens deze bij de kittens kwam en wat denk je?? Afgelopen zomer in mijn allereerste en liefste HTK'tje op 20 jarige leeftijd vredig ingeslapen en poeslief is in d'r hele leven nog nooit ziek geweest!! Enten deden we ook alleen maar het eerste jaar.
    Mijn conclusie: hoe voorzichtiger je bent des te meer risico je loopt, je wordt denk ik een soort van paranoie. Ze worden vanzelf wel groot en een bacterie kan overal vandaan komen............

8. inderdaad gewoon je huis netjes en schoon houden
    maar niet "bacterie" vrij
    A: dat krijg je nooit voor elkaar... je vergeet altijd wel een hoekje
    B: al krijg je het wel voor elkaar dan moet je ook zeker die 13 weken je huis niet uit en al helemaal geen visite laten komen...
    C: Je bouwd zo helemaal geen imuum siteem op bij de kittens

kijk bijv. bij kinderen waarvan ouders super schoon te werk gaan... ieder dag dwijlen etc..... geen dieren in huis halen omdat ze daar wel eens allergies voor kunnen zijn....
    juist die kinderen worden allergies juist omdat ze niet dagelijks in aanraking zijn geweest met die vreemde stoffen.
    ik spreek uit ervaring want ik had zelf zo'n moeder.... ze is de jan de bouvrie (ofzo) onder de vrouwen.... super perfectionistisch en alles moet super schoon...
    en wat haalde het uit? niks... ik werd allergies van alles wat van buiten kwam... ik kon zelfs niet naar de peuter speelzaal omdat ik allergies was voor de kindertjes die daar waren :?

toen ik een jaar of 4 was lokte ik een kat naar binnen met een pakje paarden rookvlees en zo is het dieren verhaal begonnen
    ik was niet meer te stoppen en ging met 6 jaar helpen op de kinder boerderij en kreeg paardrij lessen
    ziek was ik ziek! maar het werd met de jaren steeds minder
    met 13 jaar kreeg ik een vriendje die thuis 3 honden ,6 katten, 10 konijnen , 5 folieres met vogels en op zolder fokte ze grijze roodstaart papegaaien
    nou ik heb 4,5 jaar verkering met die jongen gehad (inmiddels goede vriend) en na die 4,5 jaar was ik compleet van mijn allergie af
    gewoon omdat ik juist door aanraking van vreemde stoffen ik een imuum systeem had op gebouwd....

kort om je kan de boel wel steriel gaan houden maar denk niet dat de kittens daar beter op worden... ze moeten ook antistoffen kunnen aanmaken voor bepaalde stoffen zodat ze minder snel ziek worden bij hun nieuwe blik openers...
    je moet natuurlijk niet er een zwijne stal van maken maar gewoon iedere dag vegen of stofzuigen en 2 keer per week dwijlen is meer als zat
    excl. van ongelukjes de gebeuren natuurlijk

groetjes renate

Deel Deze Pagina