Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

De poezenpil of niet...???

Discussie in 'Geslachtsorganen' gestart door Marinda, 31 mei 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hoe doen jullie dat eigenlijk met meerdere poezels zijn ze aan de pil of laten jullie ze allemaal krols worden....???
    Ik heb nu alles (nog maar 3 :cry: :cry: )van de pil af sinds Tips er niet meer is maar het is niet net zo slecht om het wel te geven als niet.... :?: :?:
    En ik heb er nu 2 krols wel heel grappig hoor maar gelukkig tegelijk anders zit ik week in week uit met krolse meiden.... :shock: :shock:
    Zou heel graag willen weten hoe jullie dit aanpakken :?: :?: :?:

2. Akathsi ging niet op de pil - die was heel lief krols :)
    Mystery :evil: en Qanta :cry: zijn wat luidruchtiger en irritanter krols - en :oops: :oops: die staan op de pil :oops: :oops: . OK, Qanta nu niet, en natuurlijk wordt ze nu niet krols :|

3. Goeie vraag :) !!

Ik heb er in mijn fokker jaren vele discussies over gehoord, gevoerd en lezingen gevolgd...
    Bij mij is blijven hangen dat als de pil niet strikt noodzakelijk is je hem niet moet geven. De pil kan voor hele vervelende bijwerkinge zorgen, bv het Dolly parton sydroom (die topic hier op het forum), baarmoeder ontstekingen, cystes aan de baarmoeder, verklevingen, vergroeiingen...
    Ik laat denk ik een poes liever eerder dan gepland dekken, als ze te regelmatig krols wordt, dan dat ik haar maaaaanden op de pil zet met het risico dat deze zoveel schade aanricht dat ze nooit meer zwanger wordt.
    Is mij gelukkig nooit overkomen, maar heb de pil dan ook niet vaak gebruikt, maar ik ken de gevallen zeker.
    Een dierenarts kan bij een sterilisatie altijd zien of de poes de pil heeft gehad of niet, aan de lidtekens op de baarmoeder... dat houd ik mijzelf altijd voor als ik zou moeten beslissen wel of niet de pil...

Dus met gezond verstand en mate en alleen indien het niet anders kan..

Tonja

4. Oh? Daar had ik nog niet eerder van gehoord?! Waardoor ontstaan er lidtekens dan? De pil zorgt er toch voor dat er geen eicelrijping plaatsvindt?

Groetjes,
    Monique

5. Nee niet helemaal. Katten hebben geen eisprong waarna ze vrugchtbaar zijn, zoals wij vrouwen of bv honden. ze worden ook niet 'ongesteld' of loops (is ook een bloeding zeg maar) om het onbevruchte eitje af te stoten.
    De pil zorgt ervoor dat de kat niet krols wordt, door het geven van progesteron (sp???) (waar de meeste poezenpillen uit bestaan) verhoog je de hoeveelheid zwangerschaps hormonen in het lichaam en denkt het lichaam van de kat dat het zwanger is en dus niet krols hoeft te worden.
    Een kat is een 'geinduceerde ovulator' (poeh lastig woord...) wat wil zeggen dat er pas een eisprong plaatsvind als er een dekking geweest is (vandaar die weerhaakjes aan de *PIEP* :lol: van de kater, pijn is fijn zeg maar en noodzakelijk voor de eisprong hahaha), geen dekking geen eisprong en gaat de krolsheid weer over.
    Door de extra hormonen die je met de pil geeft 'denkt' de baarmoeder dat er een bevruchting heeft plaatsgevonden en geeft dan geen signalen om weer opnieuw te zorgen voor een krolsheid.
    Echter die hormonen kunnen schadelijk zijn, doordat de baarmoeder 'ik ben bevrucht' signalen krijgt, kunnen er lidtekens ontstaan doordat ze zich klaar maakt op een zwangerschap. dat kan uiteindelijk zorgen voor hele vervelende dingen zoals ontstekingen, tumoren ect ect.

Je hoort het gelukkig niet veel en de enige keer dat ik een dame met baarmoeder ontsteking heb gehad was ze nog niet eens op afstand van 1 km in de buurt van een pil geweest... (ze was wel gedekt :) ).
    Maar als je veel moeite hebt gedaan om de perfecte poes te vinden, zou ik elk risico willen vermeiden, dus goed nadenken voordat je de pil gebruikt. Soms is het echt nodig, soms zijn er andere en betere mogelijkheden.
    Tijdens een lezing Van Felissana jaren geleden op de Universiteit liet een dierenarts dia's zien van baarmoeders die wel en niet onder invloed waren geweest van de pil en het verschil was duidelijk te zien..

Tonja

6. Goh! Dat hele verhaal over de eispron was natuurlijk wel bekend, maar dat van "de baarmoeder in staat van zwangerschap houden" niet! En ook niet dat daardoor lidtekenweefsel kan ontstaan!!!

Ik heb altijd al een heel sterk vermoeden gehad dat mijn twee oudere poezen (de enige twee die aan de pil zijn geweest) kleine nestjes hebben geproduceerd doordat ze op de pil zaten... (1x2 kittens; 1x1 kitten en 1x kittens)

Beide poezen komen zelf uit nesten van 7 en ook de gebruikte katers komen uit grote nesten, evenals wederzijdse ouders en grootouders... Beide poezen staan niet "stijf van de inteelt" en waren in "de bloei van hun leven"!

Ook ik heb mij voorgenomen om nooit weer een poes op de pil te zetten! Helaas moest ik Fébé nu 2 maanden op de pil doen vanwege die cysteuze eierstok, maar anders...

Groetjes,
    Monique

7. Nooit dat ik mijn poezen op de pil zet, er kunnen tumoren, baarmoederkanker etc ontstaan, net als het Dolly-Parton syndroom...

8. Goh, dat wist ik dus ook absoluut niet dat het echt littekenweefsel kan aanbregen. Ik was al niet gecharmeerd van het gebruiken van de poezenpil, puur door wat het allemaal kan aanrichten, maar dit versterkt de mening de pil niet te gebruiken nogmaals. Uiteraard kan er zich altijd onverhoopt een situatie voordoen waar het gebruik ervan wel van (groot) belang kan zijn. Mijn meissie is nog nimmer krols geweest en ben dan ook heel benieuwd hoe zij dan zal zijn. Maar wellicht wordt ze het nimmer. Nou dan niet, hou toch wel met heel mijn hart van haar :D Maar de pil? Nee, dus liever niet.

9. Oke maar is het niet zo dat de krolsheid ook veel schade aanricht of in ieder geval slecht is voor de poes en wat is te regelmatig in jouw ogen dan... :?: :?:

En hoe doen jullie dat met een dekkater in huis :?: :?: :?:
    en bv. 5 poezen... :?: :?: Dus dan toch een katerverblijf :?: :?: Ik kan dat niet hoor....althans zou er heel veel moeite mee hebben... :? :? :?

10. Ja, achter elkaar krols is ook niet goed :( Blijft kiezen tussen twee kwaden. Of steriliseren ... is ook niet alles :( Akathsi is na haar sterilisatie het piespaaltje van de groep, elke keer dat ik het zie doet mijn hart pijn :( (Natuurlijk nog afgezien van de fokplannen die met een sterilisatie toch echt verleden tijd zijn, natuurlijk. ) Dus, voor haar lichaam is de sterilisatie misschien wel de beste oplossing geweest: geen krolsheden, geen pil, geen baarmoederproblemen, maar psychisch? Is ze er gelukkiger door? (Ben ik er gelukkiger door? Is de groep er gelukkiger door?)

Tja, krijg je ook de vraag (ook een leuke voor de stellingplaatser?): ga je voor kwaliteit van het leven, of kwantiteit? Moet een kat, met kunst- en vliegwerk en doodongelukkig, de Methusaleh-lijst (ouder dan 15 jaar) halen, of ben je een 'betere' eigenaar / liefhebber / fokker als de kat zielsgelukkig de 10 (niet eens?) haalt, en dan aan een baarmoederontsteking sterft?

Tja, dat is het sentiment in de rest van Marinda's quote:
    Alle katten super gezond en doodongelukkig apart houden? Het zal toch schipperen blijven tussen gezondheid en gezelligheid en geluk - van ons en van onze beesten :rolleyes:

Sterven doen we allemaal, en we zullen allemaal (hoop ik ... ) onze katten eerst zien sterven. En als ze lang genoeg leven, zal kanker een ieder te pakken krijgen ... Natuurlijk genieten we zo lang mogelijk van ze - maar er zijn nog zoveel meer dingen de moeite waard in het (katte)leven :?

11. Mijn poezendames staan wel op de pil... Maarrrrrrr, ik ben nu geconfronteerd met de onfeilbaarheid (NOT) van de pil... Op donderdags heeft mevrouw nog de pil gekregen, vrijdagochtend nog niks aan het handje... en Hanneke komt 's middags bij de kittens kijken en treft Capone in een bekend standje op Luna aan... :(

Ik baal hier waanzinnig van, dat lijdt geen twijfel... Luna's babies zijn nu 14 weken en een nieuw nestje zit uiteraard never nooit nu al in de planning... Ik vind het vreselijk maar het is nu afwachten geblazen... :? De DA gaf als advies rustig af te wachten, gelukkig heeft Luna niks geleden met haar nest... Nodeloos om te zeggen dat ik baal als een stekker!!! Lastig hoor, zo'n hitsige vent in huis.... :evil:

Uiteraard ken ik ook de verhalen over de poezenpil, heb het zelf godzijdank niet mee hoeven maken... ff afkloppen! Soms is het kiezen tussen 2 kwaden. Capone is zo'n sociale kat, die zou ik echt niet apart kunnen zetten... dan dus maar de dames op de pil...

Gr. Jolanda

12. :lovestory: Ja dat was heftig daar in huize Maine Street :lovestory: :wink:

En Capone was een beetje pissig op mij omdat ik hem meteen in de kattenkamer heb gezet :cry:
    Maar ik heb hem even gesproken en hem verteld dat dit even niet mocht en hij begreep mij meteen :wink:

Maar even alle gekheid op 'n stokje ik heb het ook meegemaakt dat er hier 1 op de pil stond,dit op advies van de da,vanwege te vaak krols worden.
    Maar mevrouw brak ook door de pil heen,maar ik had 1 geluk ik had geen open kater in huis.
    Maar het is inderdaad kiezen uit 2 kwaden.

13. Lastig dilemma.....

Leandra heeft hier 2 weken op de pil gestaan omdat ze anders zou bevallen als wij op vakantie zouden zijn. Verder heb ik ze er hier nog nooit op gehad. Al heb ik wel een open kater in huis. En hij is, net als Capone, supersociaal en gilt het hele huis bij elkaar als je hem apart zet. En als ik iets niet wil dan is het dat Face ongelukkig is. De dames apart zetten is ook geen optie want die zijn daar ook absoluut niet happy mee.
    Dus hier gaan ze als het echt niet anders kan ook op de pil. Het blijft kiezen tussen twee kwade.....

Groetjes, Janneke.

14. Bij ons krijgt alleen Patch de pil, en wel een half pilletje per 1,5 week. De krolsheid blijft uit, en daar gaat het me om. Als ze krols is dan zie je haar gewoon vermageren, en dan blijft naar verloop van tijd alleen maar een gratenbakje over. Patch is ook nog een dan week op week af krols, dus momenteel even geen andere keuze.

Nina heeft lekker mee-gemoederd met Patch haar nest van 22 december, en is al die tijd niet krols geweest :p Ze mag echter (hopelijk!) begin volgende maand naar de kater, dus strakjes mag het wel weer komen. Ben blij dat Nina slechts enkele maandjes op de pil is geweest (ze heeft dit jaar nog geen kunstmatige hormoontjes gehad) want die wordt dus moddervet als ze de pil krijgt...

Maar het blijft idd kiezen uit kwaden, maar ik denk dat je je gevoel een beetje moet laten meespelen...

Groetjes,
    Ellis

15. Alles is wat.....geen pil, wel een pil.....Alles heeft ze voors en tegens.
    Blijf hiervan goed op de hoogte en zoek de voor jou gewenste situatie. :wink:

Ik geef mijn poezen eens in de 2, 2 1/2 week een halve pil, nadat ze eerst 2 keer krols geweest zijn,
    zodat ik weet wat ik strakjes kan verwachten [of niet :? ]
    Dit gaat nog steeds goed.....[knock knock, gelijk afkloppen :shock: ]

Dit doe ik, omdat ik ook mijn mannetje rond wil laten lopen.
    Ook daar zitten voors en tegens aan vast maar het is mijn weloverwogen keuze.

Op de eerste plaats heb ik mijn poezeltjes omdat ik ze zo heel erg leuk :lol: vind en op de tweede plaats om er,
    als het mag/als het kan, een nestje mee te doen.

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - poezenpil
  1. Guk
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    457

Deel Deze Pagina