Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

contracten en dekgeld

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door Janneke, 21 sep 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik ben momenteel aan het denken aan wat ik een een contract zou willen zetten. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie erin hebben staan, voor zowel liefhebbers, dekkaters en fokpoezen. Wat vinden jullie belangrijk en hebben jullie aparte voorwaarden en zo ja waarom. Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel dekgeld jullie vragen voor een dekking. En hebben jullie voor het geven van buitendekkingen een contract en zo ja wat staat erin? Mocht je het niet op het forum willen zetten mag privemailen antuurlijk ook. Alvast bedankt.

Groetjes, Janneke.

2. Janneke, gaat het om de verkoop van een kitten of om een dekcontract?
    Ik heb nl. beiden en wat tips voor je, dus laat maar even weten.

Groetjes,
    Anoeschka

3. Beide in dit geval. Ik heb zelf al wat ideeen maar ben ook benieuwd wat andere ervan vinden.

Groetjes, Janneke.

4. Hoi Janneke,

het is normaal om voor een dekking de kosten van 1 kitten te vragen ;)
    Dus rond de € 500;)

In het dekcontract wat ik heb getekend voor de dekking van Isa heb ik afgesproken dat er 2 kittens voor de fok zijn, de rest gaan naar liefhebbers.
    Ik zelf ga geen prijsverschillen maken voor fok/sshow en huisdier ;)Gewoon alles voor de zelfde prijs ;)

Verder heb ik in mijn contract staan dat de kittens niet vrij buiten mogen lopen, dus of alleen in een ren/afgezette tuin/balkon of helemaal niet buiten. En wanneer de kitten naar liefhebbers gaat dat er niet mee gefokt mag worden.
    Dat de kittens voor hun 1ste levensjaar gecastreerd dienen te zijn wanneer ze niet voor de fok gebruikt gaan worden.
    En dat de kitten ieder jaar hun enting dienen te krijgen, niet in hokje geplaatst/gehouden worden.

5. wat ik ook een hele belangrijke vind is dat de kittens NOOIT ontnageld mogen worden.

6. Dit kanje het beste in een contract voor een verkoop buitenland plaatsen.
    In Nederland is het bij voorbaat al verboden, dus iedere dierenarts die hier aan mee werkt is strafbaar
    Dus vandaar dat ik het niet in mijn contract vastleg, het is een overbodige opname van een clausule ;)

7. Dit kanje het beste in een contract voor een verkoop buitenland plaatsen.
    In Nederland is het bij voorbaat al verboden, dus iedere dierenarts die hier aan mee werkt is strafbaar
    Dus vandaar dat ik het niet in mijn contract vastleg, het is een overbodige opname van een clausule ;)[/quote]

Dat is waar maar er gebeurd een hoop raars wat ook verboden is. Ik heb zelf een tijdje in de dierengeneesmiddelenindustrie gewerkt en de medicijnen die volgens de NL wet niet mogen worden gewoon in het buitenland besteld. Dus er zullen gerust DA-en zijn die dergelijke dingen toch uitvoeren, of mensen die vlakbij de grens wonen en even een tripje gaan maken. Je weet maar nooit :wink:

8. kan iemand (die dat in zijn contract zet) me nou eens uitleggen waarom je erin zet dat er bijv. maar 2 voor de fok mogen en de rest alleen naar liefhebbers?
    De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat de vader of moeder al teveel kittens heeft gekregen en je dan teveel van hetzelfde bloed in het ras rond zou krijgen lopen? Maar dan hou je toch met die kat op met fokken!?!
    Ik vind dat je niet voor een koper mag bepalen wat diegene er mee wil doen namelijk! Maar wil iemand me zijn andere mening eens uitleggen?

9. Dat wil ik wel doen hoor.

Een of twee katten van een nest de fok in wil niet zeggen dat er van paps of mams al te veel in de fok is. Integendeel, iemand die dat in zijn/haar contract heeft staan zal vaak niet veel ouderdieren hebben die veel gebruikt zijn.
    Je wilt niet dat de combinatie die je hebt gemaakt heel veel voorgezet wordt, stel dat je zes kittens uit de combinatie krijgt. En je verkoopt ze allemaal met fokdoeleinden, dat houdt dus in dat al deze zes kittens ook weer kittens op de wereld gaan zetten. Vervolgens krijgen deze babies ook weer babies, stel 4. En ook deze gaan allemaal de fok in. Heb je al weer 24 kittens die dus ook dezelfde lijn achter zich hebben. Ga zo maar door.....
    Zo krijg je een hele grote vertegenwoordiging van die lijn.
    Dat wil je niet. Je wilt diversiteit in genetica en dat doe je alleen door dus te beperken in het aantal kittens wat de fok in mag.

Daarnaast is niet elk kitten uit een nest "geschikt" voor de fok.
    Dat klinkt heel bot en heel cru, maar dat is nou eenmaal zo.
    De een heeft een mooier uiterlijk dan de ander en je wilt wel de look van de Maine Coon voortzetten. De een heeft een beter karakter dan de ander, en ja, karakter is toch heel belangrijk. Mam en pap gegeven dat toch echt door. Misschien ontdek je al heel vroeg dat een kitten een erfelijk afwijkinkje heeft. Daar mag/wil je niet mee fokken.
    Zo zijn er nog een heleboel andere reden op te noemen.

10. Bedankt voor je reactie en uitleg.
    Maar dan nog: dan beslis je toch pas als het nestje 13 weken is of ze wel of niet met fok verder mogen? En dan nog: mensen die zelf willen fokken, willen toch zelf ook niet doorfokken met eentje die een tekort neusje heeft bijvoorbeeld?
    Dus de 'kneusjes' (maar even bot gezegd) die komen toch niet ver, lijkt mij...
    Dus ik snap niet waarom je vooraf al een grens aan het aantal fokkittens stelt. Stel dat het een fantastisch en gemengd (qua kleurensamenstelling) nest wordt...
    Dan kun je beter met deze alle 6 doorfokken en misschien uit het volgende nest wel geeneen en die alleen maar voor de liefhebberij...?!

11. O sorry mijn naam mist... ik ben Highlander

12. het is gewoon zo dat als stel
    iedereen alle kittens voor fok zouden verkopen dat dus ook al die kittens weer kittens krijgen ... je krijgt dan een groot overschot aan al die lijnen
    die lijnen worden weer met elkaar gekruist en op een geven moment is het gewoon niet meer te doen om zeg maar een lijn te vinden waar geen familie in voor komt
    dus dan zou je snel lijnteelt en wat nog erger is inteelt krijgen.

als je dus het verkopen van kittens voor de fok beperkt tot 2 per nest dan krijg je dus geen overschot aan die lijnen dus dat het ook nog makkelijker is om bijv. een goede dekkater met een vreemde lijn te krijgen.

mijn buurvrouw heeft zelf zo'n kater... doordat de vader van die kater door heel nederland en zelfs belgie en duidsland is geweest ... is het gewoon heel moeilijk om een stamboom te vinden met geen overschot aan de naam van de cattery aan te treffen en overal is die zelfde kater weer in te vinden.

ik denk dat iedereen het met me eens is dat de gezondheid en karakter boven alles staat... en het type te behouden zoals ie hoort.
    soms is daar wel een lijnteelt voor nodig maar mag niet meer dan 1 keer voor komen van wat ik begrepen is.

het is dus niet zo dat een fokker dan een bepaalde concurentie ziet....tenminste bij de meeste fokkers is dat zo... bij een goede fokker gaat dit soort dingen puur om de gezondheid en welzijn van het dier zelf.
    tuurlijk zijn er fokkers die wel de gedachte van concurentie in zien maar daar heb ik zelf liever geen contact mee... dat zijn ook de fokkers met dollartekens in de ogen.

groetjes renate

13. Heeft iemand er ervaring mee met dat men, ondanks dat je zorgvuldig een kittencontract hebt opgesteld, zich niet aan de voorwaarden in het contract houdt??
    (bv duidelijk in het contract vermelden dat er niet mee gefokt mag worden, en dat je er later achter komt dat dit toch gebeurt?)

14. Dat kan je voorkomen door pas de papieren te geven nadat je bewijs hebt van de castratie. Maar ik geloof niet dat je het zo bedoelde hè? Ik heb er dus geen ervaring mee (heb eigenlijk helemaal nog geen Maine Coon ervaring :lol: )

15. contract

Ik ben zeker voor een contract, maar wat zijn die contracten toch verschillend. Bij mijn laatste poes staat dat als ik er mee zou fokken ik een boete moet betalen van heel veel geld. (bedrag wil ik even niet noemen) Ook als ik haar niet op tijd laat castreren, mij dit dan een boete kost.
    Ik vind dat ik zelf mag weten wanneer de tijd ervoor is wat de castratie aangaat.
    Wat als ik alsnog 1 nestje zou willen, zou dit dan toch wel mogen. Eigenlijk zijn dit dingen die je niet altijd van te voren zeker weet. Best moeilijk allemaal. :?

Groeten, Marjan :wink:

16. Hoe oefenen jullie controle uit op naleving van die contracten?
    Daar ben ik dan weer heel benieuwd naar.
    Hoe schatten jullie een goede koper in???
    Houden jullie toch wel contacten en zijn bijv. de kopers ook 'ingedekt' op het moment dat er iets mis gaat met een kitten????

Je kunt iemand dan wel tegen zijn hoofd kijken
    Maar der niet in.

Heb hier al vreselijke herplaatsings - verhalen gelezen dus niet iedereen is natuurlijk integer.
    Wat als je je toch maar niet gesteriliseerde poes laat dekken door eea kater?

Veel vragen ik weet het.
    Maar ik zit ook best met heel veel vragen.

17. Staat eigenlijk in elk contract dat je niet mag fokken met je kitten?
    Wat wordt daaronder precies verstaan?
    Mag ik bv wel mijn kater bij een cattery een keertje een poes laten dekken en zelf uit dat nest een kitten kiezen.
    Wanneer is er precies sprake van fokken?

18. niemand een andwoord???

19. Persoonlijk vind ik dat wel fokken
    Als er in je kontrakt staat dat er niet mee gefokt mag worden, dan mag je dus ook geen dekking doen en er zelf een kitten uithouden.
    Wil je dat toch erg graag dan moet je eerst kontakt opnemen met de fokker van je kater

20. Hoi,
    In mijn contracten staat apart of de kat wel/niet gebruikt mag worden voor de fok, en wel/niet voor de show. Nou, show staat altijd op 'ja', en fok heeft altijd op 'nee' gestaan. En dat is afgedekt met vroeg-castratie, dus geen kopzorgen daarover :).

'Fok' wil ik pas toestaan als ik nog zekerder ben dat de desbetreffende katten geen ongewenste eigenschappen kunnen doorgeven. En dan bedoel ik niet (alleen) HCM, maar ook: Mystery heeft nu 2x kalk-problemen gehad. Op een dergelijke fokpoes zit je als (beginnend) fokker niet te wachten, dat kan ik je verzekeren! Dus een kitten van haar gaat niet naar een beginnende fokker - tot ik zeker weet dat het niet erfelijk is. Of navelbreukjes ... Dat is tot op bepaalde hoogte erfelijk! Niets aan de hand als een kitten een navelbreukje heeft gehad en de fokker heeft dat goed laten behandelen, maar ... om een beginnend fokker of '1x een nestje' op te zadelen met eventuele navelbreukjes - nee, liever niet!

1x een nestje is fokken. Ras of HTK, doet er niet toe, 1x een nestje is fokken :) Dat wil niet zeggen dat ik tzt niet een kitten afgeef aan mensen die ik langer ken en vertrouw, waarbij we ervan uitgaan dat ze er later eens een keer een nestje mee mogen hebben. Moet dan wel, zoals boven beschreven, een 'probleemloos' poesje zijn, en hoogstwaarschijnlijk 'beding' ik wel dat ze mij erbij betrekken: katerkeuze (om inteelt en ook verdachte katers uit te schakelen, verder niet - wel advies over type en karakter, natuurlijk :) ), en bij de bevalling.

Maar: in principe is geen fokken geen dekking en geen nestje. En als je dat toch wilt, ga dan in overleg met de fokker!

Contact houden met kittenkopers: ik heb speciaal daarvoor een yahoo-emaillijst aangemaakt: "Voor VRIENden van de NIDOBA cattery". Zou leuker zijn als er meer mensen lid van waren - bijna alle kittenkopers zijn wel lid, maar ja, dan kom ik nog niet aan veel leden :D

21. Hihi! Ja, dat werd even akelig stil!!!! :lol: :lol: :lol:

Nou, nee dus, niet in ieder contract staat dat er niet gefokt mag worden... Anders zouden er geen fokkers meer zijn, want ook die hebben zo af en toe vers bloed nodig! (Erg plastisch uitgedrukt, maar zo is het wel, toch?)

En ja, één keer een nestje is ook fokken! Dus als in je contract staat dat je er niet mee mag fokken, dan mag je ook niet één keertje een nestje nemen!

Voor wat betreft de naleving: het fokkerswereldje is errug klein!!!! Het komt vroeg of laat echt een keer bovendrijven! Over de juridische gevolgen van het niet naleven van een contract, tja daar ben ik niet zo handig in... Wat ik altijd heb begrepen, zal een rechter niet snel een fokker in het gelijk stellen. Maar daar verschillen de meningen nog al in!!! Ik weet dat het RMC al tijden bezig is met het organiseren van een lezing over contracten en dat het echt niet mee valt om alles helder op tafel te krijgen!

De niet juridische gevolgen zijn veel makkelijker; als fokker ben je dan om het platvloers te zeggen: vrij snel uitgescheten!

Er zijn ook fokkers die dit hele probleem omzeilen door de kittens gecastreerd te verkopen. Maar dat is een geheel andere discussie 8)

Hoe schat je een koper in? Geen idee... dat is een kwestie van veel en lang praten met de mensen. Vaak dezelfde dingen vragen (maar dan in een iets andere bewoording) om te zien of iemand zichzelf tegen gaat spreken en voor een overgroot deel: de "klik"!

Of de koper is "ingedekt" in het geval dat er iets mis gaat met het kitten? Ja, ik denk dat de meeste serieuze fokkers zich ook na de verkoop nog "verantwoordelijk" voelen voor het wel en wee van hun kittens, ook zonder dat zoiets zwart op wit staat... Maar er kunnen soms ook gevoelens meespelen die zich niet zo makkelijk laten lezen.

Stel: jij hebt mij een kitten verkocht. Kitje wordt na een poosje ziek. Eigenlijk iets "simpels" dat best genezen had kunnen worden, ALS ik op tijd naar de DA zou zijn gegaan, maar ik heb te lang gewacht en kitje is dood. Nou, de meeste fokkers zullen zeggen: als een kitten sterft aan een ziekte die het heeft meegekregen van ouders of uit de cattery, dan wordt het kitten vergoed. Hetzij financieel, of d.m.v. een ander kitten.

Maar wat zou jij doen in het bovenstaande geval?! Want eigenlijk vind je mij niet een goede kitteneigenaar en eigenlijk vind jij het mijn schuld dat ik het zover heb laten komen... Terwijl het naar de buitenwereld lijkt alsof jij de zoveelste slechte fokker bent die niet haar verantwoordelijkheden neemt...

Lastig he? Lang niet alles in het leven is zwart-wit....

Ben benieuwd naar de reacties!
    Groetjes,
    Monique

22. duidelijke antwoorden..

Eigenlijk willen we gewoon niet fokken met onze coon..
    De enige uitzonderingen zullen zijn als het met toestemming van de fokker is en/of als zij met het verzoek komt van een ander cattery.. Dit ter voortzetting van de bloedlijn of een speciale reden.

Ik zal zelf nooit opzoek gaan naar een cattery om mijn coontje een poes te laten dekken..

De coon moet gewoon een knuffel dier zijn en blijven..
    Daar is hij voor gekocht en uitgekozen.
    Valt niet over te discuseren.

maar mocht het zo zijn willen we geen geld maar een kitten. Dat is ook wat mijn vrouw bedoelde..

ben ik niet helemaal duidelijk geweest sta ik altijd open voor vragen..
    :wink: :wink: :wink:

23. Er was een lezing, van Felikat geloof ik, paar jaar terug. Ging in ieder geval met een voorbeeldcontract van een advocaat/fokker naar huis :).
    Nou waren we thuis, tenminste Pa en broer, nogal juridisch bezig, dus ik heb veel discussies gevolgd, en natuurlijk ook op verschillende lijsten en programma's en wat al niet meer het een en ander meegekregen. Op basis daarvan dacht ik:
    - je contract is ongeldig als het dingen bevat die tegen de (Nederlanse) wet indruisen. Couperen is verboden; een contract dat die eis bevat, is dus ongeldig.
    - regels in je contract die onzinnig zijn, mogen ook zonder meer verbroken worden *tenzij de andere partij weet dat het onzinnig is en er toch mee accoord gaat* . Hier kan ik nogal wat hoeken kort afgesneden hebben of gewoon totaal verkeerd genomen hebben! De rechter zou kunnen oordelen dat de regel: "De koper stuurt elke verjaardag een kaartje." onzinnig is. De rechter *zal* oordelen: "De kat mag niet voor de fok gebruikt worden." onzinnig is *tenzij* je gezondheidsredenen of erfelijke redenen daarvoor kunt aanvoeren (De kat is te ziek, of de kat vererft navelbreukjes ....). Reden: tja, wettelijk is de kat een 'ding' en heeft de koper volledige rechten erop. Dit fok-voorbeeld zal velen in strijd klinken met het *tenzij de andere partij weet dat het onzinnig is en er toch mee accoord gaat*. Is het ook: de fijne puntjes weet ik niet, ik ben geen jurist :) , de rechter wel .... Dus wellicht dat het fokverbod wel overeind blijft.

Mijn contract stelt: Bij overlijden met enige reden om aan te nemen dat er een erfelijke of verband houdende met de fok reden daarvoor mede schuldig is, betaal *ik* sectie. Als inderdaad erfelijke etc. reden is, dan krijgt de koper (tja, repareren kan ik niet .... wou dat dat het geval is ... ) de koopsom terug minus 20% per volledig geleefd jaar. Dus met 3.9 jaar = 3 jaar = 3x20 = 60, krijgt de koper 40% terug. En, voor drie jaar of wanneer de kat HCM getest is in het 3e levensjaar, geldt 10% ipv 20%. Waarbij ik dan zo gemeen ben om alle kosten die ik direkt naar de DA of vereniging heb moeten doorsluizen (entingskosten, chip, stamboom (OK, stelt niets voor ... :) )) van de overhandigde somme geld af te trekken :). Maar ook dit is en vertrouwens- dan wel contractkwestie .... Dit is overigens het vastgelegde deel, dus het minimale deel dat kittenkopers kunnen eisen. Ik hou wel contact hoor, en help en beantwoord vragen, maar dat kun je niet zo makkelijk contractueel vastleggen - en heeft ook geen zin, want als de eigenlijke bereidheid daartoe ontbreekt, tja, dan heeft de kittenkoper er toch geen lol aan ...

24. ik ben ook zeker wel voor een contract maar inderdaad,ik zou wel zelf willen bepalen wanneer ik de poes zou laten helpen..als mensen me zouden dwingen tot iets dan ga ik wel naar een andere fokker.

25. En dat is precies het voordeel van een contract: je weet van te voren wat je 'krijgt', wat men belangrijk vindt. Ben je het er niet mee eens - prima, even goede vrienden, toch? Tenzij je wilt gaan proberen om mij te dwingen mijn contract te veranderen, of zo :) Nou zijn 'contractonderhandelingen' natuurlijk in het bedrijfsleven heel gewoon, maar ja, mijn cattery is geen bedrijf :wink:

26. Daarom is het dus een prima oplossing om je kat vroeg te laten castreren. Want een ieder wil het zelf bepalen maar wanneer is dat..??? Als ze krols is geweest als je genoeg gespaard hebt...Vaak heel vaak zijn er slipnestjes tja niet opgelet deur open gelaten enz...Dat is niet iets wat je hebt afgesproken en voor het 1ste levensjaar castreren is een heel redelijk eis vaak zijn ze al krols geweest dan en tja een poesje met 8 maanden zwanger wens je ook niet voor het diertje....Wel vraag ik me af of je zover moet gaan in een contract dat je steld dat een kat niet buiten mag komen alleen in een ren of afgesloten tuin... Waarom is dat...??? Of dat mensen niet 1 kitten willen verkopen aan iemand die geen andere katten heeft dan moeten ze er minstens nog 1 bij kopen...Vaak komen ze er zelf achter dat ze er toch nog 1 willen en de Coon echt een maatje nodig heeft.. :wink: Kortom vind contracten prima en sta ik helemaal achter (vooral op het fokgebied) maar met niet te veel betutteling ... :D :D

27. Een goede vriendin van mij fokt ook Maine Coons. Nu heeft zij al veel langer, nog van voordat zij Maine Coons *had*, andere vrienden. En er is veel gebeurd in haar leven, waarbij die vrienden haar geholpen hebben. Vaak op de koffie, auto, tochtjes, uitjes, en wat al niet meer.
    Die vrienden hebben nu twee Maine Coons van haar (voor zover ik weet .... ), de tweede een kater, met fokverbod: moest op ~ 8 maanden gecastreerd worden, dan pas stamboom, niet buiten ........ Oftewel, na een jaar liep dat beestje, ongecastreerd buiten rond. Geen ruzie hoor, maar gewoon "Ach, komt nu even niet uit, we fokken er toch niet mee, wat kwaad kan dat nu, geeft toch niets, we zullen het echt doen, hoor, maak je nou maar geen zorgen! - volgende week gaan we, shit, weer wat tussen gekomen, ok, zo gauw als het kan."
    En nog steeds: ze kan er met al haar problemen terecht, ze helpen haar fantastisch ....

Nu is het beestje overigens wel geholpen, hoor :)

Maar: zijn die mensen niet te vertrouwen? Kwade wil? Denkt *iemand* dat een paar bezoekjes en doorvragen tegen een jarenlange vriendschap op kan? Nee hoor, dan castreer ik (OK, de DA) dat beestje wel voordat-ie verhuist. Even goeie vrienden, en geen ergernis - dus nog betere vrienden!!!

Deel Deze Pagina