Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

contract wel of niet

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door faya, 24 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik denk dat ik het hier vast wel eens gelezen heb.
    Ik ben aan het rondkijken naar een nieuw kitten. Bij mijn andere katten heb ik allemaal contract gehad.
    Nu heb ik gister iemand gesproken die zei ik doe er geen contract bij omdat dit toch niets rechtsgeldig is. Hoe zit dat dan vraag ik me af.
    Ik vind het gewoon fijn als er goede afspraken worden gemaakt.
    Dan ga ik weer twijfelen waar doe ik nu goed aan.

Groeten, Marjan :wink:

2. Nou naar aanleiding van de koop van onze kittens hebben we dat nagevraagd bij onze rechtsbijstand over hoe dat nou zat en zodra je er een handtekening onderzet is het wel degelijk rechtsgeldig.

3. Een contract is idd rechtsgeldig.
    Alleen wat doe je wanneer iemand zich niet aan een contract houd? Hoeveel extra kosten (en tijd) gaat erin zitten om de gang naar de rechtbank te maken? Hoeveel "schadevergoeding" kun je eisen wanneer iemand zich niet aan het contract houdt?
    Dit schrikt veel mensen af waardoor ze geen actie ondernemen wanneer een kittenkoper zich niet aan het contract houdt.

4. Tja rechtsgeldig wel... zelfs een mondelinge afspraak is rechtsgeldig! Maar dan!!!
    Ten eerste moet het goed aantoonbaar gemaakt worden dan iemand zich niet aan afspraken gehouden heeft, dan bepaald zo;'n rechter of die afspraken wel redelijk zijn (zo zal een rechter vaak bepalen dat een kat verplicht binnenhouden niet redelijk is!) en dan moet er nog een strafmaat opgelegd worden... De mensen die ik gehoord heb die zo'n procedure hebben opgestart waren niet echt heel blij met de uitkomst...

Ik herhaal alleen wat mij verteld is hoor! Het is niet zo dat dit ook MIJN mening is!

Groetjes,
    Monique

5. Er komt zoveel bij kijken natuurlijk.
    Maar ik neem dat ik er wel goed aan doe juist met een contract dan zonder contract.
    Moeilijk is dat.

Groeten, Marjan :wink:

6. Bij mijn kittens zit ook een contract, tenminste ik noem het een overeenkomst :)
    Als mensen daar twijfels over hebben of ik heb geen goed gevoel erover dat ze zich eraan zullen houden, verkoop ik geen kitten!

Rechtgeldig is het volgens wel, je zet er beide je handtekening onder. Wel moet je contract dan aan een paar dingen voldoen. Je moet bijvoorbeeld een consequentie noemen als mensen zich ergens niet aan houden.
    Ik vind het belangrijker dat het contact erg leuk is en dat je een goed gevoel over elkaar hebt, dan is eigenlijk zo'n contract niet nodig!

7. Wil je het kitten als fokkitten aanschaffen?

8. Geen fokkitten.

Marjan :wink:

9. Zelf heb ik alleen Baileys met een contract/overeenkomst gekocht. Met de kittens zonder contract heb eigenlijk nooit problemen gehad.

In principe heb je sowieso een overeenkomst gesloten met de fokker en dus kan je altijd in je recht staan. Een fokker levert een product en valt dus onder het kooprecht.

Ik zou in ieder geval goede mondelinge afspraken maken en laat je gevoel spreken, vertrouw je het niet dan koop je het kitten niet. Maar laat het niet voorbijgaan alleen maar omdat er geen contract bij zit.

10. Wij verkopen ook met contract en dit niet alleen om voor onszelf en het kitten wat zekerheden te hebben, maar ook voor de nieuwe blikopeners.
    Het contract werkt heel duidelijk twee kanten op.

En inderdaad een contract is rechtsgeldig als beide partijen tekenen.

Wat veel mensen echter vergeten zijn boete-clausules op te nemen, en ja, wat dan? Iemand houdt zich niet aan een afspraak, maar wat is daar dan het gevolg van. Als je dat dus opneemt en de boetes zijn redelijk dan is het absoluut haalbaar om een goed contract te hebben.
    Daarnaast is het ook niet terecht en maak je jezelf niet geloofwaardig als je alleen maar boetes hebt opgenomen en geen tegemoetkomingen naar de koper als er wat mocht blijken te zijn met een kitten.
    Ook dat hebben wij in ons contract opgenomen.

Als je de juiste zinsnedes gebruikt hoef je niet je contract bij een rechter voor te laten komen, dan kan je via een incasso-bureau ook de boetes geind krijgen.

Maar ik ga met de meesten mee, geen goed gevoel NIET verkopen!!

11. Hoi,

Er zijn redenen waarom een contract NIET rechtsgeldig kan zijn, ook al zetten beide partijen hun handtekening.
    De voornaamste: Contract betreft een misdaad :) - open deur, wellicht, maar OK:
    - een contract om iemand te vermoorden is NIET rechtsgeldig (of je het wilt breken hangt waarschijnlijk van de andere partij af ... die heeft waarschijnlijk andere argumenten dan dreigen met een rechtszaak)
    - een contract om NIET met een dier te fokken is -dacht ik- in pricipe ook niet rechtsgeldig, om dezelfde reden: de wet geeft de koper het recht om te beschikken over het dier, inclusief fokplannen. Om fokplannen uit te sluiten, is dus tegen de wet. Dit is niet zonder meer het geval: als jij redenen hebt waarom het de gezondheid van die kat zou schaden als ermee gefokt zou worden (te klein bekken of zo iets), dan kan het wel rechtsgeldig zijn. De meeste redenen waarom een poes verkocht wordt zonder dat ermee gefokt mag worden, hebben echter niet te maken met de gezondheid van de *poes* zelf, maar met de gezondheid van het *ras*, en dat is (helaas) een argument dat geen rechtskracht heeft.

Ook, dacht ik, als duidelijk is dat *beide partijen* wisten dat het officieel tegen de wet is, maar er toch willens en wetens mee akkoord zijn gegaan, is het contract rechtsgeldig: je moet de kittenkoper dus goed voorlichten!

Ik dacht ook dat een rechter het contract niet-rechtsgeldig kan verklaren als er idiote dingen in staan ("Koper moet elke maandag een rondedansje op 1 been doen" of zo iets), en ook als het te eenzijdig is (verkoper heeft dit recht en dat recht en zus recht en zo recht, en koper mag het allemaal lijdzaam aanzien.)

Dit zijn allemaal dingen waarvan een redelijk denkend mens zegt "Ja, logisch". En als een contract redelijk is opgezet, goed uitgelegd, en ondertekend, kan er volgens mij (maar ik heb geen rechten gestudeerd .... ) weinig mis gaan.

12. Rechtsgeldig of niet, ik werk wel met een contract. Ik vind het prettig om de afpsraken die je hebt gemaakt op papier vast te leggen zodat voor iedereen duidelijk is waar je over praat.... Mensen krijgen van te voren al een contract om goed door te lezen natuurlijk.

Verder ben ik het met Nayomi eens, als ik geen goed gevoel heb bij kittenkopers dan krijgen ze niet eens een kitten, want papiertjes of niet, je wil dan toch niet daar een van je lievelingetjes heendoen.

Ik ben begonnen met een contract na een slechte ervaring met mijn eerste nestje. Mensen hadden twee Coontjes van me gekocht. Nog regelmatig contact mee gehad enzo, ging allemaal geweldig. Tot ik in de Coontime een nest zag met een van die poezen, met als eigenaar iemand waar ik ze helemaal niet aan verkocht had. Pissed gebeld natuurlijk, en toen bleek dat zij ze alletwee had en dat ze ze gewoon overgekocht had. Intussen was ik secretaris van de RMC en kreeg ik de patella testen met een kopie van de stamboom. Destijds was het nog zo dat je de eigenaar achterop die stamboom schreef... Jullie kunnen vast wel mijn verbijstering voorstellen toen bleek dat die twee koters na 1 maand al doorverkocht waren!!!!! :twisted: Toen ik verhaal ging halen, begon het allemaal heel positief... Het ging zo goed, ze wilden er nog wel een 3e bij van mij!!!

Dat heeft mij doen besluiten om aan een contract te gaan. Als mensen zich er niet aan houden, weet ik ook zo niet wat ik eraan zou kunnen doen... maar ik hoop dat ik daarmee in ieder geval soortgelijke activiteiten als hierboven kan afschrikken, en dat mensen van te voren goed nadenken over de afspraken!

Gr. Jolanda

13. Als koper en niet fokker maakt het mij persoonlijk niets uit of ik er 1 met of zonder contract krijg, zolang de regels maar redelijk zijn.
    Ik heb een kat voor mijn plezier en doe er alles aan om het plezier van de kat zoveel mogelijk te vergroten..

Ik heb niets te verbergen en ga er van uit dat ze de rest van hun leven bij mij en sil blijven..

ben je een echte liefhebber van katten maakt zo'n contract ook niet uit voor je.. Liefde voor je kitten overwint alles hahahahaha.

De fokker van Takoda mag hier ook elk moment langskomen om ff met hem overleggen wat het nog aan hem ontbreekt qua speelgoed e.d. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ( en dat weet ze ook).

Ook elke andere fokker die aan ons een kitten verkoopt is van harte welkom in de toekomst..

Kortom volg je gevoel en doe wat je hart je ingeeft.. :wink: :wink:

14. Ik vind dat juist voor de koper een contract nodig is.
    Dit is in zijn/haar belang net zo goed als in de fokker zijn belang.
    Stel Manuel je katje word ziek en het is zo ernstig dat het overlijd of het houd er iets aan over.
    Je hebt geen contract.......dan kan de fokker altijd zeggen ja doeiiii jou pakkie aan ik trek mij terug.Je hebt helemaal niets meer dan.
    In een contract staat het zwart op wit wat je als koper kan doen en waarvoor de fokker aansprakelijk is.
    En dat lijkt mij een prettige gedachte;)

Conny

15. daar heb je gelijk in... :wink:

Het is wel zo dat ook ik een goed gevoel over de fokker moet hebben..
    Staat het me niet aan ben ik ook zo weer weg..

maar je hebt gelijk..

16. Ik blijf het een moeilijke discussie vinden, wel of geen contract.

Bij een contract heb je het zwart op wit, maar de fokker kan ook met de Noorderzon vertrekken, tja en dan?

Om in het ergste geval (dat het kitten ziek wordt e.d.) moet je wel aan iemands deur kunnen kloppen.

Het kopen van een kitten is een kwestie van wederzijds vertrouwen, een contract kan daarin meehelpen, maar het blijft een vertrouwen kwestie.

In het geval van Jolanda kan ik het heel goed voorstellen dat je liever met een contract werkt.

Ik zou zelf nooit een kat wegdoen zonder de fokker daarover in te lichten of te overleggen. De fokker heeft in mijn ogen het recht te weten wat er met de kittens gebeurt, met of zonder contract.

17. En dat is eigenlijk waar het allemaal om draait! Communicatie en eerlijkheid naar elkaar! Zowel van fokker naar koper als andersom!

Dat je het daarnaast toch even formaliseert door middel van een schriftelijke afspraak, dat is zogezegd alleen nog maar een formaliteit.

Ik hoop dat ik mijn kittenkopers altijd goed zal inschatten, maar realistisch gezien zal dat niet altijd het geval zijn. Maar of ik in die gevallen dat ik elkaar iemand verkeerd hebt ingeschat ook daadwerkelijk (juridische) stappen zou ondernemen? Geen idee... Ik blijf voorlopig gewoon vertrouwen op mijn inschattingsvermogen en hopen dat ik nooit daarmee geconfronteerd zal worden.

Groetjes,
    Monique

18. Het contract van mijn kittenopvang heb ik simpel gehouden, ken ze ook van meerdere bladzijdes.

Contract Mc Art Kittenopvang:

26-06-2005

Ondergetekende, te noemen Mc Art kittenopvang levert het kitten gezond verklaard door de dierenarts af te leveren. Het kitten is geënt en gechipt op de leeftijd van 9 weken, drie maal ontwormt met flubenol en is behandelt met Frontline tegen vlooien.

Het kitten wordt geleverd met zijn / haar eigen dierenpaspoort, de chipgegevens en een kittenpakketje.

Naam kitten:

Geslacht:

Kleur:

Chipcode: …………………………

Geboortedatum:

Mc Art kittenopvang
    Kim van Leeuwen
    De Peppelaar 2
    7491 DK Delden
    074 3763208
    Giro: 4960234
    t.n.v. Kittenopvang Artdelcoon
    http://kittenopvang.mc-art.nl
    7491 DK Delden
    Handtekening Mc Art kittenopvang:

……………………………………..

1- De koper zal zorg dragen voor de castratie van de poes / kater voor het eerste levensjaar en nooit en te nimmer een nestje toestaan.
    2- De koper zal het dier jaarlijks enten en ontwormen.
    3- De koper zal het dier niet ontklauwen.
    4- De koper zal het dier niet ontzeggen van menselijk gezelschap.
    5- De koper dient te zorgen voor vers drinkwater, voldoende brokjes en een schone kattenbak.
    6- De koper mag het dier niet verhandelen, bij herplaatsing eerst contact opnemen met Mc Art kittenopvang.
    7- De kat zal nooit verkocht, verhuurd, of weggegeven worden aan dierenwinkels, asielen, laboratoria of vergelijkbare instituten voor verkoop of testdoeleinden.
    8- De kat zal nooit ongeholpen los buiten mogen lopen.

Handtekening koper:

…………………………………

Naam:
    Adres:
    Postcode en woonplaats:
    Telefoon nummer:
    Emailadres:

19. Heel flauw .... maar veel mensen zullen al denken "als het nederlands niet klopt, zal het wel niet rechtsgeldig zijn."
    Wat Natasja ook al aanhaalde: geen boeteclausules, so what? Beide partijen, en de rechter, kunnen eventueel enkel constateren dat de overeenkomst geschonden is, maar wat nu? Kat terug? Vergoeding? OK, helpt inderdaad niet, het ongeluk is al geschiedt, maar - waarom zou de koper zich eraan houden?
    Als er de kans is dat de kat naar het buitenland gaat, is het ook handig om in het contract te zetten dat dit contract onderhevig is aan het Nederlands recht :).

Maar elke schriftelijke overeenkomst zet de andere partij in ieder geval al aan het denken :D :D!!

20. Ik weet het maar het is dmv een contract ook het meer bewust maken van, als iets zwart op wit staat blijft het beter hangen dan wanneer het gesproken is..Daarom ook hanteer ik een contract.

gr,kim

Laden...

Deel Deze Pagina