Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik kan hier dus heel wat topics openen, lijkt ook wel of de meeste hier van mij zijn :?
    Twister heeft dus er nu ook een nieraandoening bij maar ik kan er helemaal geen informatie over vinden weten jullie waar ik kan dat kan vinden???

Trouwens ik weet niet eens of ik het zo wel goed schrijf hoor ;)

2. #2 mainely, 18 jun 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2015
    Ik heb even een stel links voor je opgezocht:
    Nierfalen bij katten - Kattenplaza geeft geloof ik een goede inleiding - daarom heb ik hem ook bovenaan gezet :D,
    (weet niet of dat wat is ... ),
    gaat meer over Fortekor,
    chronische nierinsufficientie bij de kat | Causus is een belgische dierenkliniek, maar ik ben erg onder de indruk van deze pagina! Ook voor andere onderwerpen, heb hem meteen bij mijn favorieten gezet!!
    Tenslotte 404 De pagina is niet gevonden, geeft wat meer links.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en je weet het - meer vragen, altijd welkom :)

3. Ik zie alleen op internet dat het een chronische nieraandoening is.

4. Moet eigenlijk toch wel zeggen dat als ik deze info lees..........................toch wel weer opnieuw schik. Ze hebben we afgelopen donderdag hier eigenlijk helemaal geen uitleg overgedaan. We hadden het meer over zijn H.C.M. Dit vind ik toch ook wel een hele trieste aandoening. Verdarrie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trouwens het is helemaal geen cin maar CNI Ik kan de titel zeker niet meer kunnen veranderen?????

5. 3. Symptomen van een kat met nierinsufficientieDe symptomen beginnen meestal heel discreet met wat meer drinken dan normaal en het haarkleed die niet meer zo mooi blinkt.

In een later stadium begint de hond echt meer te drinken (polydypsie) en te plassen (polyurie) dan normaal. De kat begint zijn gewicht te verliezen en in een later stadium krijgt hij last van braken en diarrhee.

In een terminaal stadium gaat de kat geen urine meer produceren en gaat sterven door een ureum vergiftiging.

6. Vooruitzicht voor Uw kat.Zoals boven beschreven is dit een progressieve ziekte. Vroeg of laat gaat Uw hond sterven aan te hoge concentraties aan Ureum en Creatinine in het bloed. Belangrijk is dat Uw kat, die lijdt aan CNI, op regelmatige tijdstippen komt om een bloed-en urine onderzoek te laten doen. Met deze regelmatige controles kunnen wij Uw kat constant bijsturen qua medicatie en voeding.

7. PreventieZoals eerder al vermeld is een bloed en urine onderzoek vanaf een leeftijd van zeven jaar geen overbodige luxe . Een aangepast seniorendieet vanaf zeven jaar is zeker aan te raden, de hoeveelheid eiwit die het dier nodig heeft vermindert dan snel .

De voeding die aan te raden is, is Eukanuba Restricted Calorie , die dan ook een lager eiwitgehalte bevat dan normaal

Zijn er mensen die ervaring hebben met voeding voor nierpatientjes??

6. Heb de titel even voor je veranderd ("Wijzigen" van het eerste bericht, dan komt de titel er ook weer bij ...).
    Niet meteen de zak en het as pakken, hoor. Deze info is opgezet voor mensen waarvan de kat CIN als hoofdziekte heeft, en niet een bijkomend probleem is zoals bij Twister, en bij wie het dus ook op zichzelf al erg genoeg was om naar de DA gegaan. Met Twister was het vooral door zijn andere problemen dat het zo vroeg werd opgemerkt. Dus bij Twister is het nog niet zo erg - je zit nu even naar het extreme erge van deze conditie aan te kijken. Daar is natuurlijk weinig op tegen, want dan weet je welke richting het uit gaat, maar zover is het nog lang niet! Vergelijk het met een reis naar Amerika: je kunt van alles over dat land lezen en zo, maar voorlopig ben je nog niet eens op Schiphol! Dus al die info over Amerika, daar heb je *nu* nog niet zoveel aan; de files in Nederland zijn nog belangrijker ....

Blijven genieten van je beestjes, hoor! Pluk de dag ...!!!!

7. Dat genieten doen we ook echt wel!! Alleen is het soms gewoon niet altijd makkelijk om de moed erin te houden :(
    We hebben het echt moeilijk mee dat het ons natuurlijk weer moet over komen. Ik ben blij als deze rotweek weer voorbij is.
    Wij denken ook niet meer aan fokken en dat wou ik wel zo graag in de toekomst !!! Want je weet nu niet wat de toekomst brengt.

8. Esther je moet eens bij de Hills voeding kijken, die hebben allemaal aangepast voer voor kat en hond met medische problemen, en ik denk dat je daar wel iets zal vinden voor Twister met z' n nierprobleem.
    Succes meis! :wink:

9. Ik heb eigenlijk al voer voor hem namelijk dat van royal cannin RENAL das ook speciaal voor katten met nierproblemen. Ze vinden dat best lekker maar ze zijn zo klein ze hoeven er namelijk niet op te kauwen???

10. Jeetje, nu ook dit nog bij jullie. Het zit jullie echt allemaal niet mee hoor :cry:

11. Is het nou CIN of CNI ???

12. Het zit Twister ook niet mee zeg...verdorie wat een rottigheid.
    Maar idd nu gewoon nog niet bij de pakken neer gaan zitten.......

13. Nee hoor dat doen we ook nog niet hoor IKINK, maar het is gewoon vervelend !!
    Hij krijgt alles wat hij nodig heeft !!!

14. #14 mainely, 18 jun 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2015
    Tja, ja, uh, ja ....
    Chronische Nier Insufficiëntie of Chronische Insufficiëntie van de Nier? :?. Ik moet CIN ergens gezien hebben, maar zie nu ook CNI. heeft het over CIN en noemt het Chronische Interstitiële Nefritis, en op chronische nierinsufficientie bij de kat | Causus wordt het Chronische nierinsufficiëntie (CNI) genoemd.

Zullen we er een poll aan wagen :wink: ?

Denk niet dat het veel uitmaakt - als het beestje maar zo goed mogelijk geholpen wordt - en zijn blikopeners (of zak kattevoer openers) ook!!

15. Volgens mij zij mijn dierenarts CIN dus daar hou ik het maar op.
    Ging mij er meer om dat ik dacht dat het CIN was en dat de titel daarom niet goed was van het topic maar als dat niks uitmaakt dan houden we hetzo.

16. Hè bah, Esther... dat kan er ook nog wel bij! :(

Maar ik denk dat je het met goed voer, nierdieet, redelijk tot goed onder controle kunt houden hoor.
    Sterkte!

17. Vandaag heb ik Twister weer laten testen op cin. Dit heb ik gedaan omdat ik wil weten waar zijn epilepsie vandaan komt daarnaast is het heel erg belangrijk om regelmatig zijn waardes te controleren. Maar de concluse was alsvogd Twister zijn waardes waren :
    ureum van 2 maanden geleden:11,8 en nu: 6,8!!!!
    createmine van 2 maanden geleden: 130 en nu 159....
    Dit heb ik laten doen bij mijn eigen dierenarts in donten haar conclusie was dat dit hele normaale waarders zijn. Dus morgen ga ik de dierenarts in Emmeloord bellen hoe ze erbij komen dat twister cin heeft :rolleyes:

18. Ik zou zeker morgen even bellen, absoluut.

Echter kan je niet alleen wat met waardes.
    CIN is niet/moeilijk te bepalen aan waardes....
    CIN zijn/is schrompelnieren en die zul je toch moeten bekijken met een echo.
    Heeft jouw da vandaag een echo gedaan?

Laat je ons horen wat men in Emmeloord zei?

Sterkte meid!!!!

19. nou een echo heeft hij 2 maanden geleden gehad en daar was zeker wel wat op te zien!! nu heeft ze alleen bloed testen gedaan. zij kan namelijk geen echo maken want dan zou ik weer naar emmeloord moeten.
    en tuurlijk laat ik het weten hoe het afloopt doe ik zoals altijd!!

20. Ja, maar heeft je da vandaag een echo gedaan?
    CIN bepaal je niet uit nierwaardes, ja je kan zien of nieren heel hard achteruit gaan door heel sterk veranderende waardes.

Dat de waardes van Twister nog mooi binnen de 'grenzen' liggen is geweldig.
    Houdt in dat de nieren niet heel hard achteruit gaan.

21. ohh dus ik kan nog niet juichen :cry: ??? he darrie zeg weer geld voor niks weggebracht dadelijk moet ie weer een echo i.p.v een bloedonderzoek....

22. Je hebt absoluut niet voor niets geld weggebracht.
    Je weet nu in ieder geval dat de waardes nog mooi zijn.
    Dus ik vind het geen weggegooid geld!!

23. ja maar dat hadden ze beter kunnen zien d.m.v een echo! dus ik had beter een echo kunnen laten maken i.p.v een bloedonderzoek

24. Esther, hardstikke goed dat die waardes ok zijn. Ureum is prima zo (trouwens ook de vorige keer niet extreem!) en kreatinine is wat aan de hoge kant, maar kreatininewaardes zijn erg afhankelijk van het moment waarop is geprikt... Vlak na een eiwitrijke maaltijd zal de kreatininewaarde altijd wat hoog zijn. Ook vermageren geeft een verhoging van de kreatinine.

Meestal geeft alleen een bloedtest niet een volledig beeld van de nierwerking. Je zou er eigenlijk ook een urinetest naast moeten doen.

En zoals Natasja al aangaf, een echo.

Maar ik denk niet dat zijn epileptie direct met zijn nieren verband houdt. Ik denk eerder dat het iets met zijn HCM of de Fortekor (die krijgt hij nog steeds?) te maken heeft. Je zei laatst dat er iets aangepast is in zijn hartmedicatie? Is daar al naar gekeken? Misschien krijgt hij nu te hoge doses medicatie?

Ik heb een heel mooi documentje met uitleg over diverse bloedwaardes. Kan ik je wel mailen als je dat wil? Staat goede uitleg in wat het doet, welke waardes normaal zijn en wat een afwijking betekent.

Nou, sterkte maar weer!

Groetjes,
    Monique

25. Dat documentje over die bloedwaardes wil ik graag dus poste maar hihihihi emailadres staat hieronder.. :mrgreen:

26. Is gebeurt!

Groetjes,
    Monique

27. Zeg Mo, zou je dat documentje ook naar mij willen mailen??
    Vast bedankt! :wink:

28. Is onderweg!

Groetjes,
    Monique

29. Thnxxxxxxxxx! :D

Deel Deze Pagina