Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Chippen ja of nee

Discussie in 'Persoonlijk' gestart door iKink, 5 mei 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hai...ik heb een vraagje.

Zijn jullie voor chippen en wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Groetjes Kink

2. Nou stel dat je je coon wil laten testen op hcm dan willen sommige dierenartsen alleen gechipte katten want wie zegt dat dit die kat wel is??? Niet overal is chippen een vereiste hoor! Maar waarom niet? zou niet een nadeel zo gauw weten.....

3. Chippen: ja! Traceerbaar, als-ie wegloopt. Als-ie in het asiel komt. Ik denk als fokker zo ook ietwat meer grip te hebben op waar mijn fokjes uithangen :)

Maar zo is te controleren aan welke kat de enting is gegeven, en belangrijker: die HCM-test (of welke test dan ook): is die afgenomen op de vermelde kat 'Jantje' of heeft de fokker (of wie dan ook) 'Pietje' meegenomen en de DA verteld dat het 'Jantje' was?!

Nadeel: sommigen doen het niet omdat de chip kan gaan 'wandelen', en zelfs lange stukken kan afleggen. Ik heb ooit een verhaal gelezen dat de chip ongelukkig terecht was gekomen. Ik denk dat de kans daarop erg klein is - misschien (nieuwere chips, met ander kapsel :) ) nu kleiner dan ooit, en met een goede injectie ... OK, ik geloof niet dat dit een echt gevaar is, en ik zie dan ook geen nadelen van chippen :)

4. Ik zou het wel willen laten doen.
    Gewoon om alle voordelen bij weglopen etc.
    Maar is er een uniform systeem.
    Is het pijnloos of bijna pijnloos.
    Gaan ze der last van krijgen.

Wil natuurlijk kat niet onnodig gaan pijnigen

5. trouwens mainly, kun jij heb ook voelen de chip bij je katten ik kan hem heel goed voelen bij Maud??
    Helemaal pijnloos is het niet het gaat d.m.v een spuit en is dus wel evenpijnlijk ja maar daarna hebben ze er geen last meer van!!

6. Ik heb hier Jasmine en bij haar ( ook bij Emma destijds) is de chip wat gaan wandelen naar beneden toe :rolleyes: . Tja kan gebeuren hoor en zolang zij er geen last van heeft en hij nu "stil"staat kan er vrijwel niks gebeuren.

Maar ik ben voor chippen echt waar ik heb bij de Dierenambulance destijds zovaak katten moeten weg pulken uit de berm of van de weg die geen chip hadden nou ik vindt het verschrikkelijk sneu voor zo'n kat want die gaat de beruchte afval container in op weg naar destructie maar voor zo'n eigenaar ook die weet niet waar de kat is.

En daarom is alles hier gechipt ook al komen ze niet buiten je weet maar nooit.

7. Hier gaan de kittens alleen gechipt de deur uit. Ik heb het idee dat ze er niet veel van merken. We laten ze bij de tweede enting chippen, en op een uitzondering na geven ze geen kick. Ik heb zelfs het idee dat de volwassene katten meer van de enting voelen dan zo'n kitten van de chip. Die kittens zijn toch veels te druk met het verkennen van de spreekkamer van de dierenarts. Het huidje is nog soepel...

Zelfs zo soepel dat bij Daisy de chip er weer uitfloepte. Er lag ineens een chip op de behandeltafel... :? Dus direct weer een nieuwe erin, en weer geen kick. En de dierenarts heeft nu een voorbeeldchipje om te laten zien :)

Bij onze dierenarts is het standaard dat de chip bij de linkerschouder wordt ingebracht. De chip wordt geleverd in een steriele verpakking, daarin zit een chip, een naald waarin de chip zich bevind en een doordrukdingetje. Voor gebruik wordt de chip alvast even afgelezen met het afleesapparaat. De naald wordt vervolgens in het huidje gebracht, de chip wordt door de naald heen onder de huid gedrukt, en zowel de naald als het doordrukdingetje worden na gebruik weggegooid.

Vervolgens zal de dierenarts met het afleesapparaat checken of de chip het nog doet en of het nummer nog steeds klopt. Dan wordt in het entboekje een barcode met het chipnummer geplakt en er wordt een formulier van de NDG ingevuld. Je krijgt ook een paar extra bar-code stickertjes mee voor in je plakboek. Een paar weken later krijg je post van de NDG met daarin een kaart met alle gegevens.

8. Klinkt helemaal geweldig.

9. Bij ons hetzelfde als bij Ellis, kittens gaan gechipt verhuizen!!

10. Ik ben een mega voorstander van Chippen!!

Waarom, nou heel simpel, een kat kan zo door het kleinste kiertje glippen..en als ze niet gechipt zijn ben je ze kwijt..Nu kan je doormiddel van de chip als eigenaar opgespoord worden wanneer de kat wordt gevonden ;)

Ook hier gaan ze gechipt de deur uit ;)

11. Ik ben ook voor chippen hoor. Een kat voelt er echt niks van volgens mij en mocht hij een keer ontsnappen kan je hem makkelijker terug vinden.
    Maar ik voel bij Duscha de chip niet zitten hoor.

12. Bij mij zijn ze allemaal gechipt, behalve de oudste. Toen deed deze fokker dat nog niet.

Groeten, Marjan :wink:

13. Bij ons zijn ze ook allemaal gechipt.

Ten eerste is het verplicht gesteld door de verzekering
    Ten tweede is het verplicht om naar het buitenland te gaan
    Ten derde zijn ze makkelijker terug te vinden mochten ze onverhoopt een raampje uitgaan.

Mijn katten waren allemaal koele kikkers want ze gaven geen kik bij de dierenarts, maar het is wel een joekel van een naald zeg :shock:
    Tja de chip moet er doorheen passen natuurlijk.

De eerste 2 dagen moet je er gewoon op letten dat ze niet teveel met elkaar rollebollen want dan kan de chip nog losraken. Bij mijn katten is dat niet gebeurd maar ik heb het wel van sommige mensen gehoord dat ze de chip op de grond terugvonden.

14. Ook hier gaat alles gechipt de deur uit!!! Om de voorgenoemde redenen :lol: .

Groetjes, Janneke.

15. Ja, bij ons wordt er ook gechipt...

Maar niet geheel overtuigd hoor! Het is dat ze anders niet naar het buitenland kunnen...

Dit vind ik ervan:
    Het inbrengen is een beetje vervelend maar verder niet erg.
    Dat wandelen, gebeurt niet erg vaak, maar het komt toch nog steeds voor en als de chip op een vervelende plek gaat zitten (bv ergens waar hij een slagader dichtdrukt) dan kan het hele vervelende gevolgen hebben
    Opsporen is natuurlijk slechts beperkt tot gevonden dieren (levend of dood) die bij een asiel/DB of DA worden afgegeven.
    DA's checken niet standaard bij ieder dier de chip (dus als Moppie is weggelopen en iemand neemt haar in huis zonder DB/asiels in te lichten, dan wordt Moppie nooit teruggevonden! Zelfs niet als ze een DA-bezoekje aflegt!)
    Er is geen universeel systeem en ook geen centrale database
    En hoewel de mogelijkheid wel bestaat, worden medische gegevens (zoals entingen, testresultaten, medicatie, enz.) niet op de chip vastgelegd.

Maar goed, ik chip desondanks....
    Groetjes,
    Monique

16. hier zijn al mijn katten gechipt
    en ook alle kittens die hier de deur uit gaan worden eerst gechipt
    of ze nou naar het buitenland gaan of niet
    het inbrengen lijkt met die groote naald erg pijnlijk
    maar toen dream geent en gechipt moest worden was ze aan het krijzen bij de in enting en bij het chippen gaf ze geen krimp :?
    ja schiet mij maar lek hoor
    als het nou andersom was geweest had ik het nog gesnapt maar over het algemeen hebben de kittens die hier weg gingen geen krimp gegeven bij het chippen

groetjes renate

17. Hier bij ons zijn ze ook allemaal gechipt..
    Ze waren al gechipt ,want de fokkers hadden daar alvoor gezorgd!

Deel Deze Pagina