Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Castratie vraagje

Discussie in 'De ballenbak' gestart door Djinkie, 16 aug 2004.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik wil een van onze katers van negen maanden laten castreren. Ik heb al een afspraak gemaakt maar hoorde zojuist dat je beter kunt wachten totdat ze de 12 maanden gepasseerd zijn i.v.m. eventuele blaasgruis problemen. Heeft iemand hier eerder van gehoord en kan iemand mij adviseren voordat het te laat is??
    Klopt het id. dat je meer kans op blaasgruisproblemen hebt als je hem eerder laat castreren??

2. Je kan een kater van 9 maanden gewoon laten castreren,
    blaasgruis is vaak een genen kwestie, slechte voeding, een kat die gewoon te weinig drinkt, slechte kattenbak hygyene waardoor een kat niet graag op de bak gaat, kattenbakkorrels die de kat niet prettig vind, stress e.d e.d.

Dus zoals je ziet zijn er vele oorzaken die blaasgruis kunnen veroorzaken :wink:

Lekker je kater laten castreren ( ik weet hoe moeilijk het is...het zijn toch je kindjes die je bij de da achter laat...) met 9 maand.

3. Mijn Coonkaters (en ook mijn andere katers) heb ik laten castreren tussen de zes en zeven maanden. Geen enkel probleem. Je hebt zelfs kans dat je Coons mooier en groter worden en ook geen last meer van katerstaarten

4. Mijn coontjes zijn ook gecastreerd aan 7 maanden is groeien als kolen :eek:

5. Kan iemand mij vertellen vanaf welke leeftijd je een poes kan laten steriliseren??

6. Hoi,

Hier komen we weer dicht tegen het onderwerp 'vroegcastratie', oftewel castratie (poes dan wel kater) tussen 8 en ~20? ...... weken!
    Erg gewoon in de Verenigde Staten, waar ook onderzoeken zijn gedaan naar het effect van dergelijke vroege castratie vergeleken met castraatie op een meer 'gewoon' tijdstip. En ... wat komt uit die onderzoeken? Geen effect!!!!! (zelfs wat minder complicaties in het geval van vroegcastratie). En zoals Helma zegt: ze kunnen er zelfs langer door doorgroeien, dus groter worden. (Nou moet je zelf maar bepalen of dat een voordeel, of een nadeel is ...... )

Maar ja, hoe ouder, hoe groter, hoe gemakkelijker ... voor de DA, niet noodzakelijk voor het beestje.

Maar vroegcastratie is een gevoelig punt. Wat je er wel uit kunt halen: geen bezwaar om te castreren onder de 12 maanden. Nou moet ik zeggen: ik vind 12 maanden wel tamelijk laat - er zijn talloze katers (of nu ex-katers!) die op die leeftijd al met hun kittens speelden!

7. Hihi! Riette, ik probeer tevergeefs heel diplomatiek te zwijgen over dit "gevoelige" onderwerp, maar ik moet toegeven dat je antwoord heel politiek correct is! :lol: :lol: :lol:

Zelfs tegenstanders van vroegkastratie (ja,ja, ik bedoel mijzelf dus) vinden 12 maanden wel wat ruim! Mijn DA kan zich vinden vanaf 5 maanden voor katertjes en vanaf 8 maanden voor poesjes...

Hmm, ja Ingeborg, ik denk dat als je wat gaan "google-en" je heel wat tegenkomt (voor en tegen) over vroegkastratie. Kan je zelf je mening erover bepalen!

Groetjes,
    Monique

8. Hoi Monique,
    hm ... meer dan 300 smiley's, maar welke gebruik je nu voor 'trots, glimmend, bedankt' :D :D ?
    Maar we zijn het toch eigenlijk met elkaar eens? Je doet wat goed is voor het beestje (en ook: de beestjeS), en natuurlijk leg je daar je eigen prioriteiten bij - want 'elk voordeel hep se nadeel' (of was het omgekeerd?). En gelukkig verschillen we allemaal, bekijken we allemaal verschillende en andere facetten van dit toch gecompliceerde onderwerp.
    (En daarnaast, ja, discussie-technisch moet je je argumenten ook correct benoemen: niets mis met gevoelsargumenten, niets mis met wetenschappelijke argumenten, etc. .......... :D :D )

Voor google: "early neutering" is de engelse term, die de meeste hits zal opleveren :)

9. 6 maanden....

Maar ik heb het pas bij 8 maanden gedaan...

10. Klopt, mijn ma werkt bij de dierenarts en het probleem is, dat als je hem vroeg laat casteren, de plasbuis niet helemaal goed uit kan groeien, en je daardoor een vergrootte kans hebt op een plaskater, en op blaasgruis, wat kan lijden tot een penisamputatie in de toekomst.

Het beste is om zo lang mogelijk te wachten, als hij nog niet sproeit, is er niets aan de hand, zodra hij begint te sproeien, moetje em laten castreren.

De meesten dierenartsen adviseren om vanaf 10 maanden te laten castreren, liever nog later, maar dat moet dus ook mogelijk zijn.

11. Het is in het Engels, ok, maar wel interessant om te lezen.
    En onderzoek bij drie groepen katten, drie groepen op verschillende leeftijden gecastreerd, waarbij later onderzoek is gedaan naar de doorsnede van de plasbuis.
    Bij alle drie de groepen was deze vrijwel hetzelfde.

12. ik had in uithoorn een hele oude en ouderwetse dieren/vee arts nog en zelfs die adviseerde me mijn katten toen ik dus nog niet fokte om ze te laten castreren rond 3 a 4 maanden.
    het is voor hem wel een beetje priegelen maar voor de kat het beste
    hier heb ik nog niemand kunnen vinden die aan voeg castratie doet

groetjes renate

13.  
  14. Ik heb juist gehoord dat je beter zo lang mogelijk kunt wachten (mits ze gaan sproeien), zodat ze beter kunnen uitgroeien en een echte 'katerkop' krijgen. Ze zouden dan wat groter en voller worden.

Maar nu lees ik hier dat je ze beter zo vroeg mogelijk kunt laten castreren zodat ze dan groter kunnen groeien.

Wat is het nu?? Het zit er nl aan te komen dat ik die 2 van mij ook moet gaan laten 'helpen' binnen een paar maandjes.

groetjes
    N

15. Ik heb mijn katertje laten castreren op de leeftijd van 5 maanden, ik vond dit zelf wel te jong maar hij begon te 'sproeien' in de kattenbak, dus na overleg met mijn DA hebben we hem toen al laten castreren.

Mijn vrouwtje hebben we laten helpen op een leeftijd van 8 maanden.

16. Dit is een heikel onderwerp waarover de meningen (ver) uiteen kunnen lopen, en temperamenten (op dit forum valt het nog mee, gelukkig :) ) soms zwaar kunnen oplaaien :D
    Ik zou je dus eigenlijk willen voorstellen om zelf op zoek te gaan naar je eigen mening, mbv bv Google: "Kastratie kat leeftijd" (dan wel "Castratie ...") levert een heleboel hits op, ook van dierenarts-praktijken. In het engels is vroeg castratie "early neutering", kun je ook proberen :D

Vanuit mijn eigen invalshoek :) zou ik ook zeggen: castratie is een ethisch onderwerp (OK, alles dan, eigenlijk ...) In hoeverre vind je dat je de menselijke ethiek op dieren moet toepassen? Wellicht is dit fout geformuleerd, maar je begrijpt wel welke kant ik een beetje aan probeer te duiden :)

Succes!

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Castratie vraagje
  1. Sjoukje
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    150
  2. Roelzor
    Reacties:
    21
    Weergaven: