Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Castratie of Sterilisatie

Discussie in 'De ballenbak' gestart door iKink, 19 jul 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Een vraag....
    Over een poosje zal Dieseltje in de hakkietzakkie weg zakkie fase gaan komen.

Tot nu toe zijn mijn heren gecastreerd.
    Maar wat is beter en waarom?
    En castratie of sterilisatie?

2. Castratie. Sterilisatie houdt zijn hormonen in stand, en dan gaat-ie toch nog sproeien, en gillen .......

Wat bij poezen 'sterilisatie' wordt genoemd, is eigenlijk ook castratie. Castratie is het weghalen van de primaire geslachtsorganen, dus eierstokken dan wel teelballen. (Borsten -bij mensen- is een secundair geslachtskenmerk :) ). Dan verdwijnen de hormonen, en wordt het dier eigenlijk een 'het'. Natuurlijk zijn de fokplannen dan voorgoed voorbij.

Bij sterilisatie wordt het onmogelijk gemaakt dat eitje en zaadje elkaar ontmoeten: de zaadleiders dan wel de eileiders worden doorgesneden en afgebonden. Maar de teelballen dan wel de eierstokken blijven, met alle hormonen die ze maken, en geslachtsdrift die die hormonen opwekken, en paargedrag ..... Fokplannen kun je dan wel gedag zeggen na sterilisatie, maar krolsheid / gillen / sproeien niet, die blijven ... :(

3. Tja niks meer aan toe te voegen eigenlijk :D

4. Ik kan ook niets meer toevoegen!!

5. LOL...net nu Delena ook een topic heeft geopend had ik vanmiddag dus ook de DA-praktijk aan de lijn.

Het gaat dus uiteraard de castratie worden en geen sterilisatie want sproeiende kerels doen me toch niks ;)

Ik vind het een beetje eng want ik ga niet naar mijn vertrouwde DA maar naar een kliniek.
    http://www.dierenkliniek-leuven.com/leuven.htm
    Heb hier heel goede dingen over gehoord...en hun site is prima vind ik

Waarom deze keuze.
    Nou, ik had de dag verlof al genomen.
    Mijn DA is alleen die dag, wil het wel doen maar ik vind het tricky
    De kliniek doet aan gas-narcose. (heb een kater verloren nav een allergische reactie voor een verdoving en gasjes zijn volgens mij veiliger)

Heb vanmiddag gebeld en kreeg lekker veel info en was heel relaxed.
    Ik heb eigenlijk voor mijn goede gevoel 2 opties.
    1. een bloedonderzoek vooraf om te checken of Dies een allergie voor een verdoving heeft.
    Aan de hand van dat onderzoek dan de keuze maken, gas of spuit (klinkt eng man...erg cru)
    2. een gas-narcose.

Hoe dan ook.
    Dies krijgt eerst een kalmeringsspuitje om slapie te doen.
    Hier ben ik bij en wel zolang tot Diesje slaapt.
    Dan de echte narcose.
    Als Diesje zal ook meteen volledig wakker zijn bij het mee naar huis gaan.
    Hij krijgt meteen een pijnstiller die 2 dagen zou houden....ook wel zo fijn.
    Ze gaven wel aan dat Diesje een beetje keelpijn zou hebben na een gas-narcose omdat ze moeten intuberen....maar hij krijgt toch al die pijnstiller.

Twijfel alleen nog ff over het bloedonderzoek.
    Tis natuurlijk wel meteen fijn om te weten omdat je wel weet hoe en wat.

6. Dat bloedonderzoek lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slecht idee. Mocht je mannetje ooit (niet te hopen natuurlijk) acuut geopereerd moeten worden is het wel prettig om zeker te weten dat hij niet allergisch is. Ik heb er zelf nooit zo bij stilgestaan, maar als je het al een keer hebt meegemaakt, kan ik me voorstellen dat het prettig is om allergie voor narcosemiddel uit te sluiten. In elk geval succes gewenst!

7. ook niet aan toe te voegen.
    Het is altijd een slik-beslissing, het dan ook.
    Ik heb al menig katertje laten helpen en er nooit een verloren [pfew].
    Ben altijd wel weer blij als ze bellen dat het achter de rug is en het goed gaat.
    Nooit geen spijt gehad van die beslissing. Een gecastreerde kater is zoveel leuker, liever en mooier.....tenminste das hier zo...!!!
    Suc6...!!!

8. Veel sterkte! Geef het dieseltje maar extra knufjes als hij weer terug is! En met zo'n nare ervaring als jij al gehad hebt, zou ik gewoon voor dat bloedonderzoekje gaan! Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Kan in ieder geval geen kwaad toch?

Groetjes,
    Monique

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - Castratie Sterilisatie
  1. Sjoukje
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    159
  2. Roelzor
    Reacties:
    21