Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

"Afmetingen Coons"

Discussie in 'Informatie' gestart door Jajo013, 12 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Hallo allemaal, wat is dit toch een mooie site met veel info, mijn complimenten! Ik heb een vraagje: we willen graag een Coon en ik vroeg me af hoe hoog (schofthoogte) en hoe lang een Coon kan worden, kan iemand mij dat vertellen?

Groetjes uit Lelystad, Sonja

2. Hoi Sonja,

De hoogte en afmeting van een coon is afhankelijk van de afmeting van de ouders en grootouders.

Onze Nazca is een behoorlijke knaap en was met 13 weken ruim 2,8 kilo hij heeft zijn ouders allang ingehaald qua grootte. Ik heb hem nooit opgemeten maar gezien de reacties van showbezoekers en mede exposanten is hij behoorlijk aan de maat.

Hij is tevens de grootste van onze katten, een gevaar die om de hoek kan komen kijken bij grote katten zijn evt hartproblemen, dus groot hoeft niet altijd beter te zijn.

Coons zijn sowieso groter dan de meeste kattenrassen en katers zijn altijd groter dan poesjes.

Dus als je interesse in een kitten hebt kijk dan naar de ouders dat is op zich een goede maatstaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes

Gerda

3. Hoi Gerda,

Hartproblemen kunnen ook bij de wat kleinere Coons voorkomen. Dit heeft niets te maken met de grote, maar meer met erfelijkheid.

Waar de hele grote coons wel last van kunnen krijgen zijn de gewrichten. Maar volgens mij komt dat ook niet zo veel voor.

Hoi Sonja,

Ik zelf heb nooit de schofthoogte van mijn coons opgemeten. Vind ik een beetje onzin.

Ik zelf heb niet de allergrootste coons rondlopen. Meer middelmaatjes. Maar mijn oudste kater lijkt wel heel groot. Maar dat is meer z'n imposante uiterlijk.

4. Tja dan was het een sukkel van een dierenarts die het tegen mij zei. Maar hij maakte de vergelijking met enorm grote mensen, die ook veel last hebben van hartproblemen.

Tuurlijk de "kleinere" coons hebben er ook last van. Ik doelde meer op de op grootte doorgefokte reuzen. Je hebt ze er tussen zitten, catteries die liever tijgers fokken dan katten.

5. Mag ik ff kwijt dat ik schofthoogte een naar woord vind.
    We hebben het over een doodgewone huiskat...geen paard

6. Hahaha iKink je hebt helemaal gelijk, ik wist niet hoe ik het anders moest formuleren. De grootte maakt in principe ook helemaal niet uit, het is wel handig om te weten of de Coon, zonder een rughernia op te lopen, door het al bestaande kattenluik kan qua hoogte :wink: Ook is het aan bekenden, die onbekend zijn met het geweldige ras Maine Coon, makkelijker uitleggen dat de kat ongeveer zo groot kan worden als bijvoorbeeld onze Parson Jack Russel, vandaar eigenlijk mijn vraag. Als het een "gewone" vraag was geweest had ik het vast wel op internet kunnen achterhalen.

Allemaal in ieder geval bedankt voor de info en het is voor ons nog heeeeel lang wachten voordat onze kater komt :cry: maar.............wat in het vat zit verzuurt niet!

Deel Deze Pagina