Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

advies gevraagd

Discussie in 'Zwangerschap en bevalling' gestart door annemiekvdl, 10 jul 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. :D

Onze main coon poes Door is zwanger!
    Over ca. 15 dagen is het zover.
    Zijn er nog adviezen van meer ervaren poezen-oma's (want Door is mijn poezekind).
    Tot nu toe gaat alles voortreffelijk, maar nu het wat dichter bijkomt vindt ik het toch wel spannend worden.

groetjes

Annemiek

2. Tja, ik weet niet wat je al klaar hebt staan ;)
    En wat je andere voor bereidingen zijn ;)

3. Jeetje wat spannend id.
    Ik kan je helaas geen advies geven aangezien wij niet fokken en zelf 2 katers hebben :D
    Waarschijnlijk heb je er zelf al veel over gelezen en met anderen mensen ervaringen uitgewisseld.

Maar ik wens je veel succes en hoop dat alles goed gaat en je straks een trotse oma bent van een geweldig stel kittens.

Laat je het ons even weten?? Dan kunnen we ondertussen gezellig meegenieten :wink:

4. doortje vervolg

Jullie hebben gelijk, hoe kan je helpen als ik niets vertel....
    :oops:

Doortje is door mijn dierenarts getest en helemaal gezond. Ze is door hem gecontroleerd toen ze 4,5 week in verwachting was en door hem is geconstateerd dat alles goed ging en dat ze waarschijnlijk 4 kittens verwacht.

Ze krijgt van mij droogvoer (zoals altijd) en als extra kittenvoer(zakjes van Whiskas).

Ik heb een mandje voor haar klaargezet dat ruim genoeg is (ca. 55 cm) en wilde hieromheen een grote doos met een ruime opening zetten, zodat ze wat privacy kan hebben.
    Dat zijn de voorbereidingen die ik al heb getroffen.

De kittens worden 26 juli verwacht (63 dagen nadat ze gedekt is) en ik zorg dat ik vanaf 23 juli thuis ben voor een weekje zodat ik er bij ben.

Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk er over te lezen, maar dat valt eigenlijk nog best tegen. Boeken zeggen er nauwelijks iets over, wel over draagtijd, etc, maar verder niet zoveel.
    De dierenarts was zeer geruststellend, zorg dat ze ergens een lekker nestje kan bouwen en de natuur doet de rest wel. Hij heeft me wel gewaarschuwd dat ik de nageboortes geod in de gaten moet houden en erop moet letten dat als ze persweeën heeft en er geen kitten komt, ik moet bellen.

groetjes en alvast bedankt
    annemiek

5. Ach Annemiek

Het kan gebeuren om even wat erbij te zetten, zullen de zenuwen voor de a.s. bevalling wel wezen :wink:

Je kan bij een kittenpakket bestellen, daar zit veel in wat je mogelijk nodig hebt bij de bevalling.
    Zoals
    verder bij kan je bij de da alvast kittenmelk (a.s. Literlac) kopen, mocht mams in het weekend bevallen en dat de melkproductie niet goed opgang komt bijvoeren. Zorg wel voor een pipet en speentjes zodat ze daar uit kunnen drinken.
    Een goede (digitale) weegschaal, om de kleintjes meteen te wegen na de geboorte en iedere 24 uur zodat je de gewichten in de gaten kan houden.
    Een boekje/schriftje waar je de gewichten in op schrijft.

Voor moeders veel eten, mams mag nu eten wat ze wilt.
    Zet bij de bevallingsdoos ( geen fruitdozen, deze kunnen insecicide bevatten, zeer schadelijk voor de kittens!) een kleine kattenbak neer, dan hoeft mams niet zo ver van de kittens vandaan :wink:
    En genoeg eten en drinken voor moeders, ook tijdens de bevalling zal ze af en toe willen eten.
    Houdt ook de placenta in de gaten als de kittens worden geboren, dus er dienen net zo veel placenta als kitten uit mams komen, gebeurt dat niet even de da bellen, want dat kan een fikse onsteking geven...

En heel belangrijk, het telefoonnummer van de da, want als het niet lekker gaat dat je die niet nog moet opzoeken..en als je een draadloze telefoon hebt, zorg dat deze opgeladen is :wink:

Pfff...voor meer moet ik na denken, en wie weet heeft iemand anders andere aan- op vullingen :wink:

Trouwens, heb je een idee van de kleuren die de kittens kunnen krijgen??

6. doortje vervolg

Bedankt voor je adviezen, ik ga ze opvolgen!

Door is een creme zilver smoke (in mijn leken termen zalmrose met een witte ondervacht)

De kater is Creme Tabby gemarmerd.

Ik hoop dat de babies iets van de kleur van Door gaan blijken te hebben, maar ik weet het niet.
    Beiden dezelfde zalmroze kleur. Van Door's afstamming weet ik door omstandigheden nauwelijks iets (typisch gevalletje oplichting, maar dat is een heel ander verhaal).
    De kater heeft veel rode tabby in zijn afstamming.

Wat ik vooral ook hoop is dat het lieve gezonden katten worden. Het is het eerste (en waarschijnlijk het laatste) nestje dat ik fok. Ben gewoon zo benieuwd.
    :wink:

Ik hou jullie op de hoogte, vandaag is het 5 weken geleden dat ze gedekt is, dus volgens de boekjes, over 2 weken precies.
    Ik heb van de dierenarts begrepen dat dat best wat korter of langer kan zijn, mede afhankelijk van de grote van het nest. 4 lijkt me een groot nest (zeker voor een 1e nes) dus ik hou maar rekening met een paar dagen minder.

Annemiek

7. De zwangerschap duurt ongeveer 65 dagen. Het kan een dag of 1 eerder zijn, maar mag absoluut niet langer zijn dat 70 dagen, als dit gebeurt de da informeren, dan zal er waarschijnlijk een keizersnede komen...

Als ik zo naar de kleuren van mams en pasp kijk heb je kans op :
    Creme-zilvers gemarmerd en Creme gemarmerd.
    Dus denk er om dat de kittens veel op elkaar lijken, dan is een beetje nagellak op een nageltje van de kittens een oplossing om ze uit elkaar te houden :wink:

Laden...
Vergelijkbare Onderwerpen - advies gevraagd
  1. Patricia
    Reacties:
    69
    Weergaven:
    4.058
  2. Tehya
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.083