Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

Advies gevraagd ! ! ! Patella ?

Discussie in 'Spieren, skelet en gewrichten' gestart door Johan, 1 apr 2005.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Ik kom net bij Duscha vandaan en de fokker vertelde me dat hij misschien iets aan zijn knie heeft (links achter). Dit zou eventueel kunnen tonen op Patella.
    Over 2 weken ga ik mee naar de dierenarts om te kijken of het echt zo is. Maar wat zouden jullie nu doen, toch de kat nemen of niet?
    Ik hoorde net van mijn moeder dat hun hond ook zoiets heeft, maar daar merk je verder niets aan.
    Hoe is het verloop van deze aandoening en zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
    Alvast bedankt.

2. Ik kan je niet vertellen wat je moet doen omdat ik zelf geen ervaring heb
    met katten die Patella ( ik geloof dat je dit bedoeld) hebben.
    Ik vindt het wel heel eerlijk van de fokker dat hij het je verteld heeft.
    En misschien valt het nog mee je kan een afspraak maken met de fokker
    dat hij hem laat testen als hij goed getest word dan neem je hem en als
    hij positief getest word dan niet.
    Maar dit moet heel moeilijk voor je zijn je heb er zo naar toe geleeft.

3. Wat een rotsituatie zeg!!!! Dat wordt erg moeilijk voor je denk ik maar stel dat je hem wel neemt dan krijg je misschien later spijt maar kun je hem niet meer weg doen ten eerste niemand wil hem en ten tweede ben je al aan hem gehecht en dan wordt het moeilijk of afscheid van je coontje te nemen. Ik heb het zelfde namelijk gehad met Maud toen we er achter kwamen dat ze de niesziekte had (toen was maud net 16 weken) en hadden we haar al drie weken konden we het niet over ons hart krijgen om haar terug te brengen naar de fokker. We hebben haar gehouden en kregen een half jaartje later een katerje van de fokker voor de helft van de prijs. We zijn erg tevreden met dit besluit en ik had haar voor geen goud willen missen. Maar als ik dit van te voren had geweten dan had ik haar waarschijnlijk niet genomen.

Over de ziekte van je kitten kan ik je niks vertellen maar hier is er vast wel iemand op de forum die er meer van weet!!

Maar niemand kan dit besluit voor jouw nemen dit moet jezelf beslissen teminste dat vind ik.Denk er maar eens goed overna ik kon met mijn vragen altijd terecht bij felikat over haar ziekte misschien dat dit een idee is je zou ook altijd een dierenarts kunnen vragen om meer uitleg.

4. Ja het is Patella (heb het eerste bericht even aangepast) en ik ben al druk op zoek op internet over wat het nou precies is.
    Het schijnt in meerdere gradaties voor te komen, al naar gelang de knieschijf naar binnen of naar buiten schiet.
    Ik vind het wel moeilijk hoor want je bent er toch al aan gehecht. Maar kan het niet zijn dat het nog meevalt en dat hij bijvoorbeeld net gevallen was ofzoiets (hoop, hoop)

5. Pff het ligt eraan wat je met hem wil... Als je hem voor de fok wil gebruiken dan moet je het absoluut niet doen (is mijn mening) wanneer hij Patella Luxatie heeft, als dat is wat je bedoelt. Dus dat de knieschijf (zeer) los zit. Er zijn verschillende gradaties van PL. Op de website van de RMC staat ook uitleg over deze aandoening.
    Sommige katten hoeven er weinig tot geen last van te hebben wanneer ze PL hebben, maar dan ligt het er vaak ook aan in welke mate ze het hebben. Operatief is er het een en ander aan te doen, ook hierover staat een artikel op de site van de RMC volgens mij. Ik vind het absoluut goed van de fokker dat hij/zij je hierover inlicht en ik zou ook absoluut mee gaan naar de dierenarts... maar de vraag is wel in hoeverre ze dit nu al goed kunnen constateren. ook zou ik van een onafhankelijk dierenarts als ik jou was nog advies willen..
    Hoop dat je hier iets me kan... Moeilijk hoor :cry: , want je wil gewoon weten waar je aan toe bent wanneer hij het echt zou hebben... en stiekem ben je natuurlijk al wel aan hem gehecht geraakt...

Succes en sterkte!
    Groetjes,
    Marleen

6. Ik zou niet met Duscha gaan fokken hoor, dus dat is het probleem niet.
    Maar ja, ik kan wel een andere nemen, maar Duscha blijft het toch houden, dan kan hij misschien maar beter bij mij zijn (Het is inderdaad zo dat je er al aan gehecht bent :D )
    En onze hond had ook maar 3 poten en dat ging prima :D Als hij er zelf maar niet al te veel last van heeft. En even uit de kom moet kunnen hoor, dat ligt mijn arm ook regelmatig :wink:
    Nog 2 weken wachten, dan weet ik meer. (pffff zolang wachten nog :evil: )

7. Bah, dat wachten is misschien nog wel het ergst... :(

Maareh ff uit nieuwsgierigheid, waarom denkt de fokker dat hij wel eens Pl kan hebben?

Marleen

8. Dat had de dierenarts gezegd bij zijn inenting vorige week. De spieren rond zijn linker knie waren te slap ofzoiets (weet het niet meer precies). Het was in ieder geval maar aan 1 (achter)poot.

9. Vraagje zijn de ouders van het kitten niet getest op patella.???

10. Ja, die papieren heb ik gezien en dat was goed. Dus daarom is er nog een hoopje dat het niks is.

11. Hmmm, tja dat kan, dat zijn spieren te slap zijn. Maareh even advocaat van de duivel... weet deze d.a. daar genoeg vanaf? Soms heb je er wel eens 'knakkers' tussen zitten die maar wat roepen.
    Bijv. een beroemde en inmiddels beruchte quote, van iemand anders van dit forum, nou ja maar dan ff in mijn eigen woorden... ... een zwemmertje kan je maar beter laten inslapen, dat wordt toch nooit weer wat. Gelukkig is er toen niet naar deze d.a. geluisterd want nu is die kater 'vet' kampioen!
    Dus schroom niet om een eventuele second opinion te vragen hoor!
    En zou bijv, fysiotherapie niet wat kunnen doen?

Marleen

12. ik ben het helemaal met marleen eens het is misschen wel goed om een second opinion te vragen het heeft toen ook geholpen bij mij.

13. Fysio, daar zat ik ook al aan te denken, een beetje trainen ofzoiets?

Zelf ken ik die dierenarts niet, maar de fokker gaat daar wel altijd heen en ik vertrouw er wel op dat ze een goede DA hebben. Maar ja, je weet het nooit zeker natuurlijk. Voor de kenners, het is een dierenarts uit Dordrecht (weet alleen de naam niet)

14. Geen idee, maar je zou bijv. info kunnen inwinnen bij dierenkliniek Sleeuwijk , weet niet hoe ze daar qua orthopedie met katten zijn, maar in de honden(Labrador)-wereld staan ze goed bekend, net als Nico Dijkshoorn in Zeist. en anders de dierenkliniek van de universiteit Urecht...
    Kijk als je de spieren kunt trainen, dan zorgen die wel dat de banden rondom de knieschijf beter hun werk doen, de spieren kunnen dan veel meer klappen opvangen en zorgen dan dat die knieschijf beter op zijn plaats blijft.
    Maar als je een kitten laat testen op PL, doe dit dan echt bij iemand die dit vaker heeft gedaan want anders is de kans aanwezig dat zo iemand PL veroorzaakt door veel te hard op/tegen de knieschijf te drukken.

Nogmaals veel sterkte en succes!
    Marleen

15. Hi daar!

Bij een kitten van Duscha's leeftijd zijn de knietjes nog zo flexibel, dat het niet echt vast te stellen is... tenzij hij natuurlijk nu al hinkt of geen kracht er op kan zetten!

En een dierenarts die niet weet wat hij doet, kan juist een knietje verknallen door onkunde.

Zoals Marleen al zei: kittens gaan niet dood aan patella! Maar je wil ook niet dat er meer kittens geboren worden met pijnlijke knietjes. Als jij Duscha niet voor de fok wil hebben en je hebt genoeg financiele draagkracht (of een goede afspraak met de fokker) omeventuele dure knieoperaties te betalen (in het ergste geval) dan zou ik persoonlijk gewoon voor hem gaan!

Het kitten waar Marleen het over had is mijn Smirnoff-beer (ik maak er geen geheim van hoor, Marleen! :lol: anders zou ik Smirnoff's verhaal niet op mijn website gezet hebben!) en ik zou voor hem de hele wereld zijn rondgevlogen!!! Wat zeg ik: al zou ik een tweede hypotheek op mijn huis moeten nemen, het interesseerd mij geen zier, zolang ik mijn beertje maar een lang en gelukkig leven kan geven!

Er is heel veel informatie over patella te vinden op het net, dus ga lekker zo veel mogelijk zitten lezen, neem desnoods contact op met een goede orthopedist en praat er over met de fokker.

Veel succes.
    Monique

16. Duscha springt en rent met gemak en zonder hinken dus misschien valt het wel mee?
    En zo'n knie operatie, hoeveel moet zoiets kosten? Op zich kan ik wel wat missen dus dat is denk ik ook het probleem niet.
    Bedankt in ieder geval iedereen voor de antwoorden. Ik ben al druk aan het lezen geslagen en tja, het hangt er gewoon vanaf hoe erg het is.
    Over 2 weken weten we meer (maar dat duurt nog wel lang hoor :? )

17. Vorig jaar heb ik een kitten in de opvang gehad met niet sluitende patella's, wanneer je pakte hoorde je gewoon geknak. De aanstaande eigenaar wilde haar wel graag hebben en bleef goed onder controle na plaatsing. Echter nu een jaar later bijna lijkt het alsof ze erover heen is gegroeid. Ook zijn er veel homeopatische smeer middeltjes bv sasha's blend werkt ook bij katten.

Fokken lijkt me geen optie idd maar dat was je dus al niet van plan, een second opinion lijkt me in ieder geval raadzaam.

gr,kim

18. Ik ben blij Monique's, en Marleen's, antwoord te lezen, sluit ik me volledig bij aan! Zo'n jong beestje, kun je niets van zeggen, en kun je wel een heleboel aan verpesten. Een broer van me is arts, en had het vroeger over de 'zondag-armpjes' op de EHBO: Pa en Ma lekker met het kind lopen en aan de armen een *h*e*l*e* grote pas laten maken .... en dan schiet de schouder uit de kom .... Tja, jonge kinderen, zit nog wat los - maar of dat nu allemaal volwassenen zijn geworden die elke zondag de schouder uit de kom hebben? Welnee .....
    In Amsterdam heb je ook een dieren orthopedisch centrum, of de veterinaire faculteit in Utrecht, of het centrum in Sleeuwijk dat Marleen noemde: ik kan me voorstellen dat je daar een afspraak maakt, want nou wil je het natuurlijk snel en zeker weten!
    En, uh: sowieso, veel DA's hebben ervaring met Patella Luxatie bij honden, maar ik heb mij laten vertellen dat ze het bij een kat juist op *heel andere* wijze moeten testen - wist deze DA dat?
    Uit hele oude Coontimes, meer dan 10 jaar oud, heb ik verhalen gelezen dat erge PL niet echt leuk is - maar dat is hele erge PL, en 10 jaar geleden, en bij oudere katten ...
    Eerlijk gezegd, mijn eerste reactie is dat deze DA waarschijnlijk onrust zaait - maar ik zou het nu uit gaan zoeken! Gelukkig kun je dat nog samen met de fokker gaan doen!
    Sterkte (met de onrust en ongerustheid!)

19. Ik heb nog even aan de fokker gevraagd wat de dierenarts nu precies gezegd had want ja, dat wist ik ook niet meer precies gisteren :wink:
    Dit was het antwoord:

.....Het gaat om het kapsel dat de knieschijf op zijn plaats houd. Dit is wat zwakker bij Duscha als bij de andere kittens. De knieschijf zelf zit gewoon op z'n plaats. Dus als het kapsel nog wat sterker word komt alles goed. Is dit niet het geval dan zou het kunnen zijn dat als Duscha ouder en zwaar zou worden en een keer een rare sprong zou maken, dat de knieschijf dan naar opzij zou kunnen schieten.
    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg. Als je nog meer wilt weten, vraag het dan aub. Wij staan voor je klaar......

Ik heb dus eigenlijk nog wel hoop dat het allemaal goed komt. Ik zelf moet ook geen onverwachte bewegingen maken want dan ligt mijn arm uit de kom, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
    Nou ja, het is gewoon nog 2 weken afwachten :evil:

20. Kom ik net thuis, heb ik een mail van de fokker gehad in de tijd dat ik in vergadering zat, of ik snel wilde reageren want dan konden we volgende week donderdagochtend (de 14e) naar de dierenarts en een foto laten maken. Uiteraard was ik veel te laat maar ik heb wel gelijk gebeld, en ze gaat morgenochtend gelijk weer met de dierenarts bellen om te kijken of dat tijdstip nog vrij is.
    Pfff het kan mij niet snel genoeg volgende week zijn, al die onzekerheid :?

21. ....ben net naar de Orthopeed geweest en wat staat er onderaan haar fromulier:
    Opgemerkt dient te worden, dat het bovenstaande dier werd onderzocht in het kader van een inventarisatie binnen het ras, en dat vooralsnog over de wijze van vererving onvoldoende bekend is, om te kunnen zeggen dat er bij het fokken met normaal ("vrije") dieren geen patella luxatie kan optreden bij de nakomelingen.

Het formulier van de Rasclub vond ze een lachertje en niet kloppen.
    Verder is het weer een persoonlijke meting van.... de een keurt zus en de ander keurt zo. Dus waar je bij de een patella vrij bent zal je bij de ander een overgangsvorm [die er volgens de orthopeed niet eens is] of graad 1 hebben.
    Vraagje: ....en het ermee fokken dan...antwoord: wát !!....maar natuurlijk wel, zie geen reden waarom niet. Zorg gewoon dat de tegenpartij goede knieën heeft.
    Je wordt er dus echt niet wijzer van.
    Zo dit is mijn ervaring bij de orthopeed.

22. Nou gelukkig was het bij Duscha allemaal loos alarm, zijn knieschijf is niet te luxeren. Waarschijnlijk was hij gewoon nog wat te zwakjes bij de vorige keuring. Hij groeit namelijk de laatste paar weken pas echt goed door. Eerst was hij heel de tijd de kleinste van het nest, maar op het laatst niet meer hoor :wink:

23. Gelukkig maar dat is nog eens goed bericht. Geef HEM! mar een dikke knuf van mij!!!

Laden...

Deel Deze Pagina