Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

ADHD kat

Discussie in 'Gedrag & Karakter' gestart door Djinkie, 16 dec 2004.

1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. Zoals velen van jullie weten hebben wij nu enige tijd ons derde coontje in huis. We hebben nus dus in totaal drie katers waarvan de oudste twee allebei een jaar zijn, de jongste is nu 4,5 maand. Deze is ontzettend druk, ik heb in mijn leven al heel wat katten en kittens mee gemaakt maar deze spant de kroon!! Hij luistert totaal niet en een knuffelkat is het op z'n allerminst. Hij doet echt hele stoute dingen die hij blijft doen als je hem daarvoor straft. Nu hebben we het al met een plantenspuit geprobeerd, lief doen, hem isoleren in de badkamer, echt uit je vel springen.......... maar om eerlijk te zijn; niets helpt!!! Eerst begon ik nog serieus te overwegen of hij doof was maar nee hoor, meneer luistert wel naar zijn naam en naar het blik met de kattenbrokken.
    Op deze manier is het voor ons niet altijd even leuk om hem erbij te hebben, voorheen was dit helemaal niet zo. Aangezien hij dus niet om een knuffel vraagt, geen geduld heeft om bij je te zitten en we radeloos zijn met zijn opvoeding.................... vraag ik me af of jullie dit ooit hebben mee gemaakt. Komt dit nog goed? Hoe kunnen we hem het beste aanpakken??

Ik zit er aan te denken om hem over anderhalve maand te laten castreren, zal dat schelen in zijn gedrag op die leeftijd?? Ik merk bij mijn andere katers nl. weinig verschil met voor en na de castratie.

Alle tips en adviezen zijn welkom!!

2. Ik heb even geGOOGLEd op "ADHD kat". Het komt in ieder geval vaker voor :D. Een vraagsteller legde zelf een link naar voer, en dat klinkt niet geheel onlogisch. http://www.onzekat.nl/dokter/index.php?page=15&action=index
    Voor Bach bloesem kon ik zo gauw niets vinden - ben daar *absoluut geen* expert in, want ik kan me voorstellen dat daar juist wel wat te 'halen' is.

Sterkte!

3. Hallo
    Ik heb bach bloesem geprobeerd, en het had echt wel effect, tenminste bij onze Indy...die was ontzettend gestressd, haren plukken, konstant heen en weer rennen...etc etc...leek wel of dat ze nooit geen rust had.

Het is verkrijgbaar bij onze dierenspeciaalzaak, het meisje wat daar werkt maakte het na gelange je wensen dan voor je klaar...zij doet ook magnetiseren bij dieren, ze is 1 keer bij ons thuis geweest, en daarna deed ze het via een foto...en het resutaat was er, ze werd echt rustiger!
    Ik stond er eerst ook heel vreemd tegen over, maar ik had echt zoiets van baat het niet dan schaad het niet!

Onze Indy is inmiddels overleden aan een lever tumor, maar ik blijf erbij dat ze dankzij dat meisje in dieren winkel een paar rustige maanden heeft gehad, en daar zal ik haar altijd dankbaar voor blijven.
    Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar het is misschien toch iets om uit te proberen.

4. Zelf heb ik de afgelopen dagen veel gehad aan de holistische praktijk van Carina Smeets (fokt zelf ook Maine Coons :) ). En daar valt onder ook de Bach bloesem, naast de homeopathie! :D
    http://vetcare.homestead.com/Inleiding.html
    Ook online advies. Helaas is de lay-out van de website wat moeilijk leesbaar - witte letters op lichtgrijze achtergrond, maar het is zeker de moeite waard. Ze is ook een reguliere DA, naast haar extra kwalificaties. Echt de moeite waard. Niet iedereen heeft heeft een betrouwbare (!!!) dierenzaak-helpster in de buurt, helaas ..

Succes!

5. Mag die kat alsjeblieft lekker zijn eigen karakter hebben? Is toch juist leuk, zo'n eigenwijs!? Daarom heet het 'kat'. Anders zou het wel 'hond' heten, als hij zou luisteren!

Gewoon geduld hebben, als hij ouder wordt, neemt het wel ietsie af

6. Wil je 'm een weekje lenen????
    Kun je garanderen dat je je huis mag verbouwen en de andere katten in huis ook de rust een beetje kwijt zijn. We kijken dit nu al een paar weken aan en het is echt niet normaal. Ik vind katten juist leuk omdat ze zo lekker eigenzinnig zijn maar hier en daar luisteren hoort er ook bij anders zou het een dolle boel zijn, nietwaar?
    Zo wil ik bijvoorbeeld geen katten op het aanrecht en de tafels, verder mogen ze hier veel. Maar vanaf de grond zo recht de planten in springen (die we inmiddels maar het huis uit hebben gedaan), het presteren om in een opgeknoopt gordijn alsnog tot aan het plafond te klimmen en ga zo maar door, leuk hoor!!

Geloof mij maar; ik zou hier niet om raad en advies vragen als dit normaal gedrag zou zijn. Ik bergijp dat kittens lekker willen spelen en ravotten en daar heeft hij absoluut de gelegenheid voor. Dagelijks spelen we 's avonds een uurtje of anderhalf met hem. Hij heeft zelf genoeg speeltjes maar toch is dit niet normaal.

7. Wat een vervelend mormeltje heb jij daar nou :? ik zou echt niet weten wat je moet doen, hopen dat ie braver zal worden. Denk je toch niet dat een castratie zou helpen ? Heb je dit probleem eigenlijk al eens aan je DA voorgelegd. Ik kan me niet inbeelden dat jij de enige zou zijn met zo een wild ding in huis. Misschien weet hij raad. Ik hoop van harte dat dit opgelost zal worden :wink: :wink:

8. ik HEB er zo eentje!!! Hij heet Storm en is een werkelijke wervelwind. En we genieten ervan (maar hebben wel alle breekbare spullen weg moeten halen en de tafel roetsjt hij regelmatig leeg, dus drinken uit plastic bekers enzo... zucht... :wink:
    Ook gordijnenklimmen is zijn hobby, planten smijten, etc....
    In mijn ogen heet dat 'jonge kat'....

9. Ik denk niet dat je van een korte beschrijving kunt nagaan welke kat de 'ergste' - of de liefste, de zachtste, de mooiste, de ... vul maar in ... is.
    Daarnaast geldt natuurlijk dat in het ene huishouden een ADHD kat beter getolereerd kan worden dan in het andere. Toen ik student was ... tja, was.

Als je een jonge kat in huis neemt, mag je natuurlijk wat extra speelsigheid en activiteit, stoutigheid, energie verwachten. En je mag er ook rekening mee houden dat dat wel eens wat meer dan gemiddeld kan zijn. Maar als je al twee kittens tot volwassenheid hebt begeleidt, weet je al wel wat zo ongeveer verwacht kan worden. En als het wat meer is - leuk, misschien blijft hij ook wel actiever dan de anderen. Maar als het veel meer is, en meer dan je kunt opbrengen, dan is er een probleempje.

Ik zie geen reden om te veronderstellen dat Djinkie de drukte van een jonge kat gewoon 'stom' heeft onderschat - ik denk inderdaad dat dit kitten meer meer meer dan gemiddeld actief is. Waarschijnlijk was ze blij met de extra speelsigheid - die nu te veel blijkt. En nu wordt het tijd om de kat te corrigeren, voordat het huis wordt afgebroken door een ADHD *kat* ipv een ADHD kitten. Misschien vindt een ander dat dat punt nog niet bereikt is ... maar dat doet er weinig toe, het is Djinkie's huis, Djinkie's geduld, Djinkie's kitten. En ook: Djinkie's verantwoordelijkheid om die kat op te voeden voordat hij ontsnapt (met al die energie ...) en bij anderen overlast gaat veroorzaken!

Djinkie, heb je al wat geprobeerd, zie je wat hoop?

Sterkte!
    Riëtte

(Persoonlijk zie ik een parallel met allochtonen: ze mogen hun eigen cultuur hebben, heb ik alle respect voor. Maar het moet niet te ver gaan: als ze me geen hand willen geven .... (en ik had eigenlijk andere termen en voorbeelden in gedachten :) ))

10. O, maar wij laten Storm ook niet zomaar rondstormen hoor. Hij krijgt met de plantenspuit als hij voor de zoveelste keer in de gordijnen hangt, als hij de andere katten te lang blijft zieken, gaat hij een minuutje de gang op (dan wordt hij kalm), etc.
    Dus inderdaad: wel tijd om in te grijpen :wink:

11. Oja, maar wat natuurlijk het beste werkt: afleiding. Veel muisjes, balletjes, touwtjes, klimpalen....

Als Storm te wild wordt, gaan we altijd eerst een poosje met een touwtje of hengel rondrennen en dan wordtie lekker moe en vanzelf rustiger....
    maar soms wel lastig als je zelf even geen zin hebt :wink:

12. Onze Coen had soms ook aanvallen van extra energie :( , die gaven we dan zijn eigen speeldoosje, vol met speeltjes welke anders niet in het huis slingeren (er slingerd altijd wel iets :) ), en als hij dit doosje hoorde of zag en het werd open op de grond gezet, was/is hij een hele tijd zoet met de inhoud :p . Het geeft een ontzettende troep, maar ook heel veel genoegen om er naar te kijken, en daarna een voldaan gevoel voor de kat. Ik wil niet zeggen dat het de uitvinding is maar bij Coentje werkte het perfect en nog steeds, als hij zich verveeld (en dat zie je zo) pakken wij zijn pretkist en hij is weer een hele tijd zoet.

13. Hi Djinkie,
    Ik heb laatst iets gelezen over click-training voor katten. In zo'n training benader je problemen van de positieve kant (goed gedrag belonen) in plaats van de negatieve kant (slecht gedrag straffen). Schijnt goede resultaten op te leveren! Ik weet even niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik zal wel even op zoek gaan. Kijk anders alvast eens op internet of je er iets over kan vinden!

Sterkte!
    Monique

14. gaat dat niet bij kinderen ook zo ???? (goed gedrag belonen)

15. Nou......daar kon je best gelijk in hebben. Ik zie mijn katten als mijn kinderen en behandel ze ook zo. Tenminste dat denk ik,want ik heb nog geen kids. Maar soms vind ik katten wel zo handig hoor. Zo'n bijdehand kind vanaf een jaar of 5 vind ik maar niks.....dat praat terug en geeft soms een grote mond ook nog. Katten hebben tenminste geen grote mond, al laten ze je wel weten waar je aan toe bent.

16. Maar is dat nou eigenlijk mogelijk? Belonen -of straffen- is aandacht is 'hé, aandacht' is actief is dollen ......... Je wilt zo'n ADHD kat belonen voor het rustig zijn, maar wat zou een passende beloning zijn? Waar de kat niet (weer) actief van wordt?

17. Nogmaals hallo Djinkie,

Ik heb dat artikel teruggevonden. Het staat in het magazine "het complete kattenboek", een special van Hart voor Dieren. Het is gewoon bij de sigarenboer te koop, maar als je het wil kan ik het ook voor je inscannen en naar je priveadres mailen. Laat me maar even weten, ok?

Groetjes en succes,
    Monique

18. Even een kort berichtje voor Higlander: ik ga hier verder niet in discussie of wij al dan niet van alles geprobeerd hebben maar ik kun je verzekeren dat we al veel verder zijn dan alle opties die jij opnoemt. Lijkt me niet meer dan normaal dat je speeltjes in huis hebt voor je kat. Een plantenspuit, leuke tip maar zelfs daar geeft hij niks om. Jouw Storm klinkt als een engeltje vergeleken onze kleine tiran.

Maargoed.......... nu het vervolg. Mijn vriend en ik hadden ruim een week geleden besloten ons mormeltje eens flink aan te pakken indien hij iets deed wat absoluut niet mocht. Nou hij heeft het geweten en heeft er zo nu en dan flink van langs gehad. Dan kroop hij in mekaar en zocht zijn veilige plekje in de krabpaal op. Leuk is anders en het ging ons dan ook echt aan het hart maar wat bleek, de harde aanpak had resultaat en meneer begint nu echt te luisteren. Ook komt hij zo nu en dan eens dichtbij je zitten. Ik begrijp hier werkelijk waar niets van want ik heb dit nog NOOIT met een kat meegemaakt. Hopelijk komt het nu helemaal goed met ons kleine tirannetje.

19. Nou, klinkt alsof je een gaatje hebt kunnen boren door die dikke plank voor zijn kop! En het gaat je door je hart (zeker met de kerst ... ) als je zo'n wezentje duidelijk moet maken dat hij *niet* kan doen waar hij zin in heeft, maar met anderen rekening moet houden .....

Ik heb net sinds eergisteren zelf weer naar de Bach bloesem, 'rescue' remedie, gegrepen: de oudste poes was gecastreerd, en de jongste poes, open, wilde haar op haar (nieuwe) plaats zetten. Dat ging ook niet zachtzinnig, ook al zijn het dan katten onder elkaar. En dat gaat je dan ook aan het hart, want ja, de oudste, eerste, is toch .... Maar een paar keer Bach druppels (allebei ..) - al veel minder gejaag en geblaas! Misschien een idee om die druppels erbij te geven?? (En misschien Feliway.) Gewoon om de rust in huis te herstellen, en de katten gerust te stellen. Natuurlijk, de nieuwe situatie zal wel doordringen, maar hoe sneller, hoe leuker voor alle katten & mensen :D

Maar bedankt voor de update! STERKTE!!!!! En laat ook de verdere voortgang weten ?!

20. Nou met ons menneke gaat het inmiddels harstikke goed, hij is helemaal bedaard en luisterd nu ook heel goed. Inmiddels heeft ie mij uitgekozen als schootje en loopt de hele dag achter me aan. Hij begint nu echt leuk te worden en steeds meer contact met mensen te maken. Toch blijft hij anders dan welke willekeurige kat (buitenom het feit dat elk dier uniek is) zo maakt hij bijvoorbeeld bijna geen geluid. Hij probeerd de laatste tijd een beetje te miauwen en knorren doet hij alleen bij de katten........... vreemde vogel die Jay van ons :lol: :lol:

21. dit was ik :wink:

22. Wat fijn dat het nu wat beter gaat en dat het kleine manneke toch zijn draai heeft gevonden :D
    Is hij nog steeds zo'n wervelwind?

23. Fantastisch!
    Geweldig, wat ben ik blij voor je! Kun je *e*i*n*d*e*l*i*j*k* gaan genieten van het beestje!

24. Ik vind kinderen opvoeden toch net iets lastiger dan katten opvoeden!
    Alhoewel......... De plantenspuit....zou ik die eens bij de kids gaan proberen? :geek: :geek: :geek: :geek: :kermit: :wav:

25. Gelukkig geen ervaring mee :mergreen:

26. Dat HAD Tera ook. In het begin liet ik het gaan, maar ze begon de andere katten ook te treiteren.

Ik heb haar in de badkamer gegooid als ze het weer eens deed.

De hele tijd als het weer raak was, badkamer in, licht uit. DAG TERA.

En nu is het afgelopen.

Klinkt heel zielig ik weet het.

27. Nee niks zielig hoor....ik heb het hier met onze terrorist Chappy ook gedaan :shock:
    Alleen die is een beetje hardleers zeg maar...'t heeft totaal geen invloed op hem :?
    Mag hij weer "vrij"los lopen , doet het gewoon weer :evil: :evil: :evil: :evil:

28. wij hoeven takoda alleen maar even heel luid en streng toe te spreken als hij denk dat hij de vlieg in de vitrage mag gaan pakken....

Voor de rest is alles wat hij doet heel acceptabel en we hebben eigenlijk nog niets echt weg hoeven te zetten voor hem..

alleen de manier waarop hij het bed of bank op komt stormen als je er op ligt hoop ik wel dat hij dat nog ff aan past..
    Nu gaat het nog wel, maar als er 10 kilo boven op je komt springen word het toch minder :?

29. Wij hebben ook zo'n ADHD monster maar mag zeggen dat het minder wordt naar mate de maanden vorderen :D . Ik heb zelf een opleiding bach en aromatherapie achter de rug maar begin ook niet zo gauw aan druppels als het gewoon hanteerbaar is. Zelf ben ik ook een redelijk actief mens dus we passen wel bij elkaar. Ik heb de kat "verslaafd" gemaakt aan een favoriet speeltje. Een zweepje met touwen en veertjes eraan. Een paar keer per dag mat ik hem daar flink mee af en zo wordt zijn activiteit gedoseerd. Hij kan er echt heel lang mee bezig zijn. Ik kan hem er ook mee "straffen". Braaf zijn is spelen en bij slecht gedrag pak ik zijn speeltje af. Baldadig gedrag is dan zo over. Water helpt ook niet bij hem (de tuinslang wel maar dat gaat binnenshuis zo moeilijk :D ).
    Ik heb hem ook 1 keer voor straf op de plee opgesloten toen hij 1 van de andere katten aan het aftuigen was. Dat heeft wel een diepe indruk op hem gemaakt. Eenzame afzondering :wink:

Laden...

Deel Deze Pagina